Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Wel of geen auto kopen in het huidige economische klimaat ?

Ja, zonder voorbehoud, ik was het toch al van plan.
41
34%
Ja, maar ik neem alle tijd en koop niet de eerste de beste auto die ik leuk vind.
38
31%
Nee, tenminste niet binnen een jaar, eerst maar eens afwachten hoe het loopt.
16
13%
Nee, zeker de komende 3 á 4 jaar niet. Mijn huidige auto is nog goed genoeg.
17
14%
Nee, ik rij hem op tot aan het hek van de sloperij.
10
8%
 
Totaal aantal stemmen: 122

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Snipe » 08 dec 2008, 11:20

Logisch, je hebt dan immers geen importeur die eisen stelt aan je pand, je voorraad en wat al niet meer.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Niels » 08 dec 2008, 11:44

Precies :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Dennis Cavallino » 08 dec 2008, 12:03

Wat mij verbaast is dat ook 't onderhoud bij de grote merkdealers terugloopt. Ik had verwacht dat 'ie alleen verkoop gerelateerd zou zijn. Met de kleine locale onafhankelijke garagebedrijven gaat 't volgens mij erg goed als ik 't zo her en der hoor, zolang ze de kwaliteit leveren die je van zo'n klein bedrijf mag verwachten: persoonlijke benadering, meedenken en reparaties goedkoper uitvoeren als 't goedkoper kán. Iedereen, zowel particulier als zakelijk rent nu bij de garagebedrijven weg waar ze nog 75-100 euro per uur voor stagiairs vragen. Werkplaatstarieven onder de 50 euro vindt iedereen schappelijk volgens mij. Dat probleem werd al jaren benoemd, ook door de garagehouders zelf (maar die gooiden 't op het excuus: we moeten wel!).

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door allen » 08 dec 2008, 12:22

Dat vind ik geen excuus. Sorry. Het is toch al duidelijk dat garagebedrijven van importeurs de duurste panden moeten hebben, zij gedwongen kunnen worden om anderen over te nemen en dat ze altijd the state of the art apparatuur nodig hebben. Hoe denk je dat dat terugverdiend moet worden?
Het verhaaltje over dealerbedrijven en hun stagiaires komt me ook de strot uit onderhand. Laat iedereen maar eens nadenken of zij ooit zelf stage hebben moeten lopen bij een bedrijf. Dat zijn er heel wat van ons! Eerst klagen dat je te weinig betaald krijgt, terwijl je weet wat je doet, en tien jaar later klagen dat je een gepeperde rekening voor je neus krijgt terwijl er een stagiaire aan je auto gewerkt heeft. Kom op zeg...
Als je even helder nadenkt, behoor je ook te weten dat stagiaires nog gecontroleerd of bijgestaan worden door ervaren monteurs. Per saldo kost zo'n jongen of meiske dan nog geld ook. En heb je garantie dat er geen stagiaire aan je auto werkt bij een specialist?

We zitten al zo'n 15 jaar bij een garagebedrijf waar we in zo'n 99% van de gevallen gewoon dik tevreden zijn. Gezien de service zie ik me daar niet zomaar vertrekken. Volgens mij hebben ze een rommelig jaartje gehad, waardoor ik niet altijd even blij met het resultaat was, maar ze hebben nooit moeilijk gedaan tegenover mij en hebben alles correct opgelost. Volgend jaar m'n vaste aanspreekpunt een treetje hoger, dat is dan weer wel jammer. Het is hem alsnog gegund.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Niels » 08 dec 2008, 12:34

Over het algemeen is het rendement van de werkplaats dramatisch laag. Je mag al blij zijn als er iets aan de strijkstok blijft hangen. Bij mijn vorige werkgever werd er in een bepaald jaar (5x) meer verdiend met de verhuur (3 man kantoor, 2 man buiten en een paar studenten) dan met de werkplaats met 25 monteurs :wink:

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Jeroen van Emmerik » 08 dec 2008, 12:54

duifjes.com schreef:Ach eigenlijk is het heel simpel de kosten zijn op dit moment hoger dan de opbrengsten bij de gemiddelde dealer en als je geen geld hebt hou je dat niet lang vol. Er gaan er nog veeeel meer volgen!

Jan 2009 komen weer veel inruilers binnen dealers staan al vol en dan.....kunnen ze het niet meer betalen.

Wij draaien gewoon goed maar heb een bepaalde manier van werken voor diegene die het leuk vindt wil ik het graag uitleggen ben niet zo van hele verhalen tikken kan het beter verbaal.

Keyword is je voorraad! en die moet doorstroom hebben dus hoge omloopsnelheid anders ga je het niet redden.........gemiddeld hebben de gebruikte auto's 20% hogere afschrijving gehad dit jaar dus de dealers, leasemij en maar ook jij als eigenaar van een auto.

Merken waar de klappen vallen / gaan vallen zijn de merken die al jaren geen geld kunnen verdienen.
En het is heel simpel door altijd zuinig te zijn *(lees geen dure gekke dingen) doen kun je het wat langer volhouden in slechtere tijden. Ik ken dealers die altijd de dikste auto's reden etc en nu geen 5000euro kunnen betalen voor een handelsauto....dan denk ik waar ben je mee bezig? Hoe minder geld hoe meer blabla heb ik geleerd!!!!
tijdje niet opgelet hier, maar het stond zaterdag zelfs in de volkskrant.
fijn dat je even de moeite hebt genomen om te reageren en ons mee te delen hoe het er bij jouw bedrijf aan toe gaat. dank je en fijn om te horen dat je het op orde hebt! :thumbup:

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door JeroenT » 08 dec 2008, 13:42

Dennis Cavallino schreef:Wat mij verbaast is dat ook 't onderhoud bij de grote merkdealers terugloopt.
Heeft dit ermee te maken?
Autoweek Topic schreef:Maar: in mijn huidige lease-regeling staat, dat ik verplicht ben om gebruik te maken van de Leaseplan 123-Auto-regeling. Dit houdt in dat ik een vast nummer bel, en aangeef dat mijn auto een beurt nodig heeft.
Zij regelen dan een afspraak met de dichtsbijzijnde (aangesloten?) onderhoudslokatie, die vervolgens de auto komt halen, onderhoudt, en, gewassen en wel, weer terugbrengt.
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1 ... sg-3830972" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door duifjes.com » 08 dec 2008, 17:21

Onderhoud geen probleem 4 weken vol :shock:

en bij Skoda ook drukker.....want we hebben heel wat Seat klanten binnengehaalt :D

http://www.seat-online.nl/index.php?PHP ... c=41654.20" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Jeroen van Emmerik » 08 dec 2008, 17:53

duifjes.com schreef:Onderhoud geen probleem 4 weken vol :shock:

en bij Skoda ook drukker.....want we hebben heel wat Seat klanten binnengehaalt :D

http://www.seat-online.nl/index.php?PHP ... c=41654.20" onclick="window.open(this.href);return false;
:roflol: :sealed:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door duifjes.com » 08 dec 2008, 21:19

Uiteraard heb ik niets in die breif gezet over dat janse opgehouden is te bestaan maar heel netjes "mogen wij ons even voorstellen"........dat Seat *(hun auto) VAG is en Skoda ook blablabla etc.....minimaal 5 telefoontje per dag voor afspraken werkplaats!

Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 383
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:51
Auto: Bmw 1-serie
Locatie: Ede

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Thomas » 08 dec 2008, 22:05

Mijn Seat komt ook bij Janse vandaan. Prima geregeld toen. Collega van me zegt vorige week tegen me, heb een mailtje naar Janse gestuurd maar krijg helemaal geen antwoord. Nou kijk maar eens op hun website, dan snap je het wel..

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Dexter » 09 dec 2008, 08:58

Uit de Auto Telegraaf:
Definitief: Kroymans stopt met Cadillac-import

Kroymans Corporation stopt eind volgend jaar als Europees importeur van Cadillac, Corvette en Hummer. Het Hilversumse bedrijf gaat wel door als serviceorganisatie voor de Amerikaanse merken. General Motors Europe in Zurich, een dochteronderneming van de fabrikant neemt voortaan de import voor zijn rekening. Dat heeft eigenaar Frits Kroymans gisteravond exclusief aan De Telegraaf laten weten.
De ingrijpende reorganisatie heeft als gevolg dat ongeveer de helft van het personeel van het Cadillac & Corvette Experience Center in Breukelen, het hoofdkantoor voor de Amerikaanse activiteiten, op straat komt te staan. De werknemers zouden aanvankelijk aanstaande donderdag op de hoogte worden gesteld maar door uitgelekte berichten zijn zij gisteren geinformeerd. Onder het personeel is zo kort voor de feestdagen grote onrust ontstaan. Het is zelfs nog onzeker of de vestiging in Breukelen blijft bestaan. Kroymans Corporation gaat ook in België en Duitsland vestigingen saneren.

"We zijn ons aan het klaarmaken voor de toekomst en de recessie speelt daar natuurlijk ook een belangrijke rol bij. We hebben natuurlijk fouten gemaakt maar waar wordt gewerkt, gebeurt dat nu eenmaal. We gaan nu door de pijn heen om er sterker uit te komen. Dat houdt wel in dat de minder presterende bedrijven worden afgestoten en dat we onze winstgevende bedrijven extra aandacht zullen geven. Helaas ontkomen we niet aan gedwongen ontslagen,” aldus Frits Kroymans, die niet wil zeggen hoe groot het miljoenenverlies van zijn bedrijven bedraagt.

Kroymans behoort tot een van de grootste automotive groepen in ons land en had vorig jaar nog een omzet van bijna twee miljard euro en een schuld bij de banken van één miljard. :shock:
De winst bedroeg in 2007 ruim 14 miljoen euro maar dit jaar schrijft het bedrijf rode cijfers. Kroymans, dat ook de importschappen van Alfa Romeo, Jaguar, Kia, SsangYong en Saab in ons land in handen heeft, wil niet bevestigen dat het verlies dit jaar op rond de 25 miljoen euro uitkomt. Een aantal bedrijven van Kroymans is inmiddels verkocht, zoals de Opel-bedrijven in Zuid-Nederland. Geruchten dat de import van Alfa Romeo, waarvan de verkopen met 40% zijn afgenomen, per 1 januari 2010 weer naar Fiat Nederland in Lijnden zou gaan, worden door Frits Kroymans tegengesproken.
Lijkt Spyker wel........veel schulden en weinig of geen winst. :whistle:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Michel P » 09 dec 2008, 09:04

Het zijn ook niet de merken die je graag vertegenwoordigd, qua aantallen scoor je niet wild, en al deze merken hebben nog steeds niet of nauwelijks ingespeeld op de milieu hype......

Michel

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Dexter » 09 dec 2008, 09:26

Michel P schreef:Het zijn ook niet de merken die je graag vertegenwoordigd, qua aantallen scoor je niet wild, en al deze merken hebben nog steeds niet of nauwelijks ingespeeld op de milieu hype......

Michel
Klopt en daarom is het ook weer vreemd dat ze hun Opelbedrijven verkocht hebben......het enige high volume merk in hun collectie. :hmmm:

Wouter81
Berichten: 9435
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Wouter81 » 09 dec 2008, 09:30

Ferrari has denied falling victim to the global economic crisis, even though it plans to shed up to 10 per cent of its workforce this week.

Global sales at the Italian supercar maker have dived from almost 600 a month to just 92 cars in November and Ferrari is now negotiating with Italy’s trade unions to trim unwanted road-car production staff.

The company has admitted it could shed up to 300 employees as early as this Friday.

Ferrari will also shut its Maranello production plant for an unprecedented 20 days over Christmas, which sources insist will be to prevent vehicle stockpiles reaching unmanageable levels.

The company won its 16th F1 World Constructor’s Championship last month and still boasts of a two-year waiting list on its high-priced, exclusive road cars, but sources said that troubling stocks have built up at some of its distributors around the world, particularly in the UK.

As recently as the Paris motor show last October, Ferrari chairman Luca di Montezemolo had been speaking of a sales target of 10,000 cars for 2010 which, even with the new Ferrari California on stream early next year, now seems wildly optimistic.

Back then di Montezemolo insisted the financial crisis held no concerns for Ferrari because a reduction in sales would allow it to respond quickly to markets that might have otherwise waited years for cars.

“Of course the economic problems are being considered,” he said. “It depends how long this crisis goes on, if this is close to the end or not. Because we will see a different world out the other side."

The Ferrari chairman went on castigate the financiers whom he regards as responsible for the economic meltdown.

“It will be a world more close to industry and real numbers and products and not close to speculation," said di Montezemolo.

“I hope that when it finishes there will be more feet on the ground in the financial world,” he said.

Insiders have confirmed that sales of the V12-powered Ferrari 612 Scaglietti and Ferrari 599 Fiorano have effectively stalled and Ferrari has moved both models into a special customisation program to mask the seriousness of the problem.

Even worse, sales of its smaller, V8-powered Ferrari F430 – the core of the company's volume and profit, and due to be replaced late in 2009 – plummeted after the official unveiling of Ferrari’s new California in October.

Ferrari has denied that the company has been adversely affected by the credit crunch. The company said that the extended break was merely Ferrari being generous to its employees, even if all contracts were under review.

“We are going to have a meeting with the trade unions this week and we had a meeting with the union last week,” a Ferrari spokesman said.

“We don’t know if there is a figure decided, but we are certainly not taking people on board unless they are crucial.

“What’s being talked about [with the unions] is not renewing the people on one-year contracts, which would be about 300 people, and closely examining the consultancies and advisors and that kind of spending.

“We are just being careful. Nobody knows the future anymore and even having a waiting list like ours doesn’t guarantee anything for your future.”

Ferrari has said that the Christmas break (19 December to 7 January) is a coincidence of dates: “The two weekends have come at the right moment. If we needed to stop production we could have taken the entire week off instead of coming back on the Thursday.”

And, while sources insisted F430 stockpiles were growing and V12 production was at a virtual standstill, Ferrari’s spokesman insisted sales of luxury cars always slowed in the last months of the year.

“The only region where there are stocks is the UK,” he said.

“It’s the market where we have some problems. In the US, nothing much has changed for us apart from a slight braking of sales.”

“For sure, the F430 Spider is not doing very well, because of winter and the California, so there are stocks in some places.”

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Michel P » 09 dec 2008, 09:47

Dexter schreef:
Michel P schreef:Het zijn ook niet de merken die je graag vertegenwoordigd, qua aantallen scoor je niet wild, en al deze merken hebben nog steeds niet of nauwelijks ingespeeld op de milieu hype......

Michel
Klopt en daarom is het ook weer vreemd dat ze hun Opelbedrijven verkocht hebben......het enige high volume merk in hun collectie. :hmmm:
Opel heeft ook geen echte A en B label knallers in huis.......

Michel

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door duifjes.com » 09 dec 2008, 12:24

Opel moet inkrimpen de dealerbedrijven zijn ingesteld op te veel auto die ze vroeger verkochten dus paden te groot = te duur en teveel mensen in de showroom oftewel er moeten mensen uit om de tent weer rendabel te maken.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door wjn » 09 dec 2008, 13:05

Dexter schreef:
Michel P schreef:Het zijn ook niet de merken die je graag vertegenwoordigd, qua aantallen scoor je niet wild, en al deze merken hebben nog steeds niet of nauwelijks ingespeeld op de milieu hype......

Michel
Klopt en daarom is het ook weer vreemd dat ze hun Opelbedrijven verkocht hebben......het enige high volume merk in hun collectie. :hmmm:
Dat is natuurlijk niet zo vreemd. Als je cash nodig hebt, moet je iets verkopen wat goed loopt en geld opbrengt.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Niall » 09 dec 2008, 13:38

Vorige maand zijn in duitsland de verkopen teruggevallen op een niveau van 20 jaar geleden. Nu komt ook nog de traditionele slappe maanden van december en januari er ook aan.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7240
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Fabian » 09 dec 2008, 19:29

Ik heb het nog niet vaak zo druk gehad.....

afgelopen zaterdag 6 auto's verkocht, maandag 3, vandaag 5.......kan er eigenlijk weinig van merken op dit moment. Maar goed, er zijn ook slechtere weken geweest.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Snipe » 09 dec 2008, 21:30

Nieuw of tweedehands?
En als het nieuw is, moet ik dan denken aan groene labels of aan de dividendbezorgers van Koninklijke Olie?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door GTRene » 09 dec 2008, 21:46

was vandaag nog op het nieuws van die toyota dealer, ze gebruikten het als voorbeeld...die paleizen moeten ook afgebroken worden, liever een lagere garage prijs een eerlijk tarief.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7240
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door Fabian » 09 dec 2008, 22:33

Snipe schreef:Nieuw of tweedehands?
En als het nieuw is, moet ik dan denken aan groene labels of aan de dividendbezorgers van Koninklijke Olie?
Gebruikt, alle soorten en maten eigenlijk.

Zal wel komen omdat we zosieso een van de goedkoopste van NL zijn en nu ook nog 5% korting verlenen in december. Al is die actie gisteren pas begonnen.

modedit,link verwijderd :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Toyota dealer Dijksman failliet

Bericht door RVV » 09 dec 2008, 22:46


Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Bericht door Niels » 10 dec 2008, 00:36

Die man heeft echt slapeloze nachten :roll:

Maar ja, met rendementen van een procent in een gezonde markt.....kun je weinig klappen opvangen in een ongezonde markt. Jaguar blijft ook moeilijke handel natuurlijk :hmmm:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten