Met betrekking tot de huidige opwarmingsophef volg ik alle discussies met interesse. Vind het een interessant onderwerp. Ik ben zelf uiteraard geen expert maar inmiddels wel redelijk ingelezen in de materie denk ik. Lees daarbij ook veel tegengeluiden, van mensen als Marcel Crok. Zeer verhelderend.
Mijns inziens is het grootste probleem de omvang van de wereldbevolking. Daar valt simpelweg niet tegenop te 'bezuinigen' qua uitstoot. Daarnaast zou er een grootschalige 'gedragsverandering' nodig zijn om de vervuiling per hoofd van de bevolking echt naar beneden te dringen. We zijn tegenwoordig gewend om goedkoop te kunnen vliegen bijvoorbeeld. Tot mijn 20e had ik nog nooit gevlogen, met mijn ouders gingen we kamperen. Tegenwoordig vlieg ik toch zeker een keer of 15 per jaar gemiddeld. Vliegen is spotgoedkoop geworden, een gevolg van de felle concurrentieslag in de luchtvaart en zuinige vliegtuigen. Ik vind dat geweldig en zolang dat privilege betaalbaar is ga ik dat zeker niet laten. Vervuiling of niet. Zo vlieg ik over 2 weken even naar Londen voor weekendje met mijn dochter, gewoon omdat het kan.
Nu wordt er weer gesproken over een nationale vliegtaks, zogezegd ter bevordering van het milieu. Ik hoor bedragen van 7 of 15 euro per ticket. De bedragen zijn zo gekozen dat we nog steeds blijven vliegen (anders was het wel 250 euro of 500 euro per ticket geweest) maar de staatskas vaart er wel bij. Ergo: dit gaat helemaal niet om het milieu. Dit gaat (zoals altijd) om de munten.
Neem nou zo'n Rob(ot) Jetten, dat D66 mannetje. Een groene fundamentalist, bijna nog erger dan Jesse Klaver. Het duurzame evangelie verkondigend maar als ik dan lees (
https://www.geenstijl.nl/5145784/co2-he ... or-jetten/) hoe vaak zo'n ventje zelf de wereld rondvliegt, dan sluit dat weer naadloos aan bij bovenstaand verhaal. We vinden (bijna) allemaal dat de CO2 uitstoot naar beneden moet maar niemand wenst z'n verworven luxe daarvoor op te geven. Of neem de dikbetaalde klimaatpaus Ed Nijpels, die hier niet ver vandaan woont op zijn enorme boerderij zonder een zonnepaneel op het dak en energielabel G. In woord zijn we (ze) heilig, in daad absoluut niet. Ik ken een ondernemer hier in de buurt. Heeft een hele batterij elektrische auto's besteld om het wagenpark te verduurzamen. Zelf rijdt hij in een Audi RS6.

Is dat erg? Helemaal niet wat mij betreft. Maar we hoeven er dan ook niet hypocriet over te gaan doen. Als het imago maar goed is. Zolang we maar 'MVO' op onze website kunnen zetten. Zie ons eens duurzaam zijn.
Gaan we die klimaatdoelstellingen halen? Nooit niet. We zijn gewend aan een bepaalde levensstijl, een bepaalde luxe. Die gaan we simpelweg niet opgeven, zolang het nog enigszins betaalbaar is. En geen politicus gaat de nationale luchtvaart (of industrie) zo zwaar belasten dat ze er aan onderdoor gaan. De schoorsteen moet (ondanks de groene boodschap) toch vooral flink blijven roken. It's all about the money, zoals altijd. Ben ik dan tegen het terugdringen van vervuiling? Nee, natuurlijk niet. Bijvoorbeeld zo'n initiatief als Boyan Slat, die met zijn 'Ocean Cleanup' bezig is om grootschalig plastic te ruimen in de oceanen vind ik geweldig. Ik kan me ook storen aan de gigantische hoeveelheid plastic troep, het slechts 1x gebruiken van een verpakking waarna deze wordt weggegooid. Ik dronk gister een blikje frisdrank. Nadat dat op is gooi je zo'n heel stuk gefabriceerd aluminium gewoon weg. Zonde, dat moet toch echt efficiënter en beter kunnen. Zo zijn er heel veel van dit soort zaken waar je volgens mij een enorme slag zou kunnen slaan.
Maar ik geloof niet in het door de 'strot duwen' van de huidige maatregelen bij de bevolking. Iedereen verplicht aan peperdure warmtepompen en torenhoge belastingen op energie (terwijl energie een eerste levensbehoefte is). Daar ben ik groot tegenstander van. Dat gaat ook amper meer over het klimaat. Dat is gewoon een geniaal verdienmodel.
Wil je die CO2 uitstoot toch effectief naar beneden brengen? Dan is er maar één oplossing die hierboven ook staat: kernenergie. Maar daar rust een enorm taboe op... geheel onterecht wat mij betreft. Moderne kernenergie is veilig en schoon. Maar het gaat in de groene discussie helaas vaak niet meer om feiten, maar om 'een gevoel'. Je bent 'voor' of je bent 'tegen'. Het is een nieuwe religie geworden.