EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Stelling: BMW is overgewaardeerd op DF

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2023, 09:28

Stand kachel voor verwarmen bestaat wel bij ICE maar is een dure optie die feitelijk nooit gekozen wordt, Airco bij ICE laten draaien voordat je wegrijdt is volgens mij nooit mogelijk.

W.b.t. dat tanken, buiten de vakanties om laad ik alleen maar 's nachts 2x per week :D (500km werkelijke range op een accu lading). Oftewel dat kost mij geen tijd. Dat oplaad nadeel is er echt alleen maar met vakantie en dan nog voor mij persoonlijk met 2 kleine kinderen moet ik eerder stoppen vanwege plassen dan laden (wat je uiteraard dan meteen doet tijdens de plaspauze) maar als je als 2 volwassenen "ff snel" naar het zuiden wil knallen dan is het opladen een bottleneck.

Voor mij persoonlijk is het grootste nadeel van EV het gebrek aan DF door gewicht en gemis van beleving, maar DF zoals "wij" dat kennen is voor 99% van de automobilisten geen issue. Als ik de vrije keuze had zou ik momenteel dus alsnog kiezen voor een dikke ICE maar dan niet vanwege laadproblemen maar vanwege DF :df: gemis.

Knot

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Knot » 18 aug 2023, 09:37

Je kunt er ook rekening mee houden natuurlijk, je trip naar het zuiden plannen met 2 of 3 tussenstops, Hotel uitzoeken waar je kunt laden, van 10:00 tot 15:00 rijden en daarna lekker flesje wijn opentrekken daar op terras.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 aug 2023, 09:53

@Knot, Arthur noemde dat 'Voorbereiden' :ongeveer als:

Martijn dank voor de uitleg(die ik al wist) We leven in NL 320km lang 220km breed, EV laad infrastructuur in NL is top. JIJ hebt een laadmogelijkheid thuis. Wees daar blij mee:)

Allemaal goedpraterij die EV rotzooi:)

Nog meer koffie

Kadett

Bericht door Kadett » 18 aug 2023, 10:50

Robin schreef: 18 aug 2023, 09:53 @Knot, Arthur noemde dat 'Voorbereiden' :ongeveer als:

Martijn dank voor de uitleg(die ik al wist) We leven in NL 320km lang 220km breed, EV laad infrastructuur in NL is top. JIJ hebt een laadmogelijkheid thuis. Wees daar blij mee:)

Allemaal goedpraterij die EV rotzooi:)

Nog meer koffie
Waar is die gebleven eigenlijk? Een Luco gedaan?

JP

Bericht door JP » 18 aug 2023, 15:13

Psies !

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 18 aug 2023, 18:52

Baboulah schreef: 18 aug 2023, 09:25 Volgens mij is er al een EV draadje hoor, hoeven jullie dit draadje niet ook mee te vervuilen met nog meer gepraat over onzin autos die pretenderen goed te zijn,
Daar gaat dit topic toch over?

Oh.

Posts stonden in het BMW is overgewaardeerd topic, maar nu niet meer :tooth:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2023, 19:09

Bram schreef: 18 aug 2023, 18:52
Baboulah schreef: 18 aug 2023, 09:25 Volgens mij is er al een EV draadje hoor, hoeven jullie dit draadje niet ook mee te vervuilen met nog meer gepraat over onzin autos die pretenderen goed te zijn,
Daar gaat dit topic toch over?

Oh.

Posts stonden in het BMW is overgewaardeerd topic, maar nu niet meer :tooth:
Haha klopt, ik heb het even verplaatst want was het er wel eens ging meer over algemeen EV dan specifiek over BMW :)

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 18 aug 2023, 21:15

Dat was precies mijn punt, wat is er nu BMW aan als de 'commercial' eigenlijk voor alle electrische auto's geldt (zonnepanelen/voorrang op een parkeervergunning). Wat is de Unique Selling Point nu, de merknaam? De ongelofelijk goede after sales? Mischien de kwaliteit van het spul? De lekkere koffie als je gebruik moet maken van je garantie en in de wachtruimte zit? Geen idee... ;-)
Laatst gewijzigd door veejay op 18 aug 2023, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimo

Bericht door Wimo » 18 aug 2023, 21:17

Afwerking, software, batterij etc. Bmw doet sommige dingen behoorlijk goed, anderen dramatisch slecht :hosanna:

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 18 aug 2023, 22:14

Robin schreef: 18 aug 2023, 09:09 Eerste voordeel Martijn, is dat alleen met EVs dat klimaatbeheersing dingetje?
Mijn auto staat in de garage , dus van krabben en hitte geen last.
Niet iedereen heeft die luxe natuurlijk.

Verder totaal met Martijn eens. Doe mij maar een EV voor de dagelijkse kilometers. Lekker vullen met zelf opgewekte stroom, lekker goedkoop de meters maken in alle comfort (EV rijdt heerlijk!). En dan natuurlijk een lekkere brullende hothatch en/of 6cyl er bij voor de weekendritjes uiteraard :thumbup:

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 18 aug 2023, 22:15

Robin schreef: 18 aug 2023, 09:53 Allemaal goedpraterij die EV rotzooi:)
Van andere kant doe jij ook wel erg je best om EV de grond in te trappen.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 18 aug 2023, 22:56

JP

Bericht door JP » 18 aug 2023, 23:03

6000Nm op de bandjes, en voor de accu's leeg zijn, ben je 4 sets banden verder :coffee:

Bram

Bericht door Bram » 18 aug 2023, 23:05

Vind je dat gek?

Robin

Re: EV auto's (electrische)

Bericht door Robin » 19 aug 2023, 07:32

Eeuwe schreef: 18 aug 2023, 22:14
Robin schreef: 18 aug 2023, 09:09 Eerste voordeel Martijn, is dat alleen met EVs dat klimaatbeheersing dingetje?
Mijn auto staat in de garage , dus van krabben en hitte geen last.
Niet iedereen heeft die luxe natuurlijk.

Verder totaal met Martijn eens. Doe mij maar een EV voor de dagelijkse kilometers. Lekker vullen met zelf opgewekte stroom, lekker goedkoop de meters maken in alle comfort (EV rijdt heerlijk!). En dan natuurlijk een lekkere brullende hothatch en/of 6cyl er bij voor de weekendritjes uiteraard :thumbup:
Als men zonnepanelen heeft of een eigen laadpaal bij huis(zoals Martijn): Zie dikgedrukt. :P

Dus....

En ja ik druk dat EV verhaal de kop in omdat EV aanschaffen/rijden/onderhouden te duur is voor '80%' van de Nederlander (en misschien voor 95% van de rest van de wereld) en er dus (hier) van overheidswege allerlei subsidies en maatregelen genomen worden om er maar gang in te krijgen. En dat is deels gelukt: bij de zakelijke/leaserijder/ondernemer, iig de bovenmodale klasse.

En dan zeg jij dit:
Eeuwe schreef: 18 aug 2023, 22:14 Niet iedereen heeft die luxe natuurlijk.
Dan moet ik hier toch wel even grinniken kerel:)

Koffie?

Robin

Bericht door Robin » 19 aug 2023, 08:09

veejay schreef: 18 aug 2023, 21:15 Dat was precies mijn punt, wat is er nu BMW aan als de 'commercial' eigenlijk voor alle electrische auto's geldt (zonnepanelen/voorrang op een parkeervergunning). Wat is de Unique Selling Point nu, de merknaam? De ongelofelijk goede after sales? Mischien de kwaliteit van het spul? De lekkere koffie als je gebruik moet maken van je garantie en in de wachtruimte zit? Geen idee... ;-)
Dit dus. Het wordt allemaal eenheidsworst qua rijbeleving. Wel modelletje vind je het leukst(lees welke past in je budget?)

Tesla heeft natuurlijk zijn enorme voorsprong als pionieer. Maar die voorsprong begint te slinken begreep ik?
Koranen zoals KIA geloof ik hebben het steeds beter voor elkaar.

Nu met het mes op de keel iets electrisch: gewoon een Tesla. Hoef ik niet over na te denken. Dan neem ik bouwkwaliteit en wachten op te dure parts (van wat ik hoor en lees) wel voor lief.

Tuurlijk zie ik dat een Taycan/Etron/i4 M50 (kan ik wel mee leven, alledrie) wel mooier in elkaar steekt dan de rest(hoop ik)
Maar ik vind een Polestar 2 of die gekke grote KIA ook wel leuk om te zien!

Maar het mes zit nog niet op m'n keel :kikker:

Zolang in dit draadje er niet (meer) wordt gefocussed op milieu en klimaat ben ik al blij en kunnen we focussen op de realiteit :
De voors en de tegens.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 aug 2023, 08:17

Voor DF blijft de grootste tegen van EV: Gewicht en gemis aan beleving. Dus zolang je plezier maakt op papenburg Robin vooral niet vrijwillig een EV pakken :)

Voor: is comfort in alle vormen van geruisloos, direct koppel, voorklimatisering en goedkoop rijden ook zonder zonnepanelen (zie rekenvoorbeeld pagina terug :) )

Robin

Bericht door Robin » 19 aug 2023, 08:53

Ik snap je 100% Martijn, maar dat geldt voor 'jou' en andere zakelijke rijders/ondernemers etc.

Goedkoop rijden dat is allemaal waar, maar de reden waarom goedkoper veracht ik. Tot het Einde der Tijden.
En jij ook volgens mij. Maar goed pakken wat je pakken kunt natuurlijk(no offence) qua subsidies en 'goedkoop'.
En echt 'eigenbelang' rules. Dat weet ik sinds de Coronacrisis als geen ander.....

Geef mij dan een hele dikke diesel om EU door te crossen. Als je in Umgebung Bremen/Hamburg woont en je moet een paar keer per week in Stuttgart/München 'het Zuiden' weetikveel zijn (en echt dat is geen fabeltje) , wat heb je dan aan je EV.

In Nederland werkt 't EV gebeuren 'perfect', want compact landje, top EV infrastructuur /laadmogelijkheden. Subsidies.
Maar voor hoelang nog?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 aug 2023, 09:13

Ik zou persoonlijk liever idd een dikke benzine rijden 440i gran coupé bijvoorbeeld :df: voor mij perfecte compromis tussen daily en fun icm voldoende gezins ruimte.

Maar zoals eerder aangehaald dat is voor mij geen optie meer, het is verplicht lease en verplicht Benz EV voor mij. Ga ik verder niet over zeuren want uiteraard dik luxe “probleem” maar wel de reden dat ik een Benz EV rijdt.

Goedkoper is het trouwens niet (meer) ik betaal 600eur per maand netto belasting om privé te mogen rijden met dat hok waarbij de vorige benzine lease benz 500eur koste dus de EV is zelfs duurder.

Particulier is EV wél goedkoper dan benzine door het verschil stroom kosten vs benzine tanken en geen wegenbelasting. Vandaar dat MDV (die niks met Drivingfun heeft) de A3 heeft ingeruild voor een Born scheelt haar 200eur per maand en is comfortabeler door eerder genoemde redenen.

Robin

Bericht door Robin » 19 aug 2023, 09:55

Ja jouw uitleg is spot on hoor Martijn. Ik snap jullie beweegredenen 100% en in jullie schoenen had ik ook zo gehandeld denk ik...

Even dit:
-verplicht Benz EV voor mij
-Particulier is EV wél goedkoper dan benzine door het verschil stroom kosten vs benzine tanken en geen wegenbelasting.

Geen speld tussen te krijgen, not kidding. Maar we weten wel het hoe en waarom en daar ben ik behoorlijk flauw van :)

Baboulah

Bericht door Baboulah » 19 aug 2023, 14:18

Het geluidloze is bij juist altijd de grootste reden waarom ik anti EV's ben, ik kan gewoon niet tegen stilte, ook thuis heb ik altijd wel iets aanstaan wat herrie/geluid maakt, een vaatwassen, wasmachine, tv, radio, ALTIJD. En mensen die dan zeggen dan zet je de radio in de auto toch aan? nee want in de auto rijdt ik juist zonder radio etc omdat ik de mechaniek etc lekker wil horen en van genieten. De radio in de Ferrari staat bijv nog niet eens ingesteld op zenders in NL, of de taal uberhaupt aangepast, heb er niet eens aangezeten nog, wil een auto horen...

Knot

Bericht door Knot » 19 aug 2023, 14:54

Baboulah schreef: 19 aug 2023, 14:18 nee want in de auto rijdt ik juist zonder radio etc omdat ik de mechaniek etc lekker wil horen en van genieten. De radio in de Ferrari staat bijv nog niet eens ingesteld op zenders in NL, of de taal uberhaupt aangepast, heb er niet eens aangezeten nog, wil een auto horen...
Dit zal ik nooit kunnen bevatten, misschien de eerste ritjes in een heel speciale auto als een F430, 675LT oid, maar zelfs daarna alleen muziek uit als je echt gaat knallen. Je gaat mij niet vertellen als je 100 over de snelweg cruised dat je dan naar dat eentonige geluid van je motorblok aan het luisteren bent een uur lang.

Bram

Bericht door Bram » 19 aug 2023, 18:55

Baboulah schreef: 19 aug 2023, 14:18 Het geluidloze is bij juist altijd de grootste reden waarom ik anti EV's ben, ik kan gewoon niet tegen stilte, ook thuis heb ik altijd wel iets aanstaan wat herrie/geluid maakt, een vaatwassen, wasmachine, tv, radio, ALTIJD. En mensen die dan zeggen dan zet je de radio in de auto toch aan? nee want in de auto rijdt ik juist zonder radio etc omdat ik de mechaniek etc lekker wil horen en van genieten. De radio in de Ferrari staat bijv nog niet eens ingesteld op zenders in NL, of de taal uberhaupt aangepast, heb er niet eens aangezeten nog, wil een auto horen...
Neem gewoon kinderen, heb je gratis altijd een bak lawaai :tooth:

Turbo

Bericht door Turbo » 19 aug 2023, 23:47

Opa schreef: 15 aug 2023, 00:42 Zijn geen fake beelden: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... le-highway

JP

Bericht door JP » 20 aug 2023, 00:16

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie