Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
-
- Auto: M2
Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
Thanks! Opbrengst is ongeveer 370 per paneel. Nog even gekeken en het zijn er zelfs 16. Uitgaande van 350 opbrengst per paneel kom ik dan op 5600 totaal. Met een verbruik van 7000 kom ik dan net onder de €30 per maand bij de vattenfall voor 3 jaar vast. Lijkt me geen slechte deal:)
- Knot
Behalve als de gasprijs daalt naar €0,95 dan geeft het geen rust als je de kachel aanzet in de winter 

-
OnlineEvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Maar als het een nieuwbouwwoning is dan is het toch een huis zonder gasaansluiting? Tenzij er begonnen is met de bouw voordat je gasloos moest nieuwbouwen of dat er gebouwd is op een perceel waar al een gasleiding lag.
- Martijn_bmw
Lijkt mij sterk, sinds ik vast heb gezet paar mnd geleden zijn de prijzen gelijk gebleven of minimaal gestegen.Knot schreef: 13 sep 2023, 11:16 Behalve als de gasprijs daalt naar €0,95 dan geeft het geen rust als je de kachel aanzet in de winter![]()
Van de 1,24 die ik betaal is al ruim 0,80 btw en accijns dus denk niet dat ie ooit weer op die 0,95 komt of de overheid moet ineens voor sinterklaas gaan spelen maar dat zie ik niet gebeuren

-
- Auto: M2
Klopt helemaal. Gasloos hier.EvdP schreef: 13 sep 2023, 11:25 Maar als het een nieuwbouwwoning is dan is het toch een huis zonder gasaansluiting? Tenzij er begonnen is met de bouw voordat je gasloos moest nieuwbouwen of dat er gebouwd is op een perceel waar al een gasleiding lag.
-
Zonnepanelen minder gewild bij huiseigenaren: flink minder aanvragen dan voor de zomer

Die vraag lijkt mij redelijk makkelijk te beantwoordenZonnepanelen zouden veel minder in trek zijn bij huizenbezitters dan voor de zomer. Dat meldt Nieuwsuur.
De afgelopen jaren maakte de markt een enorme groei door, maar nu zouden installatiebedrijven en de branchevereniging een ’aanzienlijke terugval’ gesignaleerd hebben. Hans Drijfhout van een installatiebedrijf in Amersfoort meldt aan Nieuwsuur dat er „ongeveer 30 procent minder aanvragen binnenkomen”, in de regio Haaglanden zou de vraag de afgelopen maanden zelfs met 90 procent gedaald zijn.
Waardoor de aanzienlijke terugval veroorzaakt wordt is niet meteen duidelijk. Directeur van brancheorganisatie Holland Solar Wijnand van Hooff laat aan Nieuwsuur weten: „We vragen ons af: wat is er aan de hand?”

-
Ik heb nog steeds geen akkoord gegeven ook. Veel te veel onzekerheden met de extra teruggave kosten, batterij subsidie die hopelijk komt en met onze huidige maandelijkse kosten is de terug verdien tijd 7 jaar.
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Ik krijg eind deze maand iemand over de vloer voor meerdere airco units is huis. Hierdoor ben ik ook gaan nadenken over zonnepannelen, echter zag ik oa dat de stroomprijs per KwH gehalveerd is tov begin dit jaar, en dat hele gedoe met terugleveren en bijbetalen brengt twijfel.
Ik ben nog aan het researchen, maar het valt mij op dat het (Airco/zonnepannelen) allemaal snel geleverd kan worden (nu opeens).
Ik ben nog aan het researchen, maar het valt mij op dat het (Airco/zonnepannelen) allemaal snel geleverd kan worden (nu opeens).
-
veejay schreef: 04 okt 2023, 08:47 Ik krijg eind deze maand iemand over de vloer voor meerdere airco units is huis. Hierdoor ben ik ook gaan nadenken over zonnepannelen, echter zag ik oa dat de stroomprijs per KwH gehalveerd is tov begin dit jaar, en dat hele gedoe met terugleveren en bijbetalen brengt twijfel.
Als ik volgend jaar nog steeds 4 airco’s wil hangen waaronder 1 grotere, dan is zonnepanelen toch wel handig. Ze lusten wel wat…
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Klopt, ik wil 3 behoorlijke units plaatsen. Sowieso zullen de panelen (8 stuks) bij mij 3000Kwh opbrengen terwijl ik 5500Kwh per jaar verbruik (zonder de 3 airco units nog)
Misschien zal juist op de hete dagen overcapaciteit zijn op het net en is een variabel (uur?) tarief dan vele malen lager omdat alle zonnepannelen die overcapaciteit leveren? Dus profiteer ik dan van alle buren met zonnepanelen? Als ik toch een glazen bol had...
Op zich is de investering niet zo heel hoog (in vergelijking met de afschrijving van een premium frikandel) dus hoogstwaarschijnlijk mogen ze bij mij het dak op.
Misschien zal juist op de hete dagen overcapaciteit zijn op het net en is een variabel (uur?) tarief dan vele malen lager omdat alle zonnepannelen die overcapaciteit leveren? Dus profiteer ik dan van alle buren met zonnepanelen? Als ik toch een glazen bol had...
Op zich is de investering niet zo heel hoog (in vergelijking met de afschrijving van een premium frikandel) dus hoogstwaarschijnlijk mogen ze bij mij het dak op.
- JP
Nu de markt voor panelen zo'n beetje inkakt, gaan de prijzen dan ook nog niet omlaag ?
- Paskal
- Auto: meerdere
Ondertussen wordt de kans dat de afbouw van de salderingsregeling op 1 januari 2025 start steeds kleiner zoals hier te lezen is. Gunstig voor de terugverdientijd voor de twijfelaars onder ons lijkt me.
-
Dank Paskal. Dat zou wel schelen maar zie liever zoals in Belgie subsidie op een thuis batterij. Een wijk batterij is de infrastructuur ook niet klaar voorZ
Over afschaffen 0% btw vind ik niets terug. Zou wel nog een reden zijn tot snel handelen dit jaar.
Offerte is 6100 (optimizers ieder paneel etc)
Voorbereiding op een hybride/EV auto maar ook op de airco’s. Die zullen in de zomer veel aanstaan.
Momenteel bij Tibber ivm korte opzeg termijn maar moet zeggen dat “marktprijs” betalen wel goed werkt. Hebben de prijs, van dat moment, als widget op telefoon staan en proberen daar ook wel op te letten ivm jong gezin en veel wasmachines
Tibber heeft ook een batterij sinds kort en ben benieuwd naar de tesla wall. Ook de brandverzekering…
Over afschaffen 0% btw vind ik niets terug. Zou wel nog een reden zijn tot snel handelen dit jaar.
Hier zou het om 12 panelen gaan met 4700kWh. Verwacht verbruik is 3250-3500kWh per jaar. (Wonen er net)veejay schreef: 04 okt 2023, 10:35 Klopt, ik wil 3 behoorlijke units plaatsen. Sowieso zullen de panelen (8 stuks) bij mij 3000Kwh opbrengen terwijl ik 5500Kwh per jaar verbruik (zonder de 3 airco units nog)
Voorbereiding op een hybride/EV auto maar ook op de airco’s. Die zullen in de zomer veel aanstaan.
Momenteel bij Tibber ivm korte opzeg termijn maar moet zeggen dat “marktprijs” betalen wel goed werkt. Hebben de prijs, van dat moment, als widget op telefoon staan en proberen daar ook wel op te letten ivm jong gezin en veel wasmachines

-
De salderingsregeling is in het verleden ook al eens uitgesteld en aangepast, met dien verstande het eindjaar 2030 in stand bleef. En ook al is de regeling nu nog niet door de 1e kamer, ik ga ervan uit dat de saldering er uiteindelijk wel vanaf gaat met als eindjaar 2030. Dan draait toch alles om de TLV (terugleververgoeding) die momenteel, afhankelijk van leverancier en soort contract, tussen een 5 en 10 cent zit (velen rond de 7 cent).
€6100 / 4700kWh = €1,30 per kWh.Emiel schreef: 04 okt 2023, 11:27 Hier zou het om 12 panelen gaan met 4700kWh. Verwacht verbruik is 3250-3500kWh per jaar. (Wonen er net)
Zonder saldering en met een optimistische TLV van 10 cent is de terugverdientijd al 13 jaar (direct verbruik even buiten beschouwing gelaten).
Ten aanzien van accu's en batterijen, afgezien van het feit dat het onvoorspelbare zelfontbranders zijn, denk ik dat dat allemaal nog veel te duur is. Ook een beetje subsidie zet geen zoden aan de dijk als je het mij vraagt.
-
Engie maandbedrag van €367,- naar €10,- kunnen verlagen. Lekker hoor 

- JP
Wat waren de investeringen ? 

-
om en nabij de 300k...
beetje omslachtig verhaal. Samenvatting: van 1955 naar 2023, met opgeteld dezelfde maandlasten (hypotheek+energie). Dus goeie deal.
- Erik K.
-
Verscherpt toezicht op energiesector: extra controles eindafrekening klanten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil van alle energieleveranciers nog voor de winter weten of ze voldoende elektriciteit en gas hebben ingekocht om lopende contracten met klanten na te komen. Ook moeten de bedrijven aantonen dat ze voldoende geld in kas hebben om hun rekeningen te betalen.
Momenteel staan al tien energiebedrijven onder verscherpt toezicht van de ACM. Als zij geen orde op zaken stellen, kunnen ze hun vergunning verliezen. Bij één leverancier dreigt dat binnenkort te gebeuren. De ACM was al eerder in actie gekomen tegen de hoge tarieven die het bedrijf in rekening bracht. Om welk bedrijf het gaat, wil de toezichthouder nu nog niet bekendmaken.
Op dit moment zijn er 59 leveranciers met een vergunning van de ACM. Als blijkt dat een energieleverancier niet aan de extra eisen voldoet, moet het bedrijf met een verbeterplan komen.
Vier van de onder verscherpt toezicht geplaatste leveranciers hebben aangegeven dat zij de Nederlandse markt willen verlaten. De ACM ziet er op toe dat die bedrijven dat volgens de regels doen. De overige zes leveranciers staan onder verscherpt toezicht omdat hun administratie niet op orde is.
Veel problemen doen zich nog steeds voor bij de facturering aan klanten. De ACM heeft deze zomer ongeveer een derde van alle energieleveranciers aangesproken op het feit dat zij jaar- of eindafrekeningen niet op tijd verstuurden. Deze leveranciers zijn inmiddels met verbeterplannen gekomen om de achterstanden zo snel mogelijk weg te werken. Dit najaar voert de toezichthouder opnieuw controles uit om te kijken of eind- of jaarafrekeningen binnen de wettelijke termijn van zes weken toegestuurd worden.
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Oude huis plat, nieuwe er op dus. Wel benieuwd naar het verhaal hierover!
-
- Auto: Dikke Bmw
-
Zo is het precies gegaan inderdaad.Eeuwe schreef: 13 okt 2023, 10:23Oude huis plat, nieuwe er op dus. Wel benieuwd naar het verhaal hierover!
We kochten het huis op een hele fijne kavel van 3300m2 in 2014 met de bedoeling om binnen circa 5 jaar een grote verbouwing te doen (isolatie, vochtproblemen, bovenverdieping veel te klein, enz). Uiteindelijk zijn we na 7 jaar op nieuwbouw uitgekomen. Eind 2021 vergunning gekregen, juni 2022 is de bouw gestart. Juni dit jaar opgeleverd, paar weken geleden over gegaan. Heerlijk, zowel qua ruimte als comfort.
-
Wat Eeuwe zegt: volgens mij oude huis afgebroken, nieuwe huis gebouwd met totaal 300k kosten en maandlasten hetzelfde. Waarschijnlijk hypotheek wat duurder, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de lage energielasten.
Ik ben wel benieuwd welke investeringen er dan zijn gedaan? Bijvoorbeeld geheel gasloos of toch een hybride warmtepomp?
Ik ben wel benieuwd welke investeringen er dan zijn gedaan? Bijvoorbeeld geheel gasloos of toch een hybride warmtepomp?
-
Bij nieuwbouw moet je gasloos, dus we hebben een lucht-warmtepomp met vloerverwarming, zowel beneden als op de verdieping.Martin* schreef: 13 okt 2023, 10:49 Wat Eeuwe zegt: volgens mij oude huis afgebroken, nieuwe huis gebouwd met totaal 300k kosten en maandlasten hetzelfde. Waarschijnlijk hypotheek wat duurder, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de lage energielasten.
Dat het qua maandlasten zo gunstig uitpakt komt met name door het verschil in rente tussen 2014 en 2022 (van 4,2% naar 1,6%).
-
Tuurlijk, had ik kunnen weten van dat gasloos..
Wel fijn dat je maandlasten hetzelfde zijn gebleven en je nu een goede en duurzame woning hebt.

Wel fijn dat je maandlasten hetzelfde zijn gebleven en je nu een goede en duurzame woning hebt.