Daardoor komt de fusee en de schokbreker onder een andere hoek. Bij een McPherson setup, als je van de voorkant kijkt en een lijn trekt van het bovenste montagepunt van de schokbreker, door het montagepunt op die draagarm en naar het wegdek dan zal je zien dat die lijn het wegdek snijd ongeveer halverwege de band (voor aanzicht)
Kantel je de schokbreker omdat je onder langere draagarmen gebruikt dan word die hoek dus ook groter en kan je ook je fuseestukken breder maken.
Dat is echt een wezenlijk verschil met gewoon spacers of een andere ET waarde gebruiken. Zet voor de gein maar eens 20mm spacers voor op je auto en ga een stukje rijden. Vooral bij lastwissel zoals afremmen enz kan je een behoorlijk zenuwachtig gedrag krijgen als de voorwielen niet even veel grip hebben (bijvoorbeeld spanningsverschil)
Vandaag voor het eerst een stuk in M2 gereden. Top zeg. Ik zou als M2 rijder niet willen ruilen met een M4, zelfs niet met gesloten beurs. Dit is veel makelijker en speelser te rijden. Nodigt uit om sportief te rijden en is leuk op lagere snelheden. Top. Bedankt Romo en Ilja! Was gezellig en doen we volgende keer aan jullie kant met een uitstapje naar de Oosterburen hoop ik.
Vandaag was weer zo`n memorabele dag, eerst richting Apeldoorn en Ilija opgepikt en door naar de Rotterdamse wereld haven dagen, wat een stad wat een röring, wat een boten, wat een vrouwen, het ontbrak aan niks, tour door de haven, je kijkt je de ogen uit. Machtig mooi.
In de middag even door naar Tom, die de GTS al klaar had staan, fris gepoetst en al. Of we even wilden rijden, nou ja, zouden we we dat wel willen
Even stukje meegereden en toen zelf gestuurd, wat een feest beest van een kar, waanzinnige sound, waanzinnige PDK, heerlijk, de tunnel gaf eenzelfde belevenis als mijn eigen CGTS, KIPPENVEL........beter wordt het echt niet.
Tom, met dank, voor zowel rijden GTS als ook de rondrit over de Maasvlakte, wat een bedrijvigheid, wat een economische motor. Ik heb met volle teugen genoten !!
mooie verhalen en altijd leuk stukje touren en ervaringen delen met elkaars auto's! grappig ook dat Tomgtr als M4 bezitter toch de M2 zou verkiezen (als het aankomt op rijbeleving/speels karakter).
Het was voor mij in alle opzichten een memorabele dag. Heerlijke rit met de M2 richting Rotterdam.
Prachtige stad is dat toch met de Erasmusbrug, het water en de hoge skylines.
Gave toertocht door de haven kunnen doen met Spido. Indrukwekkend hoe groot de Spido boot is ten opzichte van de andere bootjes rondom de Erasmusbrug.
Totdat je een paar échte tankers tegenkomt die in Schiedam aangemeerd liggen. Containerschip die nog veel hoger is dan de kleine Spido boot. En dan voel je je toch opeens heel klein.
Even later richting de Maasvlakte gereden en dan zie je helemaal iets wat je voorstellingsvermogen te boven gaat: een groen monster ! Dat kleine blauwe containerschip ervoor is dus het schip dat ik zojuist had beschreven als huge, die dus in het niet valt bij deze groene mammoet. Insane !
Verder op de dag kunnen instappen in de 911 GTS van Tom. Een aardig stukje in de 911 GTS kunnen rijden. Als Porsche adept kon het natuurlijk niet anders dan waanzinnig zijn. Heb er geen woorden voor eigenlijk. Het was voor mij gewoon heel bijzonder om te kunnen doen. Ben ook totaal bevooroordeeld natuurlijk maar wat een dag en wat een droom om een paar momenten in de 911 te mogen beleven.
Het atmo-blok klinkt ongelooflijk goed in het volledige bereik. En met welk gemak dat ook gaat. De PDK doet daarbij feilloos zijn werk, zowel bij opschakelen als bij terugschakelen. Maar ook onderin gromt de GTS heerlijk. De sportuitlaat ploft daarbij graag mee. Asociaal.
De wegligging vond ik waanzinnig goed. De auto ligt als een blok op de weg. Met haar volle brede heupen. In direct vergelijk met de M2 valt je meteen het lage zwaartegewicht op. Zie de onderste foto waarop de hoogte verschillen extreem goed te zien zijn. In een M2 zit je duidelijk wat meer óp de auto. Terwijl de M2 vergeleken met de M4 echt heel klein is. In de 911 zit je echter helemaal kort boven de grond en dat heeft zijn weerslag op het stuurgedrag.
De M2 voelt alsof hij messcherp door een pakje boter insnijdt op elke stuurbeweging (das een compliment). In de 911 heb je meer het gevoel dat de auto als geheel op het asfalt plakt. Platgedrukt. In al zijn breedte, hetgeen onwijs veel vertrouwen geeft bij plotse bewegingen op hogere snelheid. Vergelijk het bijna letterlijk met een mes dat je in een pakje boter snijdt voor de M2: bij de 911 moet je het mes er dan plat op leggen. Groot verschil in rolbeweging dus en stabiliteit. Beiden extreem effectief maar toch ook heel verschillend qua karakter.
De 911 voelt absoluut niet licht in de neus, maar kan niet beoordelen hoeveel de AWD daarmee van doen heeft. Korte snelle bochten en rotondes heb ik niet op de grens kunnen nemen. Feit is dat vrijwel de gehele aandrijving naar achter gaat. Heb verder niet al te lang kunnen rijden om meer verslag uit te brengen.
Enige kritische noot: de + en - die nog verkeerd om staan op de pook, dat kan natuurlijk écht niet.
En je gaat echt als vanzelf als een aso rijden met de auto.
Qua looks helemaal gaaf. Normaal geen liefhebber van alles zwart/zwart/zwart maar met de gele details (kenteken, blokken en gordels) wel echt heel fraai. Toch wel volledig overtuigd geraakt van de combo.
Gelukkig hebben we ook de foto's nog
Tom onwijs bedankt voor deze geweldige en unieke ervaring
Mooie verhalen. Tom's GTS voelt niet licht op de neus omdat het 'n Carrera 4 is.
Geweldige kar ook(want geen normale Elfer)
Verder had ik gisteravond per toeval(...) een zwarte paar maand oude F80 M3 Competition Pack naast me bij de verkeerslichten.
Hoestmooglik.
Raampjes open en kort praten en dat het goede auto's zijn en hij zei 'elke dag met 'n smile op in de auto'. Ik beaamde dat ook. Het werd groen en ik trok lichtelijk strepend op, tja boy's toys:)
Maarja nog bebouwde kom. Hij haalde me later vol in en ja geluidsverschil, maar deze trompetterde toch niet zo slecht als ik de S55 ken.
Best lekker, niet N55 MPE lekker trouwens.
Toen ik erachter reed (het geheel zwart alles, ook de uitlaten) zag ik pas hoe ingetogen dik hij was. Maar niet M4 breed... Eigenlijk redelijk incognito in 't zwart terwijl toen hij in het begin schuin achter me reed ik de dikheid van z'n wielkasten en heupen wel herkende als M. Kort dacht ik ook 'n M2...
We gingen bochtje uit en taluud op, hij voorop volgas, tot 120 blijf ik aangehaakt. Toen kwamen er 'n paar doordaaiertjes (die ik prima ken) en ik 'm meteen binnenbocht ideaal pakkend vol erin smijtend onder 2 fly-over's door met hels kabaal hem wat erg kwijt reed:)
(Waren ook nog 'n paar andere auto's door die bochtenslinger, maar niet noemenswaardig.
Later op de rechte stukken zat hij weer naast en voor me, maar daar doe ik 't niet zo gek ivm redenen.
Paar keer voluit doorgetrokken en dan blijf ik net even hangen(hij geeft eerder gas tot xxx)
Maar op 't laatst qua rechte lijn toch echt totaal m'n meerdere qua slagkracht moeten erkennen in de M3 Comp toen ik denk ik net te laat reageerde achter 'm en in z'n 4 hing bij 70/80 of (wegwerkzaamheden)....
Dan ben je bij xxx snelheid en 15 s verder al 'n heel end richting erg snel tov normaal in de M2, maar de M3 lag zeker 100 meter verder schat ik in. Vooral vanaf 2x 80. Potverdikkieme.
Maarja 450(en volgens rollenbanken eerder >480) tov 370-380-390-400(?)
is 't verschil op papier al 80 pk en 'n betere aerodynamica.
Heel ingetogen auto die zwarte M3 Comp. Bijna 'n Q car/sleeper. Daar zie ik me wel mee naar Barcelona rijden:)
Maar wat smijt zo een M2 toch extreem en overal als je er 'n dikke week niet mee hebt gestuurd
M2 wordt een andere kar als je echt even los kan, heerlijk vind ik dat. GTS qua sound, mechanisch gevoel SKITTEREND, de tunnels, man het haar staat recht op de kop, op de armen ook, KIPPENVEL wat janken het ding.
Ook hier geldt, juist vanwege de verschillende karakters, dat je ze beide naast elkaar in eigen garage moet hebben staan
Enorme kar inderdaad, máár: ruimte voor 4 echte personen (m'n zoon is bijna 1.90) en bagage. En ik vind 'm tóch wel mooier dan de 991GTS, helaas. Sorry Tom
En toch weegt die GTS, die iel oogt naast een M2, maar liefs 1515kg.
Mijn voorkeur blijft gaan naar een Cayman tov een 911, mede door uiterlijk, gedrongenheid en middenmotor concept, de GTS4 is idd het beste alternatief vwb lichte neus.
We zijn allemaal wel eens aan 't dagdromen over wat er te koop is en wat kan en wat niet kan en wat niet kan is nog nooit gebeurd:)
Ik wil wel 'n M2CS mits die prijs wel door de beugel kan en dat betwijfel ik ten zeerste. Zo niet dan wordt m'n huidige M2 een beetje geupgrade denk ik. Een beetje meer power is wel lekker:)
Tuurlijk wil ik ook 'n Caterham 620R, een Ultima GTR720 , een M2CS als daily en 'n 488 of Portofino voor de fun:)
Waarom die 'of' op het eind. Na zoveel keer 'en' is nog en wagen erbij ook niet neer zo'n grote stap.
Absoluut 911 in dit geval. Geen lijntje verkeerd of teveel en een mooi rustig ogend interieur. Laatste is belangrijk voor me om de rust in het verkeer te kunnen bewaren.
Ja agent, ik vond wel dat ik de rust in het verkeer bewaarde. Door dat rustige interieur haalde ik mensen met 180 rechts in maar ik vwerd niet verleid tot bumperklevem.
Nogmaals bedankt Romo en Ilja voor leuke dag, was ik ook effe aan toe. Roterdamse haven is prachtig. Als we een keer meer tijd hebben gaan we kleiduiven schieten daar.
allen schreef: 05 sep 2017, 08:41
Absoluut 911 in dit geval. Geen lijntje verkeerd of teveel en een mooi rustig ogend interieur. Laatste is belangrijk voor me om de rust in het verkeer te kunnen bewaren.
+1
Prachtige 911! Enige puntje zijn de velgen, die hoeven niet zwart van mij.