Oh my god...Autovisie Supertest!

Dit is ons algemene autoforum.
MX5T

Re: Oh my god...Autovisie Supertest!

Bericht door MX5T » 22 dec 2008, 19:33

luco hornsveld schreef: 150 kilo is 1,5 a 2 sec? 40 pk is 0,5 seconde kom je er nog 3 tekort.
Ik denk zelf dat als de verbreding op de vijf zit ik naar de 2.00 moet kunnen.
ik denk dat 40 pk inderdaad 0,5 sek scheelt maar per kilometer dus op een rondje ongeveer twee sekonden.

hoeveel spoorbreedtetoename heb je nodig om twee sekonden sneller te gaan............? hoeveel extra grip kun je hiermee genereren ?

Luco

Bericht door Luco » 22 dec 2008, 20:27

Ik ben het niet met je eens dat 40 pk 2 sec per rondje scheelt, die pk's heb je niks aan met remmen en in de bochten, dus je wint een klein beetje met accelereren, maar dat is never 2 sec op een rondje.

Hoeveel je breder moet om 2 sec te winnen weet ik niet, maar 9 cm breder is erg veel en je kan dus harder door de bocht en dan kom je er dus ook harder uit.
Plus dat je dan ook nog kan gaan expirimenteren met bredere wielen(meer rubber)

Macboy

Bericht door Macboy » 25 dec 2008, 23:24

Tuurlijk scheelt dat wel 2 seconden man. 30 pk zou per acceleratie ongeveer een wagenlengte moeten zijn. 12 acceleraties betekent 12 wagenlengtes en das precies 2 seconden :) Daarnaast nog 2 seconden vanwege het gewicht = 4 seconden sneller.

Vet toch ?

Luco

Bericht door Luco » 25 dec 2008, 23:44

Macboy schreef:Tuurlijk scheelt dat wel 2 seconden man. 30 pk zou per acceleratie ongeveer een wagenlengte moeten zijn. 12 acceleraties betekent 12 wagenlengtes en das precies 2 seconden :) Daarnaast nog 2 seconden vanwege het gewicht = 4 seconden sneller.

Vet toch ?
misschien dat het een wagenlengte scheelt van 0-100 ja, maar dat gebeurt nooit op een circuit, ja bij de start.
Als je twee dezelfde types auto hebt dan scheelt 30 pk nooit 2 seconden op een rondje.

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 25 dec 2008, 23:52

Clio RS Cup 2.13.8
Abarth Grand Punto SS 2.14.1
Abarth 500 2.18.3
Twingo RS 2.20.9

Opvallend het kleine verschil tussen de gestripte Clio en aangeklede GP en de 500 en Twingo. Toch goed werk van Abarth :D

Erik K.

Bericht door Erik K. » 25 dec 2008, 23:52

Die tabel van de acceleratietijden mbt de HotHatches klopt ook niet erg. De 0-140 tijden staan ook bij de 0-160 tijden :?

VLA

Bericht door VLA » 26 dec 2008, 09:57

Leuke test hoor. Qua specs komt mijn eigen auto aardig overheen met de Mini Works, dus een 2.10 zou mogelijk moeten zijn op Zandvoort met de Civic (en een goede coureur).

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 26 dec 2008, 10:10

luco hornsveld schreef:...
M3 Coupe DCT 2.01.7
Createur de luco 2.02.2
MB AMG C63 2.03.6
Audi TTS 2.04.4
Lexus-IS-F 2.05.5
Impreza WRX-STI 2.07.4
Megane F1 R26 2.07.8
EVO X 2.07.9
...
Is de EVO al weer langzamer dan de Subaru; dat zal wederom best pijn doen hier en daar :mrgreen:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 26 dec 2008, 11:29

De hightech EVO is zelfs langzamer dan de FWD über Megane.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 26 dec 2008, 11:34

Erik K. schreef:De hightech EVO is zelfs langzamer dan de FWD über Megane.
Niet eens een über Megane, want het was "gewoon" een gechipte R26, ik vraag me af wat een R26.R gedaan had.

Andry

Bericht door Andry » 26 dec 2008, 11:40

Mitsubishi moet zich gaan schamen als ik het zo lees. In nagenoeg alle direkte testen is de STI sneller/beter alleen wat meer onderstuur. Ben blij dat ik een 7 heb (winnaar AV supertest deel 2 2003) en geen X, had anders m'n account hier gelijk opgezegd :mrgreen:

@iko

Bericht door @iko » 26 dec 2008, 11:44

en het zooitje wordt verpletterd door een kappersauto :roll:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 26 dec 2008, 11:45

De 7 is naar mijn mening misschien wel de beste EVO ooit, een 6 of 6.5 is ook niet mis natuurlijk.

Andry

Bericht door Andry » 26 dec 2008, 11:56

Een Evo 8 zoals die hier officieel in NL is geleverd vind ik niets. Lager vermogen en koppel, S-AYC wat nog minder drift toelaat , stoelen met veel te lage wangen: het super gretige is er vanaf..... Was erg snel klaar met die auto :wink:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 dec 2008, 12:19

Aiko schreef:en het zooitje wordt verpletterd door een kappersauto :roll:
Om een E92 M3 een kappersauto te noemen zal romo leuk vinden. :mrgreen:

ik snap 'm wel)

Daan

Bericht door Daan » 26 dec 2008, 12:37

Een Evo 8 zoals die hier officieel in NL is geleverd vind ik niets. Lager vermogen en koppel, S-AYC wat nog minder drift toelaat , stoelen met veel te lage wangen: het super gretige is er vanaf..... Was erg snel klaar met die auto
Grappig, ik vond een 7 weer minder lekker rijden dan een 8. Overigens zijn de technische verschillen tussen de 7 en de 8 minimaal hoor. Ik heb de werkplaatshandboeken van beiden en ze zijn technisch bijna identiek. Het enige nadeel van een officieel geimporteerde 8, is dat de motor standaard geknepen aanvoelt. Maar dat is natuurlijk een non-issue aangezien er geen enkele standaard EVO rondrijd, en alleen een uitlaatje + Ecutekje de motor compleet transformeert. En volgens mij is de AYC op de GSR modellen van de 7 en 8 vrijwel identiek. De 8 heeft zeker geen S-AYC!

Voor wat betreft de X. Tja enerzijds moet Mitsubishi zich schamen, maar anderzijds hebben ze met de X ook niet de intentie gehad om voort te borduren op de voorgaande EVO modellen. Dat is ook duidelijk te lezen in de interne mailingen naar dealers e.d.. Ze willen zg. upmarket gaan en kopers bij BMW en Audi weghalen. Dus dat betekent meer luxe en dito gewicht, plus dat de scherpe randjes van de voorgaande modellen zijn weggeslepen. Dat de X dan evengoed nog stukken beter rijd dan de nieuwe STi vind ik dan wel weer een prestatie van formaat. Want hoewel de STi soms een fractioneel snellere tijd neerzet in tests (vergeleken met een X met SST bak), is dit puur op basis van het iets hogere vermogen. In bijna elke test (ook weer in de Autovisie), lees je dat de STi teleurstellend rijd en in de EVO de DF-factor hoger ligt. Zelf vond ik de nieuwe STi ook niet veel aan. Wat dat betreft heeft Subaru nog steeds niet het nivo van de EVO gehaald, ondanks dat Mitsubishi de X flink ver-GT-ed heeft.

Hoewel je daar de scherpte van de voorgaande modellen natuurlijk niet mee terughaalt, is het grootste probleem van de EVO-X dat er standaard veel te weinig motor vermogen in zit. Dat gaf Peter Kox b.v. ook al aan. Er moet gewoon 100pk bij om deze auto volledig tot leven te laten komen. Hier zit em naar mijn mening ook altijd het grote verschil tussen de STi's en de EVO's. Met alleen meer motorvermogen (dus geen overige tuning) wordt een EVO het ultieme scheurijzer, terwijl bij een Subaru alleen maar meer de tekortkomingen naar voren komen. Het is jammer dat de importeur in Nederland, net als in de UK, geen goede tuner (EMS i.c.m. v/d Heuvel?) aanwijst en met fabrieksgarantie 'FQ' achtige modellen brengt. Aan de andere kant is de markt voor dit soort auto's natuurlijk ook kleiner dan klein. En met de huidige prijzen voor de X wordt het alleen maar kanslozer. Voeg daar het anti sportieve auto beleid van de Nederlandse overheid aan toe, en we kunnen eigenlijk beter stoppen met dit soort discussies :hmmm:

Daan...

Macboy

Bericht door Macboy » 30 dec 2008, 14:14

Geweldig verwoord Daan. Hulde :thumbup:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 30 dec 2008, 14:44

Mensen die auto's vol met electronica leuk vinden (zoals AYC) snappen de essentie van echt autorijden (nog steeds) niet... Uit vergelijkingstesten zoals die van 5th gear, waar integenstelling tot deze AV test, blijkt dat de EVO welliswaar iets sneller is, de Impreza de leukere auto is om mee te rijden... Aangezien het hier niet om competitie auto's gaat lijkt mij de rij-fun faktor niet onbelangrijk.
(Op competitie niveau veegt Subaru al sinds zoveel jaar de vloer aan met "Mietsjoebishie" dat die vergelijking hier dan ook niet eens meer gemaakt hoeft te worden, behalve voor enkele dromers klaarblijkelijk. )

Los daarvan, of misschien wel juist daarom, blijft een leuke/goede RWD auto altijd leuker dan een 4wd tenzij er een flink pak sneeuw ligt.

Andre

Bericht door Andre » 30 dec 2008, 15:01

De fijnste subaru was de GT turbo 555 en de lekkerste evo was de evo 5 en 6 of 6.5 RS

Daarna zijn de evo groter en zwaarder geworden en qua driving fun alleen maar minder.

Nu ze bmw en mercedes achterna willen is de fun er helemaal uit. Ik snap dus niet wat voor mensen daar op de marketing afdeling zitten.

Waarom is een 555 zo n verkoop succes geweest, omdat men voor die prijs een auto leverde waar men super fun mee kon hebben en niet als een zware bratwurst over de weg denderde. De mensen die 555 en Evo s mooi vonden waren de rally liefhebbers die de auto s voor driving fun kochten. Ik ken mensen die wel ferrari s konden betalen maar gewoon zo n 555 erbij hadden puur voor sensatie en thrill seeking.

Je kan tegenwoordig bij elk merk wel een auto krijgen met alle luxe incl meer kg. Maar welk levert nog een leuke rijmachine met 4wd of rwd in de lijn van de 555 of evo 5 en 6. Niemand meer of je moet de hoofdprijs betalen en je krijgt meteen de kg er gratis bij.

Als er morgen weer een 555 of evo 5 in productie gaat dan koop ik er weer een.

Triest is het gewoon.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 30 dec 2008, 15:06

Aernoudt schreef:Mensen die auto's vol met electronica leuk vinden (zoals AYC) snappen de essentie van echt autorijden (nog steeds) niet... Uit vergelijkingstesten zoals die van 5th gear, waar integenstelling tot deze AV test, blijkt dat de EVO welliswaar iets sneller is, de Impreza de leukere auto is om mee te rijden... Aangezien het hier niet om competitie auto's gaat lijkt mij de rij-fun faktor niet onbelangrijk.
(Op competitie niveau veegt Subaru al sinds zoveel jaar de vloer aan met "Mietsjoebishie" dat die vergelijking hier dan ook niet eens meer gemaakt hoeft te worden, behalve voor enkele dromers klaarblijkelijk. )

Los daarvan, of misschien wel juist daarom, blijft een leuke/goede RWD auto altijd leuker dan een 4wd tenzij er een flink pak sneeuw ligt.
Sjongejonge zeg. :) De arrogantie druipt van deze post af. "Leuk" wordt hier als een feitelijke wetenschap gepresenteerd. Als "leuk" een vaste definitie kende reden we allemaal in een E36 M3 of 130i, om maar wat willekeurige auto's te noemen. 8) Zoveel mensen, zoveel meningen. Dat jij een EVO of GT-R een mietjesauto vind (dat maak ik althans uit deze post op) wil niet zeggen dat een ander dit niet de leukste auto kan vinden..... Iemand in een GT-R (vol electronica) begrijpt de essentie van echt autorijden dus niet. :roflol: Nu zag ik laatst een filmpje met Bruno Senna die voor Fifth Gear (dat programma wat je net noemde geloof ik.....) een GT-R testte, hij vond het een fantastisch leuke auto. Maar natuurlijk begrijpt een nono als Bruno Senna de essentie van echt autorijden nog steeds niet, dat lijkt me logisch. Daarvoor moet je eerst minimaal wereldkampioen F1 zijn. :banaan:

Mitsubishi liefhebbers vervolgens dromers noemen omdat zij gek op hun EVO zijn en geen Subaru hebben en daarna gelijk ook alle 4WD's maar op 1 hoop vegen... je moet maar durven. Het is ook maar net hoe de wind waait. Als de STI in een test sneller is dan de EVO is het nananana Mitsubishi. :jenna: Als de EVO sneller blijkt is de STI leuker om te rijden. :jenna: Ja, zo kun je elke discussie 'winnen'. :bag:

Daan

Bericht door Daan » 30 dec 2008, 15:56

Ben blij dat Wouter de ijzers voor mij uit het vuur haalt v.w.b. de reactie van Aernoudt. :thumbup:

Ben bang dat met er met een dergelijke ongefundeerde stellingname geen discussie mogelijk is... :?

Daan...

RVV

Bericht door RVV » 30 dec 2008, 16:02

Wouter81 schreef:
Aernoudt schreef:Mensen die auto's vol met electronica leuk vinden (zoals AYC) snappen de essentie van echt autorijden (nog steeds) niet... Uit vergelijkingstesten zoals die van 5th gear, waar integenstelling tot deze AV test, blijkt dat de EVO welliswaar iets sneller is, de Impreza de leukere auto is om mee te rijden... ..................................

........................................moet maar durven. Het is ook maar net hoe de wind waait. Als de STI in een test sneller is dan de EVO is het nananana Mitsubishi. :jenna: Als de EVO sneller blijkt is de STI leuker om te rijden. :jenna: Ja, zo kun je elke discussie 'winnen'. :bag:
Mooi betoog !

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 30 dec 2008, 16:19

De Evo X is iig. wel een stuk mooier dan de Impreza STi MY08. :whistle: :bag:

Harrie

Bericht door Harrie » 30 dec 2008, 18:00

Ik zou uit de post van Aernoudt opmaken dat het een Subaru liefhebber is pur sang. :wink:

Ik sluit me een beetje aan bij de post van Andre, de eerste 555's waren leuk, daarna vond ik iedere uitvoering Evo de leukere driving auto t.o.v. de Impreza.

Moet er wel bij zeggen dat ik de auto van Bram ook wel een erg mooi exemplaar vind.

MX5T

Bericht door MX5T » 31 dec 2008, 10:36

luco hornsveld schreef:Ik ben het niet met je eens dat 40 pk 2 sec per rondje scheelt, die pk's heb je niks aan met remmen en in de bochten, dus je wint een klein beetje met accelereren, maar dat is never 2 sec op een rondje.

Hoeveel je breder moet om 2 sec te winnen weet ik niet, maar 9 cm breder is erg veel en je kan dus harder door de bocht en dan kom je er dus ook harder uit.
Plus dat je dan ook nog kan gaan expirimenteren met bredere wielen(meer rubber)
Als je gelijk hebt met je cijfers dan kun je de racerij met de Creation de Luco betrouwbaarder en goedkoper maken door de sporing nog verder te vergroten met 9 cm en je blok te downtunen door bijv een standaard Clio Williams blok van 170 pk te monteren, gaat waarschijnlijk je sequentiele bak ook veel langer mee :)

Als het van 0 - 100 scheelt dan lijkt me dat het daarboven ook scheelt of telt dan gewicht, rolweerstand en luchtweerstand niet meer zo sterk ?

Plaats reactie