Bovenstaande berekening heb ik voor mijzelf ook gemaakt enkele maanden geleden. Je vergeet alleen iets, wat het verschil nog groter maakt. Markk heeft het al geschreven, namelijk dat je je over de cashoptie belastingvrij mag laten uitkeren voor het aantal zakelijk gereden kilometers (bijv 1000km zakelijk * EUR 0,19).2000USA schreef:Lijkt me niet mogelijk, en niet interessant:
- Bedrijf moet BTW betalen, maar kan dit terugvorderen, jij niet.
- Als jij dit uitgekeerd krijgt zal er (in de regel) inkomstenbelasting over betaald moeten worden, waardoor er effectief al minder overblijft van de 940 euro.
Als je voor een 'cashoptie' variant gaat (dus de centen ipv de auto) en zelf een auto naar keuze aanschaft (indien de omstandigheden dit toelaten), kan het je geld schelen omdat je dan belasting betaalt over geld wat je daadwerkelijk krijgt (in tegenstelling tot bij bijtelling waarbij je virtueel inkomen hebt). Globaal rekenvoorbeeld (zeg even 45% belasting):
Je verdient 5.000 euro per maand * 55% = 2750 euro netto, leasebudget is 940 euro, de waarde van de auto is 40.000 euro.
Leaseauto kost netto per maand: 40.000 * 25% / 12 mnd = 833 euro bijtelling * 45% = 375 euro.
Netto hou je over: ((5.000 + 833)*55%)-833 = 2375 euro
Cashoptie levert je op per maand: 940 euro * 55% = 517 euro
Netto hou je over: (5.000 + 940)*55% = 3267 euro
Het verschil tussen beide opties is groter van de genoemde 517 euro, omdat vaak vergeten wordt dat je naast de bijtelling, je een deel aan inkomsten waar wel belasting over geheven wordt niet ontvangt, zij het in natura (auto).
Feitelijk hou je dus per maand 3267-2375 = 892 euro over. Daar kan je een aardige auto van rijden; je moet hem alleen nog even kopen, en daar zit vaak de crux.
Bij ons is de regeling nog extremer, ik krijg namelijk bij de cashoptie méér uitgekeerd dan het leasebudget. Daarnaast hebben wij een enorm verschil in het diesel vs. benzine budget, een kale 116i kan bijv niet, maar een redelijk rijk uitgeruste 120d wel, onafhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt.
Wat bij ons daarnaast nog erg ongunstig is een zogenaamde "klimaatneutraleregeling", dwz als je meer verbruikt dan de fabrieksnorm + een bepaald % kun je aan het einde van het jaar fors bijbetalen.
Met andere woorden... ik lease niet meer over een dik jaar. Dan gaan we lekker zoeken voor een jonge gebruikte 130i of een e90 325i/330i.