Wat is sneller in een Race RWD of FWD?
- Dennis Cavallino
Re: Wat is sneller in een Race RWD of FWD?
@André: denk je echt / weet je zeker dat FWD in de sneeuw sneller is? Ik kan in de sneeuw juist veel meer uit een RWD halen dan uit een FWD. Ik krijg ook veel meer tractie, ik kan shiftlocken en in bochten blijven sturen met 't gas erop, met een fwd moet ik vooral gas los laten en dat kost dus snelheid. Ik heb 't zelf nooit gemeten, dus het is meer mijn gevoel die zegt dat 't onlogisch is dat bij gelijke auto's en omstandigheden de rwd in 't voordeel zal zijn in de sneeuw. Al denk ik wel even terug aan de successsen van Saab, Mini en fwd Lancia's in de sneeuw, maar dat had meer met het lagere gewicht van die auto's te maken volgens mij.
En sowieso in de rallysport op onverhard rijd/reed men liever niet met FWD. Kortom, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen, je hebt meer ervaring met fwd dan ik (vooral in de sneeuw, want ik was daar snel klaar mee).
En sowieso in de rallysport op onverhard rijd/reed men liever niet met FWD. Kortom, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen, je hebt meer ervaring met fwd dan ik (vooral in de sneeuw, want ik was daar snel klaar mee).
- Snipe
a. RechtuitbranderRobin schreef:Binnen 'n half uur als 't meezit in Duitsland en hier veel ruimte om te knallen, en ja dan heb je niks aan die nichtenbak M3 inderdaad.
b. Met begrenzer rijd je voor lul.
c. Veel te brede banden dus gevoelig voor spoorvorming.
d. Lekker, zo'n zijwindgevoelig slagschip.
e. Een Focus RS is exclusiever.
f. Een Mégane R26R ook.
g. Ze rijden ook nog eens beter.
h. Wat André er ook maar van zegt.
i. Rot toch op met dat zielige kutding.
-
Mooi om te horen, bevestigt mijn gevoel.Andre schreef:Snel gaan in een raceauto heeft met zekerheid vetrouwd gevoel te maken.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
-
Een 318ti / 325i met rally spikes op bevroren meren tegen nissan almera s fwd uit jaar 500 voor chr. Was geen competitie de nissans reden met gemak bij je weg. Terwijl de bmw 325i ook nog meer pk hadden.
Op een droog circuit rolt de bal weer anders.
En het is ook maar net wat je zelf leuk vindt. Als je een beetje goed kan rijden en je druft een rwd op en over de grens te rijden dan denk ik dat je heel snel bent uitgekeken op een fwd. Je moet de lol dan uit een fwd halen dmv competitie verband van gelijkwaardige auto s. zoals clio cup etc.
Maar zou je bijv moeten kiezen tussen een 130i cup of clio cup en je bent de hele dag alleen op het circuit. Dan koos ik toch echt voor een RWD.
Als er nou 4 clio cup s reden op een trackday en geen rwd auto s dan de clio maar das alleen, omdat je dan leuk samen kunt stoeien en gaat het niet meer om het aandrijfconcept.
Op een droog circuit rolt de bal weer anders.
En het is ook maar net wat je zelf leuk vindt. Als je een beetje goed kan rijden en je druft een rwd op en over de grens te rijden dan denk ik dat je heel snel bent uitgekeken op een fwd. Je moet de lol dan uit een fwd halen dmv competitie verband van gelijkwaardige auto s. zoals clio cup etc.
Maar zou je bijv moeten kiezen tussen een 130i cup of clio cup en je bent de hele dag alleen op het circuit. Dan koos ik toch echt voor een RWD.
Als er nou 4 clio cup s reden op een trackday en geen rwd auto s dan de clio maar das alleen, omdat je dan leuk samen kunt stoeien en gaat het niet meer om het aandrijfconcept.
- Snipe
Hier, zelfs Andre zegt dat de Blue Lagoon een topkar is dus we kunnen wel inpakken met onze RWD's.Andre schreef:Was geen competitie de nissans reden met gemak bij je weg. Terwijl de bmw 325i ook nog meer pk hadden.
- Snipe
En zoals gezegd is FWD veel uitdagender om mee te rijden. RWD, zelfs Porsche zegt dat er geen kunst aan is.

- Downforce Hans
Als de motor voor in zit dan is het toch altijd voorwiel aandrijving......en naast de knop van competition drive zit een knop met ipod.
Ik wordt gek van al die afkortingen en tijdens het rijden merk je niks als je op die ipod knop drukt.
De wegligging wordt niks beter heb ik gemerkt......
Ik wordt gek van al die afkortingen en tijdens het rijden merk je niks als je op die ipod knop drukt.

- Joy
Ik denk dat je Ipit bedoeld. Die knop werkt wel heb ik al gemerkt.Downforce Hans schreef:Als de motor voor in zit dan is het toch altijd voorwiel aandrijving......en naast de knop van competition drive zit een knop met ipod.

- Downforce Hans