F1 Seizoen 2026
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Re: F1 Seizoen 2026
Ha ja die las ik ook ergens in 'n F1 group:)
-
Bimmer M
- Auto: Een paar BMW's
Eens. Het grootste verlies zit in de quali.k33z schreef: 17 mar 2026, 08:14 Kortom, ik vind de races niet minder leuk dan vorig jaar, de quali is beschamend.
Het probleem is niet dat het elektrisch is of een batterij. Het probleem is waar de beslissing valt. In de race had je altijd al management — banden, brandstof, DRS-timing. Dat is vervelend maar bekend. Maar als deployment in de race én in de quali grotendeels vooraf is uitgerekend door engineers, dan verschuift de actie structureel van coureur naar systeem. Misschien technisch knapper, maar sportief armer. En dat is precies wat de quali zo pijnlijk maakt: dat was het laatste moment waar die verschuiving niet gold.
- Arthur
- Auto: Nr.52
Nou, ik,vind dat met 2 vingers in de neus buitenom en de volgende bocht je plek weer inleveren anders ook niets. Ja, het lijkt op vechten, maar is het toch niet.
-
OnlineHielke
Van dat jojo effect in Melbourne hebben we in Shanghai al niks meer terug gezien. Ik vind het knap dat de meeste teams al zo snel met de nieuwe systemen overweg kunnen.Arthur schreef: 17 mar 2026, 10:12 Nou, ik,vind dat met 2 vingers in de neus buitenom en de volgende bocht je plek weer inleveren anders ook niets. Ja, het lijkt op vechten, maar is het toch niet.
Was de uitslag anders geweest als 1. de batterij zoals in 2025 4 megajoule ipv nu 8,5 megajoule had gehad, 2. DRS ipv overtake mode nog had bestaan. Nee, dat denk ik niet. Mercedes heeft het ground effect van de afgelopen jaren nooit goed begrepen. Die handicap zijn ze nu kwijt. McLaren heeft nog wat moeite om de systemen goed te begrijpen, dat is een kwestie van 5 of 10 races voordat ze dat doorhebben. Ferrari is dolblij dat ze er met hun techniek en rijders dicht bij zitten. Die hoeven niet per se wereldkampioen te worden. Haas heeft met Bearman opnieuw een stap gezet. Alpine is dolblij met de Mercedes motoren en laat z'n potentie zien. Enige dissonant is Red Bull. Daar gaan op dit moment dingen mis die met het nieuwe reglement of de nieuwe motor niets te maken hebben.
Ik heb afgelopen zondag opnieuw naar een vermakelijke race gekeken. Niet eentje waar zoals voorheen Senna, Schumacher, Vettel, Hamilton of Verstappen het veld vanaf ronde 1 aan snot reed. Als straks dat voordeeltje van de Mercedes motoren met de compressie ook weg is dan wordt het nog mooier.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Dit zei een zekere Charles in een Ziggo Sport app als comment op Olav Mol's verhaal:
Die heb ik en 80 anderen dan maar geliked....Geen inhaal acties op momenten dat je het niet verwacht. Geen ultieme uitrem acties waarbij je stalen zenuwen nodig had en een schone onderbroek. Puntje van je stoel kwalificaties.
Nu hebben we twee Ferrari rijders die tien keer van stuivertje wisselen en daarna vrolijk roepen; dit was leuk! I.p.v. that guy is *%^! nuts!
De hele race wordt je geconfronteerd met ‘energie sparen’. Dat moeten we in het dagelijkse leven tot grote frustratie al de hele tijd doen omdat de wereld in brand staat. We worden 24/7 rond ons oren geslagen met termen als terugleverkosten en energie transitie en besparing.
Als je dan je favoriete sport aanzet midden in de nacht om deze hele dure chaotische wereld even te vergeten wordt je nu getrakteerd op batterij opladen en batterij managen … en het woord energy hoor ik meer dan me lief is nu. Ik ben de lol een beetje -heel erg- kwijt en kijk al sinds 1992 fanatiek F1.
- Enrico
Wellicht heb ik een bril nodig. Maar ik denk wel gezien te hebben op die kleine batterij icoontjes dat Lewis en Charles op verschillende momenten laden en ontladen. Russel VS Charles en Kimi VS Lewis ook. Maar ik zal in Japan beter opletten.WJ schreef: 16 mar 2026, 21:52 Nee zo werkt het niet, je hebt niet een hele ronde te tijd om het in te zetten wanneer jij wilt. Je moet het op bepaalde punten gebruiken, die accu mag op geen enkel moment vol zitten want anders kost het je tijd en vooral ook remkracht omdat de mgu-k niet kan harvesten tijdens het remmen(regenative braking is een belangrijk aspect), en natuurlijk super clipping gedoe op het rechte stuk.
Helaas heeft o.a Mercedes voorwiel harvesting geblokkeerd in de regelementen, dan zou de boost misschien vaker en op meer "random" punten kunnen worden gebruikt door het sneller vullen van de accu.
Van te voren is al besproken wat de meest ideale momenten zijn voor een snelste ronde. Daarom zijn de inhaal acties nog steeds vooral op dezelfde punten.
Dit is ook waarom je eigenlijk alleen maar teammates zal zien knokken omdat de deployment en regen tussen teams verschillen en alleen teammates echt dicht bij elkaar zitten en blijven. Je zag bijvoorbeeld hoe makkelijk de Mercedessen er voorbij boenderen als ze de kans kregen. Meerdere bochten acties tussen verschillende teams zal lastig worden.
- Enrico
Ben benieuwd wie boeken gaat lezen en wie de race in Japan gaat kijken.
Trouwens, goede tip voor de F1 is dood crew, MotoGP is still alive! Just saying.
Trouwens, goede tip voor de F1 is dood crew, MotoGP is still alive! Just saying.
- JP
Wie leest er nu op zondagmorgen een boek? Kun je beter uitslapen 
-
Gijzert
- WJ