Passat eruit, ID.4 erin.
- Tomj
- Berichten: 773
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: BMW M3 sedan: Michelin Super Sport
Klopt, ik heb deze geile kist op het grindparkingetje gespot.
Ik was met een volvo v50 ecodiesel als aanghansel van een groepje Belgen met een Audi r8 , Porker cayman S, Jussi met en Z3 2.8 schoen nog een 120d en een b7 rs4.
Volgende keer ben ik er met mijn zwarte Golf 3 16v !
Ik was met een volvo v50 ecodiesel als aanghansel van een groepje Belgen met een Audi r8 , Porker cayman S, Jussi met en Z3 2.8 schoen nog een 120d en een b7 rs4.
Volgende keer ben ik er met mijn zwarte Golf 3 16v !
- 328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW M3 sedan: Michelin Super Sport
Mooi verhaal en dito M3 Joy.
Strak en goed onderhouden. Zoals het hoort.
Groeten Jans

Strak en goed onderhouden. Zoals het hoort.
Groeten Jans

-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW M3 sedan: Michelin Super Sport
Gisteren naast je auto gestaan Joy, hij glimt mooi 

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: Michelin Super Sport
Haha, gespot? Waar ergens? Broertje had 'm mee voor een etentje.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: Michelin Super Sport
De auto heeft onlangs zijn oliebeurt en APK gehad. 189.300 op de klok. Voor de verandering de 10W60 voor 10W40 Castrol gewisseld. Eerste indruk is rustiger lopen, iets zuiniger en de olie blijft een graad of 5 koeler. Huidige tank zit rond de 1 op 10 en dat heb ik in geen maanden meer gereden. Wellicht dat de nieuwe bougies ook wat bijdragen al waren de oude nog niet zo oud.
Dit jaar is de M3 erg betrouwbaar gebleken. Het enigste puntje wat ik laatst had was het spontaan aangaan van de binnenverlichting. Dit in combinatie met een alarm wat sporadisch af ging, deed mij denken aan een portierschakelaar. En dat was het inderdaad ook. In de deurvanger zit een microswitch en die was na al die jaren van dienst aan de bestuurderskant uitgesleten waardoor er net wel/ net niet contact ontstond. Paar tientjes en het is opgelost.
Momenteel ben ik bezig met een nieuwe set M-contour velgen om eventueel terug te gaan naar volledig originele look. Dat zou ook inhouden oranje knippers voor en achter en originele rijhoogte (OEM veren) terug zetten.
Dit jaar is de M3 erg betrouwbaar gebleken. Het enigste puntje wat ik laatst had was het spontaan aangaan van de binnenverlichting. Dit in combinatie met een alarm wat sporadisch af ging, deed mij denken aan een portierschakelaar. En dat was het inderdaad ook. In de deurvanger zit een microswitch en die was na al die jaren van dienst aan de bestuurderskant uitgesleten waardoor er net wel/ net niet contact ontstond. Paar tientjes en het is opgelost.
Momenteel ben ik bezig met een nieuwe set M-contour velgen om eventueel terug te gaan naar volledig originele look. Dat zou ook inhouden oranje knippers voor en achter en originele rijhoogte (OEM veren) terug zetten.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW M3 sedan: Michelin Super Sport
Ik zeg: Doen!Joy schreef: Momenteel ben ik bezig met een nieuwe set M-contour velgen om eventueel terug te gaan naar volledig originele look. Dat zou ook inhouden oranje knippers voor en achter en originele rijhoogte (OEM veren) terug zetten.

- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Als je je gebruiksdoel(en) voor de auto ook mee verandert en er zuiniger mee om wil gaan doen, anders zou ik in ieder geval de ophanging zo laten. Mooi dat steeds meer mensen belangstelling voor herstellen van originaliteit beginnen te krijgen 

- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: BMW M3 sedan: Michelin Super Sport
+1 !!///Joost schreef:Ik zeg: Doen!Joy schreef: Momenteel ben ik bezig met een nieuwe set M-contour velgen om eventueel terug te gaan naar volledig originele look. Dat zou ook inhouden oranje knippers voor en achter en originele rijhoogte (OEM veren) terug zetten.


- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Lekker zo laten wat onderstel, je hebt hem niet extreem laag maar zo juist net lekker op de benen staan.
Enkel Contoursen knippers terug plaatsen zou al weer een hoog OEM gehalte hebben

Enkel Contoursen knippers terug plaatsen zou al weer een hoog OEM gehalte hebben
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
+1 oem plus.Tim N schreef:Lekker zo laten wat onderstel, je hebt hem niet extreem laag maar zo juist net lekker op de benen staan.
Enkel Contoursen knippers terug plaatsen zou al weer een hoog OEM gehalte hebben
- MParallel
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Helemaal eens met Tim. Ik ben als geen ander van OEM, maar met de standaard veren/dempers, staan ze van voren echt te hoog. Nadeel van die veel hogere wielkasten voor.
En 17" wielen helpt dan ook niet mee.
Ben trouwens heel benieuwd hoe je die deurschakelaar hebt vervangen. Ik meende dat aan de binnenzijde van het chassis een metalen plaatje zit en als je dan die 2 bouten losdraait, dan valt ie ergens in een holte.
Maar als ik het zo lees is dat niet het geval, of gebeurd dat niet.
Voor het geval ik de mijne ooit eens moet vervangen.
Neem aan dat jij ook de versie heb met de switch in de deurvanger, niet in deur zelf.
En 17" wielen helpt dan ook niet mee.
Ben trouwens heel benieuwd hoe je die deurschakelaar hebt vervangen. Ik meende dat aan de binnenzijde van het chassis een metalen plaatje zit en als je dan die 2 bouten losdraait, dan valt ie ergens in een holte.
Maar als ik het zo lees is dat niet het geval, of gebeurd dat niet.
Voor het geval ik de mijne ooit eens moet vervangen.
Neem aan dat jij ook de versie heb met de switch in de deurvanger, niet in deur zelf.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Aparte keuze, 10W40, voor de winter misschien wel beter.
- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Welke 10w40 zit erin? Wel een volsyntheet neem ik aan?
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Castrol Edge volsyntheet. Het is 0W40 zie ik, foutje. Na wat onderzoek kom ik tot de conclusie dat een S50B30 voor straatkilometers niet op 10W60 hoort te lopen. Vanoskanalen zijn er niet voor gemaakt en af-fabriek is een lagere viscositeit ook het voorschrift.
Uit rekeningen van de Italiaanse BMW-dealer waar de auto in onderhoud was laat zien dat er destijds (bijv. 2001) Castrol SLX 0W30 werd gebruikt.
Als ik meer op het circuit zou zijn bleef ik ook op 10W60 rijden, maar met de straatkilometers denk ik dat ik beter af ben met de wat dunnere olie.
Uit rekeningen van de Italiaanse BMW-dealer waar de auto in onderhoud was laat zien dat er destijds (bijv. 2001) Castrol SLX 0W30 werd gebruikt.
Als ik meer op het circuit zou zijn bleef ik ook op 10W60 rijden, maar met de straatkilometers denk ik dat ik beter af ben met de wat dunnere olie.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Deurschakelaar was inderdaad prutsen Folkert. De monteur is er ook even mee bezig geweest. Hoe die het voor elkaar heeft gekregen weet ik ook niet precies.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Wel grappig, als een koper dan je facturen ziet krijg je het meteen om de oren omdat ie niet ALTIJD op 10W60 gelopen heeft 

- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Hier ook de switch gemaakt naar 0w40, na jaren 10w60. Schijnt toch beter te zijn voor de s50's....
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Dat is het hele probleem van internet.Knot schreef:Wel grappig, als een koper dan je facturen ziet krijg je het meteen om de oren omdat ie niet ALTIJD op 10W60 gelopen heeft
Garagebedrijven kunnen daar soms ook knettergek van worden als een klant het weer eens beter weet omdat dat iedereen op internet 'dat' zegt.
In het geval van Joy had er overigens net zo makkelijk geen olie in hoeven zitten.
Je moet eerst tijd hebben om überhaupt te kunnen rijden...

- MParallel
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Das onwetendheid van de koper dan. Toen de E36 M3 op de markt kwam (de 3.2) was er nog geen eens 10w60 verkrijgbaar zover ik weet.Knot schreef:Wel grappig, als een koper dan je facturen ziet krijg je het meteen om de oren omdat ie niet ALTIJD op 10W60 gelopen heeft
Maar ben het eens met ze keuze. Ik zou zelf ook geen 10w60 in me M3 gooien, tenzij er heel veel trackdays mee wordt gedaan.
Voor normaal gebruik is Fuchs Titan Pro S/Race 5w40 de beste keus volgens de (gerenomeerde) Opie Oils (heeft nu ook een actie en nee ik ben niet gerelateerd aan die site of die fabrikant). Dit is vol synth Esther based olie.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Wat is 'heel veel'? Als je eens af en toe een ochtend danwel middag danwel avond sessie doet op CPZ of een rondje of 10 op de NS per jaar, dan al 10W60 of alsnog gewoon 5W40?MParallel schreef:Das onwetendheid van de koper dan. Toen de E36 M3 op de markt kwam (de 3.2) was er nog geen eens 10w60 verkrijgbaar zover ik weet.Knot schreef:Wel grappig, als een koper dan je facturen ziet krijg je het meteen om de oren omdat ie niet ALTIJD op 10W60 gelopen heeft
Maar ben het eens met ze keuze. Ik zou zelf ook geen 10w60 in me M3 gooien, tenzij er heel veel trackdays mee wordt gedaan.
Voor normaal gebruik is Fuchs Titan Pro S/Race 5w40 de beste keus volgens de (gerenomeerde) Opie Oils (heeft nu ook een actie en nee ik ben niet gerelateerd aan die site of die fabrikant). Dit is vol synth Esther based olie.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Ik heb in mijn 328 ook gewoon trackdays gedaan toen ik m net had, zat er frisse 0W30 castrol SLX in, zonde om er direct uit te gooien. Werd wel erg heet, dat wel. Op 5W40 deed ie het prima maar uit voorzorg heb ik de beste/duurste olie erin, de 10W60 dus. Mocht het dan een keer echt heet worden (geen oliekoeler) dan heb je met TWS te beste kans op overleven. Met al die burnouts en donuts van mij is het nogal eens leven of dood 

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Ligt voornamelijk aan hoe hoog je de olietemperatuur laat oplopen. Tijdens mijn sessies op Spa Francorchamps kwam de olietemperatuur tegen de 130 graden aan. Dan is de viscositeit van 10W60 wel een must of in ieder geval een extra zekerheid. Een W40 begint bij die temperaturen toch wel tegen z'n limiet aan te lopen.Robin Hartog schreef:Wat is 'heel veel'? Als je eens af en toe een ochtend danwel middag danwel avond sessie doet op CPZ of een rondje of 10 op de NS per jaar, dan al 10W60 of alsnog gewoon 5W40?MParallel schreef:Das onwetendheid van de koper dan. Toen de E36 M3 op de markt kwam (de 3.2) was er nog geen eens 10w60 verkrijgbaar zover ik weet.Knot schreef:Wel grappig, als een koper dan je facturen ziet krijg je het meteen om de oren omdat ie niet ALTIJD op 10W60 gelopen heeft
Maar ben het eens met ze keuze. Ik zou zelf ook geen 10w60 in me M3 gooien, tenzij er heel veel trackdays mee wordt gedaan.
Voor normaal gebruik is Fuchs Titan Pro S/Race 5w40 de beste keus volgens de (gerenomeerde) Opie Oils (heeft nu ook een actie en nee ik ben niet gerelateerd aan die site of die fabrikant). Dit is vol synth Esther based olie.
Daarentegen geeft de W40 bij normale bedrijfstemperaturen veel minder weerstand op de interne motordelen en de 0W helpt bij de koude start om iets meer smering te geven.
Het is dus maar net waar je de focus legt.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Ah, duidelijk verhaal. 

- MParallel
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Correctie: doe actie bij Opie Oils blijkt al voorbij te zijn.
In de 328i heb ik nooit wat anders gehad als Castrol Magnatec 5w40. Nooit problemen mee gehad.
Alleen op de Nordschleife, als je twee/drie rondes achter elkaar reed, flink doorrijden en een beetje lekker weer, dan had je daarna wel een traktor diesel onder de motorkap liggen.
In de M3 zit (volgens het kaartje onder de motorkap) een Shell Helix 10w40 olie.
Als ik 100% save wilde zijn had ik na aanschaf meteen de boel moeten aftappen en vullen met andere olie om er 100% zeker van te zijn welke olie erin zit en hoe oud.
Gezien de staat van de auto heb ik enigzins een gok genomen en het gelaten voor wat het is.
De twee weken vakantie Eifel met de nodige rondjes op de NS en F1 circuit sessie hebben in elk geval (gevoelsmatig) geen vreemde zaken opgeleverd. Motor liep altijd hetzelfde, zowel aan begin sessie/rondes, als erna.
Enige wat toch jammer is is dat ze bij de SMG die olietemp meter niet ergens anders beschikbaar hebben gemaakt. Op de OBC bijvoorbeeld.
Dus ik heb gee idee wat de olietemp geweest is tijdens die sessie.
In de 328i heb ik nooit wat anders gehad als Castrol Magnatec 5w40. Nooit problemen mee gehad.
Alleen op de Nordschleife, als je twee/drie rondes achter elkaar reed, flink doorrijden en een beetje lekker weer, dan had je daarna wel een traktor diesel onder de motorkap liggen.
In de M3 zit (volgens het kaartje onder de motorkap) een Shell Helix 10w40 olie.
Als ik 100% save wilde zijn had ik na aanschaf meteen de boel moeten aftappen en vullen met andere olie om er 100% zeker van te zijn welke olie erin zit en hoe oud.
Gezien de staat van de auto heb ik enigzins een gok genomen en het gelaten voor wat het is.
De twee weken vakantie Eifel met de nodige rondjes op de NS en F1 circuit sessie hebben in elk geval (gevoelsmatig) geen vreemde zaken opgeleverd. Motor liep altijd hetzelfde, zowel aan begin sessie/rondes, als erna.
Enige wat toch jammer is is dat ze bij de SMG die olietemp meter niet ergens anders beschikbaar hebben gemaakt. Op de OBC bijvoorbeeld.
Dus ik heb gee idee wat de olietemp geweest is tijdens die sessie.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW M3 sedan: Olieservice
Even mijn 2 centjes...Hier ook altijd consequent Castrol Magnatec 5W40 erin...Geen idee wat de vorige eigenaar erin heeft gedaan. Volsyntheet is wat mij betreft een beetje overdreven voor mijn rijgedrag (tevens max 6 a 7000 km per jaar) en 5W40 ligt binnen de grenzen van het toelaatbare. Destijds was 10W40 of 15W40 aangeraden volgens mijn boekje.
Ik doe dan ook nooit trackdays. Zou ik dat wel doen, dan zou ik ook naar een dure 10W60 gaan. Het zal vast niet schadelijk zijn, gezien de vele getuigenverklaringen, maar het is m.i. wel weggegooid geld als je maar enkele km per jaar rijdt (en dus de olie veel eerder dan 'technisch' noodzakelijk moet wisselen ivm condensvorming).
Al die meningen over olie. Ik word er gek van. Dit moet, dat moet, dit mag niet, dat mag weer wel...Nog nooit maar dan ook nooit heb ik een sluitend bewijs gezien waarom een XW40 niet goed zou zijn en een 10W60 wel en vice versa. Daarom kies ik voor de oliespec die het dichtst bij het boekje ligt icm een goede halfsyntheet die niet de hoofdprijs kost. Ik mag ter plekke dood neervallen als dit in de komende 15 jaar overmatige slijtage geeft met mijn rijgedrag.
Ik doe dan ook nooit trackdays. Zou ik dat wel doen, dan zou ik ook naar een dure 10W60 gaan. Het zal vast niet schadelijk zijn, gezien de vele getuigenverklaringen, maar het is m.i. wel weggegooid geld als je maar enkele km per jaar rijdt (en dus de olie veel eerder dan 'technisch' noodzakelijk moet wisselen ivm condensvorming).
Al die meningen over olie. Ik word er gek van. Dit moet, dat moet, dit mag niet, dat mag weer wel...Nog nooit maar dan ook nooit heb ik een sluitend bewijs gezien waarom een XW40 niet goed zou zijn en een 10W60 wel en vice versa. Daarom kies ik voor de oliespec die het dichtst bij het boekje ligt icm een goede halfsyntheet die niet de hoofdprijs kost. Ik mag ter plekke dood neervallen als dit in de komende 15 jaar overmatige slijtage geeft met mijn rijgedrag.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten