Hoe goed is een e34 M5(1990)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door jacobt » 09 okt 2008, 23:00

vanavond mijn 330d van bj.2000 verkocht via marktplaats 2e generatie nederlander, ongelofelijk hoeveel buitenlanders er voor de bmw gebeld hebben :bag: wel 4 per dag die allemaal gelijk wilden kopen.

Heb de komende dagen heeel weinig tijd, maar zal als het kan eens kijken of de m5 sedan bij Autohan echt zo mooi is als het lijkt.
Heeft iemand de wagen al in het echt gezien?

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door raymondw » 10 okt 2008, 15:37

Teaser. :mrgreen:

Afbeelding

Nockalmstrasse (Karnten, Austria), September 2008.

Afbeelding

Solkpass (Salzburgerland, Austria), September 2008.

Afbeelding

Colle dei Morti (Ligurian Alps, Italy), September 2006.

Afbeelding

Col d'Iseran (Alps Cote d'Azure), September 2006.

Afbeelding

Assietta ridge trail (Piemonte Alps, Italy), September 2006

Afbeelding

Smudde (BMW dealer) opening-show, April 2007

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door 500E » 10 okt 2008, 15:41

Ik ben volgens mij de enige in Nederland, maar ik vind deze velgen zo gruwelijk mooi.... daar kan geen turbinevelg tegenop :thumbup:

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door jacobt » 12 okt 2008, 21:56

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=lemtfuecr2az" onclick="window.open(this.href);return false; :forum:

Deze lijkt een stuk mooier en moderner.
Op 2 uur rij afstand van mijn huis. :df:

Maar na alle info hier, ben ik nu al bang om een 3.8 te overwegen, of is het zo erg niet :?:
Ik zal er niet dagelijks in rijden, dus zo snel zal er dan ook niet iets stuk gaan denk :hmmm:
Plus dat ik niet meer als een puber auto rij :mrgreen:
Er zit wel een frisse motor in en alle beurten zijn gedaan bij de dealer, dan zal er toch ook wel onderhoud gepleegd zijn aan het dure onderstel en andere slijt delen.

Klopt er misschien iets niet, de 3.8 motor in een 92-er? Op Mobile.de staat dat hij 5 versnellingen heeft?

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door Remko » 12 okt 2008, 22:47

jacobt schreef: Klopt er misschien iets niet, de 3.8 motor in een 92-er? Op Mobile.de staat dat hij 5 versnellingen heeft?
Het was dus origineel een 3.6 met 5 versnellingen. Bij 95.000km is er door de dealer een 3.8 in gehangen zonder de 5 bak te vervangen door een 6 bak. 3.8 en 6 bak is de af-fabriek combi.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door Niels » 12 okt 2008, 22:50

Tja, mooi ding ook :D Nurburgring Edition 8)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door Joop » 12 okt 2008, 23:23

500E schreef:Ik ben volgens mij de enige in Nederland, maar ik vind deze velgen zo gruwelijk mooi.... daar kan geen turbinevelg tegenop :thumbup:
... denk het niet; ik vind ze zelf ook super.

@alpinab10biturbo: die M5 bij de opening van Smudde is van jou? Dan heb je idd. een hele fraaie M5. Heb hem bij de opening ook nog mogen aanschouwen, samen met (GT)Rene en Nick (Laarman).

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door steve smith » 13 okt 2008, 01:52

Remko schreef:3.8 en 6 bak is de af-fabriek combi.
Bovenstaande klopt niet.

Aanvang productie 1988 als 3.6(S38B36) met 5-bak, 3,8 (S38B38) kwam eind 1992 met een 5bak. Dezelfde 5-bak, dezelfde eindoverbrenging (3,91:1 muv van sommige USA modellen, dan 3,73:1 net als e28 M5). Deze zijn geproduceerd tot half 1994 toen de 6-bak zijn intrede deed tegelijkertijd met grotere remmen en een korte eindoverbenging, nl 3,23:1. Door de langere vertandingen van de 6-bak maar kortere eindreductie komt 1-5 vrijwel overeen, en is 6 enkel een langere toegevoegde versnelling.

Oh en "Nurburgring Edition" is een irritante onzinterm die door de handel verzonnen is. Er was een optie "Nurburgring Fahrwerk" Op de 3.8 5-bak bestond dat uit een schakelaar voor de (standaard) EDC, een 1mm dikkere achterstabi en op de sedans brede achterwielen (9x17 met 255/40 17). Servotronic was op alle 3.8 5-bak auto's standaard en de brede achterwielen op alle tourings. Op de 3,8 6-bak bestond het "Nurburgring Fahrwerk" uit Servotronic (was niet meer standaard), een schakelaar voor de EDC en een 1mm dikkere achterstabi. Wielen waren op alle 6-bak auto's gelijk, 8Jx18 en 9Jx18 M-para's met 245/40 rondom.
Laatst gewijzigd door steve smith op 15 okt 2008, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door raymondw » 13 okt 2008, 09:10

Stevie zijn info is 100% correct. :beer:

Voor de goede orde. De modelvariant kun je uit het VIN (=chassis) nummer afleiden. Algemeen gezegd (er zijn uitzonderingen, maar de E34S niet) begint het chassisnummer van een product van de Motorsport Gmbh met WBS. Daarop volgt de letter-cijfer combinatie van de modelvariant (modelcode).

HD91 ==> 3.6ltr ECE LHD (Europa)
HD92 ==> 3.6ltr ECE RHD (Europa UK, IR, maar ook de 45st voor AUS)
HD93 ==> 3.6ltr NA LHD (USA en Canada)
HD98 ==> 3.6ltr SA LHD (Zuid Afrika)

HC91 ==> 3.8ltr ECE LHD (Europa algemeen)
HC92 ==> 3.8ltr ECE RHD (Europa UK, IR, maar ook de 1st voor AUS)

HJ91 ==> 3.8ltr Touring ECE LHD (Europa)

WBSHD91 is dus een 3.6ltr ECE LHD uitvoeding. Daarna volgen nog drie getallen waarvan de betekenis onbeduidend is. A.d.h.v de laatste zeven karakters kan de uitvoering nogmaals bepaald worden, maar ook het produktienummer. Voor de HD91 is het wat complex aangezien de eerste exemplaren een opeenvolgende cijfer combinatie hebben (yyxxxxx). Ergens in 1989 ging BMW over op BKxxxxx. De laatste 3.6en uit 1991 (MY92 dus) eindigen met GD5xxxx. Bij de 3.8ltr ECE LHD (WBSHC91) beginnen de laatste zeven karakters altijd met GD6xxxx. Bij de Touring altijd met BL0xxxx.

N.B #1: Er is verder geen onderscheid in de uitvoeding tussen de 3.8/5sp en de 3.8/6sp, ergo zowel de 5sp als de 6sp uitvoeringen hebben dezelfde modelcode. Voor de HC91 en HC92 varianten zijn de oorspronkelijke 6sp varianten wel aan de laatste zeven karakters van het VIN te herkennen. Het tweede cijfertje achter 'GD' geeft het bouwjaar aan. GD62xxx (MY92), GD63xxx (MY93), GD64xxx (MY94 en MY95). De 3.8/6sp uitvoering werd vanaf April 1994 geproduceerd, dus er zijn 3.8/5sp uitvoedingen zijn met GD64xxx. Bij de touring licht dit iets genuanceerder aangezien het VIN numeriek opgehoogd werd vanaf BL01000 t/m BL01943 waarbij een aantal nummerz zijn overgeslagen (891st totale productie).
N.B #2: Het is mogelijk dat je een 3.8/6sp uitvoering met brede nieren uit een vroeg bouwjaar tegenkomt. Voor DM 26k bouwde de Motorsport gmbh een 3.8/5sp model om naar een 3.8/6sp model. Veel zullen het er niet geweest zijn. Echter hier geld dat de factuur het bewijs moet zijn.
Laatst gewijzigd door raymondw op 14 okt 2008, 13:40, 4 keer totaal gewijzigd.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door raymondw » 13 okt 2008, 09:10

Joop schreef:
500E schreef:Ik ben volgens mij de enige in Nederland, maar ik vind deze velgen zo gruwelijk mooi.... daar kan geen turbinevelg tegenop :thumbup:
... denk het niet; ik vind ze zelf ook super.

@alpinab10biturbo: die M5 bij de opening van Smudde is van jou? Dan heb je idd. een hele fraaie M5. Heb hem bij de opening ook nog mogen aanschouwen, samen met (GT)Rene en Nick (Laarman).
Yep, zowel de E28S als de E34S zijn van mij. Bedankt voor de complimenten. :roflol:
Laatst gewijzigd door raymondw op 13 okt 2008, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door HSR » 13 okt 2008, 12:45

Weet iemand toevallig nog een adresje buiten de dealer waar ik een E34 M5T achterstabi op de kop kan tikken?

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door Remko » 13 okt 2008, 14:44

steve smith schreef:
Remko schreef:3.8 en 6 bak is de af-fabriek combi.
Bovenstaande klopt niet.
ok bedankt voor de info

jeust
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 sep 2007, 17:51
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI
Locatie: Noord-Brabant

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door jeust » 13 okt 2008, 18:59

Die M5 bij autoland 2000 staat al wel een hele tijd te koop, verder weet ik er niks van. Maar dat is meestal niet zo'n goed teken.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door Joy » 14 okt 2008, 12:09

Voor de liefhebbers, er staat nog een set van die schoepwielen te koop van een liefhebber:

http://www.bmwclub2003.nl/viewtopic.php ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;

http://link.marktplaats.nl/200569417" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door Niels » 14 okt 2008, 12:32

steve smith schreef: Oh en "Nurborgring Edition" is een irritante onzinterm die door de handel verzonnen is. Er was een optie "Nurburgring Fahrwerk" Op de 3.8 5-bak bestond dat uit een schakelaar voor de (standaard) EDC, een 1mm dikkere achterstabi en op de sedans brede achterwielen (9x17 met 255/40 17). Servotronic was op alle 3.8 5-bak auto's standaard en de brede achterwielen op alle tourings. Op de 3,8 6-bak bestond het "Nurburgring Fahrwerk" uit Servotronic (was niet meer standaard), een schakelaar voor de EDC en een 1mm dikkere achterstabi. Wielen waren op alle 6-bak auto's gelijk, 8Jx18 en 9Jx18 M-para's met 245/40 rondom.
Ach ik ben helemaal niet op de hoogte van BMW specials :wink: Die paarse/zilveren zijn allemaal voorzien van dat "Fahrwerk"? Mooie uitvoering en goede info verder :thumbup:

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door raymondw » 14 okt 2008, 13:26

Niels schreef:Ach ik ben helemaal niet op de hoogte van BMW specials :wink: Die paarse/zilveren zijn allemaal voorzien van dat "Fahrwerk"? Mooie uitvoering en goede info verder :thumbup:
Dat hoeft ook niet. Daarom corrigeren we de incorrecte informatie wel. (In de hoop dat anderen dat voor hun interessegebied ook doen, want we zijn immers niet alleswetend. :wink:

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door Remy » 18 okt 2008, 18:07

Ik zag in Winsum een zeer mooie E34 M5. Jouw auto jacob? Zag er echt waanzinnig mooi uit.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door jacobt » 20 okt 2008, 10:09

ja ja, ik heb hem gekocht :banaan:

Wat een feest, wat een ongelofelijke wagen.

Ben dit weekend meer dan 30 uur aan het werk geweest op de Julianabrug in Groningen, wat nog in het journaal was door oponthoud.
Daardoor nog geen tijd gehad om hier ff een melding te plaatsen van de aanschaf.

Zaterdag ochtend de auto opgehaald.

wordt vervolgd.

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door Tom » 20 okt 2008, 14:29

Gaaf, gefeliciteerd!

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door raymondw » 20 okt 2008, 16:15

Jacobt,

Gefiliciteerd. Ik ben benieuwd naar de foto's.

Voor de goede orde: Ik onderhoud een E34 M5 register voor Nederland. Het doel achter dit initiatief is:

1: Het aantal E34 ///M5's in Nederland in kaart brengen
2: Gebruiken voor het aankondigen van evenementen zoals een later te organiseren Nederlandse E34 ///M5 meeting.
3: Rondsturen van nieuwsbrieven e.d

Wat heb ik hiervoor nodig

Indien je een E34 ///M5 bezit, stuur mij dan een PM met daarin de volgende gegevens.

1: Naam
2: Woonplaats
3: telefoonnummer
4: Email adres
5: Chassis nummer van de auto (laatste zeven karakters voldoen)
6: Korte omschrijving van de auto (kleur, kenteken, hoe lang in bezit, km stand)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door Michel P » 20 okt 2008, 19:02

Gefeliciteerd, geef eens wat meer info over de auto!

Michel

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door Joy » 20 okt 2008, 19:05

Gefeliciteerd :thumbup: ik zag al verkocht staan op de site van Han, ik denk hey die moet wel naar Jacob zijn gegaan. En inderdaad, het is zo :clap:

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door Remko » 20 okt 2008, 19:56

gefeliciteerd met de aankoop, mooie kar.
Mooi schouwspel trouwens dat vervangen van de Julianabrug in Groningen. Ik reed er zaterdagavond nog langs vanuit de richting Assen richting Ikea.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door jacobt » 20 okt 2008, 20:30

Zaterdag ochtend vroeg naar Zwanenburg om de zgan m5 met 160.000 km te bekijken bij http://www.autohan.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De verwachtingen waren erg hoog, en er stond ook een prachtige m5.

Ik heb de auto kritisch bekeken en hij is echt origineel, en er is erg netjes mee omgegaan.
De leren stoelbekleding en het interieur is echt als nieuw, netter dan mijn oude 330d.
De vorige eigenaar is 70 jaar oud, en heeft de auto op zijn 60e aangeschaft.
Deze m5 is de laatste 10 jaar door een bejaarde gereden :df: , en dat is te zien.
Er zit een hele mooie Bmw business radio cd speler in met Rds en Ta.
Onder de auto ook geen roest of andere versleten zaken te zien :shock: ik denk dat de m5 zn hele leven binnen heeft gestaan. :shock:
Gereedschap en origineel reservewiel nog aanwezig.

Zo net voor sluitingstijd bij mijn garage geweest, daar was net een steekproef door een rdw man die lang bij Bmw heeft gewerkt.
Hij heeft de auto ook ff "gekeurd" en vond het een erg strakke auto, ook geen speling op onderstel stangetjes of draagarmen.

De achterste krukas keering is lek en een lampje achter de koelvloeistofmeter doet het niet.
Voor de rest heeft de auto geen mankementen.
Er zit wel veel steenslag op de voorkant en de lak heeft hier en daar wel een klein krasje, maar ik kijk wel met een heeel groot vergroot glas.

Met een normale blik zie je een nieuwe auto.
Ik heb nu al 300 km gereden, en hij bevalt erg goed.
Wat een toeren maakt de wagen :hosanna: , en hij is supersnel, maar ja dat is ook weer geen nieuws.

De auto lijkt heel groot maar zo voelt het echt niet, door lange bochten voelt hij veiliger en strakker de mijn e30 m3, terwijl het m3 onderstel helemaal nieuw is.

Foto's heb ik nog niet, ze staan wel op autohan.nl.
Laatst gewijzigd door jacobt op 20 okt 2008, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Hoe goed is een e34 M5(1990)

Bericht door Niels » 20 okt 2008, 20:34

Gaaf zeg!

Mooi klusje had je dan afgelopen weekend :mrgreen: Het bordje met "werkverkeer" die je in de 330D had komt er toch niet in :?: :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten