Bron: http://www.ad.nl/autowereld/2665293/Pri ... squos.html" onclick="window.open(this.href);return false;Privacywaakhond: geen nationaal volgsysteem auto’s
DEN HAAG- De invoering van kilometerheffing mag niet uitmonden in een systeem waarin automobilisten voortdurend te volgen zijn. Daarvoor waarschuwde het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
De privacywaakhond wil dat minister Camiel Eurlings van Verkeer zijn wetsvoorstel aanpast om te voorkomen dat ,,in feite een nationaal volgsysteem ontstaat.’’ De toezichthouder pleit ervoor dat gedetailleerde gegevens over de route die automobilisten afleggen in de auto’s zelf worden bewaard. Dat moet de kans op misbruik van de gegevens verkleinen.
Om diezelfde reden zouden auto’s niet continu moeten worden gevolgd, maar alleen op punten die noodzakelijk zijn om de afgelegde kilometers in rekening te kunnen brengen.
De bewindsman kon donderdag niet meteen reageren, omdat hij geen tijd had gehad om de stukken te lezen. Hij stelde wel dat hij het CBP als een van de eerste had geraadpleegd over het voorstel.
Het kabinet wil de kilometerheffing geleidelijk invoeren. Vanaf 2011 zijn als eerste vrachtwagens aan de beurt en vanaf 2012 volgen de eerste personenauto’s. Die zouden dan bijvoorbeeld een kastje of andere apparatuur aan boord krijgen dat via satelliettechniek de gereden kilometers registreert. Tal van bedrijven, zoals Siemens en Logica CMG, staan al langer te trappelen om mee te doen aan het systeem. Het geldt ook voor TomTom, Deutsche Telekom, IBM en DaimlerChrysler. In Duitsland bestaat al sinds begin 2005 de ’LKW-Maut’, een tol voor vrachtwagens die werkt met kastjes.
Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.
- wjn
Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.
De soap gaat door:
- frankv
Ik weet, het CBP [college bescherming persoonsgegevens] wordt vaak als soft gezien, maar je kunt ze beter steunen:

Het CBP heeft vrij vergaande bevoegdheden om invoering van systemen naar hun hand te zetten, zo zijn ze vrij actief in de OV chipkaart, maar of ze ook wetgeving kunnen beinvloeden weet ik niet. Misschien is het wel zo dat ze er niks van kunnen zeggen als het in een wet staat.
Frank
Het CBP heeft vrij vergaande bevoegdheden om invoering van systemen naar hun hand te zetten, zo zijn ze vrij actief in de OV chipkaart, maar of ze ook wetgeving kunnen beinvloeden weet ik niet. Misschien is het wel zo dat ze er niks van kunnen zeggen als het in een wet staat.
Frank
-
Dit strooit zelfs hele Sahara's vol zand in het kilometerregistratie systeem. Het oude manier van belastingheffen gaat via de wegenbelasting, de BPM (bij aanschaf dus), de bijtelling en uiteraard via de brandstof. Bij al deze vormen van belasting is fraude zeer moeilijk omdat dit niet via de kenteken gaat maar via diegene die de eigenaar is van de auto. Bij de nieuwe manier van belastingheffen zijn er 2 zeer onbetrouwbare manieren van belastingbetalen: via foto's die je kenteken registreren (ik hoef niet uit te leggen wat het probleem is), en via GPS. Wat te denken onder viaducten, tunnels etc, stel je parkeert je wagen onder een tunnel, wat dan ? Je kan dan lekker onder een viaduct/tunnel de GPS beetje lopen manipuleren, beetje rondrijden kloten met km stand en ze kunnen je geen ene reet maken. Trouwens km onderbrekers hebben ze al jaren bij taxi's, dit kan ook heel gemakkelijk bij gewone auto's toegepast wordenHans schreef:’Diefstal platen dupeert onschuldigen’
Kentekens risico voor km-heffing
Grote vrees voor zand in raderen van registratie
door Harrie Nijen Twilhaar
AMSTERDAM, zaterdag
Invoering van de kilometerheffing in 2011 stuit op grote problemen omdat er in Nederland steeds meer valse kentekenplaten in omloop zijn. Automobilisten lopen daardoor financiële schade op als hun gestolen ’gekopieerde’ kentekenplaten straks ten onrechte voor betalingen worden geregistreerd.
Politiekorpsen in het hele land inventariseren momenteel hoe groot de omvang van het probleem precies is.
De fraude met kentekenplaten kan volgens diverse politiekorpsen ook negatieve gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid van de kilometerheffing. Criminelen kunnen door misbruik te maken van valse kentekenplaten veel automobilisten bewust financieel benadelen.
Volgens het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) strooien de valse kentekens zand in de raderen van de kilometerregistratie, ongeacht welk technisch systeem er gekozen wordt om de registratie te verzorgen.
De diefstal van kentekenplaten wordt in ons land steeds omvangrijker volgens het BVOM.
„Maar liefst 50 procent van alle auto’s die bij tankstations brandstof tanken zonder te betalen, beschikt over valse kentekenplaten”, stelt zegsman Jos Steehouder. „Het gaat hier om registraties van de website ’Tanken zonder betalen’ van het OM. Wat we zien is mogelijk het topje van de ijsberg. We hebben een beperkt beeld.”
Stickers
In Rotterdam zal het aantal aangiftes ten opzichte van 2006 van 1500 dit jaar uitkomen rond de 1700. Districtschef Bas van Tol wil het liefst niet te verwijderen bumperstickers in plaats van ijzeren kentekenplaten laten invoeren.
De chaos door het ontbreken van een database zorgt voor extra werk bij de regiopolitiekorpsen. Zo is de researchafdeling van de politie Utrecht gisteren gestart om het aantal valse kentekenplaten in beeld te brengen.
Politiekorpsen beschikken volgens het BVOM niet over een centrale database waarin alle gestolen of valse kentekens staan geregistreerd. „We treffen auto’s met kentekens aan die niet overeenkomen met het type voertuig of mogelijk brandstof”, aldus BVOM-zegsman Steehouder.
Bij de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie komen wekelijks bekeuringen van het CJIB retour. „Het gaat om auto-eigenaren die melden dat hun kenteken is misbruikt”, aldus een zegsvrouw.
Politiekorpsen adviseren automobilisten om hun kentekenplaten met popnagels vast te laten zetten. „Bij veel wasstraten in het hele land liggen wekelijks tientallen verloren kentekenplaten omdat ze niet goed vastzaten”, zegt Ewout Klok van de belangenorganisatie van tankstations.

En kilometerstanden manipuleren (bij taxi's) wordt al sinds de invoering van de rittenkaarten gedaan. Hier hebben ze nog steeds geen stokje voor kunnen steken. Ja ze pakken er wel een paar (domme) gasten bij, maar de rest draait de kilometerstanden als bezetenen terug.
Ze hebben dus nog een heeeeele lange weg te gaan met de invoering van deze shit.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Lange weg te gaan................................idd.................................
108 Teletekst di 07 okt
Autoverkeer neemt nog zeker 11% toe
` De drukte op de wegen neemt in de
komende vier jaar met 11 tot 14 procent
toe.Dat voorspelt het Kennisinstituut
voor Mobiliteitsbeleid.
Automobilisten zullen rekening moeten
houden met een forse toename van hun
reistijd.In het slechtste scenario zal
de reistijd 46 procent toenemen.Volgens
het instituut zal de brandstofprijs
verder dalen en leidt dat tot groei van
het autoverkeer.
Bij de berekeningen gaat het instituut
ervan uit dat geplande wegverbeteringen
voor 70 procent klaar zijn.Het
instituut is een zelfstandig centrum
binnen het ministerie van Verkeer.
108 Teletekst di 07 okt
Autoverkeer neemt nog zeker 11% toe
` De drukte op de wegen neemt in de
komende vier jaar met 11 tot 14 procent
toe.Dat voorspelt het Kennisinstituut
voor Mobiliteitsbeleid.
Automobilisten zullen rekening moeten
houden met een forse toename van hun
reistijd.In het slechtste scenario zal
de reistijd 46 procent toenemen.Volgens
het instituut zal de brandstofprijs
verder dalen en leidt dat tot groei van
het autoverkeer.
Bij de berekeningen gaat het instituut
ervan uit dat geplande wegverbeteringen
voor 70 procent klaar zijn.Het
instituut is een zelfstandig centrum
binnen het ministerie van Verkeer.
-
Kijk, HIEROM kan ik mij dus wel druk maken!
Het is een Belgisch netwerk maar het komt dus deels ook gewoon in Nederland te staan......

Het is een Belgisch netwerk maar het komt dus deels ook gewoon in Nederland te staan......
Bron:BN/DeStem.nlOok 'nummerplaatlezer' in Baarle
door Norbert Bökkerink. vrijdag 10 oktober 2008 | 15:36 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 10 oktober 2008 | 15:40
BAARLE-HERTOG - Als de gemeenteraad ermee instemt wordt Baarle-Hertog opgenomen in het netwerk van nummerplaatlezers en beveiligingscamera's in de Politie Regio Turnhout. Het plan omvat de plaatsing van in totaal 23 vaste nummerplaatlezers in die regio.
Acht komen langs de op en afritten van de E34 onder Turnhout te staan en vijftien in een grote cirkel rond deze stad, waarvan twee op grondgebied van de gemeente Baarle-Hertog komen langs de Turnhoutseweg ter hoogte van Schaluinen en Weelde.
Het voorstel van het college van Burgemeester en Schepenen om deel te nemen aan het netwerk wordt in de raadsvergadering van 16 oktober besproken.
De Belgische politie beschikt al over verplaatsbare bewakings- en nummerplaatlezers, die worden ingezet op locaties waar de nood op dat moment het hoogst is. Het nu te realiseren vaste netwerk zal worden benut voor 'toezicht, opsporing en trajectcontrole', zodat het een belangrijke bijdrage kan leveren inzake zowel criminaliteitspreventie en -bestrijding als op het vlak van verkeersveiligheid'.
Zo kan het netwerk van pas komen bij de opsporing van 'rondtrekkende dadergroepen', de controle op sluipverkeer van vrachtwagens en de opsporing van snelheidsovertreders. De mogelijkheid bestaat dat het netwerk in de toekomst nog verder wordt uitgebreid.
- Daan
Wellicht ook iets te maken met het vuurwerk toerisme in die hoek?? Win-Win situatie voor die eikels daar.
Daan...
Daan...
-
Staat is eerst de poen wel kwijt om de crisis in de hand te houden. Het zou dom zijn om vele miljarden in een km administratie systeem te pompen waarvan we al weten dat het alle kanten lekt.
- RVV
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008/10 ... F9BA2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit kan nog wel eens positief uitvallen voor ons. Eurlings heeft weer wat uit te leggen.
29 Oktober 2008
Invoering kilometerheffing te duur
Het onderzoeksbureau van de Tweede Kamer heeft kritiek op de invoering van de kilometerheffing. Het innen van het geld van de automobilisten gaat meer kosten dan afgesproken.
De inningskosten zouden niet hoger mogen zijn dan 5 procent van de totale opbrengst, maar die norm wordt volgens het onderzoeksbureau overschreden.
De oppositie eist dat minister Eurlings de invoering van de kilometerheffing tijdelijk stillegt. De SP verwacht niet dat de kosten ooit nog zullen dalen;de VVD wil dat Eurlings de Kamer beter informeert. Morgen debatteert de Tweede Kamer over de kilometerheffing.
Dit kan nog wel eens positief uitvallen voor ons. Eurlings heeft weer wat uit te leggen.
- SteV6
Wanneer snapt dat Haagse kippenhok nu een keer dat je OF tolpoortjes OF brandstofaccijns moet gebruiken voor beprijzing van mobiliteit ... ipv dit achterlijk dure en risicovolle project genaamd kilometerheffing?!
SteV6
SteV6
- Hans
Hahaha!! Die Eurlings. Mooi zoethoudertje houd hij de Nederlandse automobilist voor. Ja, ja mensen, alle buitenlanders gaan ook betalen hoor. Als het mag van Europa, de Belgen het goed vinden en als de kosten van zo'n extra systeem niet te groot worden.Kilometerheffing ook voor buitenlandse automobilist(Novum) - Buitenlandse automobilisten moeten ook gaan betalen als de kilometerheffing wordt ingevoerd. Die toezegging deed minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) dinsdag in de Tweede Kamer tijdens een overleg over de kilometerheffing.
Meerdere partijen drongen daar op aan. "Wij vinden dat buitenlanders ook moeten dokken", zei Ger Koopmans van de grootste regeringspartij CDA. Paul de Krom (VVD) zei het 'compleet zot' te vinden wanneer buitenlandse automobilisten de dans zouden ontspringen, terwijl Nederlanders bijvoorbeeld in Frankrijk wel tol moeten betalen.
De minister deelde deze opvatting. Hij zoekt dan ook actief naar mogelijkheden om buitenlanders mee te laten betalen. Het is van belang voor het draagvlak onder de kilometerheffing. "Wij moeten immers ook geld in het mandje van de péage gooien." Daarnaast voorkomt het dat mensen in de grensstreken onterecht niet worden aangeslagen. Ook de 'medelanders in Brasschaat' die vaak in Nederland te vinden zijn, moeten gewoon meebetalen als het aan Eurlings ligt.
Wel maakte de bewindsman een voorbehoud. Het moet niet zo duur worden dat hierdoor de kosten voor de Nederlandse automobilisten stijgen. Ook moet Europa toestemming geven.
De kilometerheffing wordt vanaf 2011 ingevoerd voor vrachtwagens, een jaar later volgen de automobilisten. Bij het systeem wordt niet meer betaald voor het bezit van de auto, maar voor het gebruik. Alle auto's worden uitgerust met een kastje en dankzij satelliettechnologie kan worden bijgehouden wie waar rijdt. Afhankelijk van tijd, plaats en voertuig wordt een kilometerprijs vastgesteld. Wie met een vervuilende auto in de spits rijdt, is duurder af dan de automobilist in de provincie met een zuinige auto.
Voor buitenlandse automobilisten wordt mogelijk een elektronisch vignet ontwikkeld, zei Eurlings. "We moeten een systeem bedenken dat op enig draagvlak bij onze zuiderburen kan rekenen."
Bron : Novum
- Ayrton Jenna
Hmm, sinds een week of twee kom ik zelfs tweemaal telkabels tegen op de weg naar het werk. Zou dit voor snelheid zijn of gewoon om het aantal auto's te peilen? Ik houd me iig altijd even netjes aan de snelheid. Al is dat zeker moeilijk op al die leuke weggetjes :twisted: Ik geniet er nog maar van zolang het kan..Dexter schreef:Kijk, HIEROM kan ik mij dus wel druk maken!![]()
![]()
![]()
- Jelmer850i
Idd.. :spin: .... ik weet waar zijn huis woont...Wouter81 schreef:Enge gristenfundamentalist, die de Rouwe. Zat eerst in de gemeenteraad hier (Bolsward, waar ons bedrijf zit), jong gastje. Doorgepromoveerd naar de 2e kamer en pakt elke gelegenheid aan om zijn persoonlijke radicale verkeersutopieën erdoorheen te drukken.

Die knakker kon beter bij de Expert blijven tv's te verkopen.
- RutgerK
Het zal allemaal wel maar ik wens gewoon niet met een satelliet gevolgd te worden waar ik mij real time bevind. Misschien heb ik alle reden om bepaalde gedragingen niet te willen laten registreren. Je zal eens je patner willen verrassen en je moet daarvoor enige voorbereidingen treffen. Aan de andere kant moet het ook controleerbaar zijn wat mijn eindafrekening klopt.
Al deze onzin over betaling door buitenlander leidt alleen maar af van de vraag hoe Eurlings omgaat met niet alleen privacy richting de overheden maar ook privacy naar de directe omgeving.
Al deze onzin over betaling door buitenlander leidt alleen maar af van de vraag hoe Eurlings omgaat met niet alleen privacy richting de overheden maar ook privacy naar de directe omgeving.
- RVV
Mij boeit het geen zier of buitenlanders wel moeten betalen... ik wil weten waar wij aan toe zijn..
-
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2694 ... html?p=2,1" onclick="window.open(this.href);return false;
Bovendien zijn er uitzonderingen voor kleine autofabrikanten zoals Landrover. Ook fabrikanten van weinig verkochte modellen, zoals sportwagens en ambulances, worden ontzien.
Hoe zit dat hier. De roversgilde in denhaag zal de europese richtlijnen wel weer aan hun laars lappen zoals ze dat ook met de diefstal belasting BPM hebben gedaan.
Als straks de Co2 belasting in ons roversland op bijv een ferrari zo hoog is dat het verschil tussen netto prijs en de showroom prijs zo groot is dat je wordt uitgelachen als je zo n ding koopt. Dan kunnen de porsche ferrari lambo roll royce aston martin dealers de deur wel sluiten.
Of gaan we ons verbazen en trekken ze de prijzen in de EU naar elkaar toe?
Bovendien zijn er uitzonderingen voor kleine autofabrikanten zoals Landrover. Ook fabrikanten van weinig verkochte modellen, zoals sportwagens en ambulances, worden ontzien.
Hoe zit dat hier. De roversgilde in denhaag zal de europese richtlijnen wel weer aan hun laars lappen zoals ze dat ook met de diefstal belasting BPM hebben gedaan.
Als straks de Co2 belasting in ons roversland op bijv een ferrari zo hoog is dat het verschil tussen netto prijs en de showroom prijs zo groot is dat je wordt uitgelachen als je zo n ding koopt. Dan kunnen de porsche ferrari lambo roll royce aston martin dealers de deur wel sluiten.
Of gaan we ons verbazen en trekken ze de prijzen in de EU naar elkaar toe?
- Geelhoed
Het zal je gerust stellen dat dat ook niet gebeurt.RutgerK schreef:Het zal allemaal wel maar ik wens gewoon niet met een satelliet gevolgd te worden waar ik mij real time bevind.
- Hans
Best wel een positief berichtje, ik bedoel de milieubeweging is niet blij en de PvdA is teleurgesteld. Mooi toch.Andre schreef:http://www.telegraaf.nl/buitenland/2694 ... html?p=2,1
- RutgerK
Er is toch een registratie van wegvakken waar ik rijd?Geelhoed schreef:Het zal je gerust stellen dat dat ook niet gebeurt.RutgerK schreef:Het zal allemaal wel maar ik wens gewoon niet met een satelliet gevolgd te worden waar ik mij real time bevind.
Ik ben benieuwd naar de eerste (proef) rechtzaak van een automobilist die zijn afrekening aanvecht omdat hij/zij deze niet vind kloppen. Welke mogelijkheden zijn er dan en over welke informatie kan je allemaal beschikken om je rechtzaak te voeren?
- Jelmer850i
of de rijke mensen gaan wel ergens anders wonen ? Duitsland?
- Geelhoed
Maakt niet uit, ook dan moet je nog de kilometerprijs betalen.Jelmer850i schreef:of de rijke mensen gaan wel ergens anders wonen ? Duitsland?
Trouwens de lui die voor een paar cent naar het buitenland verhuizen ben ik liever kwijt dan rijk.
- Jelmer850i
alleen als je hier bent...
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
De auto industrie gaat momenteel behoorlijk door het stof................................geen mens koopt nog een kar....................
1 dit remt innovaties
2 we blijven rond rijden in "oude" meuk, hoe miljö vriendelijk is dat?
3 toekomstige eisen binnen Europa ( die mischien niet of anders tegen torenhoge kosten haalbaar zijn) kunnen er voor zorgen dat de Europese auto industrie zich gaat richten op China en India ( en hier de deur op slot gooit), met meer dan 2 miljard inwoners ook een redelijke afzet markt lijkt me, zonder moeilijke eisen en verplichtingen.
1 dit remt innovaties
2 we blijven rond rijden in "oude" meuk, hoe miljö vriendelijk is dat?
3 toekomstige eisen binnen Europa ( die mischien niet of anders tegen torenhoge kosten haalbaar zijn) kunnen er voor zorgen dat de Europese auto industrie zich gaat richten op China en India ( en hier de deur op slot gooit), met meer dan 2 miljard inwoners ook een redelijke afzet markt lijkt me, zonder moeilijke eisen en verplichtingen.
- RVV
Dat zie je nu al gebeuren Romo, Porsche gaat bv die nieuwe 4 deurs familieracer in Sjanghai introduceren, omwille van die markt.
- Niall
Vergeet niet dat je als je geluk hebt maximaal 60km/h kan halen in shanghai. Dus boulevard cruisers zullen het daar wel goed verkopen 

- GTRene
Vandaag op het nieuws dat ze de electrische auto's meer willen stimuleren dus wij als kopers minder hoeven te betalen...
Ik zie me eerlijk gezegd best rijden in zo'n snelle sportieve electriche wagen...zoals de Dodge EV (model lotus europa) of de Tesla roadster of zelfs zoals ze via van der Kooi doen een Lotus elise ombouwen tot electrokar
Maar 1 van de top auto's tot nu toe is de lightning GT wat een apparaat met omgerekend 700pk

Ik zie me eerlijk gezegd best rijden in zo'n snelle sportieve electriche wagen...zoals de Dodge EV (model lotus europa) of de Tesla roadster of zelfs zoals ze via van der Kooi doen een Lotus elise ombouwen tot electrokar

Maar 1 van de top auto's tot nu toe is de lightning GT wat een apparaat met omgerekend 700pk