Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden
Er werd bij de eerste dip toch al geroepen dat er grote speler speculeerden op een neergang van de euro? Ga ik niet terugvinden maar werd 3 jaar geleden al geroepen en het lijkt ons recht onder de neus te voltrekken!
- Maus335i
Toch wel grappig om te lezen:
Wie zich al wat langer met aandelen bezighoudt, is misschien nog wel bekend met de vuistregel 'gedeeld door tien plus zestig'. Rond de eeuwwisseling werd deze vuistregel wel gebruikt om het niveau van de AEX te schatten. Je deelde het koersniveau van de Duitse DAX-index door tien en telde daar vervolgens zestig punten bij op.
Doorgaans klopte die schatting heel aardig. En wanneer niet dan duurde het doorgaans niet langer dan een paar maanden voordat het verband in ere hersteld was.
Vandaag de dag noteert de DAX-index op een niveau van zo'n 6.700 punten. Gedeeld door tien plus zestig geeft een geschat niveau voor de AEX van 730 punten. De actuele AEX-stand van amper 300 punten bedraagt niet eens de helft. Wat is er met de AEX toch aan de hand?
Herbeleggingsindex
Een van de verklaringen is dat - en menig belegger weet dit niet - de DAX een herbeleggingsindex is. En de AEX niet.
Wanneer DAX-bedrijven dus dividend uitkeren dan heeft dit geen gevolgen voor het niveau van de Duitse beursgraadmeter zelf. Wanneer AEX-bedrijven echter dividend uitkeren dan daalt de AEX echter wel in koers.
Uitgaande van zo'n 3% dividend per jaar sinds de eeuwwisseling zou de AEX momenteel een procent of 40 hoger moeten staan. Wanneer we tenminste dezelfde regels als de Duitsers gevolgd hadden. De AEX zou dan zo'n 120 punten hoger noteren ofwel zo'n 430 punten (nog altijd niet die 730 punten dus).
Systematische 'fouten'
Maar er speelt meer. En dit verklaart waarom de AEX vergeleken met vele andere beurzen zo sterk achterblijft.
Zo geldt dat voor de beslissing om een bepaald aandeel in de AEX op te nemen de handelsomzet bepalend is. Dit is simpelweg het aantal verhandelde aandelen van een bedrijf vermenigvuldigd met de beurskoers.
Voor de weging in de AEX wordt vervolgens vooral gekeken naar de beurswaarde. Die verkrijgt u door het aantal uitstaande aandelen van een bedrijf te vermenigvuldigen met de beurskoers.
Overigens is die weging van een aandeel in de AEX gemaximeerd op 15%. Zowel Koninklijke Olie als Unilever zitten hier momenteel dicht in de buurt. Deze twee aandelen alleen zijn dus zo'n beetje goed voor een derde van de AEX.
Maar we dwalen af... Voor zowel de factor handelsomzet als de factor beurswaarde geldt dat deze in hoge mate beïnvloed wordt door het gedrag van beleggers: in aandelen waarover beleggers enthousiast zijn wordt doorgaans veel gehandeld en dergelijke lievelingsaandelen kennen veelal hoge beurswaardes. Gevolg is dus dat de lievelingsaandelen van het moment een relatief zware weging in de AEX verkrijgen.
En zo kon het dat de AEX rond de eeuwwisseling gevuld was met een groot aantal techbedrijven. Denkt u aan UPC, WorldOnline, KPN en KPNQwest, Versatel en Getronics. Telkens met een vrij forse weging vanwege hun op dat moment torenhoge beurswaardes.
Een jaar of wat later werd aan bedrijven als ING, ABN-AMRO, Fortis en Aegon een heel zware AEX-weging gegeven. Ook in dit geval vanwege de hoge beurswaardes op dat moment. Als vrijwel de enige effectenbeurs ter wereld bestond de AEX in 2007 voor zo'n beetje de helft (!) uit financiële waarden. Juist ja, exact op de top van de (financiële) bubbel.
Beleggers geen invloed
In de AEX krijgen aandelen waarover beleggers wat al te enthousiast zijn dus stelselmatig een te zware weging. Vanwege de systematiek van samenstelling van de AEX. Aandelen waar beleggers wat al te pessimistisch over zijn - noem het de value-aandelen - komen in de AEX daarentegen niet veel voor. Of ze krijgen slechts een bescheiden weging.
Geen wonder dan ook dat de AEX vergeleken met vele andere beurzen zo magertjes afsteekt. Waar voor andere beurzen de oude recordniveaus langzaamaan in zicht beginnen te komen, noteert de AEX nog niet eens op de helft van haar oude record.
Vrij eenvoudig echter kunnen de stelselmatige 'fouten' voorkomen worden. Namelijk door niet te selecteren op factoren als handelsvolume en marktwaarde. Maar door bijvoorbeeld te selecteren op omzet of winst van de onderliggende bedrijven. Factoren dus waar beleggers zelf geen invloed op hebben.
De systematische 'fouten' zoals de AEX die nu kent worden daarmee vermeden. Maar wij verwachten niet dat aan de AEX-criteria spoedig iets verandert. En aan de systematische (wegings)'fouten' dus evenmin. Vandaar de titel van dit bericht, 'Met de AEX wordt het niks...'.
-
Onlinetomgtr
Leuk stuk om te lezen. Veel daarvan wist ik totaal niet. Goed om te weten 
- Maus335i
Als je trouwens even terugkijkt naar de andere indices:
Dow Jones piek in 2007: 14.150
Dow Jones nu: 13.030
Nasdaq piek in 2007: 2.859
Nasdaq nu: 3.000
DAX piek in 2007: 8.070
DAX nu: 6.750
Hang Seng piek in 2007: 31.600
Hang Seng nu: 20.995
Kijken we nog even naar die treurige AEX
AEX piek in 2007: 560
AEX nu: 309
FTSE en CAC40 zitten een beetje in dezelfde lijn als de AEX. Dus hoewel we ten opzichte van de DAX dramatisch presteren, zitten we Europees gezien een beetje in de middenmoot (puur kijkend naar procentuele veranderingen).
Europa scoort t.o.v. Amerika iig erg slecht, maar aan de overkant van de plas zijn ze van nature al optimistischer... ook op de beurs
Het verbaasd me zelf ook dat Nasdaq en de DJ al aan het pieken zijn of die kant weer op gaan. Tijd voor fatsoenlijk (financieel) Europees beleid?
Dow Jones piek in 2007: 14.150
Dow Jones nu: 13.030
Nasdaq piek in 2007: 2.859
Nasdaq nu: 3.000
DAX piek in 2007: 8.070
DAX nu: 6.750
Hang Seng piek in 2007: 31.600
Hang Seng nu: 20.995
Kijken we nog even naar die treurige AEX
AEX piek in 2007: 560
AEX nu: 309
FTSE en CAC40 zitten een beetje in dezelfde lijn als de AEX. Dus hoewel we ten opzichte van de DAX dramatisch presteren, zitten we Europees gezien een beetje in de middenmoot (puur kijkend naar procentuele veranderingen).
Europa scoort t.o.v. Amerika iig erg slecht, maar aan de overkant van de plas zijn ze van nature al optimistischer... ook op de beurs
- Bert ///M3
Niet veel nieuws in dat verhaal.
Daarom ben ik ook een beetje voorzichtig met aandelen enz, je weet dat als de DJI een klapper maakt de AEX mee gaat. Ga je dus op een 3Y high van de DJI gezellig in aandelen zitten dan kan je wel eens van een koude kermis thuis komen.
Verder spelen er wel andere zaken mee waardoor de DJI zo hoog staat tov de AEX, denk aan diverse zaken zoals de quantitative easing programma's van de FED, zwakke koers van de euro enz. ING heeft een heel groot aandeel in de AEX zoals dat verhaal ook zegt etc.
De DAX kwam vorig jaar ook al heel dicht bij zijn piek uit 2007. Meen ergens in de 7600 als ik me niet vergis. Verder is de DAX wel een herbeleggingsindex maar dan moet je ook even kijken wat er gebeurd als je geen dividend uitkeert. Een pensioenfods welke aandelen op de AEX koopt zoals RDSA hebben door uitkering van dividend een rendement van 4-6%. Vaak zijn die posities dusdanig groot dat ineens verkopen toch niet lukt, als je dat als pensioenfonds doet dan stort zo'n aandeel direct in elkaar. Dus het zal de meeste van die fondsen jeuken of dat aandeel nou 20 of 30 euro doet, immers bij aankoop verwacht je een bepaald dividend en kijkt naar het rendement uit je dividend. Bij de DAX speelt dit minder. Je ziet op de meeste beursdagen ook dat de DAX veel volatieler is als index, de uitslagen zijn veel groter.
Daarom ben ik ook een beetje voorzichtig met aandelen enz, je weet dat als de DJI een klapper maakt de AEX mee gaat. Ga je dus op een 3Y high van de DJI gezellig in aandelen zitten dan kan je wel eens van een koude kermis thuis komen.
Verder spelen er wel andere zaken mee waardoor de DJI zo hoog staat tov de AEX, denk aan diverse zaken zoals de quantitative easing programma's van de FED, zwakke koers van de euro enz. ING heeft een heel groot aandeel in de AEX zoals dat verhaal ook zegt etc.
De DAX kwam vorig jaar ook al heel dicht bij zijn piek uit 2007. Meen ergens in de 7600 als ik me niet vergis. Verder is de DAX wel een herbeleggingsindex maar dan moet je ook even kijken wat er gebeurd als je geen dividend uitkeert. Een pensioenfods welke aandelen op de AEX koopt zoals RDSA hebben door uitkering van dividend een rendement van 4-6%. Vaak zijn die posities dusdanig groot dat ineens verkopen toch niet lukt, als je dat als pensioenfonds doet dan stort zo'n aandeel direct in elkaar. Dus het zal de meeste van die fondsen jeuken of dat aandeel nou 20 of 30 euro doet, immers bij aankoop verwacht je een bepaald dividend en kijkt naar het rendement uit je dividend. Bij de DAX speelt dit minder. Je ziet op de meeste beursdagen ook dat de DAX veel volatieler is als index, de uitslagen zijn veel groter.
-
jarno1979
Kabinet gevallen,en nu??
Dat het vroeg of laat mis zou gaan had ik wel verwacht maar erg jammer dat dat nu gebeurd is.
Nieuwe verkiezingen zullen volgen maar wat nu als Nederland massaal voor partijen als SP D66 PvdA of Groen Links gaat kiezen.
Mijns inziens hebben we dan echt een probleem,en niet alleen vanwege onze hobby.
Word iig er niet echt vrolijk van.
Greetz Jarno
Nieuwe verkiezingen zullen volgen maar wat nu als Nederland massaal voor partijen als SP D66 PvdA of Groen Links gaat kiezen.
Mijns inziens hebben we dan echt een probleem,en niet alleen vanwege onze hobby.
Word iig er niet echt vrolijk van.
Greetz Jarno
- dvh
Re: Kabinet gevallen,en nu??
Het kabinet niet gevallen.
-
jarno1979
Hoe wil jij het dan noemen?
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
We krijgen belgische praktijken denk ik.
Te weinig partijen die aan die 3% dit jaar willen.
Te weinig partijen die aan die 3% dit jaar willen.
- GTRene
wordt idd een vreemd verhaal straks...
hoorde ook al dat partijen als SGP en Christen unie en wellicht wie weet ook de CDA op den duur samen zullen gaan als 1 partij...immers leegloop en afzonderlijk niet veel in te brengen en te kortzichtig?
allemaal christelijk dus waarom idd niet samen, das dan ook meteen een manier van minder partijen
misschien dat ik dan ooit nog ene meer zakelijke regering mag meemaken zonder die verschillende partijen.
hoorde ook al dat partijen als SGP en Christen unie en wellicht wie weet ook de CDA op den duur samen zullen gaan als 1 partij...immers leegloop en afzonderlijk niet veel in te brengen en te kortzichtig?
allemaal christelijk dus waarom idd niet samen, das dan ook meteen een manier van minder partijen
misschien dat ik dan ooit nog ene meer zakelijke regering mag meemaken zonder die verschillende partijen.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Ik denk Samson als nieuwe premier en 70% IB
En verder lig ik er niet wakker van.
En verder lig ik er niet wakker van.
- Fernando
Dit topic kan volgens mij gewoon verder gaan in het andere topic Nederland gaat naar de haaien... 
- GTRene
wij lekker zeuren, ondertussen klooien zij gewoon lekker door...
eigenlijk zouden we een referendum moeten houden over een heel ander soort politiek bedrijven, meer zakelijk net als een gezond bedrijf wat echter ook voor hun "werknemers/klanten" zorgt,
doch moet je dan wel goed uitgewerkte plannen hebben,
dan veel nieuws opzoeken en de mensen laten praten enz op TV wat anderen weer de ogen opende...
en dan genoeg handtekeningen oid verzamelen dat ze wel moeten...maar laten ze niet snel toe denk
eigenlijk zouden we een referendum moeten houden over een heel ander soort politiek bedrijven, meer zakelijk net als een gezond bedrijf wat echter ook voor hun "werknemers/klanten" zorgt,
doch moet je dan wel goed uitgewerkte plannen hebben,
dan veel nieuws opzoeken en de mensen laten praten enz op TV wat anderen weer de ogen opende...
en dan genoeg handtekeningen oid verzamelen dat ze wel moeten...maar laten ze niet snel toe denk
-
raymondw
Het probleem waar deze regering mee zit is dat ze de rekening van de voorgaande kabinetten gerepresenteerd krijgen; en dat kan je Rutte en Verhagen niet aanrekenen. Wat ik ze wel aanreken is het ontbreken van een visie over het aanjagen van de economie. En daarmee wordt het vrij lastig.
Tegelijkertijd wil ik niet dat de rekening van de banken-en schulden crisis bij de bevolking wordt neergelegd. Dit is een politiek probleem en die hoort daar waar hij is; in Den Haag. Bezuinigen OK, maar dan in eigen vlees. Hervormingen ten laste van de burger zijn dan slechts accoord indien er een goed onderbouwd verhaal bij zit waardoor we vanaf medio 2014/2015 weer economische groei krijgen.
Tegelijkertijd wil ik niet dat de rekening van de banken-en schulden crisis bij de bevolking wordt neergelegd. Dit is een politiek probleem en die hoort daar waar hij is; in Den Haag. Bezuinigen OK, maar dan in eigen vlees. Hervormingen ten laste van de burger zijn dan slechts accoord indien er een goed onderbouwd verhaal bij zit waardoor we vanaf medio 2014/2015 weer economische groei krijgen.
- Joy
7 weken bakkelijen in het Catshuis voor 0 resultaat. En nu begint meteen het tactische spel om de schuld bij de andere partij te leggen om zieltjes te winnen bij het publiek want oh oh we maken wellicht kans op het pluche...
Wie er ook op de felbegeerde troon terecht komt, het maakt uiteindelijk geen moer uit. Als puntje bij paaltje komt moet er een x-bedrag per jaar bij de overheid binnen komen. En of dat nu bij oma Klazien, de ondernemer, de natuur of student Jan-Willem gehaald moet worden, er is altijd een verliezende partij. En zo gaat dat telkens opnieuw.
Wie moet je nu kiezen als volksvertegenwoordiger als het uiteindelijke resultaat keer op keer een slap mengsel is van gedraai, water bij de wijn doen en totale non-issues compleet tot de bodem uitdiepen en echte issues laten schieten? Als ik soms de interviews zie dan denk ik wel eens dat politici van een andere planeet afkomstig zijn. Hoe ver kun je van het volk af staan?
Links ruikt nu kansen om het rechtse beleid af te schilderen als inhumaan voor de zwakkeren in de maatschappij. Volgens het aloude principe moeten de kapitaalkrachtigen steviger gaan bloeden om de losse eindjes van het budget aan elkaar te knopen.
Maar waarom ben je als rechtschapen hardwerkende burger verdomme altijd de pineut? Waarom word je financieel gestraft als je harder werkt dan een ander? Waarom zijn er zoveel vangnetten voor lapzwansen die elke dag hun best doen zo min mogelijk bij te dragen aan de maatschappij en zo weinig vangnetten voor bijvoorbeeld ondernemers die in de moeilijkheden komen?
Ik werk hard voor mijn centjes, maak geen gebruik van enig sociaal vangnet, ben nooit ziek, heb geen vrije dagen, gedraag me netjes volgens de regels en zie vervolgens geen enkele waardering van de overheid hiervoor. Sterker nog, ze straffen je met nog meer belasting, meer onzinnige bijdrages, onwerkbare regels op het gebied van milieu en veiligheid en ga zo maar door. En terwijl je je dan weer in het zweet loopt te werken zie je iedere week dezelfde figuren ontspannen naar hun visstekje fietsen, hun Opel clubhuis bezoeken en een klusje zwart doen om hun uitkering aan te vullen waarbij het systeem ze geen strobreed in de weg legt. En dan schieten die opmerkingen van de linkse partijen me wel eens in het verkeerde keelgat. Ze doen net of het crimineel is dat je wat overhoudt van al dat harde ploeteren. En de achterban maar wijzen naar al die 'slechterikken'. De wereld op zijn kop...
Wie er ook op de felbegeerde troon terecht komt, het maakt uiteindelijk geen moer uit. Als puntje bij paaltje komt moet er een x-bedrag per jaar bij de overheid binnen komen. En of dat nu bij oma Klazien, de ondernemer, de natuur of student Jan-Willem gehaald moet worden, er is altijd een verliezende partij. En zo gaat dat telkens opnieuw.
Wie moet je nu kiezen als volksvertegenwoordiger als het uiteindelijke resultaat keer op keer een slap mengsel is van gedraai, water bij de wijn doen en totale non-issues compleet tot de bodem uitdiepen en echte issues laten schieten? Als ik soms de interviews zie dan denk ik wel eens dat politici van een andere planeet afkomstig zijn. Hoe ver kun je van het volk af staan?
Links ruikt nu kansen om het rechtse beleid af te schilderen als inhumaan voor de zwakkeren in de maatschappij. Volgens het aloude principe moeten de kapitaalkrachtigen steviger gaan bloeden om de losse eindjes van het budget aan elkaar te knopen.
Maar waarom ben je als rechtschapen hardwerkende burger verdomme altijd de pineut? Waarom word je financieel gestraft als je harder werkt dan een ander? Waarom zijn er zoveel vangnetten voor lapzwansen die elke dag hun best doen zo min mogelijk bij te dragen aan de maatschappij en zo weinig vangnetten voor bijvoorbeeld ondernemers die in de moeilijkheden komen?
Ik werk hard voor mijn centjes, maak geen gebruik van enig sociaal vangnet, ben nooit ziek, heb geen vrije dagen, gedraag me netjes volgens de regels en zie vervolgens geen enkele waardering van de overheid hiervoor. Sterker nog, ze straffen je met nog meer belasting, meer onzinnige bijdrages, onwerkbare regels op het gebied van milieu en veiligheid en ga zo maar door. En terwijl je je dan weer in het zweet loopt te werken zie je iedere week dezelfde figuren ontspannen naar hun visstekje fietsen, hun Opel clubhuis bezoeken en een klusje zwart doen om hun uitkering aan te vullen waarbij het systeem ze geen strobreed in de weg legt. En dan schieten die opmerkingen van de linkse partijen me wel eens in het verkeerde keelgat. Ze doen net of het crimineel is dat je wat overhoudt van al dat harde ploeteren. En de achterban maar wijzen naar al die 'slechterikken'. De wereld op zijn kop...
- Arthur
- Auto: Nr.51
Kabinet is niet gevallen. Maar goed, ga je er van uit dat er nieuwe verkiezingen komen, dan blijft VVD de grootste, in de peilingen tenminste. Dus geen Samson als premier vooralsnog...
Verder kan ik er niet wakker van liggen, we zien het wel. Weet momenteel ff niet waarop te stemmen, is allemaal acheruit boeren. Zal me maar weer eens in gaan lezen
Verder kan ik er niet wakker van liggen, we zien het wel. Weet momenteel ff niet waarop te stemmen, is allemaal acheruit boeren. Zal me maar weer eens in gaan lezen
- Macboy
In plaats van PVV (Wilders) stem op RVV (Rico) 
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Joy for MP, zo ist precies.
- HansD
Ik leef gewoon door maar heb mijn vingers afgelikt bij dit kabinet
. Een goed besteedde 1.5 jaar en lekker veel voor elkaar gekregen.
Gaan -zeer waarschijnlijk- interessante verkiezingen en formatie worden.
Gaan -zeer waarschijnlijk- interessante verkiezingen en formatie worden.
-
Rupie
Voor iedereen die graag dom uit zijn nek lult, de kabinetten vanaf 2002. Daarnaast reageert de VVD al 18 jaar (vanaf 1994) mee met als enige uitzondering Balkende IV. You do the math. Wie zijn puinhopen zijn het.

-
Rupie
Misschien moet de VVD de touwtjes eens uit handen geven. De PvdA had eigenlijk al moeten reageren imo gezien de formatie van het huidige kabinet en het verschil van 1 (ja 1!) zetel met de VVD. Proces klopt van geen kanten. PvdA heeft niet eens een kans gehad om te formeren omdat Rutte kostte wat kost moest reageren. Mind you de 18 jaar.
Ik denk dat een goede balans tussen links en rechts het beste is voor Nederland. Maar zolang rechts regeert stem ik links en wie weet als links weer eens heeft geregeerd stem ik rechts.
Ik denk dat een goede balans tussen links en rechts het beste is voor Nederland. Maar zolang rechts regeert stem ik links en wie weet als links weer eens heeft geregeerd stem ik rechts.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Ach, links overal de schuld van geven is blijkbaar hip.
Zo zijn er ook heel veel die denken dat de sociaal democraten verantwoordelijk zijn voor de verzorgingsstaat. Niets is minder waar, dat is een voortvloeisel uit confessioneel-liberale coalitiekabinetten. Dat de PvdA dat in de jaren 80 zich daar meer hard voor maakte is blijkbaar wel blijven hangen.
Kortom, er kan beter over de puinhopen van de VVD worden gesproken, in plaats van de puinhopen van paars.
Zo zijn er ook heel veel die denken dat de sociaal democraten verantwoordelijk zijn voor de verzorgingsstaat. Niets is minder waar, dat is een voortvloeisel uit confessioneel-liberale coalitiekabinetten. Dat de PvdA dat in de jaren 80 zich daar meer hard voor maakte is blijkbaar wel blijven hangen.
Kortom, er kan beter over de puinhopen van de VVD worden gesproken, in plaats van de puinhopen van paars.
Laatst gewijzigd door Bram op 22 apr 2012, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
het blijft te moeilijk met een partijen stelsel zoals het al vele jaren gaat...
te veel verschillen en de achterban van elke partij hamert te hard op hun partij en waar ze voor staan, dus heeft die leider vaak niet zoveel te zeggen immers das alleen de woordvoerder van die partij en ze willen allemaal hun dingen.
daarom kan zo'n systeem ook bijna niet werken, beter dan een meer bedrijfssysteem volgen met een bestuur e.d. maar geen ik ben groen dus wil groen en blijf groen...nee dan alleen wat echt goed is voor het "bedrijf" en hun werknemers en "klanten" een gezond bedrijf en niet waar de "partij" voor staat zeg dat groen of wat ook.
wat moeilijk uit te leggen wat ik bedoel doch huidige partijen stelsel zal er uit moeten vroeg of laat.
te veel verschillen en de achterban van elke partij hamert te hard op hun partij en waar ze voor staan, dus heeft die leider vaak niet zoveel te zeggen immers das alleen de woordvoerder van die partij en ze willen allemaal hun dingen.
daarom kan zo'n systeem ook bijna niet werken, beter dan een meer bedrijfssysteem volgen met een bestuur e.d. maar geen ik ben groen dus wil groen en blijf groen...nee dan alleen wat echt goed is voor het "bedrijf" en hun werknemers en "klanten" een gezond bedrijf en niet waar de "partij" voor staat zeg dat groen of wat ook.
wat moeilijk uit te leggen wat ik bedoel doch huidige partijen stelsel zal er uit moeten vroeg of laat.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
En dan?
Een districtenstelsel zoals in de UK, zodat kleine partijen al helemaal geen kans meer hebben om een voet tussen de deur van de Tweede Kamer te krijgen?
Of een presidentieel systeem, die direct gekozen wordt, wat absurd veel geld kost en waar er volgens mij nog veel meer sprake is van achterkamertjes politiek en lobby.
Either way, beide opties zijn denk ik stukken minder democratisch dan wat we nu hebben...
Een districtenstelsel zoals in de UK, zodat kleine partijen al helemaal geen kans meer hebben om een voet tussen de deur van de Tweede Kamer te krijgen?
Of een presidentieel systeem, die direct gekozen wordt, wat absurd veel geld kost en waar er volgens mij nog veel meer sprake is van achterkamertjes politiek en lobby.
Either way, beide opties zijn denk ik stukken minder democratisch dan wat we nu hebben...
- 350 Z
Ik heb nu al medelijden met de mensen hier die meer als 2 x modaal verdienen want die zullen straks naar 60% IB gaan