Stefan's BMW 130i LCi / Baby AMG P22
- StefanW
- Berichten: 1950
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Ik had eigenlijk hetzelfde met de 208 GTi en 308 GTi. 208 heel speels en lekker motor icm chassis en vond het blok in de 308 GTi een stuk minder. Daar heeft de auto een grotere turbo en 60pk meer.
- JP
- Berichten: 34316
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Ah een GTi, ik zie lederen bekleding (vind de kleurstelling daarvan niet zo-zo) maar hebt wel de duurdere IQ-(is dynamische)lights, was voor mij wel een must. Moet je een Clubsport hebben? Wij van wc-eend zeggen van wel. Net die 55pk en 30Nm meer.
Koppelen telefoon is inderdaad wel omslachtig.
Koppelen telefoon is inderdaad wel omslachtig.
- Knot
- Berichten: 40198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Mercedes A35 evt nog een optie?
- StefanW
- Berichten: 1950
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Mooie auto om te zien! Veel gereden met de A200 AMG line. Bij Mercedes hebben ze het interieur goed voor elkaar. Nooit met een sportievere versie gereden, maar het onderstel van de A200 is helemaal niks. Nog nooit een auto met zo'n zacht onderstel gereden. De complete onderkant weggeschaafd. Mijn verlaagde 130i raakte zelden de onderkant met het B12 onderstel.
Het merk Mercedes is mijn ogen verpauperd. In mijn woonplaats rijden alleen bepaalde types in A klasses / CLA's.
Het was vroeger een chique merk...
- Knot
- Berichten: 40198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Je kan ook nog een GLK 500 overwegen als gezinscruiser 
Mercedes ook als AMG line inderdaad op een comfort onderstel, niet AMG waardig, maar dacht dat een A35 en A45 wel wat stuggers hadden (of wat dat alleen de prijs?)

Mercedes ook als AMG line inderdaad op een comfort onderstel, niet AMG waardig, maar dacht dat een A35 en A45 wel wat stuggers hadden (of wat dat alleen de prijs?)
- StefanW
- Berichten: 1950
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
haha moet wel eerlijk zeggen dat ik ook wel soms met een schuin ook kijk naar een hogere auto.
Vind dit type X3 echt wel mooi
https://autobedrijfhansen.nl/auto/?carC ... =gaspedaal
Vind dit type X3 echt wel mooi
https://autobedrijfhansen.nl/auto/?carC ... =gaspedaal
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Even zoekopdracht op Mobile instellen op X3 M40i met optiecode 2T4, dan heb je met sper een soort hoge M340i!
- StefanW
- Berichten: 1950
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
- Knot
- Berichten: 40198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Heeft die niet (net als een m340i) standaard het sportdifferentieel?
- Godspeed
- Berichten: 2292
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Die 8 GTI van JP inderdaad geen optie?
- sitechris
- Berichten: 4885
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
My2cents: X3 M40i is eigenlijk in bijna alles de mindere van de M340i. Dan gewoon die doen zou ik zeggen.
- Martijn M
- Berichten: 3652
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Alleen mag de X3 2400kg trekken en de m340i 'maar' 1800kg.sitechris schreef: 26 aug 2024, 19:42 My2cents: X3 M40i is eigenlijk in bijna alles de mindere van de M340i. Dan gewoon die doen zou ik zeggen.
Nou krijg je de Rallye + trailer wel achter een m340, maar toch

-
- Berichten: 2889
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
M140i is natuurlijk een heerlijke auto, onovertroffen op veel gebieden (perfecte GT met briljante motor). Verwacht niet de beleving die de 130i je wel geeft, maar daar krijg je comfort voor terug.
Ik ben destijds van mijn M135i naar een Megane 4 RS gegaan. Bewust niet de cup of de trophy, omdat ik (wordt ook wat ouder) niet meer hou van een keiharde auto. Het sper heb ik ik veel gevallen niet gemist, behalve met nat weer als je er echt voor wilt gaan. Ik vond de RS (heb hem inmiddels niet meer) echt een top ding, maar zoals eerder wel gezegd verwacht geen snelle auto. De motor geeft wel veel beleving (lekkere klappen met schakelen), maar valt kwa prestaties wat tegen.
Wat voor mij belangrijk is, dat is of een auto je een bijzonder gevoel geeft. Nou, dat is waar ik de RS op gekocht heb. Dat uiterlijk gecombineerd met het nodige drama, misschien niet de beste auto maar wel een leuke.
Ik ben destijds van mijn M135i naar een Megane 4 RS gegaan. Bewust niet de cup of de trophy, omdat ik (wordt ook wat ouder) niet meer hou van een keiharde auto. Het sper heb ik ik veel gevallen niet gemist, behalve met nat weer als je er echt voor wilt gaan. Ik vond de RS (heb hem inmiddels niet meer) echt een top ding, maar zoals eerder wel gezegd verwacht geen snelle auto. De motor geeft wel veel beleving (lekkere klappen met schakelen), maar valt kwa prestaties wat tegen.
Wat voor mij belangrijk is, dat is of een auto je een bijzonder gevoel geeft. Nou, dat is waar ik de RS op gekocht heb. Dat uiterlijk gecombineerd met het nodige drama, misschien niet de beste auto maar wel een leuke.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Weer niet in alle markten/uitvoeringen, alleen met optiecode 2T4 weet je het zeker (ook op de M40d trouwens).Knot schreef: 26 aug 2024, 17:27 Heeft die niet (net als een m340i) standaard het sportdifferentieel?
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Het lijkt me een lastige zoektocht van X3 tot aan hothatch
Wat moet je in hemelsnaam met een X3(40). Vind een X3 niet onaardig hoor maar ik ben ook bijna 50 met 3 kids 


- StefanW
- Berichten: 1950
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Als het verschil maar 10% is (wat Chris zegt) dan hoef ik niet proef te rijden.
Martijn op dit forum vindt hem wel weer helemaal goed.sitechris schreef: 26 aug 2024, 19:42 My2cents: X3 M40i is eigenlijk in bijna alles de mindere van de M340i. Dan gewoon die doen zou ik zeggen.
Twee jaar terug heb ik er mee proefgereden. Vond het wel een fijne auto. Ze zijn nog wel prijzig.Ondertussen al een aantal weken onderweg en hij bevalt super.
Ik mis de 340i helemaal niet.
Tot nu toe vind ik hem perfect.
Mooi, snel en toch echt een meer dan prima wegligging om eens echt flink mee te sturen.
Ook het hoog zitten went heel erg snel en zou ik nu al niet meer willen missen voor een daily.
Kwaliteit, comfort en degelijkheid zijn echt vele malen hoger als de 3 maar dat is ook niet zo vreemd aangezien de nieuwprijs destijds ook dik 40k scheelde tov de 340i
.
Een van de redenen om een X3 M40i te kopen was onze caravan die net wat te zwaar was voor de 3.
Dat moet met deze auto zeker geen probleem meer zijn.
De 340i heb ik geen ervaring mee.
Maar ik ga het eerst allemaal weer eens laten bezinken. Denk toch wel dat het weer een BMW gaat worden.
Als er een mooie 1serie voorbij komt, maar eens proefrijden. Hoor van verschillende dat je toch een schroefset moet monteren, omdat het standaard onderstel niks is. Wil niet meer met hardere rubbers, andere draagarmen, dikke stabi's etc gaan rijden, want dan wordt het weer een bodemloze put. Prima om een KW V2 of Ohlins met een LSD te monteren, maar daar blijft het bij (oke misschien lichtere wielen)

Ik zoek ook meer comfort, ik verwacht dat ik zal moeten inleveren op scherpheid. De 130i is gewoon een erg goede auto.k33z schreef: 27 aug 2024, 09:50 M140i is natuurlijk een heerlijke auto, onovertroffen op veel gebieden (perfecte GT met briljante motor). Verwacht niet de beleving die de 130i je wel geeft, maar daar krijg je comfort voor terug.
Ik ben destijds van mijn M135i naar een Megane 4 RS gegaan. Bewust niet de cup of de trophy, omdat ik (wordt ook wat ouder) niet meer hou van een keiharde auto. Het sper heb ik ik veel gevallen niet gemist, behalve met nat weer als je er echt voor wilt gaan. Ik vond de RS (heb hem inmiddels niet meer) echt een top ding, maar zoals eerder wel gezegd verwacht geen snelle auto. De motor geeft wel veel beleving (lekkere klappen met schakelen), maar valt kwa prestaties wat tegen.
Wat voor mij belangrijk is, dat is of een auto je een bijzonder gevoel geeft. Nou, dat is waar ik de RS op gekocht heb. Dat uiterlijk gecombineerd met het nodige drama, misschien niet de beste auto maar wel een leuke.
Had je een handbak of automaat bij de Megane? Megane heeft 280pk. Als je uit een M135i komt, dan zal het iets minder snel zijn verwacht ik. Misschien toch nog maar eens de Megane RS proberen, het gaat om ook puur om de beleving.
Hoge zit is toch wel fijn. Als geld geen rol speelde, dan reed ik een Macan GTS als daily. Voldoet eigenlijk overal aan. De eerste Macan's worden betaalbaar, maar als ik de facturen van onderhoud zie (mijn pa rijdt Macan), dan sla ik hem voorlopig nog even over.Niels schreef: 27 aug 2024, 11:30 Het lijkt me een lastige zoektocht van X3 tot aan hothatchWat moet je in hemelsnaam met een X3(40). Vind een X3 niet onaardig hoor maar ik ben ook bijna 50 met 3 kids
- Martijn M
- Berichten: 3652
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Als je niet het stuiterige wil van een Megane RS Trophy, dan de standaard variant eens pakken?
-
- Berichten: 2889
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Ik had inderdaad ook de standaard variant, de 280. Probleem is dat deze motoren over het algemeen geen 280pk leveren, maar slechts ongeveer 260pk. Dat voelt je wel, hij is lekker vlot maar niet snel. De Megane RS die ik had was een EDC, dus een automaat. Prima bak, schakelt redelijk soepel als automaat en geeft leuke beleving op de meest sportieve stand.
Heb ook een 130i gehad en een M135i (handbak), dus kan de autos vrij goed vergelijken. 130i is zonder twijfel de leukste, de M135i de beste alleskunner en de Megane RS de mooiste (uiterlijk).
Heb ook een 130i gehad en een M135i (handbak), dus kan de autos vrij goed vergelijken. 130i is zonder twijfel de leukste, de M135i de beste alleskunner en de Megane RS de mooiste (uiterlijk).
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Ergens begreep ik dat running costs ook meespelen dus de X340 rijmde ik niet helemaal meer. Zelf vind ik een 135/140 erg lekker maar kan me de extra running costs t.o.v. de Cooper S niet echt verantwoorden. Daarnaast is zo’n ding ook niet goed voor mijn rijbewijs, das de Cooper af en toe al niet.
Dat de Macan stevig geld kost aan onderhoud geloof ik maar denk dat een X340 niet bepaald een koopje gaat zijn in vergelijking.
Dat de Macan stevig geld kost aan onderhoud geloof ik maar denk dat een X340 niet bepaald een koopje gaat zijn in vergelijking.
- StefanW
- Berichten: 1950
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Running cost spelen wel een beetje mee. Daarom valt een RS3 af, zoiets rijdt 1 op 8 ofzo.
Een X3 heeft relatief hoge wegenbelasting, maar de 130i + 206 was ook 103 euro per maand, dus dat verschil is gering. Verzekering zat ik ook samen op 100 piek.
Onderhoud 130i zal zelfde als X3 zijn. Denk dat onderhoud bij een 130i hoger is ivm leeftijd.
Doordat ik van twee naar een auto ga zal ik niet snel meer kwijt zijn dan afgelopen jaren.
Een X3 heeft relatief hoge wegenbelasting, maar de 130i + 206 was ook 103 euro per maand, dus dat verschil is gering. Verzekering zat ik ook samen op 100 piek.
Onderhoud 130i zal zelfde als X3 zijn. Denk dat onderhoud bij een 130i hoger is ivm leeftijd.
Doordat ik van twee naar een auto ga zal ik niet snel meer kwijt zijn dan afgelopen jaren.
- Paskal
- Berichten: 3802
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Een Macan en daar Porsche Approved garantie op afsluiten? Die garantie kost met ca 100€/mnd ook wel wat centjes, maar dan hoef je niet bang te zijn voor extreme rekeningen
. Ik slaap in ieder geval een stuk rustiger met die garantie op de Cayenne. Heb je natuurlijk nog wel zoiets als aanschafprijs maar daarvoor hebben we toch de DF-verdubbelaar of zoiets
?


- JP
- Berichten: 34316
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Een GTi is €74 per maand aan mrb, bij verbruik 1:13 - 1:14, en verzekering €65 (> 20 jaar schadevrij) NationaleNederlanden, geen alarmeis, 

- Arthur
- Berichten: 43100
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Maar luitjes, elke auto kost toch geld aan onderhoud? En als je hem erg sportief gaat gebruiken wellicht wat meer. Kan me niet voorstellen dat een 40i heel veel meer gaat kosten dan pakweg een Megane of Focus RS/ST. D’r zal meer olie ingaan en bij bougiewissel 2 extra. Maar verder lijkt me het onderhoud wel meevallen. In vergelijking t.o.v. elkaar dan hè.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Ik denk dat die verschillen verwaarloosbaar zijn idd maar tussen een X340 of een Focus ST zit nog wel wat denk ik…
Cooper S B48 doet 50,- 1:15,5 en 35,- All risk > 20 jaar schadevrijJP schreef: 27 aug 2024, 14:47 Een GTi is €74 per maand aan mrb, bij verbruik 1:13 - 1:14, en verzekering €65 (> 20 jaar schadevrij) NationaleNederlanden, geen alarmeis,![]()
- JP
- Berichten: 34316
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19
Staat die MINI ook op zijn shortlist dan? 
