2014 Race Red Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Rolf205

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Rolf205 » 07 apr 2025, 09:30

Yannik Schmidt schreef: 07 apr 2025, 08:02 Over je remblokken: ik heb zelf nog nooit echt iets goeds gehoord over EBC Yellowstuff en *puur* circuit gebruik. Vaker al gezien dat mensen ze op een Renault Sport zetten en dan op circuit dezelfde slechte ervaringen delen. Serieuzere Ferodo blokken zoals de DSUNO of DS1.11 zijn echt een wereld van verschil. Endless is inderdaad enorm goed, tenminste de ME20 die ik tot nu toe heb gehad. Grote nadeel is dat ze hier in Europa erg duur zijn, of je besteld ze direct in Japan, maar dan wacht je er enorm lang op. :(
Ik deel die mening en het feit dat ze 'stuff' in de naam hebben, wekt bij mij niet veel vertrouwen. Ik rij nu met D1.11 op de racer en die blokken houden het al best lang en remmen top. Endless zal ongetwijfeld beter zijn, maar ook een tandje duurder.

Wat betreft de grill; het zal vooral voor de looks beter zijn. Als je ooit de turbobijbel van Corky Bell hebt gelezen, weet je dat de oppervlakte opening van je duct/grille net zo groot moet zijn als de openingen tussen je radiateur. Groter brengt niet veel, dus het is niet zo gek dat Ford hm voor 1/3 dicht heeft gemaakt.

Afbeelding

Yannik Schmidt
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS

Bericht door Yannik Schmidt » 07 apr 2025, 09:56

Rolf205 schreef: 07 apr 2025, 09:30 Ik deel die mening en het feit dat ze 'stuff' in de naam hebben, wekt bij mij niet veel vertrouwen. Ik rij nu met D1.11 op de racer en die blokken houden het al best lang en remmen top. Endless zal ongetwijfeld beter zijn, maar ook een tandje duurder.

Wat betreft de grill; het zal vooral voor de looks beter zijn. Als je ooit de turbobijbel van Corky Bell hebt gelezen, weet je dat de oppervlakte opening van je duct/grille net zo groot moet zijn als de openingen tussen je radiateur. Groter brengt niet veel, dus het is niet zo gek dat Ford hm voor 1/3 dicht heeft gemaakt.

Afbeelding
Haha, die bijbel heb ik nog nooit gelezen maar daar zit natuurlijk wat fijn. Die overtollige lucht zal natuurlijk ook weer ergens heen moeten.

En ja, Ferodo DS1.11 is ook enorm goed. Ik denk dat qua temperatuurrange en frictie de DSUNO en DS1.11 heel erg in de buurt zitten van Endless ME20... dat vind ik zelf ook het fijnste. Niet te hard en goed doseerbaar!

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 07 apr 2025, 19:27

Ik hoor het al, de volgende keer worden het Ferodo DS1.11 blokken!

Philipoo

Bericht door Philipoo » 08 apr 2025, 10:17

Er is een groot verschil tussen EBC brakes en EBC racing brakes. De EBC Rp1 bijvoorbeeld zijn top, de red/blue/yellow stuff zijn niet fantastisch. Ik heb op de ND nu RP1 voor en redstuff achteren (omdat daar niet zoveel voor te krijgen is).

Wat rolf hierboven zegt is overigens een goed punt. Hoewel het nu waarschijnlijk beter smoelt, heb je waarschijnlijk meer luchtweerstand gecreeerd.

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 08 apr 2025, 11:43

Philipoo schreef: 08 apr 2025, 10:17 Er is een groot verschil tussen EBC brakes en EBC racing brakes. De EBC Rp1 bijvoorbeeld zijn top, de red/blue/yellow stuff zijn niet fantastisch. Ik heb op de ND nu RP1 voor en redstuff achteren (omdat daar niet zoveel voor te krijgen is).

Wat rolf hierboven zegt is overigens een goed punt. Hoewel het nu waarschijnlijk beter smoelt, heb je waarschijnlijk meer luchtweerstand gecreeerd.
Nu je het zegt, klopt inderdaad. Er was ooit zo'n actie bij een Engels bedrijf, als je een setje EBC RP1 bestelde kreeg je een set RPX erbij, en die bleken beide goed te smoelen op circuit. Maar ik weet dan eerlijk gezegd weer niet wat qua prijs attractiever is.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 08 apr 2025, 11:57

Yannik Schmidt schreef: 08 apr 2025, 11:43
Philipoo schreef: 08 apr 2025, 10:17 Er is een groot verschil tussen EBC brakes en EBC racing brakes. De EBC Rp1 bijvoorbeeld zijn top, de red/blue/yellow stuff zijn niet fantastisch. Ik heb op de ND nu RP1 voor en redstuff achteren (omdat daar niet zoveel voor te krijgen is).

Nu je het zegt, klopt inderdaad. Er was ooit zo'n actie bij een Engels bedrijf, als je een setje EBC RP1 bestelde kreeg je een set RPX erbij, en die bleken beide goed te smoelen op circuit. Maar ik weet dan eerlijk gezegd weer niet wat qua prijs attractiever is.
RPX is te heftig als je het ook op straat gebruikt (en vonkten bij mij als een malle :lol: ), RP1 is top!

HSR

Bericht door HSR » 08 apr 2025, 12:42

Eens vwb de EBC -Stuff remblokken, dat is echt niet geweldig. Ben zelf enorm fan van HAWK voor prijs/kwaliteit. Van Andre een setje RP1 gekocht voor onder de Megane R26-met-clio3rs-vooras-en-megane3rs-achteras-en-remmen. Ben erg benieuwd.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 08 apr 2025, 13:55

Ach, die opengewerkte grill staat in ieder geval wel goed! Ook wat waard.
Ben benieuwd hoe het straks allemaal gaat staan!

Godspeed

Bericht door Godspeed » 09 apr 2025, 19:27

Rolf205 schreef: 07 apr 2025, 09:30
Yannik Schmidt schreef: 07 apr 2025, 08:02 Over je remblokken: ik heb zelf nog nooit echt iets goeds gehoord over EBC Yellowstuff en *puur* circuit gebruik. Vaker al gezien dat mensen ze op een Renault Sport zetten en dan op circuit dezelfde slechte ervaringen delen. Serieuzere Ferodo blokken zoals de DSUNO of DS1.11 zijn echt een wereld van verschil. Endless is inderdaad enorm goed, tenminste de ME20 die ik tot nu toe heb gehad. Grote nadeel is dat ze hier in Europa erg duur zijn, of je besteld ze direct in Japan, maar dan wacht je er enorm lang op. :(
Ik deel die mening en het feit dat ze 'stuff' in de naam hebben, wekt bij mij niet veel vertrouwen. Ik rij nu met D1.11 op de racer en die blokken houden het al best lang en remmen top. Endless zal ongetwijfeld beter zijn, maar ook een tandje duurder.

Afbeelding
Kak, nou ja dan maar voor de looks :tooth:

Over looks gesproken:

Afbeelding

Afbeelding

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 apr 2025, 10:03

Anders maak je een (lucht) geleiderprofiel achter de grill :)

Philipoo

Bericht door Philipoo » 10 apr 2025, 11:40

Gaat je Maxton splitter zoveel downforce opwekken dat je spijltjes naar je (plastic) bumper nodig hebt? :coffee:

Godspeed

Bericht door Godspeed » 10 apr 2025, 12:03

Philipoo schreef: 10 apr 2025, 11:40 Gaat je Maxton splitter zoveel downforce opwekken dat je spijltjes naar je (plastic) bumper nodig hebt? :coffee:
Ja, sterker nog, ik overweeg een grotere turbo voor 70pk meer om de extra downforce te compenseren.

Nu serieus: ik hoop het niet want dan denk ik dat ik de hele voorbumper vaarwel kan zeggen aangezien die al op meerdere punten in gescheurd/gerepareerd. Die spijltjes zien er gewoon heel ruig uit :tooth:

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 10 apr 2025, 13:42

Godspeed schreef: 09 apr 2025, 19:27
Kak, nou ja dan maar voor de looks :tooth:
Lijkt me voldoende argument bij je eigen auto. Je hoeft geen milieu certificaten meer te halen zoals Ford.

Als de splitter onverhoopt wel goed werkt en niet alleen looks is, zou ik wel ff checken of de bumper het een beetje kan hebben.
Eventueel ff plaatje achter de ophangpunten van de spijltjes doen? De jongens die met splitters op het circuit rond rijden doen het niet allemaal voor de looks denk ik?

Godspeed

Bericht door Godspeed » 10 apr 2025, 13:55

Zit nu wel zo’n carrosserieringetje achter, maar misschien is een plaatje nog niet zo gek. Voorbumper ligt nu nog van de auto af, beter nu doen, straks kom ik er niet meer bij.

Is overigens niet puur voor de looks, hoop wel dat het iets aan downforce doet. De auto is voornamelijk voor de Nürburgring Nordschleife geupgrade (zodoende ook de radiator upgrade).

Godspeed

Bericht door Godspeed » 07 mei 2025, 20:22

Afbeelding

Afbeelding

Dus afgelopen weekend weer een tripje naar de ring gemaakt! Tijdens de Green Hell Driving Days, want dan is het lekker rustig :roll:

Vrijdags was de baan open van 17 tot 19.30u. Die dag vrij genomen, om een uur of 12 rustig aan die kant op gegaan met twee vrienden, waarvan een met de gele Focus ST hierboven. Eenmaal in de omgeving aangekomen rustig ingecheckt in het hotel (Haus Pit Lane te Nürburg, dikke aanrader!) en een gezonde lunch gepakt bij Brünnchen. Terwijl we genoten van een dikke bak friet en de trackday die gaande was aanschouwden, besefte we ons dat het echt niet zomaar een mooie dag was. Het was zowaar echt heet op de zandvlakte onder de brandende zon! De klok naderde 17.00u en we zette richting uit naar de hoofdingang van de Nordschleife. Echter strandde we net onder het viaduct door al direct in de file, parallel aan het rechte stuk. Het zou 1,5 uur duren voor de we slagboom hadden bereikt.

Eenmaal op de baan was ik erg benieuwd wat mijn kersverse upgrades (splitter, diffusor, opengeslepen grill, grote alu radiator, nieuwe uitlaat met sportkat downpipe en EBC Bluestuff remblokken) zouden gaan brengen. Al snel kwam ik erachter: heel veel hitte. Net voorbij Schwedenkreuz merkte ik een dramatische afname in vermogen en zag ik tot mijn verbazing dat de koelwatertemperatuur 6 van de 8 strepen aangaf. Normale bedrijfstemperatuur is 4 strepen, 5 strepen is goed oppassen, 6 is gewoon te heet, vandaar dus ook het tijdelijk geknepen vermogen. Balen als een stekker natuurlijk. Hoe kan dit terwijl juist ter voorkoming van dit hele issue het koelsysteem is aangepakt? Ronde maar rustig afgemaakt, waarbij gelukkig de temperatuur ook weer snel zakte. Het vreemde is dat tijdens de heenrit met verschillende stukken Autobahn met 200+ km/u er niks aan het handje was.

Eenmaal van de baan af als ware filosofen natuurlijk alle mogelijk scenario's de revue laten passeren. Wat kan in godsnaam de reden zijn van het oververhitten van de auto? Lucht in het koelsysteem, kapotte thermostaat, kapotte waterpomp, downpipe die te veel hitte veroorzaakt, auto die te arm loopt, open grill die meer weerstand dan airflow veroorzaakt etc. Die avond verder de auto maar even gelaten voor wat het is en gaan genieten van een pizza, Irish coffee en een paar goudgele halve liters. We vermaakten ons gelukkig nog erg goed.

De volgende ochtend de auto maar even warm laten draaien en op de parkeerplaats van het hotel met de neus iets omhoog de radiator nog even getracht te ontluchten. Uit het nippel op de radiator kwam weliswaar een beetje lucht, maar ik kan me niet voorstellen dat dit het probleem kon veroorzaken. Die dag was het op en rondom de Ring nog net zo absurd druk als de avond ervoor, dus ik heb maar besloten dat dit weekend niks meer zou worden qua rijden. Belangrijkste vond ik dan ook dat ik de auto heel zou houden, dus later komt er wel weer een moment.

Zowel de tuner als mijn monteursmaatje (bevriende monteur, oude schoolvriend die automonteur is, automonteur die klasnoot en vriend was/weer is, geef het een naam) zijn helaas op vakantie deze en volgende week, dus ik moet even geduld hebben tot een van beide me kan helpen in het vinden/oplossen van het probleem. Uiteraard zou ik in de tussentijd natuurlijk graag ook op jullie advies afgaan, wie heeft de gouden tip om mijn auto koel te houden?! :tooth:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 07 mei 2025, 22:16

Godspeed schreef: 07 mei 2025, 20:22 Uiteraard zou ik in de tussentijd natuurlijk graag ook op jullie advies afgaan, wie heeft de gouden tip om mijn auto koel te houden?! :tooth:
Rustiger rijden! :tooth: :df:
Vervelend dat oververhittingsprobleem. Is er een specifieker Fordforum in D/UK/US waar je dit kunt vragen?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 mei 2025, 05:45

Mooi geschreven verhaal :) balen van de oververhitting, wat je je afvraagt waarom op de openbare weg geen last met 200kmh. Zo’n constante hoge snelheid rijden met dus ook continu veel koelwind is veel minder zwaar dan steeds volgas optrekken en weer remmen naar de volgende bocht op een circuit. Dus opzich niet vreemd dat je problemen dan pas ervaart.

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 08 mei 2025, 07:49

Wellicht heeft het toch te maken met het feit dat de lucht nu juist niet lekker naar de radiateur komt?
Als het probleem er eerst niet was, en nu opeens wel -> ergens wel te concluderen dat het daarmee te maken heeft (dus de andere luchtstroom + alu radiateur), mits je niet nog andere dingen aan het koelsysteem hebt vervangen?

Maar dat terzijde - zonde dat je niet veel hebt kunnen rijden. Het bleek vorig weekend dan wel ook echt een hel te zijn met de GHDD!

leon22

Bericht door leon22 » 08 mei 2025, 08:45

Ik denk dat er misschien iets mis is met het koelsysteem.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 08 mei 2025, 11:10

Je zou eens contact kunnen zoeken met Pumaspeed? Die doen veel met Fiestas, hebben vast wel ervaring met koeling en koeling problemen.

Verder echt vervelend dat de auto zo warm wordt. Hoe is de staat van de radiateur? Krijgt die wel genoeg lucht door de intercooler? Zit er ergens een blokkade in je koelingssysteem, wellicht een keer flushen?

Luco

Bericht door Luco » 08 mei 2025, 12:02

Alles is bijna nieuw aan die Fiesta, het probleem zit vermoedelijk in het openwerken van de grille, nu gaat er meer langs dan door de radiateur, zoals al eerder is gemeld.

JP

Bericht door JP » 08 mei 2025, 12:25

Mebu toch eens contacteren?

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 08 mei 2025, 12:49

Godspeed schreef: 07 mei 2025, 20:22 Afbeelding

Afbeelding

Dus afgelopen weekend weer een tripje naar de ring gemaakt! Tijdens de Green Hell Driving Days, want dan is het lekker rustig :roll:

Vrijdags was de baan open van 17 tot 19.30u. Die dag vrij genomen, om een uur of 12 rustig aan die kant op gegaan met twee vrienden, waarvan een met de gele Focus ST hierboven. Eenmaal in de omgeving aangekomen rustig ingecheckt in het hotel (Haus Pit Lane te Nürburg, dikke aanrader!) en een gezonde lunch gepakt bij Brünnchen. Terwijl we genoten van een dikke bak friet en de trackday die gaande was aanschouwden, besefte we ons dat het echt niet zomaar een mooie dag was. Het was zowaar echt heet op de zandvlakte onder de brandende zon! De klok naderde 17.00u en we zette richting uit naar de hoofdingang van de Nordschleife. Echter strandde we net onder het viaduct door al direct in de file, parallel aan het rechte stuk. Het zou 1,5 uur duren voor de we slagboom hadden bereikt.

Eenmaal op de baan was ik erg benieuwd wat mijn kersverse upgrades (splitter, diffusor, opengeslepen grill, grote alu radiator, nieuwe uitlaat met sportkat downpipe en EBC Bluestuff remblokken) zouden gaan brengen. Al snel kwam ik erachter: heel veel hitte. Net voorbij Schwedenkreuz merkte ik een dramatische afname in vermogen en zag ik tot mijn verbazing dat de koelwatertemperatuur 6 van de 8 strepen aangaf. Normale bedrijfstemperatuur is 4 strepen, 5 strepen is goed oppassen, 6 is gewoon te heet, vandaar dus ook het tijdelijk geknepen vermogen. Balen als een stekker natuurlijk. Hoe kan dit terwijl juist ter voorkoming van dit hele issue het koelsysteem is aangepakt? Ronde maar rustig afgemaakt, waarbij gelukkig de temperatuur ook weer snel zakte. Het vreemde is dat tijdens de heenrit met verschillende stukken Autobahn met 200+ km/u er niks aan het handje was.

Eenmaal van de baan af als ware filosofen natuurlijk alle mogelijk scenario's de revue laten passeren. Wat kan in godsnaam de reden zijn van het oververhitten van de auto? Lucht in het koelsysteem, kapotte thermostaat, kapotte waterpomp, downpipe die te veel hitte veroorzaakt, auto die te arm loopt, open grill die meer weerstand dan airflow veroorzaakt etc. Die avond verder de auto maar even gelaten voor wat het is en gaan genieten van een pizza, Irish coffee en een paar goudgele halve liters. We vermaakten ons gelukkig nog erg goed.

De volgende ochtend de auto maar even warm laten draaien en op de parkeerplaats van het hotel met de neus iets omhoog de radiator nog even getracht te ontluchten. Uit het nippel op de radiator kwam weliswaar een beetje lucht, maar ik kan me niet voorstellen dat dit het probleem kon veroorzaken. Die dag was het op en rondom de Ring nog net zo absurd druk als de avond ervoor, dus ik heb maar besloten dat dit weekend niks meer zou worden qua rijden. Belangrijkste vond ik dan ook dat ik de auto heel zou houden, dus later komt er wel weer een moment.

Zowel de tuner als mijn monteursmaatje (bevriende monteur, oude schoolvriend die automonteur is, automonteur die klasnoot en vriend was/weer is, geef het een naam) zijn helaas op vakantie deze en volgende week, dus ik moet even geduld hebben tot een van beide me kan helpen in het vinden/oplossen van het probleem. Uiteraard zou ik in de tussentijd natuurlijk graag ook op jullie advies afgaan, wie heeft de gouden tip om mijn auto koel te houden?! :tooth:
Paravan verwijderen.
Voorkomt de heatsoak onder de motorkap want deze wordt weggezogen door de onderdruk die langs de voorruit gaat.
Koelvloeistof 50% vervangen door gedestilleerd water en beetje water wetter.
Water koelt de cilinderkop meer dan koelvloeistof.
Koelfan via de ecu bij lagere temperatuur laten aanslaan.
Voorkomt het oplopen van de temperatuur van het koelwater.
Eventuele motorbedekking verwijderen ter voorkoming van heatsoak.

Werkt uitstekend bij de MegClio van mijn zoon. Ook op de Ring met hoge temperaturen.

Bakker
Auto: Megane 3 RS

Bericht door Bakker » 08 mei 2025, 14:10

Dat van die paravan heb ik toevallig avn de week op youtube voorbij zien komen, dit was ook een (getunede)Fiesta St op de Ring. Zie rond de 26 minuten.

frankie

Bericht door frankie » 08 mei 2025, 14:10

Leuk verhaal, jammer van de hitte problemen.

Haus Pit Lane wel een aanrader dus? Wij zaten in Ringhaus "Home of Silver Arrows". Qua locatie was dat top, loop afstand van de ingang. En ik was met de kleine car spotter, die hoefde alleen maar aan de weg bij het hotel te gaan staan voor zijn hobby, zeker bij weer een baansluiting stond het meteen vol daar :lol: Alleen verder was het wel eenvoudig. Kleine kamertjes en niet al te uitgebreid ontbijt.

Plaats reactie