Een Evo 8 zoals die hier officieel in NL is geleverd vind ik niets. Lager vermogen en koppel, S-AYC wat nog minder drift toelaat , stoelen met veel te lage wangen: het super gretige is er vanaf..... Was erg snel klaar met die auto
Grappig, ik vond een 7 weer minder lekker rijden dan een 8. Overigens zijn de technische verschillen tussen de 7 en de 8 minimaal hoor. Ik heb de werkplaatshandboeken van beiden en ze zijn technisch bijna identiek. Het enige nadeel van een officieel geimporteerde 8, is dat de motor standaard geknepen aanvoelt. Maar dat is natuurlijk een non-issue aangezien er geen enkele standaard EVO rondrijd, en alleen een uitlaatje + Ecutekje de motor compleet transformeert. En volgens mij is de AYC op de GSR modellen van de 7 en 8 vrijwel identiek. De 8 heeft zeker geen S-AYC!
Voor wat betreft de X. Tja enerzijds moet Mitsubishi zich schamen, maar anderzijds hebben ze met de X ook niet de intentie gehad om voort te borduren op de voorgaande EVO modellen. Dat is ook duidelijk te lezen in de interne mailingen naar dealers e.d.. Ze willen zg. upmarket gaan en kopers bij BMW en Audi weghalen. Dus dat betekent meer luxe en dito gewicht, plus dat de scherpe randjes van de voorgaande modellen zijn weggeslepen. Dat de X dan evengoed nog stukken beter rijd dan de nieuwe STi vind ik dan wel weer een prestatie van formaat. Want hoewel de STi soms een fractioneel snellere tijd neerzet in tests (vergeleken met een X met SST bak), is dit puur op basis van het iets hogere vermogen. In bijna elke test (ook weer in de Autovisie), lees je dat de STi teleurstellend rijd en in de EVO de DF-factor hoger ligt. Zelf vond ik de nieuwe STi ook niet veel aan. Wat dat betreft heeft Subaru nog steeds niet het nivo van de EVO gehaald, ondanks dat Mitsubishi de X flink ver-GT-ed heeft.
Hoewel je daar de scherpte van de voorgaande modellen natuurlijk niet mee terughaalt, is het grootste probleem van de EVO-X dat er standaard veel te weinig motor vermogen in zit. Dat gaf Peter Kox b.v. ook al aan. Er moet gewoon 100pk bij om deze auto volledig tot leven te laten komen. Hier zit em naar mijn mening ook altijd het grote verschil tussen de STi's en de EVO's. Met alleen meer motorvermogen (dus geen overige tuning) wordt een EVO het ultieme scheurijzer, terwijl bij een Subaru alleen maar meer de tekortkomingen naar voren komen. Het is jammer dat de importeur in Nederland, net als in de UK, geen goede tuner (EMS i.c.m. v/d Heuvel?) aanwijst en met fabrieksgarantie 'FQ' achtige modellen brengt. Aan de andere kant is de markt voor dit soort auto's natuurlijk ook kleiner dan klein. En met de huidige prijzen voor de X wordt het alleen maar kanslozer. Voeg daar het anti sportieve auto beleid van de Nederlandse overheid aan toe, en we kunnen eigenlijk beter stoppen met dit soort discussies
Daan...