Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JP

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 16 aug 2023, 10:24

Knot schreef: 16 aug 2023, 09:28 Nu is het vandebron maar de rest zal heus wel volgen.

Laat die antieke meter maar lekker terugdraaien, elk jaar verbruik ik 100 of 200kwh en heb nooit op hoeven geven dat we panelen hebben. We zijn gewoon zuinig :blink:
Nog even en ze voeren Zonnepanelen-controles in. Staan die boa’s gewoon voor je deur, net zoals ze doen/deden met de hondenbelasting. Aanbellen en kijken of iets begon te blaffen (nee niet de vrouw)

Knot

Bericht door Knot » 16 aug 2023, 10:45

Het ligt er wel maar nog niet aangesloten, is puur ter voorbereiding voor als het verplicht zou worden :blink:

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 16 aug 2023, 18:19

Knot schreef: 16 aug 2023, 09:28 Nu is het vandebron maar de rest zal heus wel volgen.

Laat die antieke meter maar lekker terugdraaien, elk jaar verbruik ik 100 of 200kwh en heb nooit op hoeven geven dat we panelen hebben. We zijn gewoon zuinig :blink:
Dus nu snel een vast contract afsluiten voor de zonnepaneeleigenaren is slim....?
Vreemd eigenlijk dat ze het verplicht hebben van een slimme meter voor iedereen niet erdoor gedrukt hebben, dat zou toch niet zo moeilijk zijn.... desnoods alleen voor de mensen die terug leveren.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 16 aug 2023, 18:23

JP schreef: 16 aug 2023, 10:24

Nog even en ze voeren Zonnepanelen-controles in. Staan die boa’s gewoon voor je deur, net zoals ze doen/deden met de hondenbelasting. Aanbellen en kijken of iets begon te blaffen (nee niet de vrouw)
Google Maps is gratis.

JP

Bericht door JP » 16 aug 2023, 19:18

Dan worden het binnengewone opsporingsambtenaren .....:coffee:

Tristan

Bericht door Tristan » 21 aug 2023, 21:28

Vandaag ook opdracht gegeven voor plaatsen van 12x 430 E.ON. Heb verbruik van ca 4500 kWh per jaar en opbrengst zal om en nabij 4500-4600 kWh liggen. Met optie tot uitbreiding (idee is voor zwembad en/of jacuzzi). Hier nog domme digimeter dus die laten we voorlopig nog lekker zitten ;-)

Knot

Bericht door Knot » 22 aug 2023, 01:07

Wel een digitale maar die mogen ze niet uitlezen, dat klinkt bij mij als een iPhone die FBI/CIA niet mag afluisteren in geval van oorlog 😇

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 28 aug 2023, 20:59

Ik lees heel veel berichten van mensen die nieuwe zonnepanelen uitzoeken en laten plaatsen en dat is me redelijk duidelijk. Maar wat als het object al voorzien is van zonnepanelen? Er liggen er nu in totaal 40 op en ze leveren 15000 KwH op jaarbasis op dus het is best een flinke installatie. Waar moet ik op gaan letten? Merk? Type? Jaartal van installatie? Technische installatie laten checken? Kan het energiecontract belangrijke info geven? etcetera, etcetera....

Alle input is welkom, ik heb er weinig verstand van :)

Knot

Bericht door Knot » 28 aug 2023, 21:16

Gok iets van 335wp per paneel, dat is best recent lijkt me, van 2019 ofzo.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 29 aug 2023, 12:20

Andry schreef: 28 aug 2023, 20:59 Ik lees heel veel berichten van mensen die nieuwe zonnepanelen uitzoeken en laten plaatsen en dat is me redelijk duidelijk. Maar wat als het object al voorzien is van zonnepanelen? Er liggen er nu in totaal 40 op en ze leveren 15000 KwH op jaarbasis op dus het is best een flinke installatie. Waar moet ik op gaan letten? Merk? Type? Jaartal van installatie? Technische installatie laten checken? Kan het energiecontract belangrijke info geven? etcetera, etcetera....

Alle input is welkom, ik heb er weinig verstand van :)
Dat is idd een flinke installatie! Alles wat je opsomt is relevant om te weten, je zou nog wat meer info uit de app kunnen halen als die er is. Dan kan je de maandelijkse opbrengst bekijken in de historie. Ook kan je dan mogelijk eventuele storingen in het verleden zien. Ik heb Solar Edge, nog nooit storing gehad in 8 jaar, overbuurman had juni en deel juli geen opbrengst ivm storing omvormer. Die heeft er 50 dus dat hakt erin. Zijn installatie 1.5 jaar oud. 15000KwH geeft wel wat marge voor laadpunt, airco, zwembad :tooth:

Gr Ron

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 30 aug 2023, 15:02

Dat is goede van die app, ik zal erom vragen bij de bezichtiging. Het huis heeft 3 airco installaties en een verwarmde garage van 80m2 voorzien van krachtstroom, het geheel kan dus wel wat energie opslokken.

Elise

Bericht door Elise » 31 aug 2023, 11:19

Als je de oriëntatie en dakhoek van de installatie weet, zou je die gegevens eens op deze website kunnen invoeren en kijken hoeveel wattpiek als je nodig hebt om 15000kWh op te wekken.

Als ze pal zuid liggen, geen schaduw en een mooie dakhelling en daardoor 1 kWh per geïnstalleerde wattpiek halen, dan zouden de panelen als 375wp per stuk moeten zijn, liggen ze op het oosten of westen dan haal je +/- 80% en moeten ze al richting de 450wp per stuk zijn.
En als die 15000kWh de opbrengst van vorig jaar is, trek er dan gerust 10% van af, want vorig jaar was een heel goed jaar.

Verder is het natuurlijk leuk als het recent geplaatst is met een premium merk omvormer, maar daar laat je de aankoop van een huis niet op afketsen :wink:
Succes met de bezichtiging.

JP

Bericht door JP » 02 sep 2023, 14:26

Eigenaar zonnepanelen krijgt geen meerjarig contract meer bij Essent en Energiedirect

Essent en dochterbedrijf Energiedirect bieden consumenten met zonnepanelen per direct geen meerjarige contracten meer aan. Via de website kunnen zonnepaneelbezitters enkel nog een variabel en 1-jarig contract aan.
De 2 energiebedrijven lijken daarmee voor te sorteren op het mogelijk invoeren van een vergoeding die zonnepaneeleigenaren moeten betalen om met hun zonnepanelen stroom terug te leveren aan het stroomnet.
Social media
Essent-dochter Vandebron maakte op 15 augustus bekend aan zonnepaneeleigenaren die zonne-energie terugleveren vaste terugleveringskosten in rekening te gaan brengen tot een maximum van 46 euro per maand.
Essent liet op dat moment via social media weten het voorbeeld van Vandebron nog niet te volgen. ‘Op dit moment zijn we niet van plan om een zonnepanelen-heffing te gaan introduceren. Wel volgen we de ontwikkelingen net als andere energiebedrijven', aldus Essent op 16 augustus op Twitter.
Te veel teruggeleverd
Dezelfde dag maakte het energiebedrijf - eveneens via Twitter – naar aanleiding van een vraag van een klant al melding van het feit dat het consumenten met zonnepanelen niet langer een meerjarig energiecontract aanbiedt. ‘Helaas zijn er op dit moment geen 3-jarige contracten beschikbaar voor klanten met zonnepanelen. Omdat er te veel wordt teruggeleverd. We begrijpen dat deze maatregel vervelend is’, aldus Essent.
Consumenten zónder zonnepanelen kunnen via de websites van Essent en Energiedirect nog wel een meerjarig energiecontract afsluiten. Vandebron biedt aan al zijn klanten de mogelijkheid om een 3-jarig energiecontract af te nemen.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... rgiedirect

Elise

Bericht door Elise » 07 sep 2023, 08:47

Voorlichtingenorganisatie waarschuwt: terugverdientijd zonnepanelen straks 25 jaar
Zonnepanelen zijn niet aan te slepen. Steeds meer Nederlanders leggen hun dak ermee vol, maar dat kan mogelijk minder rendabel uitpakken dan vooraf gedacht. Door maatregelen als een terugleverheffing en de afbouw van de salderingsregeling kan het zomaar 25 jaar duren voordat zonnepanelen zichzelf terugbetalen.

Dat blijkt uit berekeningen van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, die stelt dat de aanschaf van zonnepanelen door verschillende maatregelen steeds minder aantrekkelijk wordt. Dat begint met het afbouwen van de salderingsregeling door de overheid. Huishoudens die meer stroom opwekken dan ze gebruiken, mogen dat voorlopig nog terugleveren aan het stroomnet. Daarvoor krijgen ze een vergoeding. In 2023 en 2024 is dat nog 100% van de prijs die ze aan hun energieleverancier betalen voor de afname van stroom.

Salderen

Maar de overheid schaft de vergoeding daarvoor langzaamaan af. Vanaf 2025 krijgen Nederlanders voor hun gesaldeerde stroom nog maar 64% van de prijs die ze aan hun leverancier betalen, daarna wordt het in stapjes afgebouwd tot 0% in 2031. Op zich geen ramp, want wie in 2023 zonnepanelen aanschaft, kan die ook met de afbouw van de salderingsregeling nog steeds in acht jaar terugverdienen.

Maar energiebedrijven nemen zelf ook maatregelen. Voor energiebedrijven levert het salderen namelijk kosten op. Klanten met zonnepanelen leveren juist veel stroom terug wanneer de prijs laag is, terwijl ze geen stroom afnemen als de prijs hoger is. Dat merken energiebedrijven in hun portemonnee. Bij Vandebron, waar in verhouding tot andere energieleveranciers veel klanten zonnepanelen hebben, werden deze kosten naar hun zeggen onhoudbaar. Daarom voert het bedrijf een terugleverheffing voor zonnestroom in. Die terugleverheffing kost mensen met tien zonnepanelen ongeveer €250 per jaar.

Terugverdientijd

De optelsom van beide regelingen kan volgens Milieu Centraal resulteren in een forse langere terugverdientijd. Wie in 2023 tien panelen op het dak legt, doet er dankzij beide regelingen namelijk wel 25 jaar over om de aanschafprijs terug te verdienen. Dat maakt het kopen van zonnepanelen een stuk minder aantrekkelijk en zorgt voor een afwachtende houding bij mensen die overwegen om zonnepanelen te kopen. En dat kan weer nadelig zijn voor de energietransitie, zegt Milieu Centraal.

Knot

Bericht door Knot » 07 sep 2023, 09:14

JP schreef: 02 sep 2023, 14:26 Eigenaar zonnepanelen krijgt geen meerjarig contract meer bij Essent en Energiedirect.
En wat als ik nu een 3 jarig contract neem en over een paar maanden toch panelen zou nemen?

Fabian

Bericht door Fabian » 07 sep 2023, 09:20

Jongens, allemaal massaal aan de EV met bi-directioneel laden, dat is de volgende must have nu gaan we straks horen. Dus alle EV-rijders lekker inruilen voor een nieuw model die dat kan. Allemaal nieuwe laadpaal, meterkast aanpassen etc. Anders gaat heel die energietransitie naar de kloten. Hebben we de rijdende accu voor de deur staan waarmee we ons huis van stroom kunnen voorzien die we er overdag ingeladen hebben. Alleen jammer dat als hij volgeladen moet worden met zonneenrgie, hij op het werk staat.

Knot

Bericht door Knot » 07 sep 2023, 09:27

Dus moeten ze de werkgevers gaan verplichten het dak vol te leggen om de EV van de werknemer vol te laden anders gaat de wereld naar de kl**te.... :tooth:

Gijzert

Bericht door Gijzert » 07 sep 2023, 09:44

Fabian schreef: 07 sep 2023, 09:20 Jongens, allemaal massaal aan de EV met bi-directioneel laden, dat is de volgende must have nu gaan we straks horen. Dus alle EV-rijders lekker inruilen voor een nieuw model die dat kan. Allemaal nieuwe laadpaal, meterkast aanpassen etc. Anders gaat heel die energietransitie naar de kloten. Hebben we de rijdende accu voor de deur staan waarmee we ons huis van stroom kunnen voorzien die we er overdag ingeladen hebben. Alleen jammer dat als hij volgeladen moet worden met zonneenrgie, hij op het werk staat.
Iedereen thuis werken.

Problem solved. :bag:

Martijn M

Bericht door Martijn M » 07 sep 2023, 09:44

Fabian schreef: 07 sep 2023, 09:20 Alleen jammer dat als hij volgeladen moet worden met zonneenrgie, hij op het werk staat.
Hoezo, we werken toch allemaal thuis!?

Oh nee dan heb je ook geen EV van de zaak natuurlijk, dat kost teveel :zwijntje:

Knot

Bericht door Knot » 07 sep 2023, 10:18

Deze dan.... ff wachten nog.... #AVD
Bijlagen
frank.jpg
frank.jpg (48.92 KiB) 1595 keer bekeken

Fabian

Bericht door Fabian » 07 sep 2023, 11:58

Fabian schreef: 07 sep 2023, 09:20 Jongens, allemaal massaal aan de EV met bi-directioneel laden, dat is de volgende must have nu gaan we straks horen. Dus alle EV-rijders lekker inruilen voor een nieuw model die dat kan. Allemaal nieuwe laadpaal, meterkast aanpassen etc. Anders gaat heel die energietransitie naar de kloten. Hebben we de rijdende accu voor de deur staan waarmee we ons huis van stroom kunnen voorzien die we er overdag ingeladen hebben. Alleen jammer dat als hij volgeladen moet worden met zonneenrgie, hij op het werk staat.
Nou, wat zei ik, meteen doorpakken, volgende reden om iedereen over te halen naar weer een dikke investering.

https://www.automotive-online.nl/manage ... eel-laden/

Erik K.

Bericht door Erik K. » 07 sep 2023, 12:07

Knot schreef: 07 sep 2023, 10:18 Deze dan.... ff wachten nog.... #AVD
Lees daar wat wisselende reviews over.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 07 sep 2023, 12:09

Martijn M schreef: 07 sep 2023, 09:44
Fabian schreef: 07 sep 2023, 09:20 Alleen jammer dat als hij volgeladen moet worden met zonneenrgie, hij op het werk staat.
Hoezo, we werken toch allemaal thuis!?

Oh nee dan heb je ook geen EV van de zaak natuurlijk, dat kost teveel :zwijntje:
Beetje bedrijf heeft toch ook zonnepanelen en laadmogelijkheid? :tooth:

Obbe
Auto: M2

Bericht door Obbe » 13 sep 2023, 09:42

Volgende week is ons nieuwbouwhuis eindelijk klaar. 2 onder een kap (170m2) BENG met 14 panelen en een warmtepomp. Heb nu een variabel contract bij Vattenfall met 25% korting. Dat kan ik meenemen en kiezen voor variabel of 1 of 3 jaar vast.

Wat is momenteel handig om te doen? Variabel of vast? Overstappen?
Enig idee wat het verbruik ongeveer zal zijn? (Huishouden bestaat uit 2 personen.)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2023, 09:58

Bij ons is het verbruik in een vergelijkbare woning qua grote en moderne bouw:

3.500kwh stroom en 900m3 gas in de CV voor warmtepomp moet je dat ongeveer x4 doen voor kWh per jaar heb ik altijd begrepen.
Dan kom je op 3.500 + 4x900 = 7.000kwh totaal stroom verbruik.

14 panelen weet je hoeveel Wp?
Zal ergens rond 350/400wp zijn denk ik, levert dan grofweg: 375 x 14 x 0,85 = 4.500kwh per jaar.

Netto verbruik is dan rond de 2.500kwh met uiteraard wat grove aannames.

Zelf heb ik in juni 3jr vast gezet, veel lager wordt het niet meer is mijn mening en 3jr vast geeft (voor mij) rust :)

Plaats reactie