BMW 123d!

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 mei 2008, 15:42

Tom schreef:Lijkt me een fijne auto maar alleen als het per se een diesel moet zijn. Dus voor mensen met een ruim leasebudget die een 3 niet nodig vinden. No way dat ik 42k ga betalen (KAAL!!) voor een hatchback diesel. Is bijna 350Z-geld en dan wist ik het wel.
Nieuwe 350Z kost vandaag de dag ook 60000 euro. Significant verschil lijkt me.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 mei 2008, 15:44

Ferdinand schreef:hoeveel rij je per jaar Tristan?
Mijn Leon is van Jan. 2007 en staat nu op 43.000km. En dan ben ik nog 5 maanden in Australie geweest. :wink:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 30 mei 2008, 15:59

Tristan schreef:
Ferdinand schreef:hoeveel rij je per jaar Tristan?
Mijn Leon is van Jan. 2007 en staat nu op 43.000km. En dan ben ik nog 5 maanden in Australie geweest. :wink:
hmm, ja, in dat geval zijn (dikke) benzines inderdaad geen optie.

(Hier komt een ongevraagd advies) Ik zou een 120d doen Executive en al die assecoire-rommel laten zitten. Neem bijv. een Tom Tom. De standaard radio (vind ik werkelijk uitstekend!). Ik heb een executive en M pakket, je valt achterover wat je daar allemaal voor krijgt.

groetjes, ferdinand

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 30 mei 2008, 16:00

Rico v Velzen schreef:
Tom schreef:Lijkt me een fijne auto maar alleen als het per se een diesel moet zijn. Dus voor mensen met een ruim leasebudget die een 3 niet nodig vinden. No way dat ik 42k ga betalen (KAAL!!) voor een hatchback diesel. Is bijna 350Z-geld en dan wist ik het wel.
Nieuwe 350Z kost vandaag de dag ook 60000 euro. Significant verschil lijkt me.
OK wist ik niet :shock:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 mei 2008, 16:04

Tom schreef:
Rico v Velzen schreef:
Tom schreef:Lijkt me een fijne auto maar alleen als het per se een diesel moet zijn. Dus voor mensen met een ruim leasebudget die een 3 niet nodig vinden. No way dat ik 42k ga betalen (KAAL!!) voor een hatchback diesel. Is bijna 350Z-geld en dan wist ik het wel.
Nieuwe 350Z kost vandaag de dag ook 60000 euro. Significant verschil lijkt me.
OK wist ik niet :shock:
350Z is ook slachtoffer geworden van de slurptax, iets van 6 a 7K duurder geworden :cry:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 mei 2008, 16:05

Ferdinand schreef:
(Hier komt een ongevraagd advies) Ik zou een 120d doen Executive en al die assecoire-rommel laten zitten. Neem bijv. een Tom Tom. De standaard radio (vind ik werkelijk uitstekend!). Ik heb een executive en M pakket, je valt achterover wat je daar allemaal voor krijgt.
120d rijdt prima idd, maar ben bang dat na een tijdje ik het vermogen ga missen. En 123d is erg snel en zou er minder snel op uitgekeken zijn. Maar goed, eerst even rijden. Misschien vind ik het wel helemaal niets. :)

ErnstV
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 mei 2008, 13:48

Bericht door ErnstV » 30 mei 2008, 16:15

@Tristan; Ik heb mijn 120d destijds (2005) laten chippen en een ander luchtfilter genomen. Verschil is groot tov standaard 163pk, 200 pk. Optie?

Starred
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22

Bericht door Starred » 31 mei 2008, 09:13

ErnstV schreef:@Tristan; Ik heb mijn 120d destijds (2005) laten chippen en een ander luchtfilter genomen. Verschil is groot tov standaard 163pk, 200 pk. Optie?
Ik ben wel benieuwd of het verschil met chip tov de recentere versie van de 20d, dus de 177pk versie, ook zo groot zou zijn? Met andere woorden, zou dat ook de moeite waard zijn

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 31 mei 2008, 21:46

Wat rijdt iemand die nou ook wel eens even lekker gas geeft nou gemiddeld met een 130i ?
1:10 kan ik mij eigenlijk niet voorstellen, aangezien ik dat verbruik ook had met mijn E36 318is. Terwijl er ook genoeg mensen met een M3 datzelfde verbruik hebben, dat kan toch niet ? :roll:

Gemiddeld rij ik met de 118d 1:14,5 terwijl de fabrieksopgave 1:21,5 is (volgensmij). Je rijdt niet de fabriekscijfers.

Als ik zelf dagelijks een 130i zou rijden denk ik dat ik op 1:7 'a 1:8 uit kom. En met een 123d zal dat rond de 1:12,5 zijn.
Maar dan nog je moet tegenwoordig heeel veel km's maken voordat het uit kan. Bij mij kan het inmiddels niet meer uit, terwijl het omslagpunt bij aanschaf bij 25k zat. Wat ik dus ook rijdt. Hoe dat komend jaar komt weet ik niet, aangezien ik nu wonen en werken combineer.

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 31 mei 2008, 22:01

Inruilen op een 130i Jelmer. 8)

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 31 mei 2008, 22:12

Leek me wel wat ja... maar goed dan wordt ik ziek wat ik afschrijf in nog geen jaar tijd... ;-)
Kortom de 118d nog maar even houden.

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 31 mei 2008, 22:15

Dan eerst maar ff chippen. :) Zit ik ook aan te denken.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 31 mei 2008, 22:24

ja moed idd ook nog maar eens.. laatste keer hadden ze deze chips nog niet voor dit type blok... :? Ik wil wel een hartge/alpina chip

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 31 mei 2008, 23:06

Jelmer850i schreef:Wat rijdt iemand die nou ook wel eens even lekker gas geeft nou gemiddeld met een 130i ?
1:10 kan ik mij eigenlijk niet voorstellen, aangezien ik dat verbruik ook had met mijn E36 318is. Terwijl er ook genoeg mensen met een M3 datzelfde verbruik hebben, dat kan toch niet ? :roll:
Met een 330i (258pk versie) haal ik 8,7l / 100km bij rustig rijden met 95/140km/h cruisesnelheden (100/145 op de teller) buiten de bebouwde kom en snelweg. Bij wat sportiever gebruik stijgt het verbruik al snel richting de 10,5l/100km. Soms kom ik boven de 11l maar dan alleen als ik mijn woon/werktraject op hoge snelheid afleg. Dit zijn overigens de metingen van de boordcomputer die wat gunstiger zijn dan het werkelijke verbruik.

Ik doe overigens vrijwel geen stadsverkeer.

Voor 1:7 moet ik serieus moeite doen (200 proberen rijden op een snelweg met constant remmen en accellereren naar 7000 toeren).
Laatst gewijzigd door Femme op 31 mei 2008, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 31 mei 2008, 23:15

Jelmer de moderne 6 cylinders zijn relatief zuinig. Met de e46 325i touring reed ik ca 600 km met een 62 liter tank, met de e90 met 60 liter tankinhoud ca 700 tot 725 km.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 31 mei 2008, 23:25

Jelmer850i schreef:Wat rijdt iemand die nou ook wel eens even lekker gas geeft nou gemiddeld met een 130i ?
1:10 kan ik mij eigenlijk niet voorstellen, aangezien ik dat verbruik ook had met mijn E36 318is. Terwijl er ook genoeg mensen met een M3 datzelfde verbruik hebben, dat kan toch niet ? :roll:

Gemiddeld rij ik met de 118d 1:14,5 terwijl de fabrieksopgave 1:21,5 is (volgensmij). Je rijdt niet de fabriekscijfers.

Als ik zelf dagelijks een 130i zou rijden denk ik dat ik op 1:7 'a 1:8 uit kom. En met een 123d zal dat rond de 1:12,5 zijn.
Maar dan nog je moet tegenwoordig heeel veel km's maken voordat het uit kan. Bij mij kan het inmiddels niet meer uit, terwijl het omslagpunt bij aanschaf bij 25k zat. Wat ik dus ook rijdt. Hoe dat komend jaar komt weet ik niet, aangezien ik nu wonen en werken combineer.
Ik rij met circuitdagen en op jaarbasis +/- 30.000 km waarvan de helft van het woon/werkverkeer binnendoor, 1 op 8.4 volgens de boordcomputer en daar mag je volgens mij 0.3 vanaf trekken. Maar ik ben dan ook niet zuinig op benzine en trek echt regelmatig flink door. Ben een vrij agressieve rijder wat dat betreft en de auto krijgt het niet kado.

1 op 7 zal je dus echt heel erg je best op moeten doen.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 31 mei 2008, 23:50

ok duidelijk!
Zelf rijdt ik ook best regelmatig behoorlijk agressief door, met steeds vol optrekken wat tevens samengaat met hoge snelheden.
Dus dan zal ik daar ook wel zo ongeveer op uit komen.

Maar goed, het zou me niets verbazen als diesel nog eens duurder wordt dan benzine...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 01 jun 2008, 12:55

Heeft de 123d 3-drs ook een elektronische sper zoals de 1-coupe?

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 01 jun 2008, 13:00

de coupe wel. Weet niet of de 3 deurs dat ook heeft. Denk het wel.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 01 jun 2008, 14:13

Andre schreef:de coupe wel. Weet niet of de 3 deurs dat ook heeft. Denk het wel.
Hoe vond de de elek. sper? Is een Drexler sper een must, of een leuke gadget?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 01 jun 2008, 17:34

120d met 177pk zal je toch in moet rijden Tristan. Liefst zo kort mogelijk na elkaar. Denk dat als het verschil relatief klein is, dat je dan voor de 120d moet gaan.

Maar goed, ik wil ook graag altijd het beste van het beste :)

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 01 jun 2008, 18:07

Jelmer850i schreef:Wat rijdt iemand die nou ook wel eens even lekker gas geeft nou gemiddeld met een 130i ?
1:10 kan ik mij eigenlijk niet voorstellen, aangezien ik dat verbruik ook had met mijn E36 318is. Terwijl er ook genoeg mensen met een M3 datzelfde verbruik hebben, dat kan toch niet ? :roll:

Gemiddeld rij ik met de 118d 1:14,5 terwijl de fabrieksopgave 1:21,5 is (volgensmij). Je rijdt niet de fabriekscijfers.

Als ik zelf dagelijks een 130i zou rijden denk ik dat ik op 1:7 'a 1:8 uit kom. En met een 123d zal dat rond de 1:12,5 zijn.
Denk dat 1 op 8 a 9 voor een 130i en 1 op 12,5 voor de 123d reeële waardes zijn voor dergelijke auto's. Brandstofopgaves trek ik me al lang niks meer van aan :).

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 02 jun 2008, 11:56

Macboy schreef:120d met 177pk zal je toch in moet rijden Tristan. Liefst zo kort mogelijk na elkaar. Denk dat als het verschil relatief klein is, dat je dan voor de 120d moet gaan.

Maar goed, ik wil ook graag altijd het beste van het beste :)
120d heb ik al in gereden. Vlot zat, maar langzaam vergeleken met de Leon. 123d past daar precies goed tussen qua vermogen en verbruik. Woensdag waarschijnlijk proefrit dus schrijf mijn verslag daarna wel.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 02 jun 2008, 15:35

elec diff is leuke gadget kan je genoeg fun geven. Ik ben te kritisch dan wil je gewoon een echt sper.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 03 jun 2008, 16:02

Tristan schreef:120d rijdt prima idd, maar ben bang dat na een tijdje ik het vermogen ga missen...:)
Tristan, ga naar Ziptuning. Die kunnen een 118d tunen naar 364 pk!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten