M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Bert hoeveel gewicht heb je uit die bumper gezaagd?
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Geen idee, niet gewogen
Als je een composiet model hebt die wegen ongeveer 3-4 KG. daar heb ik eerst eens de helft afgezaagd. Toen de gatenzaag er door, dus denk dat ie nu minder als een KG is.
Een GT bumperbalk is 5 KG dacht ik dus daar valt ook wel wat te halen.

Als je een composiet model hebt die wegen ongeveer 3-4 KG. daar heb ik eerst eens de helft afgezaagd. Toen de gatenzaag er door, dus denk dat ie nu minder als een KG is.
Een GT bumperbalk is 5 KG dacht ik dus daar valt ook wel wat te halen.
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Wat hoor ik nu, Bert?
Vandaag de gele losgelaten op CPZ?
Ging het naar wens?
Vandaag de gele losgelaten op CPZ?
Ging het naar wens?
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Inderdaad 
Vandaag dus (eindelijk) de shakedown van de M3. Op CPZ aangekomen parkeerde ik toevallig naast Lida met de M3 GTR, even kennis gemaakt dus
Er was echt heel snel spul op de baan, normaal is VBT meer een feestje voor Porsches maar ik heb nu denk ik maar 2 of 3 straatauto's gezien. Veel spul ala E46 M3 GTR's, de E92 M3 GT4 auto's, nog wat E30 cup rijders enz.
De baan was ook heel smerig, veel stenen op de baan, andere rommel enz. Wat ook niet hielp was de stevige wind die er stond die van tijd tot tijd het duinzand even lekker de baan op blies, vooral in de braking zones was dat best lastig omdat het aanremmen dan niet altijd even consistent leek.
De auto zelf kan ik kort over zijn, die heeft het fantastisch gehouden. In eerste instantie dacht ik dat hij benzine lekte, maar dat bleek wat condens gemengd met benzineresten te zijn die uit de uitlaat liepen. Blijkbaar staat de computer die er in zit nog vrij rijk. Dat uitte zich soms ook in een klap/vlam na schakelen
Olietemperatuur, koelwater etc niks geen problemen mee.
Enige probleempjes waren kleinigheden, een brakeduct die niet bleef zitten en dat soort dingen, gaas is los van mijn bumper etc. Niet zo heel boeiend dus, dat is wel te fixen


Ik had op advies van Yokohama Motorsport de banden op 1,5 koud gezet, en 2,0 warm aangehouden. Toch vond ik ze na een paar rondjes erg snel smeren, dus de warme spanning naar 2,3 gezet, waardoor ze veel constanter bleven.
Onderstel is ook niet veel spannends over te melden, die stond gewoon prima. Ik had van te voren de dempers op dry setting gezet, dat is bij mij voor vol open (standje 30) en achter ongeveer halverwege (daar ook standje 30). De veren had ik gewoon op standje 2 laten staan (is de op 1 na zachte stand) De slicks vertoonden een heel mooi slijtage patroon, gelijkmatig over het loopvlak en de spanning liep ook rondom heel gelijkmatig op dus dat is voor mij een teken dat het onderstel zijn werk prima doet. De auto was ook redelijk makkelijk te rijden, het 1e rondje met koude banden een beetje inhouden maar daarna ging het prima. Heel communicatief en makkelijk bestuurbaar.
Remmen waren ook prima, de AP's met PFC01 blokken geven een super vertraging, geen trillingen of fading oid.
Ik heb even heel snel door de data gekeken en dat laat dat ook wel zien, dwarsversnelling 1.4+ G en deceleratie 1,3G met pieken naar 1,4
Dat laat imho wel zien dat er voldoende potentieel in zit.
En dan het rijden zelf, het is jammer dat de bestuurder dat potentieel nog niet volledig benutten kan
Ik reed de 1e keer op echte full slicks dus dat was voor mij even behoorlijk wennen. Ook kon ik duidelijk merken dat ik na 2,5 jaar afwezigheid van circuits weer even flink moeite had met lijnen etc, vooral slow in and fast out moet ik nog weer even op nieuw leren, ik miste nogal eens een apex hier en daar
Uiteindelijk snelste tijd 2:07 blank met gemiddelden tussen de 2:08 en 2:10 dus daar is nog heel wat werk aan de winkel, maar goed ik heb er alle vertrouwen in dat dat met oefening lukken gaat
Bij de laatste stint nog even een steen van een andere auto op mijn voorruit gehad dus daar loopt nu een scheur dwars door het midden, van boven naar beneden. Dat word vervangen dus

Vandaag dus (eindelijk) de shakedown van de M3. Op CPZ aangekomen parkeerde ik toevallig naast Lida met de M3 GTR, even kennis gemaakt dus

Er was echt heel snel spul op de baan, normaal is VBT meer een feestje voor Porsches maar ik heb nu denk ik maar 2 of 3 straatauto's gezien. Veel spul ala E46 M3 GTR's, de E92 M3 GT4 auto's, nog wat E30 cup rijders enz.
De baan was ook heel smerig, veel stenen op de baan, andere rommel enz. Wat ook niet hielp was de stevige wind die er stond die van tijd tot tijd het duinzand even lekker de baan op blies, vooral in de braking zones was dat best lastig omdat het aanremmen dan niet altijd even consistent leek.
De auto zelf kan ik kort over zijn, die heeft het fantastisch gehouden. In eerste instantie dacht ik dat hij benzine lekte, maar dat bleek wat condens gemengd met benzineresten te zijn die uit de uitlaat liepen. Blijkbaar staat de computer die er in zit nog vrij rijk. Dat uitte zich soms ook in een klap/vlam na schakelen

Enige probleempjes waren kleinigheden, een brakeduct die niet bleef zitten en dat soort dingen, gaas is los van mijn bumper etc. Niet zo heel boeiend dus, dat is wel te fixen

Ik had op advies van Yokohama Motorsport de banden op 1,5 koud gezet, en 2,0 warm aangehouden. Toch vond ik ze na een paar rondjes erg snel smeren, dus de warme spanning naar 2,3 gezet, waardoor ze veel constanter bleven.
Onderstel is ook niet veel spannends over te melden, die stond gewoon prima. Ik had van te voren de dempers op dry setting gezet, dat is bij mij voor vol open (standje 30) en achter ongeveer halverwege (daar ook standje 30). De veren had ik gewoon op standje 2 laten staan (is de op 1 na zachte stand) De slicks vertoonden een heel mooi slijtage patroon, gelijkmatig over het loopvlak en de spanning liep ook rondom heel gelijkmatig op dus dat is voor mij een teken dat het onderstel zijn werk prima doet. De auto was ook redelijk makkelijk te rijden, het 1e rondje met koude banden een beetje inhouden maar daarna ging het prima. Heel communicatief en makkelijk bestuurbaar.
Remmen waren ook prima, de AP's met PFC01 blokken geven een super vertraging, geen trillingen of fading oid.
Ik heb even heel snel door de data gekeken en dat laat dat ook wel zien, dwarsversnelling 1.4+ G en deceleratie 1,3G met pieken naar 1,4

En dan het rijden zelf, het is jammer dat de bestuurder dat potentieel nog niet volledig benutten kan



Bij de laatste stint nog even een steen van een andere auto op mijn voorruit gehad dus daar loopt nu een scheur dwars door het midden, van boven naar beneden. Dat word vervangen dus

-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Mooie resultaten Bert, ziet er ook uit als een erg dikke sjaak met die front-splitter!
Nu jezelf wat bijspijkeren en het moet helemaal goed komen
Nu jezelf wat bijspijkeren en het moet helemaal goed komen

- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Bert, wat cool dat je je shakedown hebt gehad! Hardstikke mooi dat de auto het de hele dag goed gehouden heeft, een perfecte basis dus.
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
mooie start
en nu de agenda in de gaten houden
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =4&t=13563" onclick="window.open(this.href);return false;

en nu de agenda in de gaten houden

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =4&t=13563" onclick="window.open(this.href);return false;
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Mooie trackcar om zo te zien 

- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Was vandaag ook op Zandvoort, wist niet dat jij in deze auto zat
Helaas zelf niet gereden, en dus alleen maar beetje rondgehangen, maar inderdaad veel snelle auto's op de baan en zover ik kon zien werd er ook flink door gereden...

Helaas zelf niet gereden, en dus alleen maar beetje rondgehangen, maar inderdaad veel snelle auto's op de baan en zover ik kon zien werd er ook flink door gereden...
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
hè hè eindelijk
Super dat je geen grote dingen bent tegengekomen
Vaak zie je dat er toch nog een hoop te verbeteren valt na zo'n project. Erg gaaf ding om te zien ook 8)


- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Idd, echt een hoop snel volk op de baan. Ik weet niet wat er s'morgens te doen was maar volgens mij waren er een hoop die er tijdens de ochtend ook al waren.Laurens schreef:Was vandaag ook op Zandvoort, wist niet dat jij in deze auto zat![]()
Helaas zelf niet gereden, en dus alleen maar beetje rondgehangen, maar inderdaad veel snelle auto's op de baan en zover ik kon zien werd er ook flink door gereden...
Alleen wel jammer dat er toch wel een heel aantal rode vlag situaties waren na 3 uur

- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
lijkt me flink wat. Rij je met ABS? zo ja: standaard of race?deceleratie 1,3G
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Nope standaard ABS. Die voel je ook wel flink inhakken bij lomp remmen.
Dat is trouwens niet heel veel meer als de standaard auto met goede remmen hoor, op mijn rode M3 heb ik 1,1 tot 1,2G gemeten, met straatbanden en R1R
Ik moet daar ook nog stevig aan wennen dat aanremmen. Ik ging ongeveer op 130-140 meter in de remmen voor de Tarzan en dan heb ik nog een zee van ruimte over, vaak zelfs nog een tikkie gas er bij voor ik instuurde.
Dat is trouwens niet heel veel meer als de standaard auto met goede remmen hoor, op mijn rode M3 heb ik 1,1 tot 1,2G gemeten, met straatbanden en R1R

Ik moet daar ook nog stevig aan wennen dat aanremmen. Ik ging ongeveer op 130-140 meter in de remmen voor de Tarzan en dan heb ik nog een zee van ruimte over, vaak zelfs nog een tikkie gas er bij voor ik instuurde.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Ziet er goed uit, Bert! Echt een top tracktool! Nog intenties om DNRT ZAC te rijden? Auto zou het goed doen in de Sport-klasse. Na een paar keer goed testen zal je vanzelf de echte snelheid erin krijgen. Auto heeft potentieel om onder de 2.00 te duiken op CPZ. 8)
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
klinkt goed Bert, en je kar ziet er goed uit...je gaat al vlot 

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
DNRT is zeker een mogelijkheid idd, alleen nog even oefenenTristan schreef:Ziet er goed uit, Bert! Echt een top tracktool! Nog intenties om DNRT ZAC te rijden? Auto zou het goed doen in de Sport-klasse. Na een paar keer goed testen zal je vanzelf de echte snelheid erin krijgen. Auto heeft potentieel om onder de 2.00 te duiken op CPZ. 8)

-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Hey Bert, ziet er goed uit, mooi apparaat
Hoop hem snel eens te bewonderen!

- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Ziet er goed uit bert! Een heel verschil al weer met de laatste keer dat ik hem op een foto zag
8) 


- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Nieuw extra speeltje, M3 3.0
Gaaf man 

-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Team Dynamics 17x9 ET35 wielen op de auto geklust.

Op 9J wielen zitten de yoko 240 breed banden precies goed:

Ze zijn natuurlijk een stukje breder als de 17x8 ET40 wielen, dat geeft op de auto zelf ook een wat dikker uiterlijk. Foto's maken bij mij in de garage is een beetje klote maar goed:



Voor de zekerheid moet ik achter de spatbordranden nog een beetje modificeren. Dan moet ik de 25e ook even proberen of ze met inveren niet tegen de schokbreker lopen, anders moet dat ook nog versteld. Maar goed ik heb ook de 17x8's nog dus even snel terug wisselen om toch te kunnen rijden is geen probleem
Op 9J wielen zitten de yoko 240 breed banden precies goed:
Ze zijn natuurlijk een stukje breder als de 17x8 ET40 wielen, dat geeft op de auto zelf ook een wat dikker uiterlijk. Foto's maken bij mij in de garage is een beetje klote maar goed:
Voor de zekerheid moet ik achter de spatbordranden nog een beetje modificeren. Dan moet ik de 25e ook even proberen of ze met inveren niet tegen de schokbreker lopen, anders moet dat ook nog versteld. Maar goed ik heb ook de 17x8's nog dus even snel terug wisselen om toch te kunnen rijden is geen probleem

-
OnlinePeter-Paul
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: M3 3.0 racer
Ziet er dik uit met die brede wielen!!! 

- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: M3 3.0 racer
DAt ik dit nu pas zie.
Gruwelijk gaaf apparaat, en jup, ik was de 12e óók op zvoort aan het kijken naar het spul op de baan
Gruwelijk gaaf apparaat, en jup, ik was de 12e óók op zvoort aan het kijken naar het spul op de baan

- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: M3 3.0 racer
Bert,
wielen zien er goed uit. Op de stapel zie ik ze met profielbanden, maar onder de auto met slicks
:
heb je je auto trouwens al eens gewogen?
motorkap + achterklep + deuren in kunststof , of...?
wielen zien er goed uit. Op de stapel zie ik ze met profielbanden, maar onder de auto met slicks

heb je je auto trouwens al eens gewogen?
motorkap + achterklep + deuren in kunststof , of...?
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: M3 3.0 racer
Die op de stapel zijn volgens mij regenbanden. Bert zal wel groot hebben ingeslagen. 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: MarcelV, Opa, Streetfighter232323 en 4 gasten