Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Luco » 22 apr 2020, 09:47

Ja zonder bril rijden die oudjes het halve dorp overhoop😄

frankie

Bericht door frankie » 22 apr 2020, 09:50

dvh schreef: 22 apr 2020, 09:20
veejay schreef: 22 apr 2020, 09:10
dvh schreef: 22 apr 2020, 08:53 Jeej kinderen weer naar school.
( vrouw grote blij )

Met scholen zou het anders heel krom zijn gelopen. Mijn zoontje zit in groep 8. Die gaat volgend jaar naar de middelbare school. Als ze de school tot na de zomervakantie dicht hadden gehouden zou hij zijn klasgenoten van 8 jaar lang nooit meer hebben gezien. Niks levensbedreigend. Wel muf. Om over het schoolritme van jongere kinderen nog maar te zwijgen.
Mijn zoontje zit ook in groep 8. Al aangenomen op de middelbare, we zien dan wel hoe het allemaal gaat dachten wij.

Hij is best bang om naar school te gaan en snapt niet dat kinderen toch naar school gestuurd worden. Wat mij en mijn vrouw betreft had hij tot na de zomervakantie thuis mogen blijven. School op afstand ging afgelopen weken prima hier.

Ok !
Als de noodzaak er zou zijn hadden wij ze ook thuis gehouden. Maar wij zijn er absoluut niet bang voor. Kinderen al helemaal niet. Gek dat dat per gezin toch zo anders beleefd wordt :-)

Gelukkig hebben ze wel zin om te gaan. Vind ook dat het goed is. Thuiszitten en thuisonderwijs daar hebben (onze) kinderen niet de juiste discipline voor.
Zo staan wij en onze kinderen er ook in. En de kids zelf kunnen ook niet wachten. De oudste ook groep 8, die wil toch echt wel alle speciale groep 8 afsluitdingetjes (musical etc.) meemaken.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 apr 2020, 10:19

///Joost

Bericht door ///Joost » 22 apr 2020, 10:29

veejay schreef: 22 apr 2020, 09:10 Hij is best bang om naar school te gaan en snapt niet dat kinderen toch naar school gestuurd worden. Wat mij en mijn vrouw betreft had hij tot na de zomervakantie thuis mogen blijven. School op afstand ging afgelopen weken prima hier.
Onze zoon van net 6 leert thuis vele malen meer dan op school. Ongelofelijk hoe goed hij vooruit gaat. Ik kan me voorstellen dat dit te danken is aan de 1 op 1 aandacht van mijn vrouw (of ze heeft haar roeping gemist :D ), maar hoe lastig het soms ook is, zien we nog geen reden om hem naar school te sturen. Hij mist z'n vriendjes wel, maar dat is nu even van ondergeschikt belang. Dat haalt ie binnenkort wel weer driedubbel in als de teugels los gaan.

Elise

Bericht door Elise » 22 apr 2020, 11:22

Corona-uitstel raakt economie: ’150.000 bedrijven op de fles’

Amsterdam - Voor veel ondernemers is het uitblijven van een versoepeling van de coronamaatregelen een regelrechte ramp. Steeds meer bedrijven hebben moeite het hoofd boven water te houden. „Binnen dertien maanden telt Nederland 150.000 bedrijven minder”, voorspelt Robert Jan Blom, analist van faillissementszaken. Nederland telde begin dit jaar iets meer dan 2 miljoen bedrijven. Meer dan de helft daarvan zijn zzp’ers.

Blom voorspelde vorige week dat 50.000 zzp’ers en 20.000 mkb’ers voor het einde van het jaar hun faillissement moeten aanvragen. De faillissementsexpert denkt nu dat die schatting nog aan de zuinige kant was. „Voor de crisis zaten 400.000 zzp’ers al onder de armoedegrens, wat gaat er met die mensen gebeuren?” Hij denkt dat er nog wel een dikke 10.000 faillissementen bovenop de eerder voorspelde 70.000 komen. „Daarnaast zal er sprake zijn voor tienduizenden bedrijfssluitingen. Ik garandeer dat Nederland binnen dertien maanden 150.000 minder bedrijven telt.”

Uit het bedrijfsleven zelf klonken dinsdagavond ook al negatieve geluiden, nadat premier Rutte had aangekondigd dat er voorlopig nog geen einde komt aan de meeste beperkende maatregelen tegen het coronavirus. „Als het kabinet niet heel snel met extra steun komt, zullen veel ondernemers geen toekomstperspectief meer hebben”, zegt bijvoorbeeld Hans Biesheuvel van ondernemersvereniging ONL. „Het laatste sprankje hoop op het doorkomen van deze crisis dat veel ondernemers nog hadden, dreigt nu als sneeuw voor de zon te verdwijnen.”

Bij werkgeversclubs VNO-NCW en MKB-Nederland wordt gepleit voor een tweede steunpakket voor ondernemers. „Het economisch noodpakket is voor nu oké. Maar je voelt dat het kabinet denkt dat dat het nu wel moet zijn. Maar wij pleiten voor een tweede steunpakket en het naar voren halen van investeringsprojecten”, aldus VNO-voorman Hans de Boer. Zijn MKB-collega Jacco Vonhof hoopte ook al op een snellere heropening van de economie: „Ik hoop dus dat we straks weer kunnen sporten, dat we naar buiten kunnen, op het terras zitten. Mensen willen perspectief, anders worden ze hartstikke chagrijnig.”

Ook Blom heeft weinig vertrouwen in de steunmaatregelen van het kabinet. Zeker als de economie nog langer op slot blijft zitten. „Veel ondernemers hebben nu een beetje lucht omdat de banken ruimere kredieten geven en soepeler omgaan met aflossingsplichten. Maar banken gaan geen cadeautjes aanbieden, het zijn bedrijven die ook gewoon winst moeten maken. Na een poosje zullen klanten toch aan hun plichten moeten voldoen en als dat niet lukt, zal de bank hun faillissement aanvragen.”

Alles wijst volgens Blom in de richting van een diepe en langdurige recessie. „Het CBS maakte woensdag de scherpste daling van het consumentenvertrouwen ooit bekend. Zzp’ers en bedrijven krijgen geen opdrachten meer en de export ligt stil. Ook als alles morgen weer opengaat, duurt het nog enkele jaren voor de economie zich gaat herpakken.”

De weinig optimistische boodschap van Blom is dan ook dat alleen ondernemers, groot en klein, met redelijke reserves het kunnen redden. „Zonder reserves is er geen enkel lichtpuntje.”

https://www.telegraaf.nl/financieel/153 ... op-de-fles

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2020, 11:37

Richardt. schreef: 22 apr 2020, 09:17 Ik wil het niet bagatelliseren, maar het begint eerst toch met om de dag naar school? De ene dag de ene helft van de klas en de andere dag de andere helft. Hierbij rekening houdend met voldoende afstand en het feit dat er veel minder kinderen besmet raken.

Wil niet zeggen dat het risico nul is, maar dit is toch de manier hoe we langzaam weer moeten opkrabbelen. Beginnen met het versoepelen van de maatregelen bij de laagste risico's en dat stap voor stap uitbreiden.

Met z'n allen binnenblijven totdat het virus uitgeroeid is, is ook geen oplossing want dat gaat nog jaren duren.
Eens daarom ook totaal geen moeite om straks dochter van 6 weer naar school te laten gaan. :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 22 apr 2020, 11:47

Wij twijfelen nog... nu zien ze de opa's en oma's beiden een dag in de week, verder heel beperkt spelen met andere bekende kinderen.

Straks kids naar school dan moeten we het contact met onze ouders eigenlijk stilleggen voor een paar maanden omdat die risicofactor zijn. Ook al is de kans klein(er) dat kinderen het overbrengen, wil je op die manier verhoogde kans lopen je ouders te verliezen?

ErikS

Bericht door ErikS » 22 apr 2020, 11:47

Martijn_bmw schreef: 19 apr 2020, 15:45 Bijvoorbeeld in mijn eigen team nu een zzp er in dienst tot ik een nieuwe vaste medewerker heb gevonden.

Schrijft letterlijk een uurloon van 4x zo hoog als mijn uurloon, is hem gegund hoor want hij loopt het risico morgen weer buiten te staan zonder nieuwe opdracht.

Dat risico loop ik nu niet
Totdat de boel gereorganiseerd wordt. Dan kan je contract net zo vast zijn.... De dobbel bepaald.

Ybo
Auto: G21 / E46

Bericht door Ybo » 22 apr 2020, 11:48

We kunnen ook niet eeuwig verstoppen voor het virus neem ik aan. Daarbij, na de meivakantie is ook wéér 2,5 week vanaf nu.

Moet wel zeggen dat ik het wel soort van spannend vindt met name met betrekking tot mijn oudste zoon, die syndroom va Down heeft en naar het speciaal onderwijs gaat. Speciaal onderwijs gaat geheel open begreep ik, terwijl we in het begin met hem als eerste thuis zaten, omdat hij kwetsbaar is (smalle luchtwegen, kwetsbare longen), net als veel van zijn klasgenoten. Ook benieuwd hoe ze het met vervoer gaan fixen, normaal gesproken gaat hij met het taxibusje naar Heerenveen. Ik vermoed dat we hem eerst maar es een tijdje gaan brengen.

Hij heeft wel heel veel geleerd de afgelopen weken, flinke stappen gemaakt. Maar hij moet ook echt weer naar school, enige autistische neigingen heeft hij ook, dus dat deel is er niet beter op geworden. Misschien zeggen ze daarom ook wel dat speciaal onderwijs geheel open gaat.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2020, 11:51

Knot schreef: 22 apr 2020, 11:47 Wij twijfelen nog... nu zien ze de opa's en oma's beiden een dag in de week, verder heel beperkt spelen met andere bekende kinderen.

Straks kids naar school dan moeten we het contact met onze ouders eigenlijk stilleggen voor een paar maanden omdat die risicofactor zijn. Ook al is de kans klein(er) dat kinderen het overbrengen, wil je op die manier verhoogde kans lopen je ouders te verliezen?
Eens maar sinds begin Corona komt ze dus ook niet meer bij opa en oma. Helaas even beperken tot FaceTime.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2020, 11:52

ErikS schreef: 22 apr 2020, 11:47
Martijn_bmw schreef: 19 apr 2020, 15:45 Bijvoorbeeld in mijn eigen team nu een zzp er in dienst tot ik een nieuwe vaste medewerker heb gevonden.

Schrijft letterlijk een uurloon van 4x zo hoog als mijn uurloon, is hem gegund hoor want hij loopt het risico morgen weer buiten te staan zonder nieuwe opdracht.

Dat risico loop ik nu niet
Totdat de boel gereorganiseerd wordt. Dan kan je contract net zo vast zijn.... De dobbel bepaald.
Klopt hoor maar met inmiddels 17 in dienst jaren krijg je dan tenminste nog wel een zak(je) geld mee kan je toch net ff wat mee uitzingen. Maar leuk is het nooit natuurlijk.

Shakes

Bericht door Shakes » 22 apr 2020, 11:54

Mooi om te lezen dat kinderen thuis op didactisch vlak stappen hebben gemaakt. Maak ik me wel zorgen om de groepsgrootte en kwaliteit van de docenten. Met 2.75% meer salaris maar niks over de verlichting van de werkdruk zijn het weer halve afspraken gemaakt door de AOB en het CNV.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 22 apr 2020, 12:00

Ah, we gaan zelf die app maar bouwen.
Dat klinkt als goed besteed belastinggeld.
https://nos.nl/artikel/2331304-minister ... ouwen.html

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 apr 2020, 12:03

Elise schreef: 22 apr 2020, 11:22 Corona-uitstel raakt economie: ’150.000 bedrijven op de fles’

Amsterdam - Voor veel ondernemers is het uitblijven van een versoepeling van de coronamaatregelen een regelrechte ramp. Steeds meer bedrijven hebben moeite het hoofd boven water te houden. „Binnen dertien maanden telt Nederland 150.000 bedrijven minder”, voorspelt Robert Jan Blom, analist van faillissementszaken. Nederland telde begin dit jaar iets meer dan 2 miljoen bedrijven. Meer dan de helft daarvan zijn zzp’ers.

Blom voorspelde vorige week dat 50.000 zzp’ers en 20.000 mkb’ers voor het einde van het jaar hun faillissement moeten aanvragen. De faillissementsexpert denkt nu dat die schatting nog aan de zuinige kant was. „Voor de crisis zaten 400.000 zzp’ers al onder de armoedegrens, wat gaat er met die mensen gebeuren?” Hij denkt dat er nog wel een dikke 10.000 faillissementen bovenop de eerder voorspelde 70.000 komen. „Daarnaast zal er sprake zijn voor tienduizenden bedrijfssluitingen. Ik garandeer dat Nederland binnen dertien maanden 150.000 minder bedrijven telt.”

Uit het bedrijfsleven zelf klonken dinsdagavond ook al negatieve geluiden, nadat premier Rutte had aangekondigd dat er voorlopig nog geen einde komt aan de meeste beperkende maatregelen tegen het coronavirus. „Als het kabinet niet heel snel met extra steun komt, zullen veel ondernemers geen toekomstperspectief meer hebben”, zegt bijvoorbeeld Hans Biesheuvel van ondernemersvereniging ONL. „Het laatste sprankje hoop op het doorkomen van deze crisis dat veel ondernemers nog hadden, dreigt nu als sneeuw voor de zon te verdwijnen.”

Bij werkgeversclubs VNO-NCW en MKB-Nederland wordt gepleit voor een tweede steunpakket voor ondernemers. „Het economisch noodpakket is voor nu oké. Maar je voelt dat het kabinet denkt dat dat het nu wel moet zijn. Maar wij pleiten voor een tweede steunpakket en het naar voren halen van investeringsprojecten”, aldus VNO-voorman Hans de Boer. Zijn MKB-collega Jacco Vonhof hoopte ook al op een snellere heropening van de economie: „Ik hoop dus dat we straks weer kunnen sporten, dat we naar buiten kunnen, op het terras zitten. Mensen willen perspectief, anders worden ze hartstikke chagrijnig.”

Ook Blom heeft weinig vertrouwen in de steunmaatregelen van het kabinet. Zeker als de economie nog langer op slot blijft zitten. „Veel ondernemers hebben nu een beetje lucht omdat de banken ruimere kredieten geven en soepeler omgaan met aflossingsplichten. Maar banken gaan geen cadeautjes aanbieden, het zijn bedrijven die ook gewoon winst moeten maken. Na een poosje zullen klanten toch aan hun plichten moeten voldoen en als dat niet lukt, zal de bank hun faillissement aanvragen.”

Alles wijst volgens Blom in de richting van een diepe en langdurige recessie. „Het CBS maakte woensdag de scherpste daling van het consumentenvertrouwen ooit bekend. Zzp’ers en bedrijven krijgen geen opdrachten meer en de export ligt stil. Ook als alles morgen weer opengaat, duurt het nog enkele jaren voor de economie zich gaat herpakken.”

De weinig optimistische boodschap van Blom is dan ook dat alleen ondernemers, groot en klein, met redelijke reserves het kunnen redden. „Zonder reserves is er geen enkel lichtpuntje.”

https://www.telegraaf.nl/financieel/153 ... op-de-fles
150.000 Stelt niks voor. Er blijven nog genoeg bedrijven over hoor.....

Shakes

Bericht door Shakes » 22 apr 2020, 12:12

Ah, we gaan zelf die app maar bouwen.
Ach de miljarden worden overal vandaan getoverd en moeten ook over de balk worden gegooid. Typisch iets dat in samenwerking met andere EU landen gefixd kan/had moeten worden.

Tom

Bericht door Tom » 22 apr 2020, 12:15

smiley schreef: 22 apr 2020, 12:00 Ah, we gaan zelf die app maar bouwen.
https://nos.nl/artikel/2331304-minister ... ouwen.html
De insteek die ze hadden was in de basis wel goed, ik vond de openheid heel erg tof. Iedereen kon meekijken bij dat selectieproces. Daaruit bleek ook dat de verwachtingen onrealistisch waren, geen enkele partij bleef over. In de regel kan IT best snel schakelen maar dit was dus te snel. De media bestempelden het proces als mislukt. Ik vond het helemaal niet mislukt. Het had niet de gehoopte uitkomst maar het was wel open, eerlijk en effectief. Werd dit maar vaker gedaan, zou een hoop belastinggeld schelen.
Om als overheid nu zelf een app te gaan bouwen en denken het beter te kunnen dan die 70 partijen is gewoon ongelofelijk dom. Maakt het gelijk weer een prestigeproject van Hugo de Jonge, zo lijkt het. Jammer.
De beste optie is wachten op Google en Apple. Waarschijnlijk heb je dat sowieso nodig om tot een goede app te komen. Hopelijk is dat 'af' en kan de overheid die techniek gewoon implementeren, dan kan het nog wel goed komen.

Andre

Bericht door Andre » 22 apr 2020, 12:25

We maken ons druk om onze kinderen. Maar de staat maakt zich niet druk om jou baan of onderneming.

Zag van de week dat bijv de kermis branche niet geholpen word. De overheid kan door deze pandemie zelf kiezen wat ze in stand willen houden wat ze willen laten klappen. De bedrijven die de overheid financiële hulp bied kunnen ze bijv verduurzaamheid of andere regels afdwingen. De overheid krijgt op deze manier nog veel meer macht.

Wij zijn hier auto en race liefhebbers het kan de staat echt niet boeien als zowel zandvoort als ook tt Assen zijn deuren moet sluiten. Ze zullen een fles champagne openen als er flat gebouwen met asielzoekers op die plekken staan.
Laatst gewijzigd door Andre op 22 apr 2020, 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 22 apr 2020, 12:31

Prima als de overheid zelf de regie neemt, er zullen genoeg goede IT ZZP'er beschikbaar zijn. Zomaar een IT leverancier de regie geven daar hebben UWV en Belastingdienst al de nodige ervaring mee gehad...

Robin

Bericht door Robin » 22 apr 2020, 12:32

Inderdaad Andre.
Ik legde dat verhaal vanochtend uit aan MdV(accountant universitair geschoold, heeft bij enorme bedrijven Belastingdienst in 'n lerarenfunctie gewerkt in haar land ) Die noemde Nederland (nu) een verkapte totalitaire communistenstaat.

Knot

Bericht door Knot » 22 apr 2020, 12:46

Andre schreef: 22 apr 2020, 12:25 Wij zijn hier auto en race liefhebbers het kan de staat echt niet boeien als zowel zandvoort als ook tt Assen zijn deuren moet sluiten. Ze zullen een fles champagne openen als er flat gebouwen met asielzoekers op die plekken staan.
Zou jammer zijn en wat kort door de bocht maar ze hebben inderdaad compleet andere belangen dan (wij) autosportliefhebbers helaas.

Knot

Bericht door Knot » 22 apr 2020, 12:49

Martijn_bmw schreef: 22 apr 2020, 11:52 Klopt hoor maar met inmiddels 17 in dienst jaren krijg je dan tenminste nog wel een zak(je) geld mee kan je toch net ff wat mee uitzingen.
Is tegenwoordig niet meer zo rooskleurig hoor. Je mag blij zijn als je 17x factor 0,5 krijgt. Netto hou je daar netaan een 420d GC aan over.

Tom

Bericht door Tom » 22 apr 2020, 13:03

Klopt Andre, al moet ik zeggen dat ik met de kermisbranche (ik had het toevallig ook gezien) niet zo'n medelijden heb, die betalen volgens mij geen cent belasting. Die sta-plaatsen van de gemeente gaan via een factuur en dat was het, voor de rest gaat alles met zwart geld. Jezelf dan in de steek gelaten voelen is enigszins hypocriet als je niks bijdraagt aan de staatskas.
Horeca is ook veel zwart geld maar die hebben nog een pand, inkoop, personeel (deels wit) etc.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2020, 13:26

Knot schreef: 22 apr 2020, 12:49
Martijn_bmw schreef: 22 apr 2020, 11:52 Klopt hoor maar met inmiddels 17 in dienst jaren krijg je dan tenminste nog wel een zak(je) geld mee kan je toch net ff wat mee uitzingen.
Is tegenwoordig niet meer zo rooskleurig hoor. Je mag blij zijn als je 17x factor 0,5 krijgt. Netto hou je daar netaan een 420d GC aan over.
klopt hoor, kan je toch wat boterhammen voor kopen maar een vetpot zoals vroeger oprot regelingen waren is het ook allang niet meer.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2020, 13:28

Tom schreef: 22 apr 2020, 13:03 Klopt Andre, al moet ik zeggen dat ik met de kermisbranche (ik had het toevallig ook gezien) niet zo'n medelijden heb, die betalen volgens mij geen cent belasting. Die sta-plaatsen van de gemeente gaan via een factuur en dat was het, voor de rest gaat alles met zwart geld. Jezelf dan in de steek gelaten voelen is enigszins hypocriet als je niks bijdraagt aan de staatskas.
Horeca is ook veel zwart geld maar die hebben nog een pand, inkoop, personeel (deels wit) etc.
eens iedereen die zwart werkt totaal geen medelijden mee.

niet mee betalen aan sociaal vangnet maar wel willen profiteren... tja dat gaat natuurlijk niet :bag:

was paar weken geleden ook in het nieuws dat veel schoonmakers boos waren die al hun zwarte baantjes in huishoudens kwijt raakten en geen geld van de overheid kregen... :hmmm:

Robin

Bericht door Robin » 22 apr 2020, 13:30

Martijn je bent een prima gast, maar de realiteit van zwart geld is totaal, maar dan ook totaal anders. Door extreme belastingdruk werkt men zwart in de hand even zwartwit.

Edit, al die tienduizenden zwartwerkertjes in NL zorgen ervoor dat ze meer koopkracht hebben de economie nog meer gesmeerd wordt.
Laatst gewijzigd door Robin op 22 apr 2020, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie