Lotus Elise topic (uitgebreid)

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
YvoTuk

Re: Yvo Tuk stelt zich voor.....

Bericht door YvoTuk » 03 feb 2009, 12:10

allen schreef:Vergeet de Europa S(e) niet. Alhoewel... Is het eigenlijk te controleren hoeveel daarvan op Nederlands kenteken staan?
Voor zover mij bekend een of twee!

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 03 feb 2009, 12:13

Bij die dealer in het midden van het land staat die zwarte Exige (volgens mij niet de Exige waar jij het over hebt!) inderdaad al heel lang stof te vangen.

Het was een van de allereerste, nog met de 'echte' pedalbox erin.

Ik heb ooit wel eens gevraag hoeveel korting ze wilden geven op dat ding.. hij staat er tenslotte alweer een paar jaar... nou nix dus.. klaar :)

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 03 feb 2009, 12:25

Hey Yvo, welkom op DF :D Mooie aanvulling idd en wat een geweldige S1 heb je :shock: 8)
Ik heb ook je website al uit zitten pluizen.. maar ik mis een mooie titanium uitlaat voor mijn 340 :P
Als ik al je verhalen zo lees moet ik maar blij zijn met het standaard Rover blokje, misschien een Emerald erop en klaar!
En even over die kop bij van Sten wat ik niet begrijp is dat de ECU niet aangepast wordt.. maar goed we hebben al een goed gesprek gehad met Peter
en een goed adres gevonden voor zijn koppen incl. aangepaste ECU en dichtbij huis!

GTRene

Bericht door GTRene » 03 feb 2009, 12:33

YvoTuk schreef:Bij die dealer in het midden van het land staat die zwarte Exige (volgens mij niet de Exige waar jij het over hebt!) inderdaad al heel lang stof te vangen.

Het was een van de allereerste, nog met de 'echte' pedalbox erin.

Ik heb ooit wel eens gevraag hoeveel korting ze wilden geven op dat ding.. hij staat er tenslotte alweer een paar jaar... nou nix dus.. klaar :)
haha, ja klopt, hij belde me destijds op toen ik nog die phoenixgele BMW M coupe had...das dus al wel 2.5 jaar geleden ofzo? hij zij die Exige is wt voor jou (had bij mijn auto staan, inruil Exige/Elise mogelijk) is nieuw maar staat hier al ff en je mag hem voor een hele leuk prijs meenemen... :hmmm: dacht van ow...en hij wilde voor mijn auto een goede prijs geven hij zag die wel daar staan...
Nou ik er dan maar heen, immers goede prij voor mijn auto en die Exige voor een koopje! zo zij die.
Eerst maar eens de testrit, die beviel opzich goed genoeg voor basis en dus weer op naar Hessing...
Zullen we even gaan zitten? en hij schoof ondertussen die standaard alwaar de Exige op beschreven stond dichterbij...en ik dacht al van oowja zo dga je het spelen, en inderdaad....
Kijk zegt ie zo duur is die nieuw met al die extra dingen en ik doe je daar (weet ik veel iets van 4.000,-af ofzo?) in elk geval belachelijk zoals hij het eerst voorspiegelde alsof ik dom ben (ben ik wel maar weet hij veel :wink: ) dus dat werd niet wat, en ow voor mijn speciale auto (waren er 281 stuks van totaal het laatste type M coupe met S54 motor en LHD) gaf ie echt een bodemprijs dat wil je niet weten :hammer: ...ik zei toedeloe, bedankt voor het ritje :mrgreen: ben toen nog wel ff naar de garage gegaan aldaar want de splinternieuwe zwarte Exige S (eerste in NL?) kwam toen net binnen...was wel ff gaaf.

Elise

Bericht door Elise » 03 feb 2009, 12:38

Michel P schreef:Yvo is behoorlijk overtuigend :D

Michel
Kijk ook eens wat er op Seloc gezegd wordt Michel.
b.v. Deze quote van Simon S (De Scuffham die de kit ontwikkelt heeft dus) (bron)
the issues are:

1) the design ont he rear end of the Elise with it's subframe means that the drive line is not exactly straight, CV's have to work at ~7 degrees - this is the same for the K as it is for the Honda.

2) with the K only being 120-160 Bhp, it never really becomes a problem as the total torque load though the CV's is not that great (that said, it was a problem for the Sport 190's when races and the Motorsport cars, these than had all the CV's changed for the 'motorsport' versions)

problem with the Honda cars is that 99% of the people that buy them do so for trackday stuff etc, thus the workload they get is way higher than the average car.

this is exaciapted when they are just converted as the joints are brand new and tight, then the first thing that happends it they get put on track, overheat, then spit the boot's/grease.

once the joints are run-in for a few 1,000 miles, then they don't do this, problem is this rairly happends.

Now, running better CV grease helps a lot (Neo HPCC1 is currently the best stuff), but this will not 100% solve the first issue of new joints.

there has also been a problem of variable joint quality, GKN made a batch 18 months ago that were way too tight from new, almost all of these failed on their first track outing.

long and short of it is that once they have bedded in, they tend never to cause a problem, but once you start getting into changing joints at tracks etc, then you tend never to get to this state.
Ook de Rover K series is niet zonder problemen.....zoek maar eens op HGF op Seloc.

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 03 feb 2009, 17:58

Kijk nou... daar hebben we.. laat me raden.. Bert?

Voor alle duidelijkheid.. haal de undertray en de achterclam van de auto en doe zelf eens wat metingen aan het subframe. Doe dat dan ook eens bij een S2 Rover en een S2 Yota. Guess what... de S1 heeft het meest stijve subframe wat Lotus tot op heden op het Elise chassis gebruikt heeft.

Overigens... lees ook even terug in het verhaal: waarom is het mogelijk om met een Impreza een (auto) leven lang op de homokineten te kauwen terwijl de hoeken groter EN variabel zijn? Dat is materiaalkeuze.

Natuurlijk heeft een Honda meer koppel dan een K-series motor (raar trouwens dat hij vermogen als maatstaf gebruikt... homokineten gaan slechts van een ding kapot... KOPPEL.)
Maar goed.. de Honda levert dus meer koppel, dus... als je dan een kit levert voor 10k pond zorg je ervoor dat de juiste homokineten gebruikt worden.. toch?

Ook het inlopen is naar het land ter fabelen te verwijzen... twee jaar geleden hebben wij met de groep Schotland gedaan in plaats van Stelvio. Ik heb voordat wij vertrokken een set kakelverse aandrijfassen fris uit de doos gemonteerd. Nadat we terug kwamen kon ik met het handje beide aandrijfassen heen en weer bewegen. Niet omdat ze ingelopen waren, maar omdat ze kapot gelopen waren.
De hoezen waren onbeschadigd.

Voor de goede orde, we spreken hier over de aandrijfassen die destijds als de 'motorsport' exemplaren gekenmerkt werden.

Dit zijn overigens dezelfde aandrijfassen die op Andrew Kells Elise S2 met 300 pk Honda-compressor na de kwalificatie op Donington van nieuw naar afval waren gereduceerd. (uiteraard de juiste lengte etc. voor de S2)

Laat ik het zo zeggen.. ik heb heel veel tijd gespendeerd in het onderzoeken van het probleem en ik weet heel erg goed waarom dit probleem zo extreem is, waar dat vandaan komt en wie dat bedacht heeft. Het had voorkomen kunnen worden, maar dan hadden er andere prioriteiten gesteld moeten worden. Als ik hier op ga tekenen hoe het allemaal zo komt lopen we het risico dat er mensen zijn die dat als bashing zien, dus doe ik dat niet.

Het verhaal van het vet is natuurlijk helemaal triest.. als je van mening bent dat een betere vet soort betere resultaten biedt moet je dat in zo'n kit standaard gebruiken.

Voor wat betreft de K-series... hoeveel koppakkingen heb jij al versleten? Even een poll opzetten voor iedere Elise eigenaar?
De K-series is geen notoir slechte motor. Het is een motor die potentieel snel kapot gemaakt kan worden als je hem verkeerd gebruikt. Het is niet voor niets dat Landrover zo veel problemen heeft gehad met de K-series. (koppakkingen idd). Die problemen waren tweeledig.. een was dat de motor werd geplaatst in een relatief zware auto (ook de Rover 75 zat in die gevarenzone) twee was dat mensen met die auto's eigenlijk de motor nog meer misbruikten omdat ze simpelweg meer vroegen van de motor.

Dat is ook de reden dat er tot op de dag van vandaag wijzigingen hebben plaats gevonden.

Er is nu een oplossing die door sommige dealers zelfs gegarandeerd wordt... een multi-layer koppakking (waarbij de dunne, blijvend rubber-achtige laag zorgt voor een veel betere afdichting) en een nieuwe 'oil-ladder'. Die laatste zorgt voor meer en betere olie distributie in het blok.

Natuurlijk ken ik mensen die een koppakking kapot hebben gereden. Ik ken ook mensen die regelmatig koppakkingen verslijten.. in iedere auto die ze hebben.. Ligt dat aan de motor?

Ik heb ongeveer 150.000km met mijn K-series gereden. Bij plm.30.000km is er een andere kop op gegaan, dus uiteraard een andere koppakking, maar daarna heb ik 120.000km probleemloos gereden. Ook bij het lichten van de kop destijds hebben we niet kunnen vaststellen dat er waar dan ook ongebruikelijke patronen in de pakking zaten..

Pech kan iedereen overkomen, maar bij de K-series heeft pech een sterke verwantschap met de rechtervoet.

.....anders zouden koppakkingen toch bij ons dé runner moeten zijn... en dat zijn ze echt niet..

Michel P

Bericht door Michel P » 03 feb 2009, 18:08

Dus de Rover K serie motor met geupgrade koppakking zal zelfs bij de 160 mod (thielert) heel blijven mits goed warm gereden voor dat je gaat trappen. Of raad je ook een oliekoeler aan?

Michel

GTRene

Bericht door GTRene » 03 feb 2009, 18:28

voor de K-motor was het toch ook belangrijk de juiste thermostaat klep of hoe die geplaats was ofzo? en de pomp? maar weet die dingen niet meer, geloof wel dat de meeste motoren aangepast ondertussen :mrgreen:
verder was het geloof ik zo dat als je radiateur kapot ging (type met plastic zijkanten) je beter meteen een aluminium uitvoering kon plaatsen.
kleine zaken eigenlijk, sommige wel van belang maar 1x vervangen voor beter exemplaar kun je weer lang tuffen.

Maar wat betrefd die assen op de Honda conversies...als dat met koppel te maken heeft (hoofdzakelijk) wat voor opties heb je dan als je zeg 330pk in zo'n ding wil...met Honda nu moeilijk? (assen)
Trouwens wat gebeurt er als je bv de nieuwere Exige S pakt met yota motor, zijn die assen wel sterk, zeg voor 300pk?
Is het verstandiger een 111R Elise een SC op te bouwen en zeg 280pk ivm assen e.d. ,
dan bv een S2 met Honda en 280pk?...of zijn er wel sterkere assen....trouwens ze spreken ook vaak van een extra motorsteun als optie bij de Honda, is dat die steun die niet naar behoren werkt?

jaja allemaal vragen :mrgreen: kijk maar eens of je tijd hebt, in het begin krijg je het druk , helemaal nadat een lightweight draadje is geopend, en Lotus apst daar ook mooi in, zie ook de Motorsport Elise S1 auto's te koop 1 van de laaste pagina's

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =8&t=13056" onclick="window.open(this.href);return false;

deze pagina (net voor ze ff off topic gingen)

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=500" onclick="window.open(this.href);return false;

gr
René

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 03 feb 2009, 19:05

Michel P schreef:Dus de Rover K serie motor met geupgrade koppakking zal zelfs bij de 160 mod (thielert) heel blijven mits goed warm gereden voor dat je gaat trappen. Of raad je ook een oliekoeler aan?
mmm.. een verplichting is het natuurlijk niet; ik heb het ook heel lang zonder volgehouden, maar als je het principe van een water naar oliekoeler begrijpt in een K-series motor zal je al snel overtuigd raken van het nut ervan. :)

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 03 feb 2009, 19:23

GTRene schreef:voor de K-motor was het toch ook belangrijk de juiste thermostaat klep of hoe die geplaats was ofzo? en de pomp? maar weet die dingen niet meer, geloof wel dat de meeste motoren aangepast ondertussen :mrgreen:
verder was het geloof ik zo dat als je radiateur kapot ging (type met plastic zijkanten) je beter meteen een aluminium uitvoering kon plaatsen.
kleine zaken eigenlijk, sommige wel van belang maar 1x vervangen voor beter exemplaar kun je weer lang tuffen.
Zo'n thermostaat is een remote thermostaat.. dat is in feite het verplaatsen van 'koudegolf' en het verlagen van de druk. Ik moet je zeggen dat ik tot op heden nooit 100% overtuigd ben geweest.. uiteindelijk gaat een standaard thermostaat ook niet als een saloondeur open; als de koelvloeistof steeds warmer wordt gaat de thermostaat steeds verder open.. krijgt de thermostaat dan een klots koude vloeistof voor de deur gaat ie weer net zo hard dicht. Ik geloof wel dat er temperatuur variaties plaats zullen vinden, maar ik blijf me afvragen in hoeverre dat nou doorslaggevend zal zijn.

Het is wel een officieele "Rover en Landrover mod", dus het zal absoluut wel nut hebben.. ik vraag me alleen af wat het nut is als je de auto netjes warm rijdt.
GTRene schreef: Maar wat betrefd die assen op de Honda conversies...als dat met koppel te maken heeft (hoofdzakelijk) wat voor opties heb je dan als je zeg 330pk in zo'n ding wil...met Honda nu moeilijk? (assen)
Trouwens wat gebeurt er als je bv de nieuwere Exige S pakt met yota motor, zijn die assen wel sterk, zeg voor 300pk?
Is het verstandiger een 111R Elise een SC op te bouwen en zeg 280pk ivm assen e.d. ,
dan bv een S2 met Honda en 280pk?...of zijn er wel sterkere assen....trouwens ze spreken ook vaak van een extra motorsteun als optie bij de Honda, is dat die steun die niet naar behoren werkt?
De Honda met 300 pk vind ik op dit moment geen serieuze optie; zoals je zelf al zegt, aandrijfassen die kapot gaan, maar een veel voorkomend probleem is daar ook het inlaat spruitstuk wat scheurt. (Jackson)

Als je je neerlegt bij ..zeg een setje aandrijfassen per jaar zou je een Rotrex kunnen overwegen, dat zijn gave kleine, maar vooral lichte compressortjes. Ik weet dat Sunspeed daarmee aan het rommelen is.

De Toyota... mmmm.... daar zitten ook wat problemen in als je serieus gaat sleutelen..
Lotus heeft een aardige bonus op kunnen strijken bij Toyota als het gaat om parts sales.. vooral als het gaat om... versnellingsbakken!
De derde versnelling heeft nogal wat kuren, vooral als er sprake is van serieus koppel. Ook dat is dus niet zaligmakend..
Officieus vanuit Lotus.. er is geen oplossing voor dit probleem anders dan een 16k (pondjes) kostende sequentieele dogbox. Geinig... maar als de Honda conversie nu al als ultiem prijzig gezien wordt is alleen ean bakje van 16k natuurlijk wel heel erg pijnlijk.
GTRene schreef: zie ook de Motorsport Elise S1 auto's te koop 1 van de laaste pagina's
Hihihi.... ik zit heel stiekem te kijken of ik dit jaar of volgend jaar eens een Elise deze kant uit zal halen en die opbouw als een Motorsport. Uiteindelijk is het allemaal niet zo spannend, het probleem is om het stuurhuis te pakken te krijgen, dat was destijds speciaal gebouwd en wordt niet meer gemaakt.. maar goed, daar heb ik vermoedelijk al een oplossing voor :mrgreen:

Het leuke aan die Elises is dat er eigenlijk helemaal niet zoveel verschillen in de auto's zitten. Als je een Elise S1 koopt kan je die heel eenvoudig ombouwen als Exige S1 (kost natuurlijk wat, maar dan heb je ook wat)

Joy

Bericht door Joy » 03 feb 2009, 19:25

Welkom Yvo. Goed relaas. Fijn ook als je met je neus in de materie zit zodat er heldere antwoorden komen te staan. :thumbup:

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 03 feb 2009, 19:38

Hans GP schreef:Hey Yvo, welkom op DF :D Mooie aanvulling idd en wat een geweldige S1 heb je :shock: 8)
Dank je... wil je dan jouw 340R wel om de hoek parkeren? Daar ga ik dan weer spontaan van kwijlen :thumbup:
Hans GP schreef: Ik heb ook je website al uit zitten pluizen.. maar ik mis een mooie titanium uitlaat voor mijn 340 :P
:thumbup:
Klopt... de markt voor die 340's is tamenlijk klein (euhhh... 340 - wat er al dood is) dus hebben ze bij Larini niet de moeite genomen om iets in elkaar te bakken.
Je zou bij 2Bular kunnen proberen, maar dan moet je een lange adem hebben want die kerel is niet zo vlot.

Hans GP schreef: Als ik al je verhalen zo lees moet ik maar blij zijn met het standaard Rover blokje, misschien een Emerald erop en klaar!
mmm... ja en nee.. jouw 340R heeft een VHPD motor. Dat wil zeggen meer vermogen, dus ook meer kapoh. Nou ja.. meer kans op bingo zullen we maar zeggen? Nogmaals... het sleutelwoord bij de K-series is en blijft WARMRIJDEN en dan dus netjes warmrijden. Daarmee spaar je zoveel uit!
Hans GP schreef: En even over die kop bij van Sten wat ik niet begrijp is dat de ECU niet aangepast wordt.. maar goed we hebben al een goed gesprek gehad met Peter
en een goed adres gevonden voor zijn koppen incl. aangepaste ECU en dichtbij huis!
Dat klopt, Thielert heeft ervoor gekozen heel milde nokkenassen profielen te gebruiken en daardoor binnen het regelbereik van de MEMS ECU te blijven. Destijds hebben we min of meer collectief een EBD spruitstuk gekocht waarna Thielert ons vriendelijk verzocht om minstens met een auto even langs te komen voor een meting.
Alles was toen dik in orde, maar men had daar wel zoiets van "en nu klaar daarmee.. niet meer verder want dan loopt de MEMS dus wel uit zijn regelbereik".

Overigens, iedereen kan aan kopjes poetsen, maar er zijn maar weinig mensen die een echt betrouwbare combo kunnen maken van nokkenstokken, kop, tandwielen etc. Iedereen loopt te zeuren over Dave Andrews en PTP kopjes en weet ik het wat, maar uiteindelijk zijn dat duurdere oplossingen omdat je meer nodig hebt (Emerald ECU), maar ook omdat het naar mijn zin veel te veel toegespitst is op een commercieele uitdaging: "zoveel mogelijk pk's uit die blokken halen". Da's leuk, maar als er dan op Seloc een discussie is over betrouwbaarheid en ik zie mensen als Steve Butts verklaren dat zijn 200pk Elise hyperbetrouwbaar is zakt bij mij de broek af. Zeker als ie in dezelfde thread verneld dat een rebuild een vanzelfsprekend iets is wat je ieder seizoen doet.

Bottomline.. een auto die opgebouwd wordt als racer krijgt een ander leven dan een auto die opgebouwd wordt als trackday special of straatauto. De motoren moet je niet uitwisselen, het een past nu eenmaal niet bij het ander :)

GTRene

Bericht door GTRene » 03 feb 2009, 19:52

mooi beantwoord Yvo, sommige dingen moete dus serieus aangepakt worden hoor ik wel.

Trouwens heb jij ooit long time ago in een blad gestaan met jou S1 en Honda of was dat iemand anders...autovisie ofzo geloof ik, kan dat?

Hans R

Bericht door Hans R » 03 feb 2009, 19:56

Tja van betrouwbaarheid hebben ze in Engeland nog nooit gehoord.. maar het karakter van een Engelse auto daar kan niemand aan tippen 8)
Warm rijden zal ik zeker doen.. de Mini doet er ook een eeuwigheid over om warm te worden..
Leuk om je hier op het forum te hebben en technische kennis (en zeker over Lotus) is meer dan welkom! DF wordt ook steeds meer Lotus gek en ook Caterham en andere Sevens

En je heb daar zeker een punt over die aandrijfassen en motorsteunen ik had daar niet eens over na gedacht en GTRene zeker ook niet.. die wil alleen maar meer en meer :wink:

Trouwens 4 maart een trackday op Zandvoort met DF ik wil die Elise wel eens zien.

Hans R

Bericht door Hans R » 03 feb 2009, 20:00

YvoTuk schreef:ff een paar plaatjes erbij :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Helemaal goed! 8) Ben een echte S1 fan zeker met een Exige front. Gaaf!

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 03 feb 2009, 20:11

GTRene schreef:mooi beantwoord Yvo, sommige dingen moete dus serieus aangepakt worden hoor ik wel.

Trouwens heb jij ooit long time ago in een blad gestaan met jou S1 en Honda of was dat iemand anders...autovisie ofzo geloof ik, kan dat?
Dat was Ian Wilson, een Kiwi die hier in NL woonde. Hij heeft de tweede kit hier in NL destijds van Prototype gekocht. Inmiddels is ie inclusief Elise terug naar NZ vertrokken.

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 03 feb 2009, 20:12

Hans GP schreef: Trouwens 4 maart een trackday op Zandvoort met DF ik wil die Elise wel eens zien.
Ik had het al gezien ja... SHUT UP! :mrgreen: :whistle:

allen

Bericht door allen » 03 feb 2009, 20:13

Yvo, ga nu niet zeggen dat polyester en staal niet mixen! :twisted:
Allemaal keurige rijders tot nu toe op Df. 8)

Michel P

Bericht door Michel P » 03 feb 2009, 21:51

http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplo ... merald.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dyno´s van diverse motor opties in de elise.

Michel

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 03 feb 2009, 22:14

allen schreef:Yvo, ga nu niet zeggen dat polyester en staal niet mixen! :twisted:
Allemaal keurige rijders tot nu toe op Df. 8)

Hans en Cor rijden toch ook met hun PET-fles auto's tussen die duitse wrakken, gaat altijd goed. :banaan:

GTRene

Bericht door GTRene » 03 feb 2009, 22:16

:roflol:

allen

Bericht door allen » 03 feb 2009, 22:37

Cor is wel een echt rijder, maar Hans... Meer een poetser. Hij houdt zicht graag bezig met de settings van z'n dempers voor het in- en uitrijden van de pitbox! :bag: :roflol:
Ik ben er zelf overigens ook niet. Beetje bang voor klappen van Hans nu. :nerd:

Yvo is gelijk op de hoogte van het hoge aantal volwassen kinderen op dit forum. :wink:

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 03 feb 2009, 22:50

lol... daar kan ik me wel in vinden hoor Allen :)

GTRene

Bericht door GTRene » 03 feb 2009, 23:06

YvoTuk schreef:
GTRene schreef:mooi beantwoord Yvo, sommige dingen moete dus serieus aangepakt worden hoor ik wel.

Dat was Ian Wilson, een Kiwi die hier in NL woonde. Hij heeft de tweede kit hier in NL destijds van Prototype gekocht. Inmiddels is ie inclusief Elise terug naar NZ vertrokken.
Ja klopt, dat artikel heb ik nog ergens, nu schiet het me weer te binnen, die bedoelde ik :thumbup:

Emiel

Bericht door Emiel » 03 feb 2009, 23:23

K-serie blok is naar alle waarschijnlijkheid geen verkeerd blok, echter als mensen , die zichzelf tuners noemen, hun blokken kapot draaien en dat zoeken bij het blok en niet bij hun eigen kennis, tja dan krijg je alles kapot. Altijd makkelijk om iets of iemand anders de schuld te geven ipv de oorzaak bij je eigen gebrek aan kennis te zoeken. Dit is overigens geen verwijzing naar iemand toe, enkel iets wat je op Seloc naar voren kunt halen maar ook in de algemenere tunings wereld kunt terug vinden. Er word teveel geprutst.

De cylinder bussen zaten al in de Renault 4, en daar was de liner hoogte niet altijd ideaal maar niet cruciaal, echter het schuin staan ervan wel , etc.
Er word zoveel over gezanikt.

Koop een 2e k-serie blok erbij, reviseer die, rijd hem warm en je zult amper iets hebben. Nu ga ik wel braaf afkloppen maar toch ;)

Mijne word , als de water temperatuur 88/89 graden is, nog eens 15 mijl warm gereden, dat wil zeggen niet boven de 3000 toeren uit komen en niet optrekken vanuit 1000/1500 toeren in bijv. zijn 3 etc. Voormalige eigenaar en ik hebben inmiddels een 58.000 mijl gereden met dezelfde koppakking, gewone 88 graden thermostaat, geen olie koeler etc. Vorige eigenaar heeft er ook wat trackdays en nordschleiffe mee gedaan net zoals ik ga doen.

Nogmaals ga ik afkloppen :lol:

Alles kan kapot..

Plaats reactie