Dus afgelopen weekend weer een tripje naar de ring gemaakt! Tijdens de Green Hell Driving Days, want dan is het lekker rustig
Vrijdags was de baan open van 17 tot 19.30u. Die dag vrij genomen, om een uur of 12 rustig aan die kant op gegaan met twee vrienden, waarvan een met de gele Focus ST hierboven. Eenmaal in de omgeving aangekomen rustig ingecheckt in het hotel (Haus Pit Lane te Nürburg, dikke aanrader!) en een gezonde lunch gepakt bij Brünnchen. Terwijl we genoten van een dikke bak friet en de trackday die gaande was aanschouwden, besefte we ons dat het echt niet zomaar een mooie dag was. Het was zowaar echt heet op de zandvlakte onder de brandende zon! De klok naderde 17.00u en we zette richting uit naar de hoofdingang van de Nordschleife. Echter strandde we net onder het viaduct door al direct in de file, parallel aan het rechte stuk. Het zou 1,5 uur duren voor de we slagboom hadden bereikt.
Eenmaal op de baan was ik erg benieuwd wat mijn kersverse upgrades (splitter, diffusor, opengeslepen grill, grote alu radiator, nieuwe uitlaat met sportkat downpipe en EBC Bluestuff remblokken) zouden gaan brengen. Al snel kwam ik erachter: heel veel hitte. Net voorbij Schwedenkreuz merkte ik een dramatische afname in vermogen en zag ik tot mijn verbazing dat de koelwatertemperatuur 6 van de 8 strepen aangaf. Normale bedrijfstemperatuur is 4 strepen, 5 strepen is goed oppassen, 6 is gewoon te heet, vandaar dus ook het tijdelijk geknepen vermogen. Balen als een stekker natuurlijk. Hoe kan dit terwijl juist ter voorkoming van dit hele issue het koelsysteem is aangepakt? Ronde maar rustig afgemaakt, waarbij gelukkig de temperatuur ook weer snel zakte. Het vreemde is dat tijdens de heenrit met verschillende stukken Autobahn met 200+ km/u er niks aan het handje was.
Eenmaal van de baan af als ware filosofen natuurlijk alle mogelijk scenario's de revue laten passeren. Wat kan in godsnaam de reden zijn van het oververhitten van de auto? Lucht in het koelsysteem, kapotte thermostaat, kapotte waterpomp, downpipe die te veel hitte veroorzaakt, auto die te arm loopt, open grill die meer weerstand dan airflow veroorzaakt etc. Die avond verder de auto maar even gelaten voor wat het is en gaan genieten van een pizza, Irish coffee en een paar goudgele halve liters. We vermaakten ons gelukkig nog erg goed.
De volgende ochtend de auto maar even warm laten draaien en op de parkeerplaats van het hotel met de neus iets omhoog de radiator nog even getracht te ontluchten. Uit het nippel op de radiator kwam weliswaar een beetje lucht, maar ik kan me niet voorstellen dat dit het probleem kon veroorzaken. Die dag was het op en rondom de Ring nog net zo absurd druk als de avond ervoor, dus ik heb maar besloten dat dit weekend niks meer zou worden qua rijden. Belangrijkste vond ik dan ook dat ik de auto heel zou houden, dus later komt er wel weer een moment.
Zowel de tuner als mijn monteursmaatje (bevriende monteur, oude schoolvriend die automonteur is, automonteur die klasnoot en vriend was/weer is, geef het een naam) zijn helaas op vakantie deze en volgende week, dus ik moet even geduld hebben tot een van beide me kan helpen in het vinden/oplossen van het probleem. Uiteraard zou ik in de tussentijd natuurlijk graag ook op jullie advies afgaan, wie heeft de gouden tip om mijn auto koel te houden?!