

Eigenlijk wel met Rico eens.
Spyker staat bij mij ook hoog in de lijst van onbetaalbare auto's die me niets doen, samen met de Veyron en de SLR McLaren.hugo schreef:Waarom Spyker? Mee eens dat het kwa management en financien een ratjetoe is maar het is toch fantastisch dat een Nederlands bedrijf de stap durft te nemen dergelijke wagens te bouwen? Persoonlijk zie ik het down-playen van spyker ook als ouderwets Nederlands zaniken. Spyker was vooralsnog een van de weinge sportwagen merken die echt een hard-core product leverde. Een zeer lichte wagen, geen ABS, geen stumperhulpen, en geen remkrachtverdeler.
+1 behalve dat van Ferrari. 8)Femme schreef:Ferrari doet me ook niet zoveel, teveel vrouwelijke uitstraling. Een supercar moet een futuristisch ontwerp hebben zoals een Lamborghini of functioneel zijn zoals een Koenigsegg.
Spyker staat bij mij ook hoog in de lijst van onbetaalbare auto's die me niets doen, samen met de Veyron en de SLR McLaren.hugo schreef:Waarom Spyker? Mee eens dat het kwa management en financien een ratjetoe is maar het is toch fantastisch dat een Nederlands bedrijf de stap durft te nemen dergelijke wagens te bouwen? Persoonlijk zie ik het down-playen van spyker ook als ouderwets Nederlands zaniken. Spyker was vooralsnog een van de weinge sportwagen merken die echt een hard-core product leverde. Een zeer lichte wagen, geen ABS, geen stumperhulpen, en geen remkrachtverdeler.
Dat een Spyker geen 'stumperhulpen' heeft lijkt me eerder een zwak excuus om de investeringen in een goed werkend tractie- en stabiliteitscontrolesysteem achterwege te laten. Spyker wil immers ook dolgraag een auto met automaat op de markt brengen. Racers zijn het niet bepaald, eerder boulevardcruisers. Motorisch zijn het niet echt bijzondere auto's met een vermogen dat in de praktijk nogal schijnt tegen te vallen. Meer (wanstaltelijke) style dan substance dus.
Een Spyker is een wagen voor Arabieren en andere posers met een slechte smaak. Het design is het beste te omschrijven als kitsch en ontstijgt nauwelijks het kitcarniveau. Wie geeft er nou tonnen uit aan een auto met zo'n knullig interieur als een Spyker. De uitstraling van de auto's en het bedrijf botst nogal met onze calvinistische aard. De lijkt me de grootste oorzaak van het gezanik op Spyker. Niemand in Nederland zeikt Donkervoort en Ascari af omdat zij gewoon goudeerlijke sportwagens maken.
Ja, leuke locatie maar ik betwijfel of het rendabel is voor ze. Zal nogal wat kosten :shakeit:Joop schreef: P.S. Niels: al weer een tijdje geleden dat ik in Berlijn aan de Friederichstrasse geweest ben; toen stond de Veyron nog als Studiemodel in de showroom (2005 dus...)
Verdomme de eerste keer dat ik het oneens ben met Femme.Femme schreef:Ferrari doet me ook niet zoveel, teveel vrouwelijke uitstraling. Een supercar moet een futuristisch ontwerp hebben zoals een Lamborghini of functioneel zijn zoals een Koenigsegg.
Spyker staat bij mij ook hoog in de lijst van onbetaalbare auto's die me niets doen, samen met de Veyron en de SLR McLaren.hugo schreef:Waarom Spyker? Mee eens dat het kwa management en financien een ratjetoe is maar het is toch fantastisch dat een Nederlands bedrijf de stap durft te nemen dergelijke wagens te bouwen? Persoonlijk zie ik het down-playen van spyker ook als ouderwets Nederlands zaniken. Spyker was vooralsnog een van de weinge sportwagen merken die echt een hard-core product leverde. Een zeer lichte wagen, geen ABS, geen stumperhulpen, en geen remkrachtverdeler.
Dat een Spyker geen 'stumperhulpen' heeft lijkt me eerder een zwak excuus om de investeringen in een goed werkend tractie- en stabiliteitscontrolesysteem achterwege te laten. Spyker wil immers ook dolgraag een auto met automaat op de markt brengen. Racers zijn het niet bepaald, eerder boulevardcruisers. Motorisch zijn het niet echt bijzondere auto's met een vermogen dat in de praktijk nogal schijnt tegen te vallen. Meer (wanstaltelijke) style dan substance dus.
Een Spyker is een wagen voor Arabieren en andere posers met een slechte smaak. Het design is het beste te omschrijven als kitsch en ontstijgt nauwelijks het kitcarniveau. Wie geeft er nou tonnen uit aan een auto met zo'n knullig interieur als een Spyker. De uitstraling van de auto's en het bedrijf botst nogal met onze calvinistische aard. De lijkt me de grootste oorzaak van het gezanik op Spyker. Niemand in Nederland zeikt Donkervoort en Ascari af omdat zij gewoon goudeerlijke sportwagens maken.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een stabiliteitscontrolesysteem tegenwoordig niet moeilijk meer te implementeren zou zijn met de standaard componenten van leveranciers zoals Bosch. De wijze waarop Spyker zijn wagens presenteert komt op mij niet heel erg hardcore over. Ik krijg het idee dat het het vooral om uiterlijk vertoon gaat.hugo schreef:De opmerking betreffende de stabiliteitscontrole kan ik mij niet in vinden. Nagenoeg eender welke premium fabrikant gebruikt een programeerbaar systeem van Bosch. Dit kan Spyker dus ook aankopen en aanpassen. Ik vind de opmerking over het interieur onzin. Heb de wagens meerdere malen gezien en was keer op keer zeer onder de indruk van het interieur en ook afwerkingsniveau. Ook heb ik gehoord van minder degelijke afwerkingen maar die heb ik zelf niet first hand kunnen beoordelen. Verder vind ik het exterieur van een Spyker ook erg gaaf, met name de coupe. Over de SUV heb ik het maar niet, dat is janken met de pet op.
Dat MTM compressor verhaal klopt. Een bekende van mij werkt bij Spyker en vertelde het verhaal dat ze de wagen terug kregen uit Rusland met een brief onder de voorruit dat de wagen sneller moest zijn dmv een compressor. Zo gezegd zo gedaan en de wagen ging naar JD. Wat het vermogen uit de Audi V8's heb je helemaal gelijk. Deze bleven serieus achter wat natuurlijk ongehoord is.Femme schreef:Ik kan me inderdaad voorstellen dat een stabiliteitscontrolesysteem tegenwoordig niet moeilijk meer te implementeren zou zijn met de standaard componenten van leveranciers zoals Bosch. De wijze waarop Spyker zijn wagens presenteert komt op mij niet heel erg hardcore over. Ik krijg het idee dat het het vooral om uiterlijk vertoon gaat.hugo schreef:De opmerking betreffende de stabiliteitscontrole kan ik mij niet in vinden. Nagenoeg eender welke premium fabrikant gebruikt een programeerbaar systeem van Bosch. Dit kan Spyker dus ook aankopen en aanpassen. Ik vind de opmerking over het interieur onzin. Heb de wagens meerdere malen gezien en was keer op keer zeer onder de indruk van het interieur en ook afwerkingsniveau. Ook heb ik gehoord van minder degelijke afwerkingen maar die heb ik zelf niet first hand kunnen beoordelen. Verder vind ik het exterieur van een Spyker ook erg gaaf, met name de coupe. Over de SUV heb ik het maar niet, dat is janken met de pet op.
Er komt ongetwijfeld veel vakmanschap te pas aan het bouwen van een Spykerinterieur. Ik vind dat je in een auto in de prijsklasse van een Spyker meer mag verwachten dan rechthoekige traanplaten waar gaten voor metertjes in zijn gefreesd. Het interieur van een Zonda vind ik ook ernstig over the top, maar daar lijkt wel veel meer werk in te zijn gestopt. De detaillering aan de buitenkant van een Spyker, zoals de propellervelgen, verchroomde luchtinlaten en popnagels, getuigt niet van veel subtiliteit. Het is goed dat fabrikanten historische stijlelementen koesteren, zoals BMW doet met de nieren en Hofmeisterknik, maar ik zie dan liever een eigentijdse of futuristische interpretatie daarvan in plaats van kitsch. Een Spyker mist authenticiteit en komt op mij over als een poging tot geschiedsvervalsing, een retro-ontwerp waarvan het voorbeeld niet bestaat.
Klaas Zwart kokketeert ook met een verleden dat er niet is door de naam Ascari te gebruiken. Deze bullshit stopt gelukkig bij de naam, de wagens zijn recht toe rechtaan sportauto's waarin functionaliteit centraal staat. Dit spreekt mij meer aan dan dat Spykergedoe met propellervelgen en -stuurwielen en een interieur dat de sfeer van de jaren '20 uit de vorige eeuw moet ademen, terwijl het huidige Spyker niets van doen heeft met de onderneming van de gebroeders Spijker.
Ik heb vorig jaar tijdens de dynodag bij JD Engineering een Spyker horen starten. Dat klonk wel erg gaaf, zeker met de uitlaat vol open. Er stond daar een exemplaar met een compressor van MTM omdat de eigenaar ontevreden was over het vermogen van de Audi V8. Deze zou standaard veel lager zijn geweest dan de geclaimde 400pk. Ook de standaard Audi V8'en bleven volgens JD in de praktijk allemaal ver onder de beloofde 344pk.
Het getuigd wel van lef om een bedrijf zoals Spyker in Nederland van de grond te tillen, daarvoor niets dan lof, ook al gaat het met nogal wat horten en stoten en veel conflicten. Hoewel het niet mijn smaak is hoop ik dat Spyker zal voortbestaan.
Dat heet Jaloezie500E schreef: Ik betrap me er zelfs op dat ik, als ik een Ferrari tegenkom op straat, geforceerd de hele andere kant op kijk.
luco hornsveld schreef:Dat heet Jaloezie500E schreef: Ik betrap me er zelfs op dat ik, als ik een Ferrari tegenkom op straat, geforceerd de hele andere kant op kijk.![]()
![]()
![]()