Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door romo » 08 okt 2008, 09:37

105 Teletekst wo 08 okt
Beurs Amsterdam fors lager geopend

` De beurs in Amsterdam is fors lager
geopend.De AEX-index noteerde kort na
het begin een verlies van 5,1%.De index
dook onder de grens van 300 punten.

De daling is in lijn met de lagere
koersen op de beurzen in de rest van de
wereld.In Azië en Australië werden
vannacht recordverliezen genoteerd.

Het duurde ruim een kwartier voor de
beurs in Amsterdam een openingsnotering
van de AEX kon geven.Dat kwam doordat
er bijzonder veel werd gehandeld.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 okt 2008, 09:37

Redelijk schandalig natuurlijk wat Icesave heeft geflikt. Vooral om het persbericht te gebruiken om de site offline te gooien.
De emotie was gisteren weer sterker dan de ratio en dan gaat een bank binnen de kortste keren knock out.

Wij hebben er ook wat geld staan maar ruim binnen de garantstellingen. Ik vind het alleen wat zuur voor mijn moeder die juist afgelopen weekend wat geld heeft overgeboekt.

Rico, het rentepercentage was mooi en niet zodanig hoog dat het te mooi leek. Termijndeposito's voor en jaar of langer bieden hetzelfde percentage of meer. Wij zochten wat meer flexibiliteit in het kunnen opnemen van geld.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 08 okt 2008, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 okt 2008, 09:38

123 Teletekst wo 08 okt
Grootste verlies Nikkei sinds 1987

` In Tokio is de Nikkei-index met 9,38
procent gedaald.Dat is de grootste
daling op een dag sinds de beurscrisis
in 1987.Paniek over de steeds verder
uitbreidende financiële crisis leidde
in heel Azië tot fors lagere koersen.

In Indonesië werd de handel stilgelegd
na een koerdaling van tien procent.De
beurzen in Hongkong,Seoul en Australië
noteerden allemaal verliezen van meer
dan vijf procent.

Gisteren sloot Wall Street voor de
vijfde dag op rij lager.De Dow Jones-
index daalde 5,1 procent.In Tokio dook
de dollar voor het eerst in zeven
maanden onder de 100 yen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 okt 2008, 09:38

Volgens mij zitten die lui van Palm Invest achter Icesave :mrgreen: :bag:

Beurzen in Azie hebben vandaag al op hun flikker gekregen, 1987 is in Japan de enige situatie die vergelijkbaar is geweest afgelopen 20 jaar. Ook landen als India gaan hard onderuit. Is er eigenlijk al een beurs in China naast die van Hongkong? Als die er zou zijn dan spat die ook helemaal uit elkaar denk ik. Hoe zou 't zitten met de Chinese bedrijven die hier vanalles hebben opgekocht de laatste tijd. Lopen die naast hun schoenen, of is er een kans dat ze nog meer overnames gaan doen? Iemand daar een kijk op?

romo

Bericht door romo » 08 okt 2008, 09:41

AEX as we speak;

291 punten, -5,86%.......................en de bodem is niet in zicht...............

romo

Bericht door romo » 08 okt 2008, 09:44

:oops: -6%......................

het is niet meer bij te houden....................................vrije val.............................take a parachute and jump............................. :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 08 okt 2008, 09:53

dag laag 287,18 mijn verwachting van dippen tot 250 komt per heel erg snel dichtbij :| :shock: :? Ik had net bij Icesave een aanvraag lopen voor het openen van een rekening, toch maar gekozen voor ING Bank tegen 4.25%.

Moneyou spaarrekening geeft 5.2% (is van ABN AMRO).

Michel

Roy

Bericht door Roy » 08 okt 2008, 09:53

Sjonge jonge, word wel een puinhoop hoor :(

Michel P

Bericht door Michel P » 08 okt 2008, 09:53

dag laag 285,94 .............. amper bij te houden.........

Roy

Bericht door Roy » 08 okt 2008, 09:59

-8,84 nu.. jezus

SteV6

Bericht door SteV6 » 08 okt 2008, 10:00

Zullen we de 220 punten gaan zien binnenkort :roll: ?

@ Dennis,

Heeft Shanghai niet een effectenbeurs?

SteV6

Michel P

Bericht door Michel P » 08 okt 2008, 10:01

dag laag 280,82

RVV

Bericht door RVV » 08 okt 2008, 10:11

Wat mij trouwens opvalt is dat dit draadje, ondanks het flinke aantal posts relatief WEINIG word bekeken.

Wereldwijde recessie op komst, of niet?
[ Ga naar pagina: 1 ... 18, 19, 20 ] Dennis Cavallino 486 posts 5274 keer bekeken.

Een ander draadje in off topic.. bij uitstek gaand over het meest onzinnige luxe product dat haaks staat op alles wat recessie te maken heeft..

Horloge / Horloges topic
[ Ga naar pagina: 1 ... 40, 41, 42 ] Brava 1036 posts 49151 keer bekeken.

iets meer dan 2 keer zoveel gepost maar bijna 10 keer vaker bekeken..

Mijn conclussie.. DE gemiddelde DF'er is helemaal niet zo bezig met recessie en kredietcrisis...
:hosanna:

RobS

Bericht door RobS » 08 okt 2008, 10:23

Het is ook zeker niet zo dat ik om geld verlegen zit maar het is wel zuur als een deeltje ervan weg zou zijn (al dan niet voor korte/lange tijd..)

Christoph

Bericht door Christoph » 08 okt 2008, 10:33

Rico schreef:Wat mij trouwens opvalt is dat dit draadje, ondanks het flinke aantal posts relatief WEINIG word bekeken.

Wereldwijde recessie op komst, of niet?
[ Ga naar pagina: 1 ... 18, 19, 20 ] Dennis Cavallino 486 posts 5274 keer bekeken.

Een ander draadje in off topic.. bij uitstek gaand over het meest onzinnige luxe product dat haaks staat op alles wat recessie te maken heeft..

Horloge / Horloges topic
[ Ga naar pagina: 1 ... 40, 41, 42 ] Brava 1036 posts 49151 keer bekeken.

iets meer dan 2 keer zoveel gepost maar bijna 10 keer vaker bekeken..

Mijn conclussie.. DE gemiddelde DF'er is helemaal niet zo bezig met recessie en kredietcrisis...
:hosanna:
Anders vergelijk je de startdatums ook even voor je met conclusies komt.

RVV

Bericht door RVV » 08 okt 2008, 10:38

Dat was mij natuurlijk wel opgevallen, maar gezien het hoge hot item gehalte en relatief hoge postrating zou dit draadje veel vaker bekeken moeten zijn.

Ik had trouwens nog nooit gehoord van Icesave. Ik verdiep me ook niet in welk verweggistan land ik de meeste poen kan vangen. Op basis van een knappe website geld afvoeren naar een plek waar je nooit van je leven komt :?

Wat is internet toch een machtig medium...

romo

Bericht door romo » 08 okt 2008, 10:41

Er wordt geschiedenis geschreven, daarom is dit een machtig mooi draadje............................

Op de beursen wordt ook (valse) lucht afgevoerd...........................werd tijd ook..................

Luchtkastelen..............................idd, een betere term is niet denkbaar.......................... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door romo op 08 okt 2008, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Roy

Bericht door Roy » 08 okt 2008, 10:42

Naja ben er zeer zeker wel in geinteresseerd. Zal ook nog wel leuke gevolgen gaan krijgen hoor. Zowel voor het bedrijfsleven als privé.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 okt 2008, 10:45

Rico, ik heb het idee dat de meeste mensen pas sinds anderhalve week met de economische ontwikkelingen bezig zijn. Daarnaast kun je bijna alles wat hier staat gewoon ook lezen op nu.nl en zien op RTL-Z. Voor horloge items moet je verder zoeken.

Maar ik ben 't zonder meer met je eens dat ik nooit en te nimmer geld zou weg zetten op een internetbank. Ik heb vertrouwen in de Rabobank, ABN vertrouwen ben ik 10 jaar terug met een bedrijf van me al verloren, toen onze buurman (hoge pief daar) zijn aandelen ging verkopen wist ik 't zeker, ING vind ik prima voor de credit card, maar dan houdt 't wel een beetje op. Dat gevoel heb ik al heel lang.

Ik vind 't ook lastig om te bepalen waar je je hypotheek 't beste kunt neerplempen zonder 'belazerd' te worden, ik praat daar liever over met bekenden, dan met vreemde verkopers of tussenpersonen die op hun procenten opstrijken. 't liefst zou ik alles bij één bank doen, heel mijn leven lang, maar dat is niet echt verstandig. Zakelijk en privé kan prima samen bij de Rabo, maar sparen en hypotheek, ik vind dat niet verstandig.

Roy

Bericht door Roy » 08 okt 2008, 11:13

Rabobank, no comment :hammer:

romo

Bericht door romo » 08 okt 2008, 11:20

Door alle banken word je bedonderd, dus daar hoeven we niet over te discussieren......................

Het vervelende is dat je niet zonder kunt, ( hoezoe een instituut dat zichzelf in stand houdt?) En het wordt alleen maar erger, geld mag je niet meer storten, ook niet meer opnemen aan de balie, voor het "gebruik"van je pinpas "mag'je betalen, voor afschriften brengen we ook nog wat in rekening.....................................kortom; om mijn geld te beheren (waar maakt niet uit, want je kan niet zonder welke bank dan ook) mag je zelf flink dokken.............................

Afschaffen die banken, das het allerbeste.............................

Dexter

Bericht door Dexter » 08 okt 2008, 11:30

Ik betaalde voor mijn zakelijke rekening inclusief Internetbankieren en geen kredietfaciliteit bij ABN AMRO bijna tweehonderd Euro per jaar..... :x
Zit sinds een week bij Bizner (Rabobank) en betaal € 6,- per maand. :clap: (hoef toch nooit te betalen naar het buitenland)

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 okt 2008, 11:49

Rico, er is natuurlijk ook wel weer een verschil tussen internetbanken en internetbanken. De DNB heeft als toezichthouder op het bankenstelsel in Nederland, als het goed is, niet voor niets een akkoord gegeven aan het IJslandse Landbanksi om met het product IceSave op de Nederlandse markt te opereren.

Zoals gezegd blijft geeneen bank overeid als iedereen zijn geld er weg wil halen. Het digitaliseren van het betalingsverkeer en de mogelijkheid voor particulieren om online bankzaken te doen maakt het voortbestaan van een bank moeilijker.
Ik ben totaal niet gelukkig om het handelen op dit moment van IceSave maar aan de andere kant zou een Fortis ook zijn kantoren dichthouden voor klanten die al hun geld komen opnemen.

Alternatieven voor een 'bank' zijn er niet echt. Het geld oppotten in een kluis wordt je niets wijzer van en zelf geld gaan 'lenen' om wat winst te maken riekt al direct aan bankzaken doen.

Michel P

Bericht door Michel P » 08 okt 2008, 12:15

In IJsland hebben vele mensen hun geld als van de rekening afgehaald, eerder in de UK het zelfde bij Northern Rock, en de paniek neemt natuurlijk alleen maar toe door het in een storten van het piramidespel welke de banken zelf hebben opgezet.

Michel

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 08 okt 2008, 12:42

Slecht nieuws parade, aflevering.......................

By JANE WARDELL, AP Business Writer
Tue Oct 7, 3:40 PM ET

REYKJAVIK, Iceland - This volcanic island near the Arctic Circle is on the brink of becoming the first "national bankruptcy" of the global financial meltdown.

Home to just 320,000 people on a territory the size of Kentucky, Iceland has formidable international reach because of an outsized banking sector that set out with Viking confidence to conquer swaths of the British economy — from fashion retailers to top soccer teams.

The strategy gave Icelanders one of the world's highest per capita incomes. But now they are watching helplessly as their economy implodes — their currency losing almost half its value, and their heavily exposed banks collapsing under the weight of debts incurred by lending in the boom times.

"Everything is closed. We couldn't sell our stock or take money from the bank," said Johann Sigurdsson as he left a branch of Landsbanki in downtown Reykjavik.

The government had earlier announced it had nationalized the bank under emergency laws enacted to deal with the crisis.

"We have been forced to take decisive action to save the country," Prime Minister Geir H. Haarde said of those sweeping new powers that allow the government to take over companies, limit the authority of boards, and call shareholder meetings.

A full-blown collapse of Iceland's financial system would send shock waves across Europe, given the heavy investment by Icelandic banks and companies across the continent.

One of Iceland's biggest companies, retailing investment group Baugur, owns or has stakes in dozens of major European retailers — including enough to make it the largest private company in Britain, where it owns a handful of stores such as the famous toy store Hamley's.

Kaupthing, Iceland's largest bank and one of those whose share trading was suspended last week to stop a huge sell-off, has also invested in European retail groups.

Thousands of Britons have accounts with Icesave, the online arm of Landsbanki that regulators said was likely to file for bankruptcy after it stopped permitting customers to withdraw money from their accounts Tuesday.

To try to wrest control of the spiraling situation, the government also loaned $680 million to Kaupthing to tide it over and said it was negotiating a $5.4 billion loan from Russia to shore up the nation's finances.

The speed of Iceland's downfall in the week since it announced it was nationalizing Glitnir bank, the country's third largest, caught many by surprise despite warnings that it was the "canary in the coal mine" of the global credit squeeze.

Famous for its cod fishing industry, geysers, moonscape and the Blue Lagoon, Iceland was the site of the Cold War showdown in which Bobby Fischer of the United States defeated Boris Spassky of the Soviet Union in 1972 for the world chess championship. Last year, Iceland won the U.N.'s "best country to live in" poll, with its residents deemed the most contented in the world.

No more.

Despite sunny skies Tuesday after three days of unseasonably cold weather, Reykjavik's mood remained grim — cafes were half-empty, real estate agents sat idle, and retailers reported few sales.

"I'm really starting to get worried now. Everything is bad news. I don't know what's happening," said retiree Helga Jonsdottir as she headed to a supermarket.

Icelanders are also beginning to question how a relative few were able to generate the disproportionate wealth — and associated debt — that Haarde has warned puts the entire country at risk of bankruptcy.

Iceland's reinvention from the poor cousin in Europe to one of the region's wealthiest countries dates to the deregulation of the banking industry and the creation of the domestic stock market in the mid-1990s.

Those free market reforms turned Iceland from a conservative, inward-looking country to one of a new generation of internationally educated young businessmen and women who were determined to give Iceland a modern profile far beyond its fishing base.

Entrepreneurs become its greatest export, as banks and companies marched across Europe and their acquisition wallets were filled by a stock market boom and a well-funded pension system. Among the purchases were the iconic Hamley's toy store and the West Ham soccer team.

Back home, the average family's wealth soared 45 percent in half a decade and gross domestic product rose at around 5 percent a year.

But the whole system was built on a shaky foundation of foreign debt.

The country's top four banks now hold foreign liabilities in excess of $100 billion, debts that dwarf Iceland's gross domestic product of $14 billion.

Those external liabilities mean the private sector has had great difficulty financing its debts, such as the more than $5.25 billion racked up by Kaupthing in five years to help fund British deals.

Iceland is unique "because the sheer size of its financial sector puts it in a vulnerable situation, and its currency has always been seen as a high risk and high yield," said Venla Sipila, a senior economist at Global Insight in London.

The krona is suffering in part from a withdrawal by a falloff in what are called carry trades — where investors borrow cheaply in a country with low rates, such as Japan, and invest in a country where returns, and often risks, are higher.

After watching the free-fall for several days, the Central Bank of Iceland stepped in Tuesday to fix the exchange rate of the currency at 175 — a level equal to 131 krona against the euro.

Haarde said he believed the measures had renewed confidence in the system. He also was critical of the lack of an Europe-wide response to the crisis, saying Iceland had been forced to adopt an "every-country-for-itself" mentality.

He acknowledged that Iceland's financial reputation was likely to suffer from both the crisis and the response despite strong fundamentals such as the fishing industry and clean and renewable energy resources.

As regular Icelanders begin to blame the government and market regulators, Haarde said the banks had been "victims of external circumstances."

Richard Portes of the London Business School agreed, noting the banks were well-capitalized and had not bought any of the toxic debt that has brought down banks elsewhere.

"I believe it is absolutely wrong to say these banks were reckless," said. "Quite the contrary. They were hugely unlucky."

Plaats reactie