Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon p14
-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Waarom een lichter vliegwiel, zodat je sneller optrekt? Maar met een lichter vliegwiel valt hij ook sneller terug in toeren dacht ik, dus moet je weer (meer) gas bijgeven om terug naar je snelheid te komen lijkt mij..?
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Nee de spoiler steekt te ver boven de auto uit. Als ik een spoiler zou hebben zoals op een Golf 3, dan was dat juist wel goed:Martijn Koevoets schreef:Is die spoiler niet juist wenselijk op de achterklep?
Mijn spoiler loopt niet gelijk met de lijnen van de auto.
Over dat vliegwiel: ik redeneer zo dat je minder aandrijfverliezen hebt door het lichtere gewicht. Het kost minder energie voor de motor om het vliegwiel rond te draaien. Maar het terugvallen in toeren heb je gelijk in. Daarom moet ik goed in overleg met samenwerkende bedrijven bekijken of dit rendabel is.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Die redenatie lijkt me wat simpel. Alle fabrikanten monteren zwaardere vliegwielen in hun spaarversies om vertraging door compressieslagen tegen te gaan. Jouw redenatie klopt voor een V12, niet voor een 4pitter met 2 dode punten per omwenteling.Yoan schreef:Over dat vliegwiel: ik redeneer zo dat je minder aandrijfverliezen hebt door het lichtere gewicht. Het kost minder energie voor de motor om het vliegwiel rond te draaien. Maar het terugvallen in toeren heb je gelijk in. Daarom moet ik goed in overleg met samenwerkende bedrijven bekijken of dit rendabel is.
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Aha juist, bedankt voor je uitleg! :idea:steve smith schreef:Die redenatie lijkt me wat simpel. Alle fabrikanten monteren zwaardere vliegwielen in hun spaarversies om vertraging door compressieslagen tegen te gaan. Jouw redenatie klopt voor een V12, niet voor een 4pitter met 2 dode punten per omwenteling.
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Vandaag vloog onder het rijden de spanrol kapot waardoor ook de stuurbekrachtiging uitviel. Gelukkig was ik maar een paar honderd meter van de garage verwijderd.
Wordt vervolgd.
Wordt vervolgd.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Dat is wel een besparingstip, stuurbekrachtiging afkoppelen 

- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ik denk dat de auto dan vrij snel in de prak ligt, want snel sturen is er niet meer bij. Zonder stuurbekrachting is echt gevaarlijk.Joy schreef:Dat is wel een besparingstip, stuurbekrachtiging afkoppelen
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ik weet het, veel te zwaar.
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 01 jun 2008, 20:10
- Locatie: outer space
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Hoe werkt die bluemotion dynamo eigenlijk?
- Jules
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
pak je toch een stuurhuisje van een golf 3 zonder stuurbekrachtiging :p past heus wel
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Morgen naar Vagtechniek voor de nieuwe software. Ben erg benieuwd wat het resultaat is!
- Jarno
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
- Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Leuk projekt, alleen heb ik dus ook de ervaring met een standaard 90 pk TDI die gewoon makkelijk 1op 22 rijdt...
ook na de chip van Geert Steenge van CHIPMEISTER waarmee hij op 125 pk en 340 Nm kwam...
De auto betreft een Beetle met Intrax schroefset, 19 inch MAM velgen met 215/35 banden, met voor 3,2 en achter 2,8 bar.
Voor de rest helemaal standaard.
Wel altijd goed naar de wielstanden laten kijken door Lammert van der Meulen, dit scheelt zeker een dikke slok op
de borrel !!!
Mijn vrouw heeft hier 120.000 km mee rond gereden naar haar werk en voor de fun bochtjes en klaverbladen pakken.
Ik wens je veel succes met het projekt en ik blijf het zeker volgen.
http://www.uitlijnspecialist.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
ook na de chip van Geert Steenge van CHIPMEISTER waarmee hij op 125 pk en 340 Nm kwam...
De auto betreft een Beetle met Intrax schroefset, 19 inch MAM velgen met 215/35 banden, met voor 3,2 en achter 2,8 bar.
Voor de rest helemaal standaard.
Wel altijd goed naar de wielstanden laten kijken door Lammert van der Meulen, dit scheelt zeker een dikke slok op
de borrel !!!
Mijn vrouw heeft hier 120.000 km mee rond gereden naar haar werk en voor de fun bochtjes en klaverbladen pakken.
Ik wens je veel succes met het projekt en ik blijf het zeker volgen.
http://www.uitlijnspecialist.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Vandaag is door Vagtechniek de aangepaste software geplaatst en is de auto voorzien van duidelijke bestickering. Check de foto's op http://www.mijnbluemotion.nl/zuinige-chiptuning-6" onclick="window.open(this.href);return false;

De volgende update zal met de velgen/banden te maken hebben.
De volgende update zal met de velgen/banden te maken hebben.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt. Heb je overigens met Volkswagen overlegt over de naamgeving van je project en bestickering? Aangezien VW op dit moment een vrij intensieve reclamecampagne voert voor Bluemotion Technologies voert kan je misschien wel een telefoontje verwachten hun merknaam niet te gebruiken.
Hou je ook bij in wat voor verkeer je het verbruik realiseert? Met een standaard 1.9 TDI 115pk PD deed ik vrij makkelijk 4,7 per 100km in dagelijks verkeer inclusief files.
Hou je ook bij in wat voor verkeer je het verbruik realiseert? Met een standaard 1.9 TDI 115pk PD deed ik vrij makkelijk 4,7 per 100km in dagelijks verkeer inclusief files.
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ik vermoed ook dat je er problemen mee gaat krijgen,
Je gebruikt teveel van hun 'merknaam' nu, KIJK MAAR UIT, kan je FLINK €€€€ kosten.
Je gebruikt teveel van hun 'merknaam' nu, KIJK MAAR UIT, kan je FLINK €€€€ kosten.
- Jarno
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
- Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Gewoon een spatie tussen Blue en Motion zetten...
Volgens mij heeft Volkswagen Bluemotion gedeponeerd en niet Blue motion...
for the project !!!
Volgens mij heeft Volkswagen Bluemotion gedeponeerd en niet Blue motion...

- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ik voorzie geen problemen met de naamgeving. Ik verkoop niets, ben geen concurrent. Het is eerder extra reclame voor de Bluemotions.
Ik maak me er geen zorgen om.
Ik maak me er geen zorgen om.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Yoan schreef:Ik voorzie geen problemen met de naamgeving. Ik verkoop niets, ben geen concurrent. Het is eerder extra reclame voor de Bluemotions.
Ik maak me er geen zorgen om.
Er zou een misverstand kunnen ontstaan dat het vooral om software aanpassing gaat door een niet nader te noemen bedrijfje.

-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
En wat niet minder belangrijk is, Je laat zien dat hun helemaal niet zo innovatief zijn en dat elke leek het moet kunnen om zelf te doen...
Tja, ik blijf erbij, kijk uit. Er staat namelijk volgens mij een groot kopie-recht bij het logo
Tja, ik blijf erbij, kijk uit. Er staat namelijk volgens mij een groot kopie-recht bij het logo

- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ik begrijp jullie redenering wel, maar ik word er zelf niet beter van door de naam Bluemotion te gebruiken; ik verdien er geen geld mee.
In ieder geval bedankt voor het meedenken
In ieder geval bedankt voor het meedenken

- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
In 2003 reed ik weleens een tank leeg met een gemiddeld verbruik van 1:23
Dat was in een 1.9tdi 150pk Seat Leon die was gechipped naar 185pk en 245 op de teller liep.
Die huisstijl van de site gaat er bij kenners niet in.
En dat doel van 25km/liter lijkt wel erg makkelijk te halen.
Smallere energiezuinige banden, andere velgen, andere gril, stroomlijn achterzijde, ultra zuinige rijstijl, hogere turbodruk, hogere verstuiverdruk, korter inspuiten, roetkat erondervandaan, beter ademend filter . En dan doe je nog niets speciaals zoals poorten van spruitstukken, grotere poelie op je dynamo, airco verwijderen, alleen met halfvolle tank rijden, gewichts verminderen dus reservewiel eruit, etc etc etc. Dat zet zoden aan de dijk en de 1:30 komt in zicht.
Zomaar wat tips.
Zuinigste golf IV is het zeker niet, een 115pk tdi met 6bak is std al zuiniger, dat soort uitingen in fontsize 120 op je achterruit fronsen nogal wat wenkbrauwen...............
8)
(no offense he, just another mindset)
Dat was in een 1.9tdi 150pk Seat Leon die was gechipped naar 185pk en 245 op de teller liep.
Die huisstijl van de site gaat er bij kenners niet in.
En dat doel van 25km/liter lijkt wel erg makkelijk te halen.

Smallere energiezuinige banden, andere velgen, andere gril, stroomlijn achterzijde, ultra zuinige rijstijl, hogere turbodruk, hogere verstuiverdruk, korter inspuiten, roetkat erondervandaan, beter ademend filter . En dan doe je nog niets speciaals zoals poorten van spruitstukken, grotere poelie op je dynamo, airco verwijderen, alleen met halfvolle tank rijden, gewichts verminderen dus reservewiel eruit, etc etc etc. Dat zet zoden aan de dijk en de 1:30 komt in zicht.
Zomaar wat tips.
Zuinigste golf IV is het zeker niet, een 115pk tdi met 6bak is std al zuiniger, dat soort uitingen in fontsize 120 op je achterruit fronsen nogal wat wenkbrauwen...............
8)
(no offense he, just another mindset)
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Yoan schreef:Ik voorzie geen problemen met de naamgeving. Ik verkoop niets, ben geen concurrent. Het is eerder extra reclame voor de Bluemotions.
Ik maak me er geen zorgen om.
Het gaat er ook niet om of je er aan verdient (hoewel de term sponsoren verwarrend werkt), maar dat het beeldmerk dat VW nu in de markt wil zetten vervuild wordt. Naamgeving en huisstijl en logo gebruik ligt moeilijker dan je denkt. Bluemotion heeft niet alleen met verbruik te maken natuurlijk, maar ook met overige uitstoot, start/stop systemen, DSG en zo meer. Meer specifiek voor de diesel koppelt VW Bluemotion aan commonrail techniek en jouw auto is een ouderwetse VP motor.
Ik kan je alleen maar aanrader wel een alternatieve naam te bedenken en die achter de hand te houden voor het geval.
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
leuk project en inderdaad... als je op de radar van VW verschijnt met HUN logo en een website die doet denken aan HUN huisstijl ben je de pineut... Maakt niet uit wat je doet, je hebt geen recht ertoe zeg maar...
anyway succes ermee!
anyway succes ermee!
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Bedankt voor je opbouwende kritiek, altijd welkomErik schreef:In 2003 reed ik weleens een tank leeg met een gemiddeld verbruik van 1:23
Dat was in een 1.9tdi 150pk Seat Leon die was gechipped naar 185pk en 245 op de teller liep.
Die huisstijl van de site gaat er bij kenners niet in.
En dat doel van 25km/liter lijkt wel erg makkelijk te halen.
![]()
Smallere energiezuinige banden, andere velgen, andere gril, stroomlijn achterzijde, ultra zuinige rijstijl, hogere turbodruk, hogere verstuiverdruk, korter inspuiten, roetkat erondervandaan, beter ademend filter . En dan doe je nog niets speciaals zoals poorten van spruitstukken, grotere poelie op je dynamo, airco verwijderen, alleen met halfvolle tank rijden, gewichts verminderen dus reservewiel eruit, etc etc etc. Dat zet zoden aan de dijk en de 1:30 komt in zicht.
Zomaar wat tips.
Zuinigste golf IV is het zeker niet, een 115pk tdi met 6bak is std al zuiniger, dat soort uitingen in fontsize 120 op je achterruit fronsen nogal wat wenkbrauwen...............
8)
(no offense he, just another mindset)

De meeste punten die je opnoemt staan ook in de planning. Het project gebeurd in stappen zodat je steeds kunt zien of de laatste wijziging effect heeft gehad. Ik kan de auto in een week om laten bouwen, maar dan is de lol er vanaf.
Zuinigste Golf IV is het nu misschien nog niet, maar dat wordt het zeker te weten.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Waar ik wel benieuwd naar ben is of je ook een kosten / baten analyse doet en wat daarin het omslagpunt is.
Je maakt de auto zuiniger van bijvoorbeeld 1:22 naar 1:25, maar wat heeft dat gekost en bij hoeveel km zit je op brake even point. Maw betalen al die modificaties zich zelf terug binnen afzienbare tijd?
Je maakt de auto zuiniger van bijvoorbeeld 1:22 naar 1:25, maar wat heeft dat gekost en bij hoeveel km zit je op brake even point. Maw betalen al die modificaties zich zelf terug binnen afzienbare tijd?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot] en 7 gasten