Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Wel of geen auto kopen in het huidige economische klimaat ?

Ja, zonder voorbehoud, ik was het toch al van plan.
41
34%
Ja, maar ik neem alle tijd en koop niet de eerste de beste auto die ik leuk vind.
38
31%
Nee, tenminste niet binnen een jaar, eerst maar eens afwachten hoe het loopt.
16
13%
Nee, zeker de komende 3 á 4 jaar niet. Mijn huidige auto is nog goed genoeg.
17
14%
Nee, ik rij hem op tot aan het hek van de sloperij.
10
8%

Totaal aantal stemmen: 122

duifjes.com

Re: Autohandel in zwaar weer (geen roddel en achterklap aub)

Bericht door duifjes.com » 31 mar 2009, 20:39

Mid-life-Chrysler :D .... je doelt op de Voyager? die was idd. succesvol.....meer andere modellen van Chrysler? De 300C doet het wel aardig ja.

wim breman

Bericht door wim breman » 31 mar 2009, 20:56

De indruk die bij mij over het Kroymans debacle onstaat is dat het bedrijf een te snelle groei heeft doorgemaakt die noodgedwongen zwaar door een 6 tal banken gefinanciert is.
Wat die rentelast een aanslag pleegt op de te verwachtte winst is gigantisch en geeft aan dat het geheel op drijfzand stond.
Dat Kroymans foute inschattingen gemaakt heeft is duidelijk, maar ook de banken die natuurlijk een zeer rooskleurige prognose kregen voorgeschoteld zijn mede schuldig aan het verstrekken van te hoge kredieten.
Ik heb altijd wel bewondering voor Kroymans gehad in de tijd dat de import van Ferrari de hoofdactiviteit was.
Met de aantallen die Kroymans daarmee deed kon nooit het geld verdiend worden om een groei door te maken zoals het nu is.
Kroymans is in autoland de eerste grote die omvalt door mismanagement en negatieve marktontwikkelingen.
Ik vrees dat er meer zullen volgen.

Snipe

Bericht door Snipe » 31 mar 2009, 21:36

duifjes.com schreef:http://www.liam.nl/

Mercedes dealer.

Vandaag begrepen dat ze surseance hebben aangevraagt? Ik ken het bedrijf niet iemand anders?
Trouble in paradise; ik hoorde een tijdje terug ook dat daar wat wolken voor de zon verschenen waren. Terwijl MB volgens mij een redelijk solide merk is, maar volgens mij leunt LIAM nogal op de bedrijfswagentak.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 31 mar 2009, 21:38

@Snipe.....ik weet het niet zeker maar een relatie van mij had deze week uit voorzorg wat kentekens daar opgehaalt en vertelde dat vandaag surseance was aangevraagt....vandaar.

Snipe

Bericht door Snipe » 31 mar 2009, 21:48

Robin schreef:Wat ik niet snap is dat de Kroymans Groep oid(daar zit Ferrari wel/niet bij?) dus bijna failliet is, maar FK zelf aldus de Quote goed was voor 'ettelijke honderden miljoenen' en dat ie er alles aan doet om 't niet zover te laten komen
De Quote 500 had Frits Kroymans op nummer 67 staan met een geschat vermogen van 405 miljoen euro. Maaaarrrrrrrrr..... Dat wil niet zeggen dat Frits alle problemen op kan lossen door even in te loggen op mijnpostbank.nl en dat bedrag over te maken.

Sowieso is de schuld groter dan die 405 miljoen.

Daar komt bij dat het geschatte Q500-vermogen pré-kredietcrisis is.
En dáár komt nog bij dat het gebaseerd is bezittingen, en niet op banksaldo, In het geval van Kroymans kijken ze dan bijvoorbeeld naar zijn aandelenbelang in Kroymans Corporation en naar de gedeponeerde cijfers daarvan. Daarnaast kijken ze naar onroerend goed; dat heeft 'ie ook nogal veel, maar het topsegment is momenteel niet het populairste natuurlijk. Kortom, het zou zo maar kunnen dat het vermogen van Kroymans in de volgende editie van de Q500 gehalveerd is...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 31 mar 2009, 21:56

Wat ik trouwens wel vindt is dat Dhr. Frits Kroymans wel een rasechte ondernemer is....ondanks alle negatieven berichten heb ik toch wel respect voor hem!

Kan me voorstellen dat als je hem nu bent en op google je eigen naam intikt dat je helemaal gek wordt van alleen maar negatieve berichten en persoonlijk denk ik dat hij dat niet heeft verdient!

Dus....Frits Kroymans......diep respect voor wat hij de afgelopen jaren heeft bereikt.

En het is gewoon zo dat als je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt.......tsja...

Snipe

Bericht door Snipe » 31 mar 2009, 22:17

duifjes.com schreef:Wat ik trouwens wel vindt is dat Dhr. Frits Kroymans wel een rasechte ondernemer is....ondanks alle negatieven berichten heb ik toch wel respect voor hem!

(...)

Dus....Frits Kroymans......diep respect voor wat hij de afgelopen jaren heeft bereikt.
Helemaal mee eens. Natuurlijk kun je zeggen dat GM-import een ongelukkige keuze was. Maar Alfa had dat niet per se hoeven te zijn; de 156 was redelijk succesvol, de GT deed het in het begin aardig in de lease, daar had je aardige verwachtingen van kunnen hebben met de Mito, de 147-opvolger en de 159 als opvolger van de 156. En Kia hoeft ook niet slecht te zijn, al is het qua auto waarschijnlijk op DF niet echt iets dat in de smaak valt. Wie had voorzien dat de autohandel zo in zou storten als nu gebeurd is?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 31 mar 2009, 22:19

3 jaar geleden kon je als je je best deed met Alfa, Saab en Kia best geld verdienen...alleen zijn die merken nu 60% in de min....dus je vaste kosten <>baten helemaal ruk en ga je met een club van 1000mensen *(salaris, pand etc) snel in de min.

Snipe

Bericht door Snipe » 31 mar 2009, 22:23

Kleine aanvulling: 1000 man en allemaal glaspaleizen langs de snelweg, want tot zeer recent was de bouwactiviteit bij Kroymans bijzonder hoog. Nieuw hoofdkantoor, Alfa-paleis langs de A9 bij A'dam en zo meer. Hoeveel Saabs zou je moeten verkopen om zo'n pand op zo'n locatie terug te verdienen?!?

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 31 mar 2009, 22:26

duifjes.com schreef:Wat ik trouwens wel vindt is dat Dhr. Frits Kroymans wel een rasechte ondernemer is....ondanks alle negatieven berichten heb ik toch wel respect voor hem!

Kan me voorstellen dat als je hem nu bent en op google je eigen naam intikt dat je helemaal gek wordt van alleen maar negatieve berichten en persoonlijk denk ik dat hij dat niet heeft verdient!

En het is gewoon zo dat als je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt.......tsja...
+1
Ook ik vind Frits nog steeds ondernemer pur sang, en ook ik heb respect voor wat hij bereikt heeft.
Zoals al in één van mijn vorige posts vermeld ( zie pagina 17 ) denk ik niet dat het Frits alleen is aan te rekenen....

Oh, en Frits deed/doet wel wat meer dan alleen import van wat auto's.....

Snipe

Bericht door Snipe » 31 mar 2009, 22:28

Eric H schreef:Oh, en Frits deed/doet wel wat meer dan alleen import van wat auto's.....
Correct, maar die activiteiten zitten in zijn andere bedrijf, Citadel.

Snipe

Bericht door Snipe » 01 apr 2009, 08:35

Voorpagina Telegraaf vandaag én bovenaan op telegraaf.nl:

wo 01 apr 2009, 05:30 | Kroymans koopt luxe zakenjet

AMSTERDAM - Terwijl auto-importeur Kroymans op het randje van faillissement balanceert, kreeg directeur/eigenaar Frits Kroymans zelf recentelijk nog een eerder besteld luxe straalvliegtuig van 7 miljoen dollar geleverd, voor een van zijn andere bedrijven. Het gaat om een toestel met registratienummer PH-FJK, waarvan de laatste drie letters verwijzen naar Kroymans naam.

Inmiddels zijn al vier onderdelen van de Kroymans-groep failliet verklaard. Bij een bankroet van de importeur van onder meer Saab, Alfa Romeo, Cadillac, Jaguar en Kia zouden in eerste instantie duizend mensen op straat komen te staan, stelt Dolf Polders van CNV Metaaltechniek. Volgens hem zitten de werknemers ook nog te wachten op de salarissen van maart, en is het nog de vraag of april en mei uitbetaald gaan worden.

Foto-onderschrift: Kroymans' Cessna Citation Jet 3, een zevenzitter, waarvan de nettovliegkosten rond de 1800 euro per uur liggen.

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... html?p=1,1" onclick="window.open(this.href);return false;

Lekker hoor, zulke stemmingmakerij. Check die reacties onder het bericht...

Snipe

Bericht door Snipe » 01 apr 2009, 10:42

Duifjes en zijn glazen bol.

Mercedes-dealer Liam in surseance
01-04-2009 08:48
Mercedes-dealerholding Liam heeft gisteren surseance van betaling aangevraagd. Bij het dealerbedrijf, dat zeven vestigingen heeft in West-Nederland, werken in totaal 180 mensen.

"We hebben de laatste maanden hard gewerkt aan een herstructureringsplan, maar de steeds slechter wordende markt heeft ons uiteindelijk de das om gedaan", zegt directeur Piet Meeder. Het bedrijf heeft tot het laatste moment onderhandeld met andere partijen over een overname. "Iedereen is terughoudend. En naarmate het langer duurde, werden de marktverwachtingen slechter. Toen kwamen daar nog de Kroymans-perikelen bovenop."

Meeder weet niet hoe de toekomst van het bedrijf eruit ziet. "We praten nu met de bewindvoerder. We gaan vandaag weer in gesprek met Mercedes-Benz Nederland om te kijken of er nog toekomst is voor ons bedrijf."

Namens Mercedes-Benz Nederland laat woordvoerder Huub Dubbelman weten niet verrast te zijn. "Wij zijn de laatste maanden nauw betrokken geweest bij de herstructureringsplannen van het bedrijf dus waren op de hoogte van de problemen. En we blijven ook nu betrokken bij het bedrijf. Voor ons is Liam een belangrijke dealer in een belangrijke regio. Maar de bal ligt nu bij de aandeelhouders en financiers van het bedrijf."

http://www.automotive-online.nl/home/60 ... eance.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 apr 2009, 10:43

Tja, ik hou het neutraal en FK is bij mij ZEKER geen Wolbers (oplichter/crimineel)en heb 'respect'voor hem(FK) en met allen eens , maar ook met Rico Wouter. Zit wat in 't midden:Zonde dat 't zo liep... Crisis konden we niet voorzien he....

Te snel gegroeid met vreemd vermogen. 1000.000.000,- 'schuld' -/- 405.000.000,-(prive)vermogen= -/-600.000.000,- hè? ff zwartwit theoretisch.

Zou 't zelf misschien niet anders gedaan hebben dan hem, aan tafel bij banken:"Als 't wat minder gaat, geen zorgen joh, heb prive toch 'genoeg'..." Blijkbaar net niet, theoretisch gesproken.

Wel lekkere stemmingmakerij over z'n Cessna, maar feit blijft dat hij wel erg in de picture is de laatste weken dat dit nou niet echt hét moment is zo'n ding aan te schaffen imo.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 apr 2009, 10:53

Mooi, hoe wij onze meningen klaarhebben over Kroymans. Weet je wat? Ik kan het helemaal niet beoordelen of hij een goede ondernemer is, of een slechte, of er sprake is van mismanagement, of juist helemaal niet. lol. Achteraf heeft iedereen makkelijk praten. De berichtgeving in de Telegraaf over zijn prive-Jet is inderdaad stemmingmakerij (misschien had hij dat ding vorig jaar besteld en wordt nu afgeleverd, weet ik het). Het gaat weer nergens over zoals 90% van het nieuws dat ons via de media en kranten bereikt. Wanneer Kroymans bestuurlijk aansprakelijk gesteld kan worden, heeft hij een groter probleem.

Robin

Bericht door Robin » 01 apr 2009, 10:56

Ferdi klopt , maar meningen, zonder meningen zou 't hier en op 't internet akelig stil zijn.

Snipe

Bericht door Snipe » 01 apr 2009, 11:04

http://news.google.nl/news?pz=1&cf=all&ncl=1286095683" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou het?

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 01 apr 2009, 11:31

@ Snipe.....geen glazen bol hoor.....weet gewoon wel het 1 en't ander binnen de branche..... :D

Snipe

Bericht door Snipe » 01 apr 2009, 11:33

LIAM rommelde al langer natuurlijk.

Snipe

Bericht door Snipe » 01 apr 2009, 11:57

Bpm-perikelen voor Kroymans-dealers getackeld
31-03-2009 19:12
Het Ministerie van Financiën heeft Bovag Autodealers toegezegd de bpm voor gekentekende auto´s niet op dealers of consumenten te verhalen als de importbedrijven van Kroymans failliet gaan. De mededeling werd gisteren gedaan tijdens een bijeenkomst met Bovag Autodealers en tweehonderd dealers in Bunnik.

De bpm die door de consument wordt betaald, wordt via de dealer aan de importeur afgegeven; de belastingdienst vordert de bpm vervolgens bij de importeur. Als deze failliet gaat, kan de belastingdienst niet bij het geld komen, en zou dan het verschuldigde bpm-bedrag kunnen verhalen op de klant. “Dat zou normaal gesproken betekenen dat de dealer er uiteindelijk voor opdraait”, aldus Hans Bresser van Bovag Autodealers. De belastingdienst heeft Bovag Autodealers toegezegd hier niet toe over te gaan.

Uit die bijeenkomst kwam ook naar voren dat auto’s van de merken Hummer, Cadillac, Corvette, Alfa en Kia momenteel niet geleverd worden. Dit kan een behoorlijke inkomstenderving betekenen voor de dealers. Ook de onderdelenbestelling is een probleem; er wordt nu in het vrije kanaal naar oplossingen voor dit probleem gekeken.

http://www.automotive-online.nl/home/60 ... ckeld.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ideaal. Geen auto's leveren, geen onderdelenvoorziening. Je zult maar dealer zijn van zo'n merk...

Roel

Bericht door Roel » 01 apr 2009, 19:51

Er zou inderdaad per vandaag ook een nieuwe KIA dealer komen voor Eindhoven (Auto-Zuid, Subaru, Mitsubitsie en Daihatsu Dealer). Helaas ging dat feestje niet door.

Snipe

Bericht door Snipe » 01 apr 2009, 23:03

Als je alles wil doen wat Kroymans deed, zou het resultaat dan anders zijn?

http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... nemen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 02 apr 2009, 11:01

Mijn broertje werkt voor Kroymans als monteur bij AM/Jaguar Hilversum (nu in houten). Hij is nog steeds aan het werk. Ik meen dat Kroymans verder wil met de Merken Ferrari, Aston Martin en Jaguar. Jaguar heeft de afgelopen 10 jaar winst gemaakt. Ook het eerste kwartaal van dit jaar meen ik.

Maar er zijn wel kapers op de kust, zoals Stern etc.

Robin

Bericht door Robin » 02 apr 2009, 11:15

Ik begreep dat de bijna 1000(?) ex Kroymans medewerkers 'salaris' uitbetaald krijgen door het UWV...

Dat kost ons als 'belastingbetaler' centen kortweg.
Als je het zó bekijkt komt FK privé er best vanaf en kijk ik er iets 'anders' tegenaan, ook al gaat ie vrijuit naar Nederlandse wettelijke maatstaven natuurlijk.

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 02 apr 2009, 11:50

Hij heeft nog geen salaris ontvangen voor Maart en zoals het er naar uit ziet krijgt hij dat ook niet voor April. Toekomst is dus wel onzeker. Ik heb geen idee hoe dat normaliter in zijn werk gaat.

Plaats reactie