
De FieSTa van Dutch
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Zo, even die vijf BMW-draadjes boven me wegdouwen met wat suf Ford-nieuws...
Wat dachten jullie van een dagteller die keer op keer een km-stand verzint?
Nog steeds na iedere tankbeurt wel een keer gehad dat de (elektronische) dagteller er uit z'n eigen ruim 100 km bijtelt of juist weer uit zichzelf op nul springt!
Heb er dus nog geen enkele keer iets aan gehad, aan dat ding...
Enige andere verklaring: mevrouw Dutch die er stiekem tussenuit knijpt om even stevig te boenderen. Maar die heeft nu toch d'r eigen kanon?
: 
Wat dachten jullie van een dagteller die keer op keer een km-stand verzint?

Nog steeds na iedere tankbeurt wel een keer gehad dat de (elektronische) dagteller er uit z'n eigen ruim 100 km bijtelt of juist weer uit zichzelf op nul springt!

Heb er dus nog geen enkele keer iets aan gehad, aan dat ding...
Enige andere verklaring: mevrouw Dutch die er stiekem tussenuit knijpt om even stevig te boenderen. Maar die heeft nu toch d'r eigen kanon?


-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Dit is een kleinigheid. Heb je de auto op de limiet gereden? Vertel eens wat meer over het HH kwaliteiten van de Fiesta. Hoe reageert die auto in korte bochten op het liften van het gas enz, enz. filmmatriaal willen we zien....Dutch schreef:Zo, even die vijf BMW-draadjes boven me wegdouwen met wat suf Ford-nieuws...
Wat dachten jullie van een dagteller die keer op keer een km-stand verzint?![]()
Nog steeds na iedere tankbeurt wel een keer gehad dat de (elektronische) dagteller er uit z'n eigen ruim 100 km bijtelt of juist weer uit zichzelf op nul springt!![]()
Heb er dus nog geen enkele keer iets aan gehad, aan dat ding...
Enige andere verklaring: mevrouw Dutch die er stiekem tussenuit knijpt om even stevig te boenderen. Maar die heeft nu toch d'r eigen kanon?:
Michel
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Dat met die dagteller ben ik uit: elke contactsleutel heeft z'n eigen dagtellerstand. En aangezien wij regelmatig van auto ruilen, schiet die dagteller dus heen en weer! Lekker handig...
Op de limiet? Neuh, nog niet helemaal - dat wil zeggen, ik ben 'm nog aan 't zoeken...
De afgelopen weken in de regen natuurlijk wel kunnen testen op lift-off oversteer, vooral op de natte klinkers hier in de buurt en bij het werk. Resultaat: zowat op aanvraag te bekomen overstuur, niet snappy, maar langzaam glijdend. Misschien niet heel spectaculair, maar ook niet eng. En vooral beheersbaar en da's natuurlijk het belangrijkste - een hothatch die oncontroleerbaar tailhappy is, is niet echt lollig.
Verder vallen me vooral de écht sportieve aanpassingen van TeamRS in positieve zin op. Ze hebben 't niet gelaten bij een zware motor en een sportonderstel - hup, klaar, een sportieve auto - maar de ST heeft ook een scherper stuurhuis, kortere overbrengingen (érg korte zelfs!) en kortere schakelgangen. Juist die dingen maken het sportieve rijden tot een plezier. Vooral de aanpassingen aan dat stuurhuis merk je - het stuurt zó precies.
Door de kortere wielbasis wel instabieler onder zwaar remmen, de Octy ligt dan als een blok.
En dan de grip. De ST heeft zo veel mechanische grip van zichzelf dat je echt een stumper moet zijn om stumperhulpjes nodig te hebben. Je moet 'm puur rijden, maar je kúnt 'm ook heel makkelijk puur rijden. Tractie bij het stoplicht is ook dik in orde.
En je moet me maar op mijn prutserswoord geloven, want filmpjes zitten er niet in...
Op de limiet? Neuh, nog niet helemaal - dat wil zeggen, ik ben 'm nog aan 't zoeken...

De afgelopen weken in de regen natuurlijk wel kunnen testen op lift-off oversteer, vooral op de natte klinkers hier in de buurt en bij het werk. Resultaat: zowat op aanvraag te bekomen overstuur, niet snappy, maar langzaam glijdend. Misschien niet heel spectaculair, maar ook niet eng. En vooral beheersbaar en da's natuurlijk het belangrijkste - een hothatch die oncontroleerbaar tailhappy is, is niet echt lollig.
Verder vallen me vooral de écht sportieve aanpassingen van TeamRS in positieve zin op. Ze hebben 't niet gelaten bij een zware motor en een sportonderstel - hup, klaar, een sportieve auto - maar de ST heeft ook een scherper stuurhuis, kortere overbrengingen (érg korte zelfs!) en kortere schakelgangen. Juist die dingen maken het sportieve rijden tot een plezier. Vooral de aanpassingen aan dat stuurhuis merk je - het stuurt zó precies.
Door de kortere wielbasis wel instabieler onder zwaar remmen, de Octy ligt dan als een blok.
En dan de grip. De ST heeft zo veel mechanische grip van zichzelf dat je echt een stumper moet zijn om stumperhulpjes nodig te hebben. Je moet 'm puur rijden, maar je kúnt 'm ook heel makkelijk puur rijden. Tractie bij het stoplicht is ook dik in orde.
En je moet me maar op mijn prutserswoord geloven, want filmpjes zitten er niet in...

- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Kun je die milf van niet zo gek krijgen ff de camera te bedienen als je even wat onstuimig enkele bochten aanvalt? Of beter, jij de camere en zijn met wat bochten aktieEn je moet me maar op mijn prutserswoord geloven, want filmpjes zitten er niet in...

Verder klinkt het verhaal super! Is de Milftec uitlaat al gemonteerd?
Michel
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Zo, we hebben 'm in huis.
En ik kan me vrijwel geheel vinden in de conclusies van de redacteuren van dienst. (Dus in dit geval heb je wél wat aan een autoblaadje.
)
Mooi dat ze zo de nadruk leggen op die kleine aanpassingen - korte overbrengingen, scherper stuurhuis, subtiel onderstel - die de ST écht sportief maken, ter contrast met de GTI-poging van VW waar een heftige motor, wat dikke wielen en een stel straffe dempers 't moeten doen.
Dat is namelijk precies hetgene wat ik steeds meer in de FaST begin te waarderen.
Maar voor sprintjes trekken is-ie dus niet, hè? In de Skoda kon je 95% van het verkeer makkelijk aan, ook dankzij de extra psychologische pk's, maar met de ST probeer ik 't niet eens. The shame als je eruit wordt gereden door pa met z'n gechipte olieboot...

En ik kan me vrijwel geheel vinden in de conclusies van de redacteuren van dienst. (Dus in dit geval heb je wél wat aan een autoblaadje.

Mooi dat ze zo de nadruk leggen op die kleine aanpassingen - korte overbrengingen, scherper stuurhuis, subtiel onderstel - die de ST écht sportief maken, ter contrast met de GTI-poging van VW waar een heftige motor, wat dikke wielen en een stel straffe dempers 't moeten doen.
Dat is namelijk precies hetgene wat ik steeds meer in de FaST begin te waarderen.
Maar voor sprintjes trekken is-ie dus niet, hè? In de Skoda kon je 95% van het verkeer makkelijk aan, ook dankzij de extra psychologische pk's, maar met de ST probeer ik 't niet eens. The shame als je eruit wordt gereden door pa met z'n gechipte olieboot...


- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Vergeef mij de crosspost van gummen, maar ik wil zo weer gaan rijden. 

Vroamvroamvroam, plof, plof, plof... :0)
Zo, vanochtend was het dan zover: de installatie van de catback en flexi van Milltek door Groot Motorsport.
In een uurtje zat de zooi eronder en lag de ouwe meuk in de kofferbak. Hier de foto's:
http://home.wanadoo.nl/the8wteam/fiesta-st/milltek
Onderweg terug bescheiden kunnen genieten van de eerste 'cackles and burbles', zoals de Engelsen 't zo mooi kunnen zeggen, en uiteraard even in z'n drie door de Coentunnel.
De soundscape is echt perfect: onhoorbaar bij kruissnelheden, warm en rijk van geluid bij half gas, en mooi vol (en niet meer dat rauwe) bij volgas. De plofjes bij gas los zijn vrolijk en subtiel.
Verder, en dat is minstens zo belangrijk, hangt hij inderdaad veel beter aan 't gas. Nu is 't de atmosferische motor die hij zou moeten wezen!
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Ik kom er steeds meer achter wat een driving-fun het is om deze auto's af te wisselen - zó verschillend zijn ze.Michel Pol schreef:Die ST is im mijn ogen 100x meer echt autorijden dan de Skud.
Gisterenavond de Skoda weer eens gepakt voor een rondje Spaarnwoude, na een week alleen maar ST. Omdat de ST nog 'in je vingers en voeten' zit, vallen dan een paar dingen extra op:
- hij stuurt echt flink zompiger: even opletten bij de eerste bochten, want je moet echt aan het stuur zwaaien, daar waar de ST aan een 'flickje' genoeg heeft
- hij accelereert veel moeitelozer: omdat je moet 'doortrappen' in de ST, schiet je vooruit als je evenveel gas geeft in de Skoda
- je kunt in bochten véél vroeger op het gas: in de ST is 't rollen-rollen-rollen en de grip het werk laten doen, in de Skoda kun je ver voor het midden van de bocht de voet op het gas planten
- in lange snelle bochten is de stabiliteit beter en kun je fors harder: ik waardeer nu extra wat de Haldex allemaal doet.
Dus ja, de ST is 100x (nou ja, iets meer in ieder geval) meer autorijden op het gebied van sturen en schakelen, maar de Skoda geeft op andere punten nog steeds enorm veel plezier, met name als het gaat om acceleratie en bochtsnelheid.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Bestaat volgens mij weinig kans op.
En Rico, vond je de S3 echt niks meer aan na de MCS? Want ik vind de Skoda nog steeds dikke lol, vooral de manier waarop je met de inspringende Haldex kunt spelen.
Alleen merk ik nu veel duidelijker wat de minder sterke punten zijn. En die liggen met name in de besturing: het 'dooie gevoel' dat vaak aan die VAG-stuurbekrachtiging wordt toegeschreven, wordt inderdaad echt behoorlijk versterkt als je rechtstreeks vanuit de ST (of een MCS) in een 4x4 turbo (of S3) stapt. Idem voor de relatief lange schakelgang.

En Rico, vond je de S3 echt niks meer aan na de MCS? Want ik vind de Skoda nog steeds dikke lol, vooral de manier waarop je met de inspringende Haldex kunt spelen.
Alleen merk ik nu veel duidelijker wat de minder sterke punten zijn. En die liggen met name in de besturing: het 'dooie gevoel' dat vaak aan die VAG-stuurbekrachtiging wordt toegeschreven, wordt inderdaad echt behoorlijk versterkt als je rechtstreeks vanuit de ST (of een MCS) in een 4x4 turbo (of S3) stapt. Idem voor de relatief lange schakelgang.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Groot deel van de lol is toch dat je 't wél merkt?Michel Pol schreef:dat je niet of nauwelijks merkt dat hij 4wd heeft.

Ik kan nu zo lezen en schrijven met de Haldex dat ik precies op z'n sterke punt kan rijden: namelijk dat je er licht overstuur mee kan oproepen doordat het vermogen in één keer naar achteren gaat, in plaats van de verdeling gelijk blijft, zoals in een Scooby. Die dikke Octy-kont helpt daar nog eens extra bij, dus ik kan me voorstellen dat 't in een Leon minder smakelijk is.
En objectief gezien - in de sneeuw enzo - is Haldex (vooral Haldex II) allang beter dan die ouderwetse mechanische Soeb-meuk.



- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Was dat alleen in vergelijking met de MCS of ook al met een BMW?Rico v Velzen schreef:vooral omdat ik na veel wikken en wegen had besloten om de S3 te houden, mede om zijn sterke punten. Maar de minpunten ook zoals jij beschrijft hadden de overhand.
Voorlopig geven die acceleratie (vooral omdat de ST niet echt snel is) en de bochtsnelheden me nog voldoende voldoening en als gezinsauto is-ie perfect. En als auto voor mevrouw Dutch ook: da's geen bochtenridder, maar ze krijgt 't nogal eens op d'r heupen als 't gaat om een sprintje trekken. Niks leuker voor haar om als dame een sjonnie het snot voor de ogen te rijden in haar camouflage-burgerbak. Nou, mooi toch?

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Geertmans, Zed240 en 8 gasten