Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- Bert ///M3
Re: Wereldwijde recessie + (bestuurs)crisis NL vanaf pagina
Dit verhaal kon je natuurlijk ook van mijlenver aan zien komen.
Aan de ene kant bezuinigingen die de bevolking raken en aan de andere kant het opkopen van schulden door de ECB welke voor een verhoogde inflatie zorgen.
Maw je word als volk langzaam uitgekleed door de regering middels bezuinigingen en door de EU/ECB dmv het weginflatteren van schulden.
Persoonlijk heb ik er zelf niet zo heel veel last van alleen dat ik iets meer kwijt zou zijn aan de verhoging van die BTW als ik in Nederland ben. En een misschien een fictieve waardevermindering van mijn huis maar dat is ook maar tijdelijk en word vervolgens wel opgelost door het inflatiebeleid van de EU.
Aan de ene kant bezuinigingen die de bevolking raken en aan de andere kant het opkopen van schulden door de ECB welke voor een verhoogde inflatie zorgen.
Maw je word als volk langzaam uitgekleed door de regering middels bezuinigingen en door de EU/ECB dmv het weginflatteren van schulden.
Persoonlijk heb ik er zelf niet zo heel veel last van alleen dat ik iets meer kwijt zou zijn aan de verhoging van die BTW als ik in Nederland ben. En een misschien een fictieve waardevermindering van mijn huis maar dat is ook maar tijdelijk en word vervolgens wel opgelost door het inflatiebeleid van de EU.
- GTRene
zit net te bedenken dat het ook betekent dat de brandstof weer duurder wordt..2% alleen door die btw verhoging, zo halen we de 2,-euro wel voor de superplus.
trouwens op nwe auto's halen ze zo ook aardig meer binnen,
op veel meer nog natuurlijk, doch bedoel meer in de trend van grote uitgaven, nieuw huis dus ook.
das wel makkelijk geld binnen harken zo'n lasten verzwaring
magoed, dan wordt het wel gedragen door iedereen en niet alleen zoals bv met dat kwartje van kok waar bv de autorijders groep de schatkist extra vulden/vullen.
trouwens op nwe auto's halen ze zo ook aardig meer binnen,
op veel meer nog natuurlijk, doch bedoel meer in de trend van grote uitgaven, nieuw huis dus ook.
das wel makkelijk geld binnen harken zo'n lasten verzwaring
magoed, dan wordt het wel gedragen door iedereen en niet alleen zoals bv met dat kwartje van kok waar bv de autorijders groep de schatkist extra vulden/vullen.
-
OnlineLuco
Ik denk dat de luxeartikelen branches toch behoorlijk last gaan krijgen hiervan, dus of het uiteindelijk meer oplevert voor de staat valt te betwijfelen.
-
OnlineEmielS60
Was het maar zo'n feest Rene. Banken verstrekken per maand minder hypotheek. Krijg met 1 salaris en geen huursubsidie (verdien normaal) net een hypo voor een garagebox (wel met elektriciteitGTRene schreef:het spel van het groter geheel...
opzich naar dat de huizen minder waard worden, doch voor starters of als jezelf een ander huis wil kopen bv, is dat huis ook goedkoper geworden.
Als je voor huursubsidie in aanmerking komt dan heb je geen vetpot, dus daar zit een bank echt niet op te wachten. Of je moet extreem goedkoop huren waardoor je de huusubsidie in een spaarpot kwijt kan.
- wjn
Ik heb het hiervandaan: RTL NieuwsLuco schreef:Volgens mij heb je iets niet goed gelezen wjn
Huurprijzen worden marktconform volgens het akkoord, dat betekent dus een forse stijging.
Want nu rekenen corporaties een percentage van de maximaal redelijke huurprijs,(die dus marktconform is)
En schrik niet, de meeste corporaties zitten nu op een percentage van 70 tot 80% van de maximaal redelijke huurprijs.
Dat zou in de praktijk betekenen dat ze tussen de 20 en 30% huurstijging moeten gaan rekenen, want dat betekent dat dan de huren pas marktconform zijn.
Als dit zo is gaan er veel mensen boven de huursubsidie grens komen met hun huur en zullen moeten verhuizen of raken hun huursubsidie kwijt.
Want nu houden corporaties bewust bepaalde woningen net onder de huursubsidie grens omdat mensen anders bijna nergens meer kunnen wonen.
Dus zover zie ik geen oplossing in de woningmarkt met deze regels, het wordt alleen nog maar gekker.
Feit is wel dat we meer gaan inleveren dan je nu hoort en de koopkracht drastisch achteruit gaat (en dus ook de inkomsten van de overheid). € 100,= per maand minder is nog het minste (bijv. € 30,= voor BTW, € 30,= voor huur, € 30,= voor reiskosten).De huren voor huurders met een inkomen van 33.000 tot 43.000 euro per jaar mogen worden verhoogd met de inflatie plus 1 procent
Basis zaken als werk en woning kun je meestal niet op besparen, je zult nu eenmaal naar je werk moeten en ik verdom het om 2,5uur te reizen (OV) ipv. 45min met de auto (en dat is enkele reis). Dus ga ik wel minder met vakantie, minder uit eten etc. etc.
- wjn
Het wordt dus niet gedragen door iedereen, want bijv. op de ontwikkelingshulp wordt niet bezuinigd en naar de EU uiteraard ook niet.GTRene schreef:magoed, dan wordt het wel gedragen door iedereen en niet alleen zoals bv met dat kwartje van kok waar bv de autorijders groep de schatkist extra vulden/vullen.
- GTRene
ik weet niet eens meer wanneer ik voor het laatst uit eten ben geweest
ja een keer met men zusje die dat ook betaalde, maar voor iets waar ik betaalde dus echt uit eten?
kan ik zo niet voor de geest halen, was eigenlijk altijd al buiten budget
owja, wellicht die 2x bij de Wok na CPZ een paar jaar terug als je dat wil meetellen
(prijs valt daar mee)
en vakantie? laatste keer was dacht ik in 2008, maar ook gene behoefte aan in men uppie...
en kan het dan veel beter gebruiken.
maar kan me voorstellen dat voor bepaalde groepen die dat wel nog net konden het nu heel moeilijk gaat worden en of aanpassen, hier en daar wat minder zodat het ergens anders nog kan oid.
en weer anderen geven zichzelf gewoon meer loon (bepaalde besturen/directies oid) als ze bv minder of geen bonussen meer krijgen, en ach die arme stakkers verdienden al zo weinig
edit: @wjn, idd, doch is die maatregel niet vastgekoppeld aan een bepaald bruto iets van NL?
stel dat NL dan minder draait dan ook in theorie iets minder hoeft af te dragen?
en ja die EU...opzich leuk in theorie doch in de praktijk behoorlijk moeilijk en de slimmerds plukken er waarschijnlijk de vruchten van, magoed het kan ons ook ooit goed uitkomen?
ja een keer met men zusje die dat ook betaalde, maar voor iets waar ik betaalde dus echt uit eten?
kan ik zo niet voor de geest halen, was eigenlijk altijd al buiten budget
owja, wellicht die 2x bij de Wok na CPZ een paar jaar terug als je dat wil meetellen
en vakantie? laatste keer was dacht ik in 2008, maar ook gene behoefte aan in men uppie...
en kan het dan veel beter gebruiken.
maar kan me voorstellen dat voor bepaalde groepen die dat wel nog net konden het nu heel moeilijk gaat worden en of aanpassen, hier en daar wat minder zodat het ergens anders nog kan oid.
en weer anderen geven zichzelf gewoon meer loon (bepaalde besturen/directies oid) als ze bv minder of geen bonussen meer krijgen, en ach die arme stakkers verdienden al zo weinig
edit: @wjn, idd, doch is die maatregel niet vastgekoppeld aan een bepaald bruto iets van NL?
stel dat NL dan minder draait dan ook in theorie iets minder hoeft af te dragen?
en ja die EU...opzich leuk in theorie doch in de praktijk behoorlijk moeilijk en de slimmerds plukken er waarschijnlijk de vruchten van, magoed het kan ons ook ooit goed uitkomen?
- duifjes.com
Yup....ik snap enerzijds wel dat men doorstroom wil in de *(huur) huizenmarkt...maar het word ongeveer verplicht duurder te gaan wonen als je meer verdient en volgens mij moet je dat lekker zelf bepalen......er word niet gekeken of iemand veel alimentatie etc moet betalen....wellicht heeft diegene een hobby en geeft niets om een huis wat groter is.,...men kijkt puur alleen naar de inkomsten.....volstrekt belachelijk....
Even een rekenvoorbeeld: stel je verdient netto 2000euro*(vreselijk weinig voor DF-ers..i know) ..bent dus verplicht vrijesector te huren 800euro zit je zo aan excl, dus voor de makkelijkheid 1000euro incl gwl, verzekeringen. Alimentatie 450euro want is wettelijk verplicht/vastgesteld door rechter, Lopende lening voor een auto 150euro permaand, overige autokosten, ziektekostenverzekeringen...reken maar, soms kun je met minder netto onder de streep beter uit zijn....en een hypotheek voor een klein flatje krijg je niet met bovenstaand rekensommetje....
Ik was verplicht duur te huren *(vrij sector) omdat ik niet in aanmerking kwam voor sociale woningbouw........ik woon nu anti-leegstand...wat een verademing
het heeft ook nadelen dat wel...maar zekerheid heb je bijna nergens. Ik woon in een pand van de gemeente dus overheid..gas water en licht betalen ze ook...dus ach...het komt vanzelf weer bij ze terug... :piraatje:
Even een rekenvoorbeeld: stel je verdient netto 2000euro*(vreselijk weinig voor DF-ers..i know) ..bent dus verplicht vrijesector te huren 800euro zit je zo aan excl, dus voor de makkelijkheid 1000euro incl gwl, verzekeringen. Alimentatie 450euro want is wettelijk verplicht/vastgesteld door rechter, Lopende lening voor een auto 150euro permaand, overige autokosten, ziektekostenverzekeringen...reken maar, soms kun je met minder netto onder de streep beter uit zijn....en een hypotheek voor een klein flatje krijg je niet met bovenstaand rekensommetje....
Ik was verplicht duur te huren *(vrij sector) omdat ik niet in aanmerking kwam voor sociale woningbouw........ik woon nu anti-leegstand...wat een verademing
-
OnlineLuco
Als je extreem goedkoop huurt, krijg je geen huursubsidie hoor.EmielS60 schreef:Was het maar zo'n feest Rene. Banken verstrekken per maand minder hypotheek. Krijg met 1 salaris en geen huursubsidie (verdien normaal) net een hypo voor een garagebox (wel met elektriciteitGTRene schreef:het spel van het groter geheel...
opzich naar dat de huizen minder waard worden, doch voor starters of als jezelf een ander huis wil kopen bv, is dat huis ook goedkoper geworden.).
Als je voor huursubsidie in aanmerking komt dan heb je geen vetpot, dus daar zit een bank echt niet op te wachten. Of je moet extreem goedkoop huren waardoor je de huusubsidie in een spaarpot kwijt kan.
WJN, ja dat is voor bepaalde inkomens, maar als je dus iets meer verdient of samen werkt gaat de regel niet op?
- wjn
Uiteraard, zelfde als voor huursubsidie. Als je boven de grens zit, krijg je dat niet meer.Luco schreef:Als je extreem goedkoop huurt, krijg je geen huursubsidie hoor.
WJN, ja dat is voor bepaalde inkomens, maar als je dus iets meer verdient of samen werkt gaat de regel niet op?
Wel cru is dat die grens niet wordt geindexeerd en zelfs naar beneden is/wordt bijgesteld.
- 350 Z
Duifjes jij weet ook wel dat het gros tussen de 1600 en 1800 euro netto per maand krijgt
Salarissen hier op DF zijn totaal niet representatief voor de maatschappij.
-
OnlineLuco
Dus dan mag het meer zijn dan die ene procent bovenop de inflatie, nou ik voorzie veel incassouitbreidingen bij de corporaties.wjn schreef:Uiteraard, zelfde als voor huursubsidie. Als je boven de grens zit, krijg je dat niet meer.Luco schreef:Als je extreem goedkoop huurt, krijg je geen huursubsidie hoor.
Wel cru is dat die grens niet wordt geindexeerd en zelfs naar beneden is/wordt bijgesteld.
- duifjes.com
was juist een geintje aan de zin350 Z schreef:Duifjes jij weet ook wel dat het gros tussen de 1600 en 1800 euro netto per maand krijgt![]()
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
@ Verhaal Dennis... je hebt natuurlijk wel gelijk. Natuurlijk worden 'we' genaaid door politici, die daar zitten voor 'onze' belangen. Maar daarvoor zitten ze daar niet, er zijn altijd andere belangen (hun eigen, Europese, belangen van lobbyisten) die prevaleren.
Vertrouwen hebben in een politicus (Rutte in jouw geval) zou ik nooit hebben. Ik wantrouw ze stuk voor stuk en stem ook niet meer. Politici zijn per definitie onbetrouwbaar, van links tot rechts. Ik ben dan ook geen voorstander van ons huidige politieke systeem. Totaal visie- en daadkrachtloos en vooral gericht op partijpolitiek en zeteltjes, macht dus. Kijk dan ook met afgrijzen naar die poppenkast van de laatste weken in Den Haag. Diep treurig.
Probeer mijn leven dan ook zo in te richten dat ik zo weinig mogelijk last heb van politieke maatregelen. Als eigen ondernemer verdien ik bovenmodaal, heb bewust een goedkoop koophuis gekocht met kleine hypotheek. Mijn vrouw werkt ook maar haar inkomen hebben we niet nodig om rond te kunnen komen hier. Nu heb ik wellicht 'makkelijk' praten maar deze manier van leven bevalt me uitstekend. Een BTW verhoging van een procentje of 10 vind ik ook niet leuk maar zal me financieel ook niet raken. Auto van de zaak dus niks te maken met 19 cent de km... gooi alle kosten op de zaak, drukt de winst dus da's weer minder VPB betalen. Zo komt het toch weer deels terug.
Dus: probeer waar mogelijk Den Haag terug te pakken met eigen middelen. Ga een 14% auto rijden, zorg dat ze op dat vlak weer weinig aan je verdienen.
Ik probeer mijn leven dus zo in te richten dat ik vooral zelf verantwoordelijk ben voor m'n eigen geluk en Den Haag daar zo weinig mogelijk invloed op kan uitoefenen. Dit door bewuste keuzes te maken en altijd zelf na te blijven denken, ook al wil de media en politiek je anders doen geloven (sluit maar af: die aflossingsvrije tophypotheek!). Ja, had ook die tophypo kunnen afsluiten op 2 inkomens, dan had ik ook luxer en mooier gewoond dan nu.... en ook veel financiële stress gehad. Nee dank u.
Vertrouwen hebben in een politicus (Rutte in jouw geval) zou ik nooit hebben. Ik wantrouw ze stuk voor stuk en stem ook niet meer. Politici zijn per definitie onbetrouwbaar, van links tot rechts. Ik ben dan ook geen voorstander van ons huidige politieke systeem. Totaal visie- en daadkrachtloos en vooral gericht op partijpolitiek en zeteltjes, macht dus. Kijk dan ook met afgrijzen naar die poppenkast van de laatste weken in Den Haag. Diep treurig.
Probeer mijn leven dan ook zo in te richten dat ik zo weinig mogelijk last heb van politieke maatregelen. Als eigen ondernemer verdien ik bovenmodaal, heb bewust een goedkoop koophuis gekocht met kleine hypotheek. Mijn vrouw werkt ook maar haar inkomen hebben we niet nodig om rond te kunnen komen hier. Nu heb ik wellicht 'makkelijk' praten maar deze manier van leven bevalt me uitstekend. Een BTW verhoging van een procentje of 10 vind ik ook niet leuk maar zal me financieel ook niet raken. Auto van de zaak dus niks te maken met 19 cent de km... gooi alle kosten op de zaak, drukt de winst dus da's weer minder VPB betalen. Zo komt het toch weer deels terug.
Dus: probeer waar mogelijk Den Haag terug te pakken met eigen middelen. Ga een 14% auto rijden, zorg dat ze op dat vlak weer weinig aan je verdienen.
Ik probeer mijn leven dus zo in te richten dat ik vooral zelf verantwoordelijk ben voor m'n eigen geluk en Den Haag daar zo weinig mogelijk invloed op kan uitoefenen. Dit door bewuste keuzes te maken en altijd zelf na te blijven denken, ook al wil de media en politiek je anders doen geloven (sluit maar af: die aflossingsvrije tophypotheek!). Ja, had ook die tophypo kunnen afsluiten op 2 inkomens, dan had ik ook luxer en mooier gewoond dan nu.... en ook veel financiële stress gehad. Nee dank u.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
+1 Wouter, zo doe en denk ik ook...........behoudens een 14% auto dan.................. 
-
OnlineLuco
Mooi verhaal Wouter en erg verstandig.
Toch komen er ook mensen in de problemen die net zulke verstandige keuzes hebben gemaakt dan jij.
Je zou maar werknemer zijn met een redelijk goede baan in de luxe artikelen, die nu extra belast worden, daardoor je baan kwijtraken.
Vrouw werkt in de kinderopvang dus no problem, vervolgens maakt den haag het zo duur dat 40% van de ouders hun kinderen elders op laten vangen of thuis blijven.
Waar blijf je dan met je verstandige keuzes?
Ik ben best wel optimistisch, maar zoals ze nu bezig zijn kan je inderdaad misschien beter niet werken en lekker je handje op gaan houden, beetje bijklussen en schijt aan alles hebben.
Toch komen er ook mensen in de problemen die net zulke verstandige keuzes hebben gemaakt dan jij.
Je zou maar werknemer zijn met een redelijk goede baan in de luxe artikelen, die nu extra belast worden, daardoor je baan kwijtraken.
Vrouw werkt in de kinderopvang dus no problem, vervolgens maakt den haag het zo duur dat 40% van de ouders hun kinderen elders op laten vangen of thuis blijven.
Ik ben best wel optimistisch, maar zoals ze nu bezig zijn kan je inderdaad misschien beter niet werken en lekker je handje op gaan houden, beetje bijklussen en schijt aan alles hebben.
- duifjes.com
Helemaal eens! en mooi verwoord.Wouter81 schreef:@ Verhaal Dennis... je hebt natuurlijk wel gelijk. Natuurlijk worden 'we' genaaid door politici, die daar zitten voor 'onze' belangen. Maar daarvoor zitten ze daar niet, er zijn altijd andere belangen (hun eigen, Europese, belangen van lobbyisten) die prevaleren.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Helemaal gelijk Luco. Ik realiseer me ook dat niet iedereen in mijn/romo's positie zit. Als werknemer wordt deze manier van leven al lastiger vol te houden. Maar dan kun en moet je zelf toch altijd goed blijven nadenken, of die tophypo, dat DSB krediet, die dure wintersportvakantie of die Wehkamp plasma koop-nu-betaal-later nou echt wel verstandig is.Luco schreef:Mooi verhaal Wouter en erg verstandig.
Uiteindelijk, als je naar het verleden kijkt, dan valt deze crisis wel mee. In 1929 hadden mensen letterlijk niks te vreten en nu klagen we dat we nog maar 1x op vakantie kunnen (of zelfs een jaar moeten overslaan). Misschien zijn we met z'n allen toch ook wel erg verwend geraakt.
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 29 apr 2012, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- duifjes.com
Luco en je hebt het idd niet altijd zelf in de hand....100.000den verhalen te vinden/horen...Luco schreef:Mooi verhaal Wouter en erg verstandig.
-
Onlinetomgtr
Uiteindelijk lult/stemt iedereen gewoon op zo'n manier dat hij/zij er financieel het best vanaf komt. Dus degenen die minder verdienen stemmen PVV als ze een hekel aan buitenlanders hebben en op SP als ze wel met buitenlanders om zich heen kunnen leven. Degenen die meer verdienen stemmen al naar gelang hun geloofsovertuiging of rechtvaardigheidsgevoel toelaat. Degenen die minder verdienen zeggen dat door niet de meer verdienende zwaarder te belasten ipv van iedereen zij zoveel belast worden dat werken bijna geen zin meer heeft, dus dat ze net zo goed van uitkering kunnen gaan leven. En de uitkeringen verlagen is op zich geen slecht idee maar dan lijden de goeden wel heer erg onder de slechten. Als je de belasting op hogere inkomens verhoogt vermindert de motivatie voor om harder te werken, je houdt er toch niks aan over. Helaas zijn mensen egoistich, dus je kan nooit uitgaan van het goede in de mens. Mensen zullen altijd voor zichzelf kiezen en waar mogelijk misbruik van situaties te maken.
Dan heb je ook nog een linksgeorienteerde midden partij die topbeloningen zwaarder willen aapakken. Dat klinkt allemaal heer erg logisch. als je een normaal inkomen hebt. Maar vergeet ff niet dat iemand die een miljoen verdient een half miljoen aan belasting betaalt!!! Gek he dat hij/zij graag wat aftrekposten zoekt. weet je hoeveel luie ettertjes daar nieuwe sportschoenen van kunnen kopen??
Ja ontwikkelingshulp naar beneden schroeven want er gebeurt toch niks nuttigs mee... Misschien zou je het beter moeten besteden. Bij degenen die niet eens durven te dromen van de "luxe"zoals een dak boven je hoofd en water wat je kan drinken, sanitaire voorzieningen, scholing, gezondheidszorg etc etc.
Links hobbies zoals kunst aanpakken. ja klinkt leuk, maar omdat al die sandalen die afstuderen van kunstacademie zo nodig subsidie moeten krijgen en we daardoor met pakhuizen onverkoopbare prutswerken zitten die werkelijk niemand wil zien moeten echte kunst organisaties zoals orkesten en musea stoppen of ook prutswerk gaan afleveren. Ook daar lijden de kwalitatief goeden onder de slechten.
Feit is, het zou heel makkelijk zijn om het begrotingstekort terug te brengen door juiste keuzes te maken. Minder aan onzin uitgeven. Minder ambtenaren, minder subsidies, simpelere belastingen, minder regeltjes, minder mensen die die het naleven van die regeltjes moeten controleren. Ik denk echt dat iedereen wel weet wat de juiste keuzes zijn, alleen zijn die vaak niet aan hun achterban te verkopen. En aangezien onze politiek steeds verder fragmenteert wordt het nemen van beslissingen steeds moeilijker. Door die fragmentatie blijven regeringen steeds korter zitten en is het risico op het terugdraaien van de paar beslissingen die genomen zijn voordat die beslissingen enig echt effect hadden steeds groter.
Dus wat we nodig hebben is ander kies stelsel met een veeeeel hogere kiesdrempel. Of eenpartij die belooft alleen maar technocraten met niet al te groot ego in de regering te zetten. Of een dictator met goede adviseurs. Weet het ook niet. Wat ik wel weet dat met dit zooitje het nooit wat wordt.
Dan heb je ook nog een linksgeorienteerde midden partij die topbeloningen zwaarder willen aapakken. Dat klinkt allemaal heer erg logisch. als je een normaal inkomen hebt. Maar vergeet ff niet dat iemand die een miljoen verdient een half miljoen aan belasting betaalt!!! Gek he dat hij/zij graag wat aftrekposten zoekt. weet je hoeveel luie ettertjes daar nieuwe sportschoenen van kunnen kopen??
Ja ontwikkelingshulp naar beneden schroeven want er gebeurt toch niks nuttigs mee... Misschien zou je het beter moeten besteden. Bij degenen die niet eens durven te dromen van de "luxe"zoals een dak boven je hoofd en water wat je kan drinken, sanitaire voorzieningen, scholing, gezondheidszorg etc etc.
Links hobbies zoals kunst aanpakken. ja klinkt leuk, maar omdat al die sandalen die afstuderen van kunstacademie zo nodig subsidie moeten krijgen en we daardoor met pakhuizen onverkoopbare prutswerken zitten die werkelijk niemand wil zien moeten echte kunst organisaties zoals orkesten en musea stoppen of ook prutswerk gaan afleveren. Ook daar lijden de kwalitatief goeden onder de slechten.
Feit is, het zou heel makkelijk zijn om het begrotingstekort terug te brengen door juiste keuzes te maken. Minder aan onzin uitgeven. Minder ambtenaren, minder subsidies, simpelere belastingen, minder regeltjes, minder mensen die die het naleven van die regeltjes moeten controleren. Ik denk echt dat iedereen wel weet wat de juiste keuzes zijn, alleen zijn die vaak niet aan hun achterban te verkopen. En aangezien onze politiek steeds verder fragmenteert wordt het nemen van beslissingen steeds moeilijker. Door die fragmentatie blijven regeringen steeds korter zitten en is het risico op het terugdraaien van de paar beslissingen die genomen zijn voordat die beslissingen enig echt effect hadden steeds groter.
Dus wat we nodig hebben is ander kies stelsel met een veeeeel hogere kiesdrempel. Of eenpartij die belooft alleen maar technocraten met niet al te groot ego in de regering te zetten. Of een dictator met goede adviseurs. Weet het ook niet. Wat ik wel weet dat met dit zooitje het nooit wat wordt.
-
Rupie
Dit had je wat mij betreft weg kunnen laten. Verder denk ik dat de versplintering van de politieke partijen een afspiegeling van de maatschappij is. Individualisme. Individualisme gaat een samenleving kapot aan. Want staat lijnrecht tegenover gemeenschapsgevoel. Prima. Maar dat zijn de gevolgen van de keuzes die we allemaal maken en dan kan je het best voor jezelf zorgen zoals Wouter aangeeft. Met dien verstande dat ik denk dat Wouter wel ook een bepaald gemeenschapsgevoel heeft. Maar hij herkent zich niet meer in de politiek.. Cirkeltje rond dus.Dan heb je ook nog een linksgeorienteerde midden partij die topbeloningen zwaarder willen aapakken. Dat klinkt allemaal heer erg logisch. als je een normaal inkomen hebt. Maar vergeet ff niet dat iemand die een miljoen verdient een half miljoen aan belasting betaalt!!! Gek he dat hij/zij graag wat aftrekposten zoekt. weet je hoeveel luie ettertjes daar nieuwe sportschoenen van kunnen kopen??
Ok, ik had er een beter verhaal van kunnen maken. Maar ik denk dat de vork zo in de steel steekt.
Dus prima toelichting Tom, maar het kiesstelsel is niet het probleem. Alhoewel ik verdomd goed begrijp wat je bedoelt, maar een democratie moet gebaseerd zijn op de mogelijkheid van individuele keuzes gebaseerd op een begrip van onderlinge afhankelijkheid. Zo.................
- wjn
+1Ruben schreef:Verder denk ik dat de versplintering van de politieke partijen een afspiegeling van de maatschappij is. Individualisme. Individualisme gaat een samenleving kapot aan. Want staat lijnrecht tegenover gemeenschapsgevoel. Prima. Maar dat zijn de gevolgen van de keuzes die we allemaal maken en dan kan je het best voor jezelf zorgen zoals Wouter aangeeft. Met dien verstande dat ik denk dat Wouter wel ook een bepaald gemeenschapsgevoel heeft. Maar hij herkent zich niet meer in de politiek.. Cirkeltje rond dus.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Net Buitenhofmet een zeer boeiend als ook zeer treffende collumn van Max Pam over het verhogen van de kiesdrempel en de wenselijkheid daarvan.
Maar ook 4 PvdA corryfeeën die ernstig onderling verdeeld zijn over koers en leiderschap bij hun partij.
Maar ook 4 PvdA corryfeeën die ernstig onderling verdeeld zijn over koers en leiderschap bij hun partij.
- jos_br
romo schreef:
Vreemd he??
Jos.
-
Tom
Er zijn allerhande regelingen voor kansarmen (die nog eens vinden er recht op te hebben). Ik denk dat we het allemaal prima vinden als geld naar mensen gaat die echt niet kunnen werken, gehandicapt zijn, etc. In de praktijk zijn het veelal tokkies die zwart bijklussen en bontkraagjes die bezig zijn met kleine criminaliteit. Een stel ondankbare honden die zich kapot lachen als ze thee moeten komen drinken bij mensen die nog steeds heilig geloven in een gemeenschapsgevoel. Want wat doen dat soort mensen terug voor de gemeenschap? In de meeste gevallen niks, klagen dat ze zielig zijn en nog meer nodig hebben. Zie daar, het individualisme is geboren.Ruben schreef: Individualisme. Individualisme gaat een samenleving kapot aan. Want staat lijnrecht tegenover gemeenschapsgevoel.