Heb zojuist een proefrit van ca. 45 min. gemaakt in een F10 528iA:
Allereerst, zilvergrijs zou niet mijn kleur zijn op deze auto. Zou liever in donkergrijs, blauw of zwart gaan aangezien ik dit een chiquere kleur vind. Ben wel erg benieuwd hoe hij in Alpinweiss zou uitkomen.
Maar goed, instappen, de juiste zitpositie creëren en dat was in de auto geen probleem. De optionele sportstoelen hadden voldoende stelmogelijkheden en stuur kon heerlijk naar je toe gezet worden. Dus zitpositie is gewoon goed, typisch BMW. Bij het wegrijden moest ik wel erg wennen aan de gevoelige gas- en rempedaal aangezien deze erg bekrachtigd zijn. Eenmaal onderweg krijg je al gauw beide goed onder controle.
De auto had ook optionele schakelflippers achter het stuur en met een kleine tik snel in manuele modus wordt gezet, alleen vond ik dat naarmate je de flippers gebruikt hebt, de bak zelf heel snel weer overschakeld naar auto-modus, soms iets te snel naar mijn mening. Bij manuele modus schakelt de bak erg snel en schakeltijden waren kort. Alleen als je in de 8e versnelling reed en bv. 80 km/u rijdt, moet je 6x flipperen om naar de 2e verzet te gaan. Dat is dus geen optie, dus dan alleen de kickdown gebruiken. Overigens vind ik de 8 versnellingen een beetje overkill, maar zal deels meewerken aan de Efficient Dynamics, maar voor manueel schakelen te veel van het goede.
Ook de diverse settings geprobeerd, normal, sport en sport+. Verschil qua demping vond ik niet groot, wel stuurt de auto wat zwaarder en directer in sport-modus. Maar geen schokkend verschil qua demping en weggedrag.
De motor ging gretig aan het gas, klonk tussen 5000 en 7000 rpm het lekkerst en motor moet op toeren gehouden worden om het beste eruit te halen. Gelukkig was dat geen probleem. Wel vond ik de motor wat vreemd klinken bij gas los. Auto blinkt niet uit qua koppel, maar wordt erg geholpen door de 8-traps automaat die zorgt dat je snel in het juiste toerengebied zit.
De verdere bedieningen in de auto heb ik niet geprobeerd, ben puur voor het rijden zelf gegaan en dat is me uitermate bevallen. Ondanks dat je het gewicht van de auto voelt, stuurt hij lekker direct (deels door Active steering) maar blinkt niet uit qua gevoel. Auto is wel goed te plaatsen bocht in en achtertrein heeft voldoende grip om de bocht door te accelereren. Met DSC off is een rokend binnenwiel bijna niet mogelijk, dus qua grip zit het wel snor.
Ik denk dat een 535i of 530d de beste motor is voor deze auto. Meer koppel onderin waardoor je wat rustig rijdt. Met de 528i moet je behoorlijk schakelen om het beste eruit te halen, geen straf, maar op een moment ben je dat zat en wil je net even wat meer power onderuit zonder veel te schakelen.
Al met al een begeerlijke auto met sportieve aspiraties zonder oncomfortabel te zijn. BMW geeft aan dit soort auto's nog steeds uitstekend te kunnen bouwen.
Zover mijn korte impressie.