Verkooptips

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Verkooptips

Bericht door Eric H » 10 apr 2009, 14:25

Hmmm, de Z3 Coupé die mijn broer heeft gekocht stond anders ook op marktplaats.

Wagen stond te koop bij Porsche Centrum Eindhoven....dus of marktplaats een slechte plek is om te adverteren......ik weet het niet....

RVV

Bericht door RVV » 10 apr 2009, 14:41

David, ik geloof niet meer zo in het heilige instituut de "merkdealer"' voor een jaar of 5 terug ging ik automatisch 100% voor de merkdealer garantie. Wetende dat ik dan duizenden euro's meer betaalde dan strikt nodig was.

Maar een lekker gevoel die garantie.. TOTDAT je je auto weer een keer wil inruilen en je er achterkomt dat de afschrijving toch wel erg hoog is.. logisch, want die paar duizend euro die je voor de merkdealer garantie hebt betaald.. schrijf je af zodra je de drempel over gaat naar buiten.. WANT merkdealer garantie is namelijk NIET overdraagbaar.. maw je merkdealer auto in dit geval dus huisselectie omdat we BMW rijden.. is een duur betaalde verzekering..

Ik ben helemaal afgehaakt, toen ik er achter kwam wat de kostprijs is voor de dealer van een huisselectie garantie.. de dealer KOOPT deze garantie namelijk bij de importeur, die een systeem met alle dealers heeft afgesproken dat je overal terecht kan met je huisselectie garantie. Daar profiteren uiteindelijk alle BMW dealers die onderhoud plegen van.. mooi systeem ansich voor koper en verkoper.

Nou schrik niet de kostprijs van een huisselectie garantie is ongeveer 800 euro. Dus de dealer betaald 800 euro.. (kan nu iets meer of minder zijn) en voegd zijn auto toe aan de exclusieve huisselectie collectie. Meerprijs tov een auto in de markt.. 3500 tot 5000 euro. Soms zelfs meer..

Even snel rekenen.. kom je tot de conclussie dat de zogenaamde huisselectie waarde een dikke winstpakker is voor een dealer.. inkoop 800 euro.. meerwaarde op de verkoopwaarde tussen de 2700 en 4200 euro.. Nu gun ik de dealer best die winst hoor.. maar ik kan door slim zakendoen die winst ook zelf in de zak houden.. je moet wel goed zoeken je ogen en oren open houden.

Maar 1 ding heb ik wel geleerd afgelopen jaren, en dat is dat je veel beter een auto kunt kopen voor de feitelijke marktwaarde.. en die waarde is echt geen hogere wiskunde ofzo... meestal gebruik ik http://www.autodna.nl/dagwaarde-auto-berekenen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; om te zien of een auto zijn prijs ook waard is.. 95% accuraat. Dan dat je dik gaat betalen voor garantie die je in de praktijk bijna niet zult aanspreken. Oke je kunt de lul zijn. meteen motor die aan gort is.. maar statistisch gezien is die kans zeer tot zeer klein als je goed zoekt in je aankoop.

Terugkomend op jouw auto.. stel je vraagt 63000 euro..(marktconforme prijs) en een gelijkwaardige auto kost bij de dealer 70000 euro + garantie en mooi bosje bloemen (zelfde opties en kilometerstand) dan koop ik indien alles in overeenstemming is altijd de auto van jou. (ik laat de prijsonderhandeling even buiten de discussie).

Maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die zonder verder te kijken dan hun neus lang is altijd automatisch naar de merkdealer gaan..

Overigens moet ik zeggen dat ik de merkdealer niet heb afgezworen hoor.. Ik koop net zo makkelijk een auto bij de merkdealer indien de prijs die ze voor de auto vragen marktconform is. En dan mogen ze van mij de huisselectie garantie ook wel houden als dat een paar duizend euro korting scheelt..

Snipe

Bericht door Snipe » 10 apr 2009, 15:06

Aan de andere kant: bij mijn 130i was ik weer erg blij met Huisselectie-garantie. Als ik dat niet had gehad, had ik nu waarschijnlijk onder de brug geslapen of zo.

RVV

Bericht door RVV » 10 apr 2009, 15:27

Natuurlijk is het fijn als je het nodig hebt.. maar dat geld voor elke verzekering. Aan de andere kant Snipe.. je e34 M5 heeft ook geen 2 jaar huisselectie garantie :wink:

Snipe

Bericht door Snipe » 10 apr 2009, 15:47

Klopt. Maar daarvan weet ik waar de verkoper woont 8)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 10 apr 2009, 17:47

Bij het zoeken naar een auto sla ik geen site over of het nu marktplaats of autotrack is. Bij een dealer kom ik niet want ik heb er gewerkt :lol: Nee, ik probeer altijd een auto zonder inruil te kopen en dat zou best bij een dealer kunnen zijn maar ik koop veel liever particulier. Je kunt dan zien wie de vorige eigenaar is geweest en dan kun je inschatten hoe er met de auto om gesprongen is. Is dat niet mogelijk om in te schatten dan is garantie wel fijn :wink: Dan wordt het vervolgens een afweging tussen het nemen van een financieel risico (motorschade e.d.) en het afkopen ervan (dealer marge).

Een auto die niet origineel is schaar ik toch onder een risico groep (no-offence) tenzij er opties zijn gemonteerd die je via de dealer zou kunnen kopen zoals Tom zijn BBS velgen. Hamann is wat mij betreft een beetje een grijs gebied want dat zul je ook best via de dealer kunnen krijgen maar liever zie ik een auto die af-fabriek lijkt. Waarom ik een niet originele auto als risico vol beschouw kan ik niet echt goed uitleggen, tenminste niet in de categorie 60+K :hmmm: Anders is het vaak een geval van een financiele keuze waarbij het of heel wat moet lijken of technisch goed onderhouden :lol: Verder zou ik dergelijke velgen altijd gescheiden van de auto verkopen omdat je meestal meer geld overhoudt en een breder publiek aanspreekt. Tenminste dat is mijn ervaring :wink:

Verkooptips zijn dus lastig maar waar ik naar kijk en ook in deze volgorde:

Hoe lang in bezit
Onderhoudshistorie
Origineel
Bouwjaar
Kilometers
Kleur
Opties

Bij een sportieve wagen valt en staat het met de indruk die de verkoper achterlaat.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 apr 2009, 20:13

Niels, waarom is het bouwjaar volgens jou belangrijker dan de kilometers?

Niels

Bericht door Niels » 10 apr 2009, 20:33

Modificaties :D Vorig jaar heb ik een E46 320D gekocht. Eerste serie heeft als zwak punt de brandstofpomp a 1500,- tweede serie heeft tot 10-2003 als zwak punt de turbo. Dus liever een paar kilometers meer van na 10-2003 bijvoorbeeld. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden maar meestal koop je aan een nieuwere wagen gewoon een beter doorontwikkelde maar soms is het zelfs andersom :wink: Mijn 320D had best wel kilometers maar wel een nieuwe pomp en die heb ik dan liever dan een nieuwere waarvan ik niet weet of de turbo vervangen is :hmmm:

Snipe

Bericht door Snipe » 10 apr 2009, 20:36

Dat klinkt of de eindconclusie is dat het geen reet uitmaakt :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 10 apr 2009, 20:49

Onder de streep niet :mrgreen: Conclusie is dat elke serie zo z'n zwakke punten heeft. Voor m'n pa heb ik daarom specifiek naar een E46 diesel gezocht na 10-2003 :wink:

Snipe

Bericht door Snipe » 10 apr 2009, 20:51

Helder.

Plaats reactie