Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3684
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 17 jul 2023, 10:20

Knot schreef: 16 jul 2023, 23:00 Extra vakantiegeld 😎
Kon er mooi wat benzine van betalen voor onderstaande combi want om de 400 km stond ik er tijdens de vakantie een kleine 200€ aan benzine in te gooien met dank aan een verbruik van 1:4,5 :df:.

@Richardt: eens en dan zijn er nog mensen die roepen dat ze blij zijn dat ze geen panelen hebben genomen :hmmm:. Uitgaande van een tarief van 40 ct/kWh had ik zonder panelen alleen het afgelopen half jaar al zo'n 2.000€ moeten betalen. Krijg nu 3.000€ terug dus da's een verschil van 5k op je bankrekening in zo'n korte periode.

combinatie.jpg
combinatie.jpg (794.68 KiB) 2518 keer bekeken

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6271
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Opa » 17 jul 2023, 14:04

Paskal schreef: 17 jul 2023, 10:20 en dan zijn er nog mensen die roepen dat ze blij zijn dat ze geen panelen hebben genomen :hmmm:.
En ik blijf erbij dat ik blij ben dat ik ze niet genomen heb.
Zijn nu ook soms zelfs dagen bij waarbij ik geld toe krijg als ik stroom gebruik, laat al die andere mensen maar panelen kopen, daar profiteer ik ook van mee. :D
Rekensommetje was bij ons ook vrij simpel.....als ik 12 panelen zou nemen zou me dat ongeveer €10.000,- kosten(incl. alles, dus ook vogelstoppers(veel Kauwen in de wijk), nieuwe meterkast, want teveel verouderd, enz).
Opbrengst zou ongeveer zijn wat we nu verbruiken, iets meer dan 3000kw/h en dat komt o.a. doordat we de panelen alleen oost en west kunnen leggen en ook nog eens veel schaduw hebben van hoge bomen(hoekhuis).
Qua geld is ons stroomverbruik ergens tussen de €500,- en €1000,- per jaar, met de prijzen van het moment red ik de €500,- niet eens.
€10.000,- gedeeld door €1000,- is 10 jaar voordat we ze eruit zouden hebben, maar €10.000,- delen door €500,- is 20 jaar en dan ben ik inmiddels 80 jaar.
Krijg je nog wat onderhoud aan die dingen, of er waait er één van je dak, of je moet ze schoonmaken, of de opbrengst neemt af, dan wordt het dus nog meer dan 10 à 20 jaar om ze alleen maar terug te verdienen.

En al dat geld wat je er aan over zou houden hebben wij ook niet nodig, die Ford van ons loopt 1 op 15 en heeft het weer ruim 4600 km prima gedaan op vakantie. :tooth:

Elise
Berichten: 7440
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 17 jul 2023, 15:01

Opa schreef: 17 jul 2023, 14:04 En ik blijf erbij dat ik blij ben dat ik ze niet genomen heb.
En je hebt helemaal gelijk, ik had ze ook niet genomen.
Die offerte was natuurlijk ook helemaal van de zotte met een installatie van omgerekend €2,46 per wp.

Maar nu de prijzen weer richting normaal gaan zou ik t.z.t. wel weer eens gaan kijken wat e.e.a. nu zou moeten kosten, dat moet voor de helft van de prijs lukken zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9353
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Bert ///M3 » 17 jul 2023, 15:07

Ik had ze vlak voor de Ukraine inval laten leggen en ik heb ze al terug verdiend :)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3684
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 17 jul 2023, 15:55

Opa schreef: 17 jul 2023, 14:04 En ik blijf erbij dat ik blij ben dat ik ze niet genomen heb.
Met zo'n bizarre offerte waarbij je 10,6k€ voor 4,23kwp betaald kan ik me dat inderdaad goed voorstellen :thumbup:
Voor ons was het met 9,7k€ voor 13,9 kwp (meer dan 3x goedkoper dan bij jou dus) een no-brainer en ik ben inmiddels gestopt met berekenen hoe vaak we die al terug hebben verdiend.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 17 jul 2023, 16:01

Binnen 1 week toch? :wink:

Crookie
Berichten: 4314
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Crookie » 17 jul 2023, 16:03

Hier rond de €6000 betaald voor 5432wp met €1100 terug van belasting. :peace:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6271
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Opa » 18 jul 2023, 00:02

Elise schreef: 17 jul 2023, 15:01 Maar nu de prijzen weer richting normaal gaan zou ik t.z.t. wel weer eens gaan kijken wat e.e.a. nu zou moeten kosten, dat moet voor de helft van de prijs lukken zou ik zeggen.
Nee, ben wel ff klaar ermee, komen geen panelen hier, ook vandaag zat de prijs van stroom tussen 12:00 uur en 17:00 onder of precies op 0 cent, tussen 12:00 uur en 13:00 uur was het -0,0637 cent. :)

Elise
Berichten: 7440
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 18 jul 2023, 00:04

^^
De vraag is natuurlijk of dat zo blijft. Ik denk van niet.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6271
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Opa » 18 jul 2023, 00:25

Morgen(eigenlijk vandaag) is het al weer anders, wat het verderop in de toekomst gaat doen zien we dan wel weer, het salderen wordt ook aan banden gelegd dus ook met panelen worden de voordelen steeds minder.

Elise
Berichten: 7440
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 18 jul 2023, 09:00

Door zelf stroom op te wekken ben je wel minder gevoelig/afhankelijk van de grillen van de markt.
Maar ik denk dat alles valt of staat met de investering die je ervoor moet doen, het moet wel lonend zijn.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3885
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Emiel » 18 jul 2023, 10:24

Ik heb offerte liggen, 12 panelen. Full
Glas, black on black, ieder paneel optimizer etc.
6100 euro.

Zolang er geen airco’s komen vermoed ik dat het op
dit moment weinig nut heeft. Terug verdien tijd dik 4 jaar.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door frankie » 18 jul 2023, 11:42

4 jaar is toch niet zo lang?

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 335
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Sabberjoch » 18 jul 2023, 12:04

4 jaar klinkt prima, tot januari 2025 kun je alles salderen.
Daarna wellicht die airco's? en wie weet zijn ze dan al een stuk verder (lees goedkoper) met accu's.

Elise
Berichten: 7440
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 01 aug 2023, 20:30

Unieke bewaarplaats van stroom: batterij van beton

Afbeelding
Wereldwijd wordt er elk jaar meer energie opgewekt door wind en zon. Maar wat nu als de vraag naar al die groene kilowatts kleiner is dan het aanbod of als je ze gewoon wilt bewaren? Hoe sla je ze op voor later gebruik?

Het antwoord is simpel: in een batterij. Een apparaat waarin zich een voor velen magisch chemisch proces afspeelt. Energie wordt vastgehouden en kan later weer onttrokken worden.

Maar er zijn ook andere mogelijkheden om energie op te slaan. Een boiler is een efficiënte batterij. Je stopt het energieoverschot in het water door het te verwarmen voor later gebruik. Of bijvoorbeeld een meer waarin lager gelegen water wordt gepompt en dat er later weer uitloopt en generatoren aandrijft.

Ingenieurs van het Zwitserse bedrijf Energy Vault hebben een nieuw en op het oog simpel concept ontwikkeld: een batterij van beton. Zware betonblokken worden met groene stroom omhoog vervoerd en als er vraag naar stroom is op een plateau gezet en weer naar beneden gelaten. De stalen kabels die aan het plateau verbonden zijn drijven vervolgens generatoren aan. De potentiële energie die het betonblok in zich heeft door het omhoog brengen wordt op deze manier onttrokken en overgeheveld naar het stroomnet.

Het proces is efficiënt. Van alle energie die men er in stopt om de blokken op te hijsen gaat er slechts 25% verloren. Bij het maken van waterstof gaat ook 25% verloren, echter van de overgebleven 75% gaat weer 40% verloren bij het omzetten van waterstof naar stroom.

In 2020 werd in het onderzoekscentrum van Energy Vault in Castione de EV1 CDU (Commercial Demonstration Unit, red.) aan het Zwitserse energienet gekoppeld. De EV1 CDU heeft een capaciteit van 35 Mwh. Volledig opgeladen (alle blokken zo hoog mogelijk, red.) kan deze installatie een kleine 5000 huishoudens van stroom voorzien. In de praktijk zal de zwaartekrachtbatterij continuïteit van stroomlevering garanderen en bijspringen als wind en zon het laten afweten.

Inmiddels is er ook een tweede versie van een zwaartekrachtbatterij door Energy Vault ontwikkeld, de Evx GESS (Gravity Energy Storage System). Geen hijskraan maar een vierkant gebouw dat veel weg heeft van een distributiecentrum waarvan er in Nederland de laatste jaren talloze uit de grond zijn gestampt. Het gebouw is één groot betonnen raster van duizenden ruimtes waar de betonblokken van 30.000 kilo per stuk volledig geautomatiseerd doorheen reizen. Omhoog als er stroomoverschot is, omlaag als de wind minder hard waait of de zon niet schijnt.

De bouw van de eerste EVx ter wereld is in maart 2020 gestart. In het Chinese Rudong stapelt men sinds 2022 verdieping op verdieping en realiseert Energy Vault een betonbatterij met een vermogen van 25 MW en een capaciteit van 100 Mwh. De zwaartekrachtbatterij krijgt zijn stroom van een naastgelegen windpark.

Voor het klimaat heeft een zwaartekrachtbatterij met betonblokken voordelen. Het beton voor het gebouw en de verplaatsbare betonblokken wordt ter plekke geproduceerd. In de betonblokken wordt daarnaast ook nog eens afgedankt restmateriaal verwerkt. Beton is ook een stuk veiliger dan een groot complex met lithium-ion batterijen. Raken die oververhit en in de brand, dan is blussen een probleem en kans op milieuschade aanwezig.

De levensduur van een lithium-ion batterij is een flink stuk korter dan dat van beton. Lithium-ion batterijen raken door het continu op- en ontladen in de loop der jaren vermogen kwijt. De investering voor de aanleg van een zwaartekrachtbatterij is veel hoger dan een complex met lithium-ion batterijen, maar daar staan tegenover minder gevolgen voor het milieu en de lange levensduur van een zwaartekrachtsbatterij van beton.

Afbeelding

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 01 aug 2023, 22:58

Klinkt goed, allemaal zo’n ding achterin de tuin!

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 15 aug 2023, 08:34

Bijlagen
IMG_3209.jpeg
IMG_3209.jpeg (955.64 KiB) 1339 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2858
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Jan Terwolde » 15 aug 2023, 11:22

Mooi klaar mee. Eén ding blijft altijd zeker hier en dat is dat je genaaid zal worden.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26842
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 15 aug 2023, 11:31

Jan Terwolde schreef: 15 aug 2023, 11:22 Mooi klaar mee. Eén ding blijft altijd zeker hier en dat is dat je genaaid zal worden.
Mwha vaak mee eens maar in dit geval snap ik het wel, als je voldoende zonnepanelen hebt liggen om je eigen verbruik te compenseren betaal je einde jaar dus 0EUR terwijl daarvoor wel het hele jaar het netwerk moet zorgen voor het terug leveren en weer aanleveren van energie om je opbrengst en gebruik te matchen. Dat dat niet gratis is en een keer moest veranderen is opzich wel logisch toch.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3304
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn M » 15 aug 2023, 11:36

Martijn_bmw schreef: 15 aug 2023, 11:31
Jan Terwolde schreef: 15 aug 2023, 11:22 Mooi klaar mee. Eén ding blijft altijd zeker hier en dat is dat je genaaid zal worden.
Mwha vaak mee eens maar in dit geval snap ik het wel, als je voldoende zonnepanelen hebt liggen om je eigen verbruik te compenseren betaal je einde jaar dus 0EUR terwijl daarvoor wel het hele jaar het netwerk moet zorgen voor het terug leveren en weer aanleveren van energie om je opbrengst en gebruik te matchen. Dat dat niet gratis is en een keer moest veranderen is opzich wel logisch toch.
Mee eens! Gebruik maken van is gebruik maken van, of het nou gebruiken of leveren is.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7047
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Fabian » 15 aug 2023, 11:41

Martijn_bmw schreef: 15 aug 2023, 11:31
Jan Terwolde schreef: 15 aug 2023, 11:22 Mooi klaar mee. Eén ding blijft altijd zeker hier en dat is dat je genaaid zal worden.
Mwha vaak mee eens maar in dit geval snap ik het wel, als je voldoende zonnepanelen hebt liggen om je eigen verbruik te compenseren betaal je einde jaar dus 0EUR terwijl daarvoor wel het hele jaar het netwerk moet zorgen voor het terug leveren en weer aanleveren van energie om je opbrengst en gebruik te matchen. Dat dat niet gratis is en een keer moest veranderen is opzich wel logisch toch.
Mwoah.. We "moeten" toch een energietransitie uitvoeren van de goeroes? Dan help je daaraan mee (toegegeven, mij gaat het om de centen) en vervolgens is het allemaal iets teveel van het goede. Wisten we dat vantevoren niet? Dadelijk worden we nog eerder verplicht EV te gaan rijden, want we hebben teveel zonnepanelen liggen etc etc etc. Het geeft mij alleen maar nog meer de bevestiging dat er teveel hals over kop wordt besloten/uitgevoerd zonder er echt goed over nagedacht te hebben.

Beetje zoals zo'n beetje alle corporate bedrijven tegenwoordig: "eerst snel dan goed" is de huidige trend :ongeveer als: " Laten we eerst het probleem maar eens hebben".

Bombadil
Berichten: 704
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Bombadil » 15 aug 2023, 22:15

De slimme meter ontpopt zich weer als het paard van Troje. De leverancier zal alles weten en dus ook kunnen beprijzen. Heb je nog de trouwe draaischijfmeter en verbruik je op jaarbasis meer dan je opwekt, kan je nog even onder de radar blijven.

Nu is het hele saldeer-model van goedkope zomerstroom terugleveren en ruilen tegen dure winter/ nachtstroom ook een rare opzet.
Wat me het meeste opvalt, is dat je in zonnige landen als Spanje, Italie haast geen zonnepanelen ziet. Tuurlijk is daar meer hitte dus minder efficiëntie maar ook meer zon en met de airco`s heb je juist op de opwekmomenten ook eigen afname. Logischerwijs zou het daar toch helemaal nokkie vol moeten liggen?

KoenM
Berichten: 1768
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door KoenM » 15 aug 2023, 22:48

Fabian schreef: 15 aug 2023, 11:41
Martijn_bmw schreef: 15 aug 2023, 11:31
Jan Terwolde schreef: 15 aug 2023, 11:22 Mooi klaar mee. Eén ding blijft altijd zeker hier en dat is dat je genaaid zal worden.
Mwha vaak mee eens maar in dit geval snap ik het wel, als je voldoende zonnepanelen hebt liggen om je eigen verbruik te compenseren betaal je einde jaar dus 0EUR terwijl daarvoor wel het hele jaar het netwerk moet zorgen voor het terug leveren en weer aanleveren van energie om je opbrengst en gebruik te matchen. Dat dat niet gratis is en een keer moest veranderen is opzich wel logisch toch.
Mwoah.. We "moeten" toch een energietransitie uitvoeren van de goeroes? Dan help je daaraan mee (toegegeven, mij gaat het om de centen) en vervolgens is het allemaal iets teveel van het goede. Wisten we dat vantevoren niet? Dadelijk worden we nog eerder verplicht EV te gaan rijden, want we hebben teveel zonnepanelen liggen etc etc etc. Het geeft mij alleen maar nog meer de bevestiging dat er teveel hals over kop wordt besloten/uitgevoerd zonder er echt goed over nagedacht te hebben.

Beetje zoals zo'n beetje alle corporate bedrijven tegenwoordig: "eerst snel dan goed" is de huidige trend :ongeveer als: " Laten we eerst het probleem maar eens hebben".
Zie jij vandebron dan als een van de goeroes?

Voor mensen zonder panelen zit een deel van de opbrengt voor de energiemaatschappij in de stroom kosten. Wanneer je netto geen stroom afneemt maar wel graag in de winter netto stroom gebruikt en in de zomer netto terug levert vind ik het niet meer dan normaal dat je hier een vergoeding voor betaalt. Om commerciële bedrijven dan af te rekenen op wat de overheid (“goeroes”) graag willen lijkt me niet fair.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9353
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Bert ///M3 » 16 aug 2023, 06:26

Bombadil schreef: 15 aug 2023, 22:15 De slimme meter ontpopt zich weer als het paard van Troje. De leverancier zal alles weten en dus ook kunnen beprijzen. Heb je nog de trouwe draaischijfmeter en verbruik je op jaarbasis meer dan je opwekt, kan je nog even onder de radar blijven.

Nu is het hele saldeer-model van goedkope zomerstroom terugleveren en ruilen tegen dure winter/ nachtstroom ook een rare opzet.
Wat me het meeste opvalt, is dat je in zonnige landen als Spanje, Italie haast geen zonnepanelen ziet. Tuurlijk is daar meer hitte dus minder efficiëntie maar ook meer zon en met de airco`s heb je juist op de opwekmomenten ook eigen afname. Logischerwijs zou het daar toch helemaal nokkie vol moeten liggen?
Zonder salderen en BTW terug gave zag je ze in Nederland ook niet.

In andere werelddelen bijvoorbeeld Azie zie je ze ook niet omdat stroom daar zo ontzettend goedkoop is dat je ze haast niet terug verdiend.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 16 aug 2023, 09:28

Nu is het vandebron maar de rest zal heus wel volgen.

Laat die antieke meter maar lekker terugdraaien, elk jaar verbruik ik 100 of 200kwh en heb nooit op hoeven geven dat we panelen hebben. We zijn gewoon zuinig :blink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten