Lotus 340 R Exit.. Welkom Lotus Exige-S 240

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Re: Lotus 340 R

Bericht door Hans R » 03 feb 2009, 11:57

Nou die uitlaat gaat niet door.. zijn niet meer leverbaar :? Er zijn maar een aantal gemaakt voor Lotus maar die produktie is al lang gestopt.
Ze zijn wel te krijgen met een enkele pijp :x dus die willen we niet. Oliekoeler wordt ook iets anders die komt in de sidevent dus geen gecombineerde koeler.. anders wordt mijn water weer te warm.. het is wat allemaal.

Elise

Bericht door Elise » 03 feb 2009, 12:28

Hans GP schreef:Oliekoeler wordt ook iets anders die komt in de sidevent dus geen gecombineerde koeler.. anders wordt mijn water weer te warm.. het is wat allemaal.
En als je er nu een grotere radiator van ProAlloy opzet?
Als degene die er opzit nog steeds met die plastic eindkappen is, zou ik die zo wie zo vervangen....
http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/sitew ... d=proalloy" onclick="window.open(this.href);return false;

En laat je er ook een PRRT opzetten?
Zie http://wiki.seloc.org/a/Remote_stat" onclick="window.open(this.href);return false; en http://wiki.seloc.org/a/Hgf" onclick="window.open(this.href);return false;

oh ja....prachtige auto...... :df:

Hans R

Bericht door Hans R » 03 feb 2009, 12:34

Ze zijn allebei al vervangen door de vorige eigenaar maar welke er nu op zit... geen idee. Head gasket is ook al gedaan gelukkig..
Maar goed ben alleen geen voorstander om je olie te koelen met koelvloeistof waardoor je koelvloeistof weer warmer wordt :?
Dat schiet niet op, ik heb hem destijds bij mijn Dax laten vervangen door een lucht gekoelde oliekoeler en idd het water werd minder warm!
Dus laat ik niet dezelfde fout maken deze keer, die andere sidevent zit daar toch voor jan lul dus een mooi plekkie voor een oliekoeler :wink:

Rupie

Bericht door Rupie » 03 feb 2009, 13:21

Gefeliciteerd Hans.

RobS

Bericht door RobS » 03 feb 2009, 15:29

Gefeliciteerd Hans!! :banaan: :df:

David R.

Bericht door David R. » 03 feb 2009, 15:35

Dat is pas een kart. Mooi ding.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 03 feb 2009, 15:46

Allemaal kappen met de felicitaties.

Deze jongen gaat anders naast z'n schoenen lopen.

Gave auto, klaar.
Basta...................................... :nana:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hans R

Bericht door Hans R » 03 feb 2009, 16:16

LOL@thieu :mrgreen: ik ga echt niet naast mijn schoenen lopen! Ben blij dat jullie hem gaaf vinden.. thanks allemaal :D

Mathieu

Bericht door Mathieu » 03 feb 2009, 17:00

Ga nu maar voor de beker tijdens de Time-Attack.
Aan de auto kan en mag het niet liggen :nana:

kamerplant

Bericht door kamerplant » 03 feb 2009, 19:21

dus dit kan ik wel is voorbij zien komen..
op de nootdorpseweg :mrgreen:

gaaf ding :love:

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 03 feb 2009, 19:31

Gave wagen Hans!

Peter

Bericht door Peter » 03 feb 2009, 23:35

Hey Hans,

Wou het maandag niet zeggen maar ben niet zo'n "titanium uitlaat fan".

Voor me Z heb ik er toen over getwijfeld om een invidia titanium uitlaat te kopen maar vond het toch teveel "rice" zoals ze dat in Amerika noemen...

Afbeelding

Ik vind die CF huls die nu om de demper zit eigenlijk wel cool. Die 4kg verschil ga je de komende paar jaar toch nog niet merken, denk ik.

Die ene bij Van Sten had aluminiumachtige remschijven onder zijn Elise zitten. Schijnt top te remmen, ziet er gelikt uit en scheelt meer dan 4kg maar dan wel op het onafgeveerd gewicht, misschien past dat ook wel op de 340R!
Als je dan toch geld wil uitgeven :mrgreen: .

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 04 feb 2009, 00:08

Hans GP schreef:Oliekoeler wordt ook iets anders die komt in de sidevent dus geen gecombineerde koeler.. anders wordt mijn water weer te warm.. .
Euhh... SCHTOP! Hoe kom je daarbij?

Voor de goede orde.. het koelvloeistof systeem van de Elise is zwaar over-gedimensioneerd, koelvloeistof gaat niet (hinderlijk) warmer worden door een water naar olie koeler.

Hét probleem in de Elise is dat alleen de bovenkant van het blok gekoeld wordt. Met andere woorden, het carter blijft heerlijk heet, ondanks die twee naca ducts in de undertray. Juist om dat te verhelpen is er zoiets als een water naar olie koeler. Daarmee ga je actief de onderkant van het blok koelen.

Het nadeel aan een lucht naar olie koeler is dat je... lucht nodig hebt om te koelen.

Als je met een lucht/olie koeler de pitlane inkomt en stopt is de luchtstroom weg en is dus de koeling weg.
Als je met een water naar olie koeler de pitlane inkomt en stopt koelt het systeem over de water radiator, die heeft een prachtige fan (ik zou er in jouw geval gelijk even een tweede op laten zetten!) dus op het moment dat de koelvloeistof te heet wordt slaat(n) de fan(s) aan em beginnen de radiator te koelen. Het effect is dus dat je ondanks het feit dat je stil staat toch kan koelen... en dat is gezien het bovenstaande verhaal over de manier waarop gekoeld wordt best verstandig.

Alleen als het koelsysteem ondergedimensioneerd of net-an zou zijn kan je geen w-o-c gebruiken anders is het de meest effectieve oplossing die je kan bedenken..

Als er een radiator opzit met aluminium zijkasten ben je klaar, als er een op zit met plastic eindkasten ben je de pineut. Als je kickt op fantastisch laswerk etc. koop je idd een Pro-Alloy.. als je (net als ik) van mening ben dat onzichtbare lasnaden niet zo interessant zijn maar de functionaliteit wel koop je gewoon een 32mm alu radiator.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 04 feb 2009, 08:52

Handig, voor de algemene auto en motorsport vragen, Bertipedia en voor de Lotus gerelateerde vragen Yvopedia :thumbup:

Hans R

Bericht door Hans R » 04 feb 2009, 10:07

Klinkt goed.. alleen uit eigen ervaring met de Dax heb ik hier voor gekozen.. dat water kookte bijna en na de oliekoeler niet meer ook niet als ik stil stond.
Maar ik ga het overwegen, alleen kan het toch nooit goed zijn met zulke olietemperatuur verschillen in het blok?
Ik heb werkelijk geen idee welke radiator er in zit.. ik kan niet goed zien dan moet de hele body eraf :? dat ding is vervangen in 2005 geloof ik, door een Lotus dealer, de factuur ligt thuis..

SteV6

Bericht door SteV6 » 04 feb 2009, 12:03

Als ik me niet vergis heeft een Speedster 2.2i al standaard zo'n water-olie-koeler erin zitten.

Wat ik overweeg is om als de radiator toch vervangen moet worden (ik heb nog de plastic eindkappen :? ) de ventilator meteen te voorzien van een schakelaar om hem ook handmatig te kunnen bedienen.

Stephan

YvoTuk

Bericht door YvoTuk » 04 feb 2009, 12:15

Hans, ik denk dat Peter wel vast kan stellen welke radiator er in zit.

Zeker niet als verkooppraatje bedoeld, maar als er plastic eindkappen opzitten zou ik hem nu gelijk laten vervangen. Dat is een soort verzekerings premie.. we hebben een paar jaar geleden met Jan de Jong meegemaakt dat die met zijn Speedster midden in Frankrijk met een geplofte radiator stond. Jan heeft dat uiteindelijk samen met Peter en zijn schoonvader als koerier op kunnen lossen, maar dat is zeker niet normaal.

Normaal is zoiets "game over".

Dat vind ik niet erg als ik hier in NL een rondje rijd, maar als ik diep in de Alpen / Schotland of waar dan ook zit vind ik het uitermate irritant... zeg maar :)

Hans R

Bericht door Hans R » 04 feb 2009, 12:26

Absoluut! Ik ga vrijdag even kijken met Peter dan ga ik ook naar de RDW, 70% kans op neerslag :lol: muts op en gaan! heb er zin in!

GTRene

Bericht door GTRene » 04 feb 2009, 12:28

Hans GP schreef:Absoluut! Ik ga vrijdag even kijken met Peter dan ga ik ook naar de RDW, 70% kans op neerslag :lol: muts op en gaan! heb er zin in!
onderweg de meesten jou voor gek verklarend nawijzen :mrgreen: of juist van :clap: das vast een echte man :popcorn: :roflol:

Emiel

Bericht door Emiel » 04 feb 2009, 12:33

Plastic endcaps direct vervangen als je er mee naar het warme zuiden gaat. Er staan teveel verhalen om het te riskeren en nog eens het advies van Yvo :)

Maar ik ben van mening dat de pro alloy 1 a 2 voordelen heeft :)

Mijn radiateur is defect gegaan of was al defect tijdens aankoop. Dit was ingecalculeerd in de aankoop dat er nog dingen moesten gebeuren, that's real life.

Er zat een full alu radiateur in van eliseparts in de UK. Dat ding is in 2 jaar tijd gaan roesten op het einde waar de lamellen tegen de "endcaps" zit en dus lek. Mooi plekje waar zich rotzooi kan verzamelen. Heb hem nog liggen dus foto's is geen probleem.

De Pro alloy heeft de zijkanten (lamellen tegen zijkanten) wat open gehouden zodat zich daar geen rotzooi kan verzamelen wat voor roest kan gaan zorgen. Ik was me hier niet van bewust tot ik een pro alloy in mijn handen had.

Daarnaast is hij wat dikker ook. Maar dat het laswerk er netjes uit ziet kan ik niet ontkennen ;) , maar functie boven looks voor mij.

Zo'n olie-water koeler is erg effectief. Dit word op vele supersport motoren o.a. ook gebruikt. Wij zijn aan het kijken geweest om zo'n water-olie koeler van een 1000cc supersport motor op de K serie past. Probleem is de ruimte. (daarnaast is de flow op een supersport vele malen beter/krachtiger)

Ik denk dat je met een laminova geen slechte koopt doet, in tegen deel zelfs.

Waar ik wel wat mee zit is dat je 110 graden olie gaat koelen met 90 graden koelvloeistof. Dus als je echt actief circuit gaat rijden zou ik een lucht-olie koeler plaatsen met fan en thermostaat, maar dat word al een behoorlijke installatie op die manier en voor "Straat" rijders in mijn ogen beetje overdone , dus water - oil :)

Elise

Bericht door Elise » 04 feb 2009, 12:43

Nadeel van die Pro-Alloy is dat de capaciteit wel eens te hoog kan zijn.

Hoe dan ook, check of er nog een radiator inzet met plastic eindkappen, zo ja vervangen.
En dan zou ik gelijk ook een PRT of PRRT laten plaatsen icm een Water/Oliekoeler.

Die opmerking van Stephan over die schakelaar zou ik ook goed overwegen als de boel toch al open ligt.

Elise

Bericht door Elise » 04 feb 2009, 12:46

Capo_Miel schreef:Waar ik wel wat mee zit is dat je 110 graden olie gaat koelen met 90 graden koelvloeistof. Dus als je echt actief circuit gaat rijden zou ik een lucht-olie koeler plaatsen met fan en thermostaat, maar dat word al een behoorlijke installatie op die manier en voor "Straat" rijders in mijn ogen beetje overdone , dus water - oil :)
Zo'n olie-waterkoeler verwarmt de olie ook he (vanaf koud), dat is een heel groot voordeel van die setup boven een olie-luchkoeler.

Emiel

Bericht door Emiel » 04 feb 2009, 12:54

Dat is ook een voordeel, absoluut. Het water-olie koeler concept word niet voor niks wereld wijd op tig voertuigen gebruikt. Auto's, motors, etc. etc. Bedoel motoren slijten het hardste door het opwarmen iedere keer, dus als je de opwarm periode kan verkorten is dat perfect.

En de hogere capaciteit van de pro alloy zal de laminova wat extra geven om de olie te koelen.

Dan bied een druk thermostaat dus uitkomst om de temperatuur schommelingen in de perken te houden, gezien een 88 graden thermostaat dichter kan gaan staan bij de schommelingen , etc. etc.

Maar verder zou ik geen druk thermostaat plaatsen persoonlijk, iedereen zweert erbij maar ik ben er niet van overtuigd. Dat de std thermostaat niet op de ideaale plek zit ben ik het wel mee eens. Maar het blijft ten alle tijden een kwestie van rustig warm rijden, en ik krijg de indruk dat de druk thermostaat mensen een vrij briefje geeft om met koude motor te hard te rijden.

Hans R

Bericht door Hans R » 04 feb 2009, 12:58

Elise schreef:
Capo_Miel schreef:Waar ik wel wat mee zit is dat je 110 graden olie gaat koelen met 90 graden koelvloeistof. Dus als je echt actief circuit gaat rijden zou ik een lucht-olie koeler plaatsen met fan en thermostaat, maar dat word al een behoorlijke installatie op die manier en voor "Straat" rijders in mijn ogen beetje overdone , dus water - oil :)
Zo'n olie-waterkoeler verwarmt de olie ook he (vanaf koud), dat is een heel groot voordeel van die setup boven een olie-luchkoeler.
Is mijn punt ook, je gaat olie koelen met koelvloeistof van 90graden.. dat schiet niet op.. met warmrijden is het probleem bij zo'n 340 is dat je onder de 3000 toeren zit te schokken en stoten.. vandaar misschien die Emerald niet zozeer voor meer vermogen maar een betere afstelling van de ECU

Emiel

Bericht door Emiel » 04 feb 2009, 13:03

VHPD toch ? ;)

Uit ervaring met race motoren ( GSXR1000's, CBR1000RR's, etc. ) heb ik wel ervaren dat je met een goed op maat gemaakte, dus custom air/fuel map, kwa rijdbaarheid ontzettend veel kan winnen.

Je maakt dan ook bewust een keuze, ga je voor top vermogen of voor rijdbaarheid. Topvermogen (paar pk's ) is leuk maar zenuwachtig. Je denkt wel dat ie veel harder loopt omdat er meer dipjes in de vermogens grafiek zitten!

Rijdbaarheid resulteert in vloeiend rij gedrag waarmee je uiteindelijk gelukkiger bent ( en ook sneller )

Als je echt die hinder ondervind zou ik er wat mee doen. Echter wel eerst polsen of andere mensen met een custom map dit probleem eruit hebben gekregen en waaruit dit probleem voorkomt.

Maar voor straat verbruik is een Laminova echt geen verkeerde oplossing. Het gaat erom dat de olie beetje contstant blijft en geen pieken gaat vertonen naar hoge temperaturen (dus slijtage van de olie ) Ik vermoed serieus dat die Laminova daar in voldoende voorziet.
Om het echt uit te proberen moet je sowieso eerst een olie temperatuur meter plaatsen, in mijn inziens de eerste investering die men in een auto moet doen sowieso. Staat hier dan ook hoog op het lijstje van te bestellen spullen. .

Plaats reactie