[30-08-2010]DF @ CPZ deel XI
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Re: [30-08-2010]DF @ CPZ deel XI
Precies, ik kan je een nieuw setje slicks geven dan houdt het op 

- DDX
Regel is leuk als iedereen exact de ideale lijn weet, probleem is alleen dat beginners naar hun idee ideale lijnen rijden maar de echte 'racers' dan denken dat ze aan de kant gaan ?GarreTT schreef:Bij ADS hadden ze als "regel": De voorste (langzamere) rijder houdt gewoon de ideale lijn. Degene die er achter rijdt moet maar zorgen dat hij/zij er netjes voorbij komt.
En dan zit er zomaar iemand naast.
Als je bang bent voor schade kan je een verzekering nemen bij df.David R. schreef:Waarom stel je niet een regel in dat als je schade toebrengt aan een ander je die schade moet betalen.
Als je dat niet neemt is het gewoon 'pech' (en ik begreep dat dit bij alle schade gevallen was afgelopen maandag)
- Robertdj
Is goed, maar kom jij dan met een auto die wel voor de normale sterveling betaalbaar is? Anders schijt ik al 7 kleuren wanneer ik je in m'n spiegel aan zie komen.David R. schreef:Waarom stel je niet een regel in dat als je schade toebrengt aan een ander je die schade moet betalen. Op elke trackday worden schades gereden bij welke organisatie dan ook. Als je een stuk vanrail eruit rijdt moet je die ook betalen. Ik weet dat je dan discussies krijgt over de schuldvraag maar met de camerabeelden moet dit toch voor 90% van de gevallen op te lossen zijn.
Die racers die weten wel wat ze doen en rijden meestal met goed materiaal. Het zijn juist de mensen met straatauto's die door de remmen oid trappen waardoor ze jou eruit rijden.
- GarreTT
De ideale lijn is inderdaad niet heel nauwkeurig. Maar als de achterligger in "Trackday modus" rijdt is dat geen probleem. Dan blijf je er in de bocht even achter hangen en gaat er pas voorbij op een recht(er) stuk. Dan geeft ook even tijd om de voorligger in te schatten. De voorligger hoeft dan ook niet bij aanremmen of insturen in de spiegels te kijken zodat er in elk geval veel minder kans is dat hij zijn ideale lijn mist.DDX schreef:Regel is leuk als iedereen exact de ideale lijn weet, probleem is alleen dat beginners naar hun idee ideale lijnen rijden maar de echte 'racers' dan denken dat ze aan de kant gaan ?GarreTT schreef:Bij ADS hadden ze als "regel": De voorste (langzamere) rijder houdt gewoon de ideale lijn. Degene die er achter rijdt moet maar zorgen dat hij/zij er netjes voorbij komt.
En dan zit er zomaar iemand naast.
- duifjes.com
Ik begrijp niet wat er zo moeilijk aan is allemaal??? gewoon gezond verstand en spiegelen...simpel...
Altijd je eigen lijn blijven rijden en niet links/rechts, knipperen etc....want daar komen juist ongelukken/misverstanden van....als iemand sneller is komt ie ervanzelf voorbij.....
Altijd je eigen lijn blijven rijden en niet links/rechts, knipperen etc....want daar komen juist ongelukken/misverstanden van....als iemand sneller is komt ie ervanzelf voorbij.....
- Petrolhead Tom
Zo werkt het met skiën ook, ik vind dat zelf echt een goede regel. 

-
Hi Tom,Tom Westendorp schreef:Even een n00b-vraag: Op de Nordschleife let ik heel erg in mijn spiegels en minder ik vaart wanneer er sneller iemand aan komt.
Ik minder vaak vaart en ga dan zo snel mogelijk van de ideale lijn zo hinder ik (volgens mij) de snelle rijders om mij heen het minst. (en dat zijn er nogal wat)![]()
Maar weer pret voor tien maandag in die kleine zakjapanner
Als iemand die op NS weleens voorbij komt wapperen wil ik wat Luco zegt even bevestigen. Je hoeft echt geen vaart te minderen. Als je een knippertje naar rechts geeft en een klein beetje ruimte links komen ze er echt wel langs. Als ik je bijvoorbeeld zie remmen zal ik ook remmen, simpelweg omdat je verder vooruit kunt kijken dan ik. Ik denk dat je minder hindert als je gang houdt dan als je onverwacht het gas loslaat, degene achter je kan prima incalculeren waar hij er langs kan en schrikt als je vaart mindert of remt. Dat is iig mijn ervaring.
- Petrolhead Tom
Thanks voor het advies Steve zal er de volgende keer rekening mee houden! 

- Robin Hartog
En ik ook, thanks voor het beantwoorden van mijn n00bvraag iedereen. 

-
Misschien kan Peter de volgende keer de kermis afhuren

- daNpy
Dat is ook wat ik geleerd heb.duifjes.com schreef:Ik begrijp niet wat er zo moeilijk aan is allemaal??? gewoon gezond verstand en spiegelen...simpel...
Zit je met een langzamere auto in de bocht en wordt je alsnog door een snellere deelnemer buitenom ingehaald (zal niet vaak gebeuren maar toch) matig dan je snelheid en zorg dat je niet ver naar buiten uitkomt.
Prikt een snellere deelnemer hem in het uitkomen van de bocht binnendoor rijdt de bocht dan gewoon uit naar buiten, meestal zijn ze al voorbij voor je bij de curbs rijdt.
Meer ervaren trackday rijders zullen toch lijnen hebben waarbij ze (veel) sneller de bocht uitkomen en exact het moment kunnen bepalen om jou zsm in te kunnen halen

- pjvandergaag
helemaal gelijk!!! bij mij na een half uur voorwielager ging herrie maken ben dus gestopt en niet door blijven rijden voor het geval hij vastslaatHielke schreef:Ja, je kunt hier op het forum beter direct de zaken vermelden die niet goed liepen. Dan kunnen mensen er nog eens over nadenken en zich beter op een volgende keer voorbereiden.
Een ABS sensor die stuk was waardoor de Porsche nauwelijks nog vertraagde? Belgische Porsches zitten waarschijnlijk wat anders in elkaar![]()
Ik sta er ook deze keer weer versteld van hoeveel mensen ik hoor spreken die vooraf wisten in welk een deplorabele staat hun remsysteem verkeerde (dunne ploffende schijven, 3 mm remvoering, oude remolie) en toch maar besloten de baan op te gaan. Als er iets voor elkaar moet zijn, dan zijn het op een circuit de remmen. Alla, dat je fading krijgt is lang niet altijd te vermijden. Af laten koelen, rustiger aan doen of eerder remmen is dan het devies. Maar staal op staal, geen remschijf, of het pedaal tot op de bodem is gewoon einde oefening. Je mag dan nog blij zijn er zonder schade vanaf te zijn gekomen.
- dvh
Even een spuit11 vraag, maar die GT3 vs CLS , hadden deze geen verzekerings afgesloten voor deze dag ?
Ik bedoel, je kan je toch verzekeren ervoor ? of geld dat niet als je op elkaar schade rijdt of dergelijke ?
Want als mijn auto niet verzekerd zou zijn, dan ging ik toch niet het circuit op met een 60-100k+ kostende auto...
Ik bedoel, je kan je toch verzekeren ervoor ? of geld dat niet als je op elkaar schade rijdt of dergelijke ?
Want als mijn auto niet verzekerd zou zijn, dan ging ik toch niet het circuit op met een 60-100k+ kostende auto...
- Erik K.
Al ben je verzekerd, dan heb je ook nog een behoorlijk eigen risico meen ik.
In dit geval zou je als de Porsche rijder zijnde b.v. voor kunnen stellen dit op zich te nemen.
In dit geval zou je als de Porsche rijder zijnde b.v. voor kunnen stellen dit op zich te nemen.
Wat ik heb begrepen is dat ze geen van beiden verzekerd waren, met zulke dure hokken, tegen een relatief lage premie en eigen risico niet echt slim vind ik, maar dat is geheel persoonlijk.
- dvh
Wtf...
Dat is erg zuur, en dom imho.
Dat is erg zuur, en dom imho.
- DDX
Als je met een auto van 5000 euro aankomt is eigen risico best flink, maar merendeel van de auto's valt het best mee :Erik K. schreef:Al ben je verzekerd, dan heb je ook nog een behoorlijk eigen risico meen ik.
Het is gewoon een afweging die je zelf moet maken, net zoals niet iedereen zo'n auto allrisk verzekert.Voor straatauto's kost dit €150 per rijder, voor raceauto's €250 per rijder, beide met een totale dekking tot €100.000.
Het eigen risico voor straatauto's is €2.000, voor raceauto's €5.000.
Laatst gewijzigd door DDX op 01 sep 2010, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Downforce Hans
Wat de Porsche betreft weet ik het niet maar wat de beemer betreft zo ongeveer wel.
Dus niet te snel een oordeel vellen of het dom is of niet........
Dus niet te snel een oordeel vellen of het dom is of niet........
-
2000,p eigen risico is leuk maar een aantal autos is dat gewoon niet interesant.. me 106 zal best wel wat meer waard zijn maar veel toch echt niet..
je kunt afspraken maken over hoe en wat .. en denk dat in dit geval misschien wel slim was.. Er was sochtends een briefing maar die was erg summier..was er smiddags ook een briefing ?
Knipperen kan.. ik doe het ook maar er viel me inderdaad op dat sommige mensen daarvan in de war raken.
Het kan ook handig zijn als aangeven dat je de achterligger hebt gezien..
Langzamere rijder recht op ideale lijn kan ook.. maar moet je wel pionnen neer zetten zodat de beginners weten hoe en wat
Er zijn meerdere opties.. en die hebben allemaal voordelen en nadelen. Hoe je het ook went en keert trackdays blijven een risico.
Gezond verstand en controle op ongeoorloofd gedrag lijkt me een goede oplossing..
je kunt afspraken maken over hoe en wat .. en denk dat in dit geval misschien wel slim was.. Er was sochtends een briefing maar die was erg summier..was er smiddags ook een briefing ?
Knipperen kan.. ik doe het ook maar er viel me inderdaad op dat sommige mensen daarvan in de war raken.
Het kan ook handig zijn als aangeven dat je de achterligger hebt gezien..
Langzamere rijder recht op ideale lijn kan ook.. maar moet je wel pionnen neer zetten zodat de beginners weten hoe en wat
Er zijn meerdere opties.. en die hebben allemaal voordelen en nadelen. Hoe je het ook went en keert trackdays blijven een risico.
Gezond verstand en controle op ongeoorloofd gedrag lijkt me een goede oplossing..
- @iko
Helaas ben ik er deze keer niet bij geweest, maar veel voorgaande DF dagen wel.
In dit draadje zie ik precies hetzelfde gebeuren als de vorige keren: eerst zeggen we 10 pagina's dat het allemaal zo leuk en goed was en vervolgens gaan we 10 pagina's zeuren dat er niet goed gereden wordt (uiteraard altijd door de anderen, nooit door jezelf).
De DF dagen zijn mij altijd heel goed bevallen. Veel respect voor elkaar. Maar een circuit blijft natuurlijk gevaarlijk, er kan natuurlijk altijd iets gebeuren. Als je dat niet wil, kun je m.i. beter op de boulevard gaan rijden. Wel goed opletten dat er niet iemand met een zak patat plotseling oversteekt....
In dit draadje zie ik precies hetzelfde gebeuren als de vorige keren: eerst zeggen we 10 pagina's dat het allemaal zo leuk en goed was en vervolgens gaan we 10 pagina's zeuren dat er niet goed gereden wordt (uiteraard altijd door de anderen, nooit door jezelf).
De DF dagen zijn mij altijd heel goed bevallen. Veel respect voor elkaar. Maar een circuit blijft natuurlijk gevaarlijk, er kan natuurlijk altijd iets gebeuren. Als je dat niet wil, kun je m.i. beter op de boulevard gaan rijden. Wel goed opletten dat er niet iemand met een zak patat plotseling oversteekt....
- frankv
Zo heb ik het de afgelopen twee keer met DF op CPZ ook gedaan en dat beviel mij prima. Gewoon een beetje naar buiten laten lopen en men komt je binnenlangs toch wel voorbij. Het enige dat ik een keer vervelend vond was iemand die mij in de Mastersbocht binnendoor in wilde halen. Ik kom daar links aan en steek dan zonder al teveel te remmen lekker naar binnen en was wel even verrast dat iemand daar ineens aan de binnenkant zat. Hij "nam" voorrang zogezegd want echt sneller was hij niet.daNpy schreef:duifjes.com schreef:Ik begrijp niet wat er zo moeilijk aan is allemaal??? gewoon gezond verstand en spiegelen...simpel...
Zit je met een langzamere auto in de bocht en wordt je alsnog door een snellere deelnemer buitenom ingehaald (zal niet vaak gebeuren maar toch) matig dan je snelheid en zorg dat je niet ver naar buiten uitkomt.
Prikt een snellere deelnemer hem in het uitkomen van de bocht binnendoor rijdt de bocht dan gewoon uit naar buiten, meestal zijn ze al voorbij voor je bij de curbs rijdt.
- gijzbed-opc
De Ultima S,

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JGJP7PXC.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IUIGP66J.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RLSAKDGG.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7XNPQVTH.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr.Peter.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JGJP7PXC.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IUIGP66J.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RLSAKDGG.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7XNPQVTH.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr.Peter.
- GTRene
op een gegeven moment zat die Ultima ook een tijdje achter me...1x bij bos uit aan gekomen dacht ik....op het rechte stuk knalt ie er voorbij...maar nee?
reed ie dan halfgas ofzo...hij kwam er naast en liet toen gas los/remmen voor Tarzan dus zat ik er nog voor.
of was er wat mee, ik zag ze wel af en toe aan dat ding sleutelen.
reed ie dan halfgas ofzo...hij kwam er naast en liet toen gas los/remmen voor Tarzan dus zat ik er nog voor.
of was er wat mee, ik zag ze wel af en toe aan dat ding sleutelen.