Stefan's BMW 130i LCi / Baby AMG P22

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Re: Stefan's BMW 130i LCi / Verkocht P16

Bericht door StefanW » 05 aug 2024, 14:23

Godspeed schreef: 31 jul 2024, 12:04 Moet het een Trophy zijn?

https://link.marktplaats.nl/m2135616981 ... nt=app_ios
Dik ding wel ja!

De vraag is of het model mooier vindt dan een Focus ST mk4? Ik moet ze beide gaan rijden. Zit wel vaak op Autoscout enz. Grootste kanshebber is een Focus ST hatch. Eigenlijk een fel kleurtje, omdat ie zich verder niet onderscheid aan een ST-line, wat erg jammer is.
Dat heeft de Megane wel weer met zijn bredere schermen.

Focus ST gaat met simpele Mount tune chip naar 330pk. Er is een aktiemodel geweest van de ST, de Edition. Daar zat een KW variant 3 onder vanaf fabriek. Zijn nog wel erg duur, maar pfff zat alweer te kijken wat zo'n schroefsetje kost. Ford heeft zelf een beschrijving erbij gedaan met alle standen voor straat, circuit en zelfs nurburgring.

Kijk eens hoe speels deze auto is! Dit is wel wat ik zoek in een auto.

Knot

Bericht door Knot » 05 aug 2024, 23:41

330pk lijkt mij voldoende met KW set en goede remblokken/vloeistof

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 aug 2024, 07:07

Leuk filmpje inderdaad, maar die rijder van l'argus is gewoon altijd met any auto daar erg goed daar kan die halve Rus nog wat van leren:)

Hij komt mooi 'net niet' om op gaslos : beter dan een 205GTI die meteen bijna haaks stond(hoewel.... :P )

M'n vraag is: welke banden zaten onder deze Focus? Helpt mee of kan de pret drukken.

Maar geef mij maar een redelijke rwd hoor:)

Philipoo

Bericht door Philipoo » 06 aug 2024, 08:18

Tijd voor de pookie ST dus?

StefanW

Bericht door StefanW » 06 aug 2024, 09:05

Knot schreef: 05 aug 2024, 23:41 330pk lijkt mij voldoende met KW set en goede remblokken/vloeistof
Dat dus...doordeweeks naar je werk/supermakt, genoeg comfort en in de het weekend kun je nog een rondje ring rijden en dan rij je gewoon lekker mee op de baan.
Robin schreef: 06 aug 2024, 07:07 Leuk filmpje inderdaad, maar die rijder van l'argus is gewoon altijd met any auto daar erg goed daar kan die halve Rus nog wat van leren:)

Hij komt mooi 'net niet' om op gaslos : beter dan een 205GTI die meteen bijna haaks stond(hoewel.... :P )

M'n vraag is: welke banden zaten onder deze Focus? Helpt mee of kan de pret drukken.

Maar geef mij maar een redelijke rwd hoor:)
Het "nadeel" is dat de auto wel veel lijkt op de 106 rallye. Daar bestuur ik de auto op dezelfde manier als hem, maar door de kleine wielbasis is de "drifthoek" klein. Voordat ik de 130i kocht heb ik bijvoorbeeld ook gereden met de Megane 3 RS. Fantastiche auto, maar destijds niet gedaan, omdat ik dan twee "dezelfde" auto's heb en de Megane veel sneller is dan de 106.

Maar nu zoek ik gewoon een leuke combinatie van daily driver en sportieve hatch. De eerder genoemde Clubman JCW is wellicht ook nog een optie. Moet wel zeggen dat ik een R53 JCW en R55 Clubman heb gehad en de Clubman was destijds wel een stuk minder "sportief". Maar gewoon keertje proefrijden. Net als de Megane RS.
Philipoo schreef: 06 aug 2024, 08:18 Tijd voor de pookie ST dus?
Pookie heeft wel smaak :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2024, 09:15

https://topgear.nl/autotest/ford-focus- ... m365-2022/

280pk naar 365pk

Is wel met downpipe enz maar wordt het wel serieus vermogen en koppel.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 06 aug 2024, 09:35

Mijn vriendin had een simpele Focus diesel uit 2019. Dat ding stuurde al verrassend goed en zette ook graag de kont om op afritten ed. Zo'n ST kan alleen maar top zijn als daily.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 06 aug 2024, 09:39

zo'n ST station vind ik ook wel een leuke daily eigenlijk. Maar ben een x proef gaan zitten en er was iets wat me toen tegenstond.. weet alleen niet meer wat, denk dat ik te hoog zat en dat de stoel niet lager kon

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2024, 11:46

Was t niet het blauwe logo met die 4 letters op het stuur? :tooth:

Martijn M

Bericht door Martijn M » 06 aug 2024, 13:39

Of de rest van dat afgrijselijke interieur/middenconsole?

Afbeelding

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 06 aug 2024, 13:53

Dit is een type ouder toch?

Philipoo

Bericht door Philipoo » 06 aug 2024, 13:53

Was oprecht aan het overwegen een focus RS 2.3 te kopen, totdat ik in levende lijve zag hoe afgrijselijk dat interieur is..

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 aug 2024, 13:58

Ik heb er totaal geen problemen mee. Als ik in de markt was kocht ik me gewoon zo’n Focus ST of RS. Kan prima met dat interieur leven.

StefanW

Bericht door StefanW » 06 aug 2024, 14:50

Ja dat is oude interieur, mk3. Met een Focus RS 2.3 heb je dan echt een oud interieur, ben ik met Philip eens.
Nieuwe is echt stuk beter.

Afbeelding

Facemodel MK 4,5 vind ik weer minder, daar worden de tellers compleet digitaal, vind analoog mooier.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 06 aug 2024, 15:53

Ik weet het, saai op DF, maar volgens mij is die 2.3 uit de ST wel vrij onzuinig tov z'n concurrenten met tweeliter. Misschien ff beetje speuren op Spritmonitor en consorten, toch niet onaardig voor een daily lijkt me.

StefanW

Bericht door StefanW » 06 aug 2024, 16:17

Heb even zitten kijken op spritmonitor:
  • Focus ST: 9,48L op 100km
    Megane RS: 9,68L op 100km
    Mini Clubman Cooper S JCW: 9,30L op 100km
    Mini Clubman Cooper S: 8,04L op 100km
    Seat Leon ST Cupra: 9,18L op 100km
    Seat Leon Cupra: 8,95L op 100km
Ter vergelijk met de vorige/huidige:
  • BMW 130i: 9,66L op 100km
    Peugeot 206 GTi: 8,29L per 100km
Het ligt wel allemaal dicht bij elkaar. De Clubman Cooper S 192pk is de zuinigste.
Uitgaande van 1500km per maand. Rij nu 1 op 12, als ik naar 1 op 10,5 ga, dan geef ik 35-50 euro per maand meer uit.
Dat is helemaal niet erg, want ik ga van 2x verzekering/wegenbelasting/onderhoud naar 1 auto.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 06 aug 2024, 17:00

Oh, dat valt wel mee dan!

JeroenT

Bericht door JeroenT » 07 aug 2024, 08:48

Ik had het al vaker gedeeld. Ten tijde van mijn F23 m240i had ik proefritjes met de Megane 4 RS en de Focus ST.

De Megane was langzaam en comfortabel, de zit positie ook niet fijn ivm de korte/lage zitting. Het gaf me niet het gevoel met iets leuks te rijden. Hij zag er wel dik uit, misschien was het wel een GT line met RS bodykit...

De Focus ST (hatch) echter.... Pret machientje! Stevig onderstel, voelde rap aan, zit positie goed. De uitlaat klappen waren wel wat kinderachtig, maar ach. Ik had echt plezier in de korte proefrit.
Toen geen leuke deal kunnen maken, maar de Focus ST wil ik best nog een keer proberen.

Knot

Bericht door Knot » 07 aug 2024, 09:25

StefanW schreef: 06 aug 2024, 14:50 Ja dat is oude interieur, mk3. Met een Focus RS 2.3 heb je dan echt een oud interieur, ben ik met Philip eens.
Nieuwe is echt stuk beter.

Afbeelding

Facemodel MK 4,5 vind ik weer minder, daar worden de tellers compleet digitaal, vind analoog mooier.
Dit is idd precies wat je moet/wil hebben!

StefanW

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door StefanW » 26 aug 2024, 10:25

Afgelopen zaterdag ben ik gaan proefrijden. De eerste auto was de Ford Focus ST. De laatste tijd veel gelezen op internet en filmpjes bekeken. De auto staat hoog aangeschreven in "hot hatch land". De combinatie van 280pk, sper, recaro's en goed onderstel leek mij een geweldig bommetje.

Afbeelding

Eerst ging de verkoper nog even mee om te tanken, rustig naar het tankstation gereden. Zitpositie is belangrijk voor mij. Deze was goed en stoelen geven veel steun. Je merkt dat de auto zeer direct stuurt, misschien iets te kunstmatig, maar niet storend.
Na het tanken de verkoper weer afgezet, de motor was op temperatuur, dus tijd om hem even goed te testen. De auto was een Duitse import, stond nog op compleet versleten winterbanden. Ik heb hem gelijk in de race mode gezet en esp uit om het sper ook te testen.
Het elektronisch sper werkt wel mooi, maar met de versleten banden was het tot 80km/h wielspin. Het was ook nog een beetje nat. De auto schakelt erg fijn en pakt lekker op. De auto sleurt er lekker aan met 420Nm.

Afbeelding

Het klinkt allemaal top, maar het is niet mijn auto. Eigenlijk viel mij het tegen. De auto is erg zenuwachtig. Ik vind de motor niet fijn. Het is een aan/uit knop. Wegligging is speels en leuk, maar door de motor laat ik hem staan. Ik heb eigenlijk altijd atmosferische auto's gereden. Wellicht moet ik wennen aan turbo motoren, maar dit is hem niet. Toen ik de eerste keer in mijn 130i stapte, kreeg ik gelijk een goed gevoel. Dit kreeg ik niet bij de Ford Focus, erg jammer, want was in mijn hoofd al bezig met de ST. Deze auto zou het sowieso niet worden. De auto zag er opzich wel netjes uit, maar was van Hertz geweest. Reden steeds andere medewerkers in, zat ook een lijstje bij met de berijders. Wel eerlijk dat het autobedrijf dit liet zien enzo, maar geeft toch een minder gevoel. Denk je echt aan een "afgetrapt" exemplaar.

In de buurt stond ook nog een VW Golf 8 GTi. Ik had van tevoren weinig research gedaan over de Golf 8 GTi en had ook geen afspraak gemaakt. De Golf 8 is een erg mooie auto. De auto ziet er een stuk frisser uit dan de Golf 7. Het interieur vind ik erg mooi. Maar in basis gaat het mij om het autorijden. Bij de Focus had ik een grote verwachting, met de Golf had ik geen verwachting.
De auto stond binnen netjes gepoetst, maar het was geen probleem om even proef te rijden. Ging allemaal erg makkelijk.

Afbeelding
Afbeelding

Eerst de auto netjes warm gereden. Infotainment snapte ik weinig van, daar moet je echt even inlezen. Dat is geen plug en play. Het viel mij gelijk op dat de motor veel fijner aanvoelde, geen aan/uit knop. De DSG doet het gewoon goed met normaal rijden. De zitpositie is ook goed, de stoelen vond ik wel een stuk minder. Ik had na 25min wel beetje last van mijn rug, wellicht is het even spelen met de instellingen.
De Golf voelt als een echte allrounder. Nadat alle vloeistoffen op temperatuur waren werd het tijd om een beetje gas te geven. Bij het insturen merk je wel dat de auto echt een stuk minder communicatief is. Ik heb ooit eerder een auto uit het VAG stal gereden, een Leon Cupra V6. Wel lang geleden en misschien niet te vergelijken, maar daar had ik het destijds ook.

Afbeelding

Maar al met al vond ik de Golf GTi een betere auto. Als Ford de motor van de Golf had, dan was het een geweldige auto!
Ik heb dus geen reseach gedaan en ben niet echt een VAG man, dus weet niet alle ins en outs. Thuis kwam ik erachter dat je de Clubsport moet hebben. Meer vermogen, denk beter onderstel en wellicht een beter sturende auto. Wellicht weten mensen het hier? Stuurt de clubsport een stuk beter? 245pk is wel snel, maar niet spectaculair, 300pk kan de auto beter hebben verwacht ik.

En nu? De Megane RS Trophy nog proberen? Ik lees dat deze nog harder is dan de Focus. De Focus heeft een adaptief onderstel, de Megane is altijd hard geveerd, dus ik denk dat ik deze auto sowieso ga overslaan. Hetzelfde geldt voor de Hyundai I30N.

Voordat ik de Golf Clubsport ga proberen, ga ik toch maar in de M140i proefrijden. Ik zei vooraf dat ik juist deze auto niet wil. Ik wil iets anders, maar ik denk dat ik toch een BMW man ben. In Nederland staan er niet echt veel. Ik wil wel de perfecte samenstelling, een donkergrijze 5 deurs lci automaat met handmatig verstelbare stoelen (alcantara).

To be continued!

Knot

Re: Stefan's BMW 130i LCi / Proefrit ST en GTi p19

Bericht door Knot » 26 aug 2024, 10:32

Jammer dat de ST tegenviel, was er geen verschil mate van nerveus reageren in andere rijmodus?

Wil je power uit dat EA888 blok kan prima overigens, de Audi S3 haalt er 310pk uit van het vorige model, of kijken naar een Golf R dan heb je het standaard zonder te chippen.

StefanW

Bericht door StefanW » 26 aug 2024, 10:42

Nee, ook in de normale modus. Ik vind een turbo blok met een turbo gat gewoon niet fijn, dan geef je gas en gebeurd er niks en ineens gaat ie. Misschien ligt het aan mij en moet je je rijstijl aanpassen. In de sport stand doet ie rev matching, leek mij wel grappig, maar vind het helemaal niks. Als je het namelijk zelf ook doet, dan blijft ie het ook doen. Misschien kun je het uitzetten, maar niet naar gekeken.

Bij de Golf heb je het "turbogat" bijna niet door, trekt gewoon vanuit onderin.

De Golf Clubsport gaat met enkel chip naar 385pk en 500Nm bij JD.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 26 aug 2024, 10:53

Ze hebben bij Golf Clubsport wel enigszins aan onderstel gesleuteld (zie https://www.autoblog.nl/nieuws/volkswag ... ort-181688), maar maakt tijdens rijden geen heel groot verschil. Blijft ook allrounder, maar zeg voor het gemak 10% scherper dan gewone GTI. Grootste verschil is de motor. Bij de gewone GTI (245 pk) beetje underwhelming en bij de Clubsport 'spot on'. Dan is de EA888 echt een parel. Heerlijke motor die vooral bovenin klaarwakker is. Zeker voor een turbomotor.

Ja, de aanschafprijs is hoger maar qua afschrijving ben je denk ik zelfde kwijt onder aan de streep. Dus als je de keus hebt, zou ik altijd voor de Clubsport gaan. Ook omdat die er veel bruter uitziet.

ps.....er staat een hele mooie te koop op het forum.

Wat de rest van de opties betreft. Vorige generatie Mini (die tot 2023 zeg maar) ben ik geen fan van de snellere modellen. Ziet er leuk uit, mooi interieur maar qua rijden teleurstellend. Missen sper en speelsheid. Ook vind ik de geknepen motor (JCW, 231 pk) niet de allerfijnste.

Megane 4 RS iig cupversie of Trophy. Je wilt het sper. En BMW M140i, de motor is goddeiljk maar auto heeft wel mods nodig. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Hyundai i30N? Die is ook echt wel heel gaaf. En ook speels genoeg.

Wat betreft de Leon CUPRA? Ik heb er twee gehad (280 en Cupra R) en het zijn ook geweldige allrounders. Zeker de R is wel een bruut apparaat. Zie kort vergelijkje met een 7.5 GTI TCR (https://driveaholic.nl/rijtest-volkswag ... n-cupra-r/). De Golf 7.5 GTI TCR heeft overigens wel veel mooier interieur dan GTI 8. Maar de GTI 8 rijdt wel weer tandje beter.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 26 aug 2024, 11:00

Jammer van de ST. Wat Knot ook zei, is er nog iets qua rijmodus aan te passen? Zou toch wel moeten lijkt me?

En mijn ervaring met de gewone RS(zelf gereden) en Trophy RS(meegereden) is dat ze beiden comfortabeler waren dan mijn F23 M240i. Ik vond oa daardoor de beleving tegenvallen, naast de tamme 1.8 Turbo.
De ST was juist stugger dan de M240i, wat mij wel beviel.

Knot

Bericht door Knot » 26 aug 2024, 11:04

Ik vond de Fiesta ST op het te harde onderstel na eigenlijk een heerlijk wagentje om op straat mee los te gaan, gasreactie nooit vervelend gevonden, lijkt me dat het bij de Focus niet ineens drama moet zijn, al is het wel een compleet andere motor natuurlijk maar zitten deels dezelfde mensen aan de ontwerptafel lijkt me.

Plaats reactie