BMW 120i F20 B48 ZF8
-
Re: BMW tracktool E46 330CI
Lekker bezig.. en knappe droplinks!
- Vanreijmersdal
Weer een kleine voortuitgang.
De boel een beetje schoongemaakt
Draagarmen achter voorzien van nieuwe lagers, nieuwe wielnaven met tapeiden en voor de rest alles van PU voorzien.
Tevens bij de dealer wat niet bouten en brackets gehaald.
Bijna ready om het er weer onder te monteren

De boel een beetje schoongemaakt
Draagarmen achter voorzien van nieuwe lagers, nieuwe wielnaven met tapeiden en voor de rest alles van PU voorzien.
Tevens bij de dealer wat niet bouten en brackets gehaald.
Bijna ready om het er weer onder te monteren

- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Pff goed bezig zeg! kun je die van mij ook neit even doen? 

- ///Joost
Bekende klussen met al die persbussen, echt een typisch E36/E46 scenario. 
4e foto: Zorg wel dat je de behuizing die de RTAB omvat goed uitlijnt (qua voorspanning) alvorens 'm met de drie bouten aan de carrosserie te bevestigen ivm versnelde slijtage. Gewoon een latje van de wielnaaf in het verlengde met de flens van de behuizing leggen, en dan vastzetten met de centrale bout. Maar gezien je ervaring zul je dit wel weten. Ik denk ik zeg het toch maar effe.

4e foto: Zorg wel dat je de behuizing die de RTAB omvat goed uitlijnt (qua voorspanning) alvorens 'm met de drie bouten aan de carrosserie te bevestigen ivm versnelde slijtage. Gewoon een latje van de wielnaaf in het verlengde met de flens van de behuizing leggen, en dan vastzetten met de centrale bout. Maar gezien je ervaring zul je dit wel weten. Ik denk ik zeg het toch maar effe.

- Vanreijmersdal
voorspanning is idd bekend, doe ik ook voor de overige montagepunten.
- PeterM
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Dat ziet er weer lekker fris uit, auto wordt er niet slechter van na het uitstapje op de baan 
Heb je trouwens ook overwogen om de bovenste draag arm, waar normaal de veel op rust te vervangen voor een verstelbaar exemplaar? Ik twijfel er zelf nog een beetje over. De onderste wordt altijd wel vervangen voor een verstelbare arm. Weet jij zo of een verstelbare bovenste arm nog wat extra brengt m.b.t. afstel mogelijkheden?

Heb je trouwens ook overwogen om de bovenste draag arm, waar normaal de veel op rust te vervangen voor een verstelbaar exemplaar? Ik twijfel er zelf nog een beetje over. De onderste wordt altijd wel vervangen voor een verstelbare arm. Weet jij zo of een verstelbare bovenste arm nog wat extra brengt m.b.t. afstel mogelijkheden?
-
- Auto: BMW e46 coupé
Kan je dit ook uitleggen aan een leek? Ik moet ze zelf ook nog weer monteren, dan kan ik er ook rekening mee houden///Joost schreef: 11 nov 2020, 16:03 Bekende klussen met al die persbussen, echt een typisch E36/E46 scenario.
4e foto: Zorg wel dat je de behuizing die de RTAB omvat goed uitlijnt (qua voorspanning) alvorens 'm met de drie bouten aan de carrosserie te bevestigen ivm versnelde slijtage. Gewoon een latje van de wielnaaf in het verlengde met de flens van de behuizing leggen, en dan vastzetten met de centrale bout. Maar gezien je ervaring zul je dit wel weten. Ik denk ik zeg het toch maar effe.![]()

@vanreijmersdal, hoe heb je de draagarmen schoon gemaakt? Nog iets ervoor gebruikt?
- 328Ti
Dat ziet er allemaal fris uit! Altijd een ver gevoel als alles er vers onder zit. Nadeel is dat je elke oneffenheid in het rijgedrag wil aanpakken (tenminste dat had ik )
- Vanreijmersdal
Ja nu alles los ligt, dan is het een kleine stap om zaken meteen mee te nemen.
- Vanreijmersdal
Nurdt schreef: 11 nov 2020, 19:31Kan je dit ook uitleggen aan een leek? Ik moet ze zelf ook nog weer monteren, dan kan ik er ook rekening mee houden///Joost schreef: 11 nov 2020, 16:03 Bekende klussen met al die persbussen, echt een typisch E36/E46 scenario.
4e foto: Zorg wel dat je de behuizing die de RTAB omvat goed uitlijnt (qua voorspanning) alvorens 'm met de drie bouten aan de carrosserie te bevestigen ivm versnelde slijtage. Gewoon een latje van de wielnaaf in het verlengde met de flens van de behuizing leggen, en dan vastzetten met de centrale bout. Maar gezien je ervaring zul je dit wel weten. Ik denk ik zeg het toch maar effe.![]()
@vanreijmersdal, hoe heb je de draagarmen schoon gemaakt? Nog iets ervoor gebruikt?
Draagarmen schoongemaakt met een staalborstel die je in de schroefmachine kan zetten.
Mbt die voor spanning;
Je wilt dat die pu rubbers niet of zo min mogelijk op spanning staan als de auto in rust stand is. Want als de auto in veert komt er spanning op door de beweging. Dus als je de auto op de krik hebt, hangen de wielen meer naar beneden dan wanneer de auto op de grond staat. Als je dan alle pu rubbers aandraait wanneer de wielen van grond los zijn en daarna de auto op de grond zet heb je al spanning op de rubbers en komt er nog meer spanning op wanneer de auto ook nog eens in veert. Dat eerst stuk spanning kan je wegnemen door het aandraaien met de wielen in de ruststand.
- Vanreijmersdal
Ik rij achter niet met coilover, dus ik heb de draagarm nodig om de veer op te laten rusten.PeterM schreef: 11 nov 2020, 19:29 Dat ziet er weer lekker fris uit, auto wordt er niet slechter van na het uitstapje op de baan
Of je voordeel haalt uit een verstelbare weten ik niet, maar lijkt mij wel, anders waren ze er niet geweest.
- PeterM
Ja, zo dacht ik ook al, kwaad kan het sowieso niet. Misschien weet iemand anders hier wat de voordelen zijn?Vanreijmersdal schreef: 11 nov 2020, 20:28Ik rij achter niet met coilover, dus ik heb de draagarm nodig om de veer op te laten rusten.PeterM schreef: 11 nov 2020, 19:29 Dat ziet er weer lekker fris uit, auto wordt er niet slechter van na het uitstapje op de baan
Of je voordeel haalt uit een verstelbare weten ik niet, maar lijkt mij wel, anders waren ze er niet geweest.
- Vanreijmersdal
Je stabilisator stang zit er ook aan, dus dan wel even de juiste halen.
Deze partijen hebben ze.
Pmc motorsport
mrt engineering
Deze partijen hebben ze.
Pmc motorsport
mrt engineering
- Vanreijmersdal
Dubbel
- PeterM
Ik had een mooi setje bij PMC gezien inderdaad, bovenste en onderste arm, met bevestiging voor de stabilisator stang en unibal verbindingen. PMC geeft alleen aan dat ze niet zeker weten of die armen ook op een e46 m3 passen. Heb de originele onderdeel nummers van bmw vergeleken en die zijn voor alle e46 modellen hetzelfde. Alleen de schommelarm is m3 specifiek. Volgens mij zou het dus moeten passen...Vanreijmersdal schreef: 11 nov 2020, 21:26 Je stabilisator stang zit er ook aan, dus dan wel even de juiste halen.
Deze partijen hebben ze.
Pmc motorsport
mrt engineering
- Vanreijmersdal
Als de onderdeel nummers het zelfde zijn, moet het passen en anders kan ik die van mij we opmeten, die liggen er nu toch naast.
- PeterM
Ik ga er vanuit dat het past, maar voor de zekerheid mag je beide armen wel even opmeten 

- Vanreijmersdal
PeterM schreef: 12 nov 2020, 22:53 Ik ga er vanuit dat het past, maar voor de zekerheid mag je beide armen wel even opmeten![]()

hart op hart

- Vanreijmersdal
Al sinds het begin van de hobby is gewicht een onderwerp van gesprek en daar hoort ook het onafgeveerde gewicht zoals wielen natuurlijk bij. Vrij vertaalt; de wielen moeten zo licht mogelijk!
Met deze gedachte en ook het budget, is 17 inch the way to go!
Echter met de recentelijke overstap naar slicks (en ik wil echt niet meer terug naar semi's), zijn de spelregels wat veranderd.
De DNRT banden passen prima in de budget gedachte en daardoor kocht ik deze ook gewoon nieuw. Gebruikte slicks passen natuurlijk ook prima in de budget gedachte, echter zijn 17 inch slicks in een 235/240 maat slecht te verkrijgen en vaak duurder dan 18 inch slicks. Heeft natuurlijk te maken met dat veel cup klasses op 18 inch rijden.
Moet ik dan de switch naar 18 inch maken? Zijn 18 inch eigenlijk wel zwaarder? 18 inch heeft meer aluminium, maar heeft ook minder rubber, toch?
Ja en nee.
Door recentelijke omstandigheden heb ik in eens 5 verschillende wielen en vind ik het wel leuk om een vergelijkingsonderzoek te doen.
Alle wielen zijn 5x120 en geen multisteek
Alle wielen zijn 8J breed
Het verschil zit hem in de banden maat als inch maat

van links naar rechts;
1. - 17 inch OZ Ultra Leggera met een 225/45/17 straatband
2. - 17 inch OZ Ultra Leggera met een 215/45/17 rallyband
3. - 17 inch OZ Super Leggera met een 240/610/17 full slick
4. - 18 inch OZ Ultra Leggera met een 245/35/18 semi slick
5. - 18 inch Borbet 130i cup velg met een 240/640/18 full slick
Gewicht:
1. - 17,1 kilo
2. - 19,3 kilo
3. - 16,1 kilo
4. - 18,0 kilo
5. - 21,8 kilo
Het verschil tussen 3 en 4 is voor mij het meest realistisch en valt mij eigenlijk nog wel mee.
Met deze gedachte en ook het budget, is 17 inch the way to go!
Echter met de recentelijke overstap naar slicks (en ik wil echt niet meer terug naar semi's), zijn de spelregels wat veranderd.
De DNRT banden passen prima in de budget gedachte en daardoor kocht ik deze ook gewoon nieuw. Gebruikte slicks passen natuurlijk ook prima in de budget gedachte, echter zijn 17 inch slicks in een 235/240 maat slecht te verkrijgen en vaak duurder dan 18 inch slicks. Heeft natuurlijk te maken met dat veel cup klasses op 18 inch rijden.
Moet ik dan de switch naar 18 inch maken? Zijn 18 inch eigenlijk wel zwaarder? 18 inch heeft meer aluminium, maar heeft ook minder rubber, toch?
Ja en nee.
Door recentelijke omstandigheden heb ik in eens 5 verschillende wielen en vind ik het wel leuk om een vergelijkingsonderzoek te doen.
Alle wielen zijn 5x120 en geen multisteek
Alle wielen zijn 8J breed
Het verschil zit hem in de banden maat als inch maat

van links naar rechts;
1. - 17 inch OZ Ultra Leggera met een 225/45/17 straatband
2. - 17 inch OZ Ultra Leggera met een 215/45/17 rallyband
3. - 17 inch OZ Super Leggera met een 240/610/17 full slick
4. - 18 inch OZ Ultra Leggera met een 245/35/18 semi slick
5. - 18 inch Borbet 130i cup velg met een 240/640/18 full slick
Gewicht:
1. - 17,1 kilo
2. - 19,3 kilo
3. - 16,1 kilo
4. - 18,0 kilo
5. - 21,8 kilo
Het verschil tussen 3 en 4 is voor mij het meest realistisch en valt mij eigenlijk nog wel mee.
-
Even een open portier intrappen: wielstand?PeterM schreef: 11 nov 2020, 21:06 Ja, zo dacht ik ook al, kwaad kan het sowieso niet. Misschien weet iemand anders hier wat de voordelen zijn?
Verder misschien gewicht en stijver. En men zegt dat OEM waarschijnlijk veiliger overbelast kan worden. Aangezien de benzinetank vaak niet heel ver van de ophanging zit, klinkt het plausibel.
- Vanreijmersdal
Het is idd zeker voor het aanpassen van de wiel stand. Maar met de onderste draagarm zou je dan in ieder geval al camber afstelling moeten kunnen doen. Misschien zit het voordeel in dat je met de bovenste ook negatief camber kan stellen, zonder dat de spoorbreedte veranderd?TLRS schreef: 13 nov 2020, 18:52Even een open portier intrappen: wielstand?PeterM schreef: 11 nov 2020, 21:06 Ja, zo dacht ik ook al, kwaad kan het sowieso niet. Misschien weet iemand anders hier wat de voordelen zijn?
Verder misschien gewicht en stijver. En men zegt dat OEM waarschijnlijk veiliger overbelast kan worden. Aangezien de benzinetank vaak niet heel ver van de ophanging zit, klinkt het plausibel.
Met gewicht en stijfheid heb je geen verstelbare nodig lijkt mij.
- PeterM
Bedankt voor het opmeten! Ik zal de maten hier straks even vergelijken.TLRS schreef: 13 nov 2020, 18:52Even een open portier intrappen: wielstand?PeterM schreef: 11 nov 2020, 21:06 Ja, zo dacht ik ook al, kwaad kan het sowieso niet. Misschien weet iemand anders hier wat de voordelen zijn?
Gewicht had ik wel aan gedacht en snap dat je de wiel stand kan veranderen. Maar ben vooral benieuwd wat voor wielafstelling je zou kunnen doen met een verstelbare bovenste arm, die je met een vaste arm niet kan doen. Een verstelbare arm wordt bij circuit geprepareerde m3's eigenlijk nooit wordt toegepast, vandaar.
-
Wat zegt de product omschrijving? Misschien laat het extremere band/wielkast combinaties toe..
- Marc Sierra
Het lijkt me dat je met alleen de onderste arm wel camber kan verstellen, maar de sporing daardoor wel aan de haal gaat. Met beide armen verstelbaar kan je camber en sporing goed afstellen.
- PeterM
Ik heb de afmetingen even vergeleken, zijn exact gelijk. Zijn dus dezelfde armen die op een m3 worden gebruikt. Nogmaals bedanktVanreijmersdal schreef: 13 nov 2020, 17:27PeterM schreef: 12 nov 2020, 22:53 Ik ga er vanuit dat het past, maar voor de zekerheid mag je beide armen wel even opmeten![]()
hart op hart
![]()

Daar wordt niet gesproken over de voordelen van een verstelbare bovenste arm.TLRS schreef: 14 nov 2020, 09:52 Wat zegt de product omschrijving? Misschien laat het extremere band/wielkast combinaties toe..
Dat zou goed kunnen. Ik zal kijken of ik er online nog wat meer info over kan vinden. Komende week even met de persoon bellen die de auto gaat uitlijnen, kijken wat die er van denkt.Marc Sierra schreef: 14 nov 2020, 14:38 Het lijkt me dat je met alleen de onderste arm wel camber kan verstellen, maar de sporing daardoor wel aan de haal gaat. Met beide armen verstelbaar kan je camber en sporing goed afstellen.