Afgelopen zaterdag ben ik gaan proefrijden. De eerste auto was de Ford Focus ST. De laatste tijd veel gelezen op internet en filmpjes bekeken. De auto staat hoog aangeschreven in "hot hatch land". De combinatie van 280pk, sper, recaro's en goed onderstel leek mij een geweldig bommetje.
Eerst ging de verkoper nog even mee om te tanken, rustig naar het tankstation gereden. Zitpositie is belangrijk voor mij. Deze was goed en stoelen geven veel steun. Je merkt dat de auto zeer direct stuurt, misschien iets te kunstmatig, maar niet storend.
Na het tanken de verkoper weer afgezet, de motor was op temperatuur, dus tijd om hem even goed te testen. De auto was een Duitse import, stond nog op compleet versleten winterbanden. Ik heb hem gelijk in de race mode gezet en esp uit om het sper ook te testen.
Het elektronisch sper werkt wel mooi, maar met de versleten banden was het tot 80km/h wielspin. Het was ook nog een beetje nat. De auto schakelt erg fijn en pakt lekker op. De auto sleurt er lekker aan met 420Nm.
Het klinkt allemaal top, maar het is niet mijn auto. Eigenlijk viel mij het tegen. De auto is erg zenuwachtig. Ik vind de motor niet fijn. Het is een aan/uit knop. Wegligging is speels en leuk, maar door de motor laat ik hem staan. Ik heb eigenlijk altijd atmosferische auto's gereden. Wellicht moet ik wennen aan turbo motoren, maar dit is hem niet. Toen ik de eerste keer in mijn 130i stapte, kreeg ik gelijk een goed gevoel. Dit kreeg ik niet bij de Ford Focus, erg jammer, want was in mijn hoofd al bezig met de ST. Deze auto zou het sowieso niet worden. De auto zag er opzich wel netjes uit, maar was van Hertz geweest. Reden steeds andere medewerkers in, zat ook een lijstje bij met de berijders. Wel eerlijk dat het autobedrijf dit liet zien enzo, maar geeft toch een minder gevoel. Denk je echt aan een "afgetrapt" exemplaar.
In de buurt stond ook nog een VW Golf 8 GTi. Ik had van tevoren weinig research gedaan over de Golf 8 GTi en had ook geen afspraak gemaakt. De Golf 8 is een erg mooie auto. De auto ziet er een stuk frisser uit dan de Golf 7. Het interieur vind ik erg mooi. Maar in basis gaat het mij om het autorijden. Bij de Focus had ik een grote verwachting, met de Golf had ik geen verwachting.
De auto stond binnen netjes gepoetst, maar het was geen probleem om even proef te rijden. Ging allemaal erg makkelijk.
Eerst de auto netjes warm gereden. Infotainment snapte ik weinig van, daar moet je echt even inlezen. Dat is geen plug en play. Het viel mij gelijk op dat de motor veel fijner aanvoelde, geen aan/uit knop. De DSG doet het gewoon goed met normaal rijden. De zitpositie is ook goed, de stoelen vond ik wel een stuk minder. Ik had na 25min wel beetje last van mijn rug, wellicht is het even spelen met de instellingen.
De Golf voelt als een echte allrounder. Nadat alle vloeistoffen op temperatuur waren werd het tijd om een beetje gas te geven. Bij het insturen merk je wel dat de auto echt een stuk minder communicatief is. Ik heb ooit eerder een auto uit het VAG stal gereden, een Leon Cupra V6. Wel lang geleden en misschien niet te vergelijken, maar daar had ik het destijds ook.
Maar al met al vond ik de Golf GTi een betere auto. Als Ford de motor van de Golf had, dan was het een geweldige auto!
Ik heb dus geen reseach gedaan en ben niet echt een VAG man, dus weet niet alle ins en outs. Thuis kwam ik erachter dat je de Clubsport moet hebben. Meer vermogen, denk beter onderstel en wellicht een beter sturende auto. Wellicht weten mensen het hier? Stuurt de clubsport een stuk beter? 245pk is wel snel, maar niet spectaculair, 300pk kan de auto beter hebben verwacht ik.
En nu? De Megane RS Trophy nog proberen? Ik lees dat deze nog harder is dan de Focus. De Focus heeft een adaptief onderstel, de Megane is altijd hard geveerd, dus ik denk dat ik deze auto sowieso ga overslaan. Hetzelfde geldt voor de Hyundai I30N.
Voordat ik de Golf Clubsport ga proberen, ga ik toch maar in de M140i proefrijden. Ik zei vooraf dat ik juist deze auto niet wil. Ik wil iets anders, maar ik denk dat ik toch een BMW man ben. In Nederland staan er niet echt veel. Ik wil wel de perfecte samenstelling, een donkergrijze 5 deurs lci automaat met handmatig verstelbare stoelen (alcantara).
To be continued!