kredietcrisis & leasebakken

Dit is ons algemene autoforum.
Mark 320iS

Re: kredietcrisis & leasebakken

Bericht door Mark 320iS » 09 feb 2009, 21:07

2000USA schreef:Lijkt me niet mogelijk, en niet interessant:
- Bedrijf moet BTW betalen, maar kan dit terugvorderen, jij niet.
- Als jij dit uitgekeerd krijgt zal er (in de regel) inkomstenbelasting over betaald moeten worden, waardoor er effectief al minder overblijft van de 940 euro.

Als je voor een 'cashoptie' variant gaat (dus de centen ipv de auto) en zelf een auto naar keuze aanschaft (indien de omstandigheden dit toelaten), kan het je geld schelen omdat je dan belasting betaalt over geld wat je daadwerkelijk krijgt (in tegenstelling tot bij bijtelling waarbij je virtueel inkomen hebt). Globaal rekenvoorbeeld (zeg even 45% belasting):
Je verdient 5.000 euro per maand * 55% = 2750 euro netto, leasebudget is 940 euro, de waarde van de auto is 40.000 euro.

Leaseauto kost netto per maand: 40.000 * 25% / 12 mnd = 833 euro bijtelling * 45% = 375 euro.
Netto hou je over: ((5.000 + 833)*55%)-833 = 2375 euro

Cashoptie levert je op per maand: 940 euro * 55% = 517 euro
Netto hou je over: (5.000 + 940)*55% = 3267 euro

Het verschil tussen beide opties is groter van de genoemde 517 euro, omdat vaak vergeten wordt dat je naast de bijtelling, je een deel aan inkomsten waar wel belasting over geheven wordt niet ontvangt, zij het in natura (auto).
Feitelijk hou je dus per maand 3267-2375 = 892 euro over. Daar kan je een aardige auto van rijden; je moet hem alleen nog even kopen, en daar zit vaak de crux.
Bovenstaande berekening heb ik voor mijzelf ook gemaakt enkele maanden geleden. Je vergeet alleen iets, wat het verschil nog groter maakt. Markk heeft het al geschreven, namelijk dat je je over de cashoptie belastingvrij mag laten uitkeren voor het aantal zakelijk gereden kilometers (bijv 1000km zakelijk * EUR 0,19).

Bij ons is de regeling nog extremer, ik krijg namelijk bij de cashoptie méér uitgekeerd dan het leasebudget. Daarnaast hebben wij een enorm verschil in het diesel vs. benzine budget, een kale 116i kan bijv niet, maar een redelijk rijk uitgeruste 120d wel, onafhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt.
Wat bij ons daarnaast nog erg ongunstig is een zogenaamde "klimaatneutraleregeling", dwz als je meer verbruikt dan de fabrieksnorm + een bepaald % kun je aan het einde van het jaar fors bijbetalen.
Met andere woorden... ik lease niet meer over een dik jaar. Dan gaan we lekker zoeken voor een jonge gebruikte 130i of een e90 325i/330i.
Laatst gewijzigd door Mark 320iS op 09 feb 2009, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 09 feb 2009, 21:10

De vraag of een leasen interessant is hangt eigenlijk af van twee factoren:

Het aantal kilometers dat je rijdt --> hoe meer hoe interessanter.
De cash-optie --> hoe hoger hoe interessanter.

Er zijn natuurlijk nog meer zaken die van belang zijn (hoogte budget, aantal prive kms dat gereden mag worden, looptijd contract, boeteregeling bij voortijdig beëindigen enz.), maar de bovenstaande twee zijn denk ik veruit het belangrijkst.

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 09 feb 2009, 21:15

Zo'n klimaatneutraleregeling lijkt me wel irritant zeg. Heb wel wat beters te doen dan op het verbruik letten de hele dag..

SteV6

Bericht door SteV6 » 09 feb 2009, 21:50

Wat betreft de vervangende auto heb ik me in de jaren 90 ook verbaasd. In mijn studietijd werkte ik bij Budget autoverhuur. Dus regelmatig werden verhuurauto's ingezet als vervangend vervoer tijdens onderhoud of schadereparatie van lease-auto's. En dan inderdaad dimdammen over een Golf want ze reden zelf Astra ofzo. Onbegrijpelijk.

En dan als klap op de vuurpijl die huurauto aan het einde van de dag weer inleveren met 5 of 6 (!) kilometer op de dagteller :shocking: Een taxi zou veel goedkoper zijn geweest ...

@ Ilija, ongeveer 10% van het Nederlandse wagenpark valt onder de noemer leaseauto, iets minder dan 700.000 voertuigen.

@ Fabian, worden tegenwoordig ook 2e hands auto's ingezet als leaseauto? Dus bijvoorbeeld in plaats van een nieuwe Golf 1.4TSi een 2e hands A6 3.2FSi ...

Stephan

Niels v D

Bericht door Niels v D » 09 feb 2009, 22:01

Klopt inderdaad Stephan, ik heb ook wel eens dat ik aan het einde van de dag nog een aantal huurauto's moet regelen omdat reparatie's uitlopen en dan krijg je de volgende dag zo'n auto terug met 2 km op de teller :bag: We hebben ook leenfietsen verdomme.. :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 feb 2009, 22:08

Misschien was die 6km wel bedoeld om naar de dokter heen en weer te rijden omdat hij niet kon fietsen en slecht te been was. Moet een mens toch zelf weten? Ik doe het tegenwoordig nog anders. Een monteur en een verkoper wonen bij mij in de buurt. Er is mij aangeboden dat ze mijn auto op komen halen en hun auto of een demo (ofzo) achterlaten. Het is wel eens voorgekomen dat die auto de hele dag op de oprit heeft gestaan want ik plan onderhoud op m'n vrije dagen en hoefde de deur niet uit :wink: Maar de volgende keer hoeft hij hier geen fiets achter te laten. Ik wil WEL weg kunnen nl :wink: Daarom zou iemand ook vervangend vervoer willen hebben misschien? Als z'n eigen auto er was was hij ook mobiel.

ADV

Bericht door ADV » 09 feb 2009, 22:08

Hmm, daar heb je inderdaad een punt, ik betaal ook belasting over het loon..

Ach, ik ben verder ook tevreden, ik lever alleen van mijn bruto loon meer dan 1000 euro per maand in, en dat terwijl ik net in loonschijf 3 zit..

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 09 feb 2009, 22:30

Inderdaad ook wel eens 6km gereden in een leenbak. Afspraak om de hoek bij de garage, maar ik moet wel weg kunnen als er ergens een storing is. De leasewagen is een stuk gereedschap voor m'n werk, moet gewoon mobiel zijn voor m'n werk. Als het gereedschap kapot is of er is onderhoud nodig dan heb ik vervangend gereedschap nodig, of ik het nu gebruik of niet. Dat weet je soms niet van te voren en daar betaald mijn werk ook gewoon voor.

allen

Bericht door allen » 09 feb 2009, 22:37

Ik heb dan wel geen leasewagen maar dat vervangend vervoer... Als dat kleiner is, is dat dan echt zo'n ramp? In Dordrecht krijg je bij bmw gewoon standaard een Mini mee. Een gelijkwaardige auto kan, maar daar moet je voor bijbetalen. Niet erg omdat de verzekering het vergoed, maar dan nog pak ik gewoon met plezier die Mini mee. Is het dan zo beschamend om eens wat kleiner of goedkoper te rijden? :nah:

RVV

Bericht door RVV » 09 feb 2009, 22:37

Arthur schreef:Misschien was die 6km wel bedoeld om naar de dokter heen en weer te rijden omdat hij niet kon fietsen en slecht te been was. Moet een mens toch zelf weten? Ik doe het tegenwoordig nog anders. Een monteur en een verkoper wonen bij mij in de buurt. Er is mij aangeboden dat ze mijn auto op komen halen en hun auto of een demo (ofzo) achterlaten. Het is wel eens voorgekomen dat die auto de hele dag op de oprit heeft gestaan want ik plan onderhoud op m'n vrije dagen en hoefde de deur niet uit :wink: Maar de volgende keer hoeft hij hier geen fiets achter te laten. Ik wil WEL weg kunnen nl :wink: Daarom zou iemand ook vervangend vervoer willen hebben misschien? Als z'n eigen auto er was was hij ook mobiel.

Goed punt, geen auto ter beschikking hebben zuigt serieus. Helemaal als je in een klein plattelandsdorp woont zonder voorzieningen.

RVV

Bericht door RVV » 09 feb 2009, 22:39

allen schreef:Ik heb dan wel geen leasewagen maar dat vervangend vervoer... Als dat kleiner is, is dat dan echt zo'n ramp? In Dordrecht krijg je bij bmw gewoon standaard een Mini mee. Een gelijkwaardige auto kan, maar daar moet je voor bijbetalen. Niet erg omdat de verzekering het vergoed, maar dan nog pak ik gewoon met plezier die Mini mee. Is het dan zo beschamend om eens wat kleiner of goedkoper te rijden? :nah:

Vervangend vervoer maak ik ook geen punt van.. hoewel.. ik kreeg een keer een Ducato bestelbus mee van het schadebedrijf van de dealer toen ik een kleine schade aan de M3 liet bijwerken.. dat was ook wel weer triest..Wil ik ook niet weer.. Maar voor de rest maakt het me niet uit.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 09 feb 2009, 22:51

Wouter81 schreef:Ik betaal (als ondernemer) zelf al de maandelijkse kosten voor die auto dus dat ik dan ook nog eens gestraft wordt omdat ik die auto als 'secundaire arbeidsvoorwaarde' van mijn werkgever (die ikzelf ben) krijg gaat mij net wat te ver. Goeie kans dat ik hierna privé een auto koop en km's ga schrijven.
Rico schreef:Precies Wouter, dat doe ik nu een jaartje of 3 en het bevalt me dikke prima.. bijtelling ed ik ben er al lang klaar mee.
Das niet helemaal waar heren!

Als VOF of eenmanszaak trek je alle autokosten van je winst af, dus zonder bijtelling zouden al je autokosten (ook prive gebruik) netto zijn. Om dat te voorkomen heeft de fiscus gestelt dat je AL je autokosten in de IB aangifte als bijtelling op je inkomen moet gooien. Dat betekent dat wij als ondernemer in het voordeel zijn wanneer die autokosten lager uitvallen dan bijvoorbeeld 25% van de cataloguswaarde. In zo'n geval zijn wij dus goedkoper uit dan een doorsnee werknemer met bijtelling.

Nog zoiets wat hier vaak vergeten wordt. Je moet niet appels met peren gaan vergelijken. Het is raar als je gaat stellen dat je een A4 van 40.000 euro kan leasen, maar dat niet doet omdat je prive goedkoper uit bent met een Passat van 10.000 euro want dat lijkt me nogal wiedes. Vergelijk dat dan met een A4 prive kopen van 40.000 euro of wil je stiekem toch toegeven dat lease eigenlijk wel degelijk een goedkopere optie is om dikke auto's te rijden?

RVV

Bericht door RVV » 09 feb 2009, 23:18

Maurice ik ben DGA. Ik ben in de omstandigheid dat ik mijn auto's prive kan kopen, ik weet dat je daardoor de de fiscale zakelijke voordelen misloopt, maar ik weet ook dat ik niet elke maand weer met die bijtelling word geconfronteerd.

Toen ik mijn eerste 130i zakelijk reed, wilde ik het zelfde netto salaris aanhouden (voor het salaris van mijn vrouw), dit betekende dat mijn BV elke maand 900 euro aan de fiscus moest aftikken voor bijtelling en loonbelasting. 10800 euro per jaar, om een 130i te rijden... aan belasting..heb ik het verder niet over de andere autokosten.

Daar ben/was ik helemaal klaar mee. Betaal me liever zelf wat extra uit, samen met een maximale kilometervergoeding..kan ik toch deels het priverijden compenseren.

En de grootste winst voor mij... de vrijheid om mijn autoliefhebberij naar eigen inzicht in te vullen, zonder het gevoel te hebben dat ik alleen maar voor de fiscus aan het rijden ben.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 feb 2009, 08:37

Rico, ik pak even als rekenvoorbeeld de 135i (omdat er bij de ANWB geen gegevens van de 130i beschikbaar zijn). De ANWB heeft een overzicht van de gemiddelde kilometerprijs van een bepaalde auto waarbij er bij een benzinemodel uitgegaan is van 15.000 kilometer per jaar.

We hebben dus een 135i:

Catalogusprijs: 53.020 euro
Kilometerprijs: 84 cent
Zakelijk gereden kilometers: 50% / 7500km
Bijtellingschaal: 25%
Inkomstenbelastingschaal: 52%

Maken we een kostenplaatje om de 135i prive te kopen en rijden:

0,84 x 15000km = 12600 euro per jaar netto salaris
Je krijgt 0,19 x 7500km = 1425 euro per jaar netto vergoed als kilometervergoeding

Om 11175 (12600 - 1425) netto over te houden moet je bruto iets van 24.000 euro uitgekeerd krijgen per jaar (inc. sociale premies etc.). Jouw auto kost de zaak dus 24000 + 1425 = 25425 euro per jaar oftewel 2100 euro per maand.

Nu koop en rijdt je de 135i zakelijk:

In de lease doet deze auto 1337 (ja ik verzin het niet, bron: myleasecar.nl) per maand dus 16044 euro per jaar.
Je moet (25% over 53.020) bijtellen op je inkomen = 13255 waar je 6892,6 loonheffing over betaalt (52% van 13255) + nog wat premies is 7500 euro.

Jouw auto kost in dit geval de zaak dus 23544 euro per jaar ofwel 1962 per maand.

Als ik iets vergeet mag je me corrigeren, maar het voordeel wat je bij zakelijk rijden hebt is dat in ieder geval de financiering vaak een stuk makkelijker te regelen is. Daarnaast hoef je minder op je huishoudpotje te letten wat wellicht (afhankelijk van je eigen instelling) e.e.a. aan kopzorgen scheelt.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 feb 2009, 08:54

Oh en trouwens, dat gezeik over vervangend vervoer snap ik heel goed. Ik ben zelf ook eentje die snel loopt te mekkeren en de reden is vrij simpel. Vrijwel elke leasemaatschappij/garagist/dealer/schadebedrijf adverteert met VERGELIJKBAAR vervangend vervoer.

Als je een hele dikke A4 3.0 tdi rijdt en je wordt met een Opel Astra 1.4 opgescheept snap ik dondersgoed dat je het daar niet mee eens bent. Die 2 auto's hebben niks vergelijkbaars. Of ik rij een A8 W12 en krijgt een Polo mee, ook zoiets. Fabian denkt aan zijn marges en de kostprijs van echt vergelijkbaar vervangend vervoer, helemaal terecht. Maar adverteer er dan niet mee, want zoiets heet ook wel misleiding. Als ik mijn beloftes niet nakom krijg ik op mn broek van klanten, waarom mag je leasemaatschappijen daar niet op aanspreken? Ben je dan ineens arrogant?

allen

Bericht door allen » 10 feb 2009, 09:20

Tja, ik ging van een 5 naar een Mini Cooper. Had, zoals je zegt makkelijk een 5 terug kunnen eisen. Betaald dan het verzekeringsbedrijf gewoon uit. Echter, zie ik zelf gewoon het punt niet. Heb me eigenlijk ook wel vermaakt in dat hok. Misschien ben ik wel te makkelijk... :bag:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 feb 2009, 09:30

Allen het hangt er een beetje van af denk ik. Maat van me heeft 3 weken (!) in een Astra moeten rijden omdat de schade aan zijn auto maar duurde en duurde... Een mini is trouwens sowieso veel leuker dan een kale en zeer slome Astra fwd :)

RVV

Bericht door RVV » 10 feb 2009, 09:31

Maurice er is een verschil, zakelijk zou ik inderdaad nieuw kopen, maar prive koop ik altijd gebruikt, wat me 20000 op de nieuw prijs scheelt. In die 84 cent zit en subtantieel deel aan 1e afschrijving gerekend, dat deel heb ik met prive rijden al achter me gelaten. Ipv 84 cent is het dan 64 cent. Verder hoef ik mijn auto's prive niet te financieren waardoor ik geen rente kosten heb, behalve dan dat ik rente misloop. Maar dat is weer de hobby die wat mag kosten. Alles wat je niet hoeft te lenen is altijd goedkoper.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 feb 2009, 09:34

Maar Rico, waarom zakelijk per se nieuw dan? Persoonlijk lease ik liever 2e hands voor zover mogelijk (scheelt me berg afschrijving).

Arthur

Bericht door Arthur » 10 feb 2009, 10:13

Maus335i schreef:Nog zoiets wat hier vaak vergeten wordt. Je moet niet appels met peren gaan vergelijken. Het is raar als je gaat stellen dat je een A4 van 40.000 euro kan leasen, maar dat niet doet omdat je prive goedkoper uit bent met een Passat van 10.000 euro want dat lijkt me nogal wiedes. Vergelijk dat dan met een A4 prive kopen van 40.000 euro of wil je stiekem toch toegeven dat lease eigenlijk wel degelijk een goedkopere optie is om dikke auto's te rijden?
Ik weet niet wie of wat je hiermee bedoelt maar mij wellicht? Ik lease een Mondeo van 38k en rijd liever prive een paar jaar oude A6 avant of V70 (voorbeeld) en dan ben je toch ook wel 35k kwijt. Ik bedoel dan wel een met een wat dikkere motor. Dat het een totaal andere auto is klopt maar de prijzen zijn ongeveer gelijk. Dat die auto's duurder rijden dan de lease-Mondeo denk ik ook wel. Maar dat heb ik er wel voor over want dan kan ik rijden wat ik wil :wink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 10 feb 2009, 10:20

Maus335i schreef:Maar Rico, waarom zakelijk per se nieuw dan? Persoonlijk lease ik liever 2e hands voor zover mogelijk (scheelt me berg afschrijving).
Maar dan nog betaal je privé bijtelling over de nieuwwaarde, stuit dat je niet tegen de borst? Of compenseer je dat met meer salaris vanuit je BV oid., omdat deze minder kwijt is aan leasekosten (bij een 2e hands)?
Das niet helemaal waar heren!

Als VOF of eenmanszaak trek je alle autokosten van je winst af, dus zonder bijtelling zouden al je autokosten (ook prive gebruik) netto zijn. Om dat te voorkomen heeft de fiscus gestelt dat je AL je autokosten in de IB aangifte als bijtelling op je inkomen moet gooien. Dat betekent dat wij als ondernemer in het voordeel zijn wanneer die autokosten lager uitvallen dan bijvoorbeeld 25% van de cataloguswaarde. In zo'n geval zijn wij dus goedkoper uit dan een doorsnee werknemer met bijtelling.
Ik heb een BV, ben DGA. Geen VOF of eenmanszaak in mijn geval.
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 10 feb 2009, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 feb 2009, 10:23

Neluhz schreef:Klopt inderdaad Stephan, ik heb ook wel eens dat ik aan het einde van de dag nog een aantal huurauto's moet regelen omdat reparatie's uitlopen en dan krijg je de volgende dag zo'n auto terug met 2 km op de teller :bag: We hebben ook leenfietsen verdomme.. :mrgreen:
Doorgaans kijken ze verbaasder als je een leenauto op het eind van de dag terugbrengt met duizend kilometer extra op de teller.

En in die gevallen wil je ook geen Corsa 1.2 meekrijgen trouwens.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 feb 2009, 10:25

Arthur, nee ik bedoel niemand specifiek! Gewoon int algemeen :)

Ik snap best dat je zegt dat je een nieuwe A4 niet prive zou gaan (of kunt) leasen/kopen, maar waarom zou dat zakelijk dan ineens wel kunnen? Dat geld voornamelijk voor de mensen die het leasebudget ook bovenop hun salaris kunnen krijgen. Want de werkgever is geen cent meer of minder aan jou kwijt, dus bruto krijg je in beide gevallen evenveel geld.

@Wouter, ik wist niet dat jullie beide DGA waren haha. Ik niet iig ;) In mijn geval is de bijtelling over de nieuwwaarde dus (nog) niet van belang, omdat ik niet meer bijtelling kwijt ben dan de totale kosten van de auto (ongeacht de nieuwwaarde).

Arthur

Bericht door Arthur » 10 feb 2009, 10:34

Okay. De regeling is bij ons zo sober geworden dat een A4 er niet eens in zit. Ik mag nog blij zijn met m'n huidige Mondeo want ik zit nog in de oude regeling. Ik kan prive iets mooiers rijden/kopen dan ik kan leasen. De reden dat ik lease staat hierboven wel ergens beschreven. Ik kan het budget ook niet bovenop m'n salaris krijgen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 10 feb 2009, 10:37

Maus335i schreef: @Wouter, ik wist niet dat jullie beide DGA waren haha. Ik niet iig ;) In mijn geval is de bijtelling over de nieuwwaarde dus (nog) niet van belang, omdat ik niet meer bijtelling kwijt ben dan de totale kosten van de auto (ongeacht de nieuwwaarde).
Ook nog maar per begin dit jaar hoor :), vorig jaar VOF. Toen inderdaad gebruik gemaakt van de regeling die jij schetst.

Best interessante materie maar het is allemaal aardig dichtgespijkerd, linksom of rechtsom mag je toch flink betalen voor een leuke auto. Is nog niet zo ver maar over anderhalf jaar neem ik weer afscheid van de huidige auto en moet er weer wat anders komen. Heb momenteel nog geen idee hoe ik dit wil gaan doen (lease of privé).

Plaats reactie