Nu een huis kopen
- tomgtr
Re: Nu een huis kopen
Scheiden en de boel 50 50 verdelen plus voor kids betalen is niet zo erg. De wapens die in de strijd gegooid worden om 51 of 52 pct te krijgen ipv 50 (of god verhoede het 49) zijn wat vervelend. Vooral voor kids. Maar of je nu samenlevingscontract of huwelijksakte hebt maakt niet zo veel uit.
-
OnlineMartijn_bmw
Dat is het idd, hier ook 
Actueel voorbeeldje, de maandelijkse alimentatie die die kant op gaat is 4 digits (voor de komma
) groot… maar komend weekend is mijn dochter bij mij en heeft ze een schoolfeestje van een vriendinnetje zaterdag. Ex hele week vrij werkt nauwelijks maar ik moet zaterdagochtend met dochter nog snel een cadeautje halen voor dat feestje omdat ze te beroerd is dat tientje uit te geven voor iets dat in mijn weekend valt 

Actueel voorbeeldje, de maandelijkse alimentatie die die kant op gaat is 4 digits (voor de komma

-
Onlinejos_br
Tijd voor een nieuw topic,
Hoelang zijn jullie bij elkaar, en waarom?
Jos.
Jos.
-
En : hoe lang moet je nog?jos_br schreef: 14 mar 2022, 21:46 Tijd voor een nieuw topic,
Jos.
-
Onlinejos_br
- Arthur
- Auto: Nr.51
- Knot
Wacht maar tot ze straks 16 is en in jou weekend 2x een uur staat te douchen 
-
Ik heb hier geleerd om de op 22 graden te zetten.Knot schreef: 14 mar 2022, 23:10 Wacht maar tot ze straks 16 is en in jou weekend 2x een uur staat te douchen![]()
Dan zal dat toch wel meevallen?
-
@Martijn, te vroeg trouwen zal het probleem niet geweest. Zijn. De verkeerde trouwen vast en zeker. 
Je huiswerk doen voor het ja woord kan helpen in het geval dat fout mocht gaan. Alimentatie is een van de weinige dingen waar ik zelf weinig problemen mee zou hebben.

Je huiswerk doen voor het ja woord kan helpen in het geval dat fout mocht gaan. Alimentatie is een van de weinige dingen waar ik zelf weinig problemen mee zou hebben.
-
OnlineMartijn_bmw
Ontopic dan maar weer
Rente stijging zet flink door sinds 1-1 dit jaar, ben benieuwd tot hoever en vooral wat de impact wordt op de huizenprijzen.
Beetje afkoeling van de markt kan geen kwaad naar mijn mening dus zou mooi zijn als dat gebeurd door wat rente stijging.

Rente stijging zet flink door sinds 1-1 dit jaar, ben benieuwd tot hoever en vooral wat de impact wordt op de huizenprijzen.
Beetje afkoeling van de markt kan geen kwaad naar mijn mening dus zou mooi zijn als dat gebeurd door wat rente stijging.
- Bijlagen
-
- Naamloos.jpg (49.11 KiB) 1555 keer bekeken
-
OnlineFabian
Dat is wel vaak iets wat gezegd wordt door degene die ruim boven modaal verdienen en "het wel kunnen missen".allen schreef: 15 mar 2022, 08:39 Alimentatie is een van de weinige dingen waar ik zelf weinig problemen mee zou hebben.
Ik zie helaas het verhaal zoals Martijn zegt met kadootje kopen, eten bij de andere, douchen bij de ander, kom hem maar brengen ipv halen etc etc, in mn omgeving vaak voorbij komen bij gescheiden vrienden met kinderen. Maar dat is altijd toch bij de iets minder bedeelden waar het huishoudboekje maar nipt rond komt.
-
OnlineFabian
Ben blij dat ik precies op het juiste moment gehapt heb en de boel opengebroken heb (anders over 5 jaar einde rentevaste termijn) en nu weer 20 jaar vast heb gezet. Was ff slikken die boete, maar ben ervanuit overtuigd dat het de juist beslissing was.Martijn_bmw schreef: 15 mar 2022, 08:39 Ontopic dan maar weer![]()
- Knot
Zeker voor je kinderen is het fijn als het eerlijk, gezellig en zonder gezeur gaat. Partner zou ik dan weinig meer mee hebben, puur zakelijk, je gaat niet voor niks uit elkaar.
Ik heb nog de 2012 bankspaar hypotheek op 4,2% rente, volgens mij boeit het (haas) niks wat de rente doet omdat je anders ook lagere rente op je spaarsaldo krijgt.
Dus nu je huis verkopen met 2 ton winst en even bij iemand in gaan wonen een jaartje tot overal een ton af is, is dat de truc om 2x modaal extra te vangen?
Ik heb nog de 2012 bankspaar hypotheek op 4,2% rente, volgens mij boeit het (haas) niks wat de rente doet omdat je anders ook lagere rente op je spaarsaldo krijgt.
Dus nu je huis verkopen met 2 ton winst en even bij iemand in gaan wonen een jaartje tot overal een ton af is, is dat de truc om 2x modaal extra te vangen?

- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat is wel erg jong trouwen!Knot schreef: 14 mar 2022, 23:10 Wacht maar tot ze straks 16 is en in jou weekend 2x een uur staat te douchen![]()

-
OnlineMartijn_bmw
Hier ook met kopen in midden 2020 best prima timing wat rente betreft 20jr (1,6%) en 30jr (1,8%) vast dus dat zit voorlopig wel goedFabian schreef: 15 mar 2022, 09:00Ben blij dat ik precies op het juiste moment gehapt heb en de boel opengebroken heb (anders over 5 jaar einde rentevaste termijn) en nu weer 20 jaar vast heb gezet. Was ff slikken die boete, maar ben ervanuit overtuigd dat het de juist beslissing was.Martijn_bmw schreef: 15 mar 2022, 08:39 Ontopic dan maar weer![]()

- RJK
Mijn bankspaar ging van 5% naar 2,4% een paar jaar terug (termijn liep af) en dat scheelde evengoed de moeite hoor.Knot schreef: 15 mar 2022, 09:06 Ik heb nog de 2012 bankspaar hypotheek op 4,2% rente, volgens mij boeit het (haas) niks wat de rente doet omdat je anders ook lagere rente op je spaarsaldo krijgt.
- tomgtr
Nou…. Nee hoor, het beperkt zich niet tot die groep…Fabian schreef: 15 mar 2022, 08:58Dat is wel vaak iets wat gezegd wordt door degene die ruim boven modaal verdienen en "het wel kunnen missen".allen schreef: 15 mar 2022, 08:39 Alimentatie is een van de weinige dingen waar ik zelf weinig problemen mee zou hebben.
Ik zie helaas het verhaal zoals Martijn zegt met kadootje kopen, eten bij de andere, douchen bij de ander, kom hem maar brengen ipv halen etc etc, in mn omgeving vaak voorbij komen bij gescheiden vrienden met kinderen. Maar dat is altijd toch bij de iets minder bedeelden waar het huishoudboekje maar nipt rond komt.
-
Van wat ik rondom mij heen heb gezien is het vooral drama als er eentje naast de pot piest. Dan trekken ze elkaar het vel over de neus.
- Bert ///M3
Bij alimentatie vind ik alimentatie voor de kinderen nog tot daar aantoe, maar partner alimentatie is serieus niet meer van deze tijd. Gelukkig zijn die regels wat afgezwakt sinds 2020.
-
Dat ligt er mijns inziens helemaal aan hoe de relatie in elkaar stak. Als een van de partners zichzelf wegcijfert zodat de ander carrière kan maken dan is partneralimentatie niet meer dan terecht.
Als beide volwaardig werken ben ik het wel met je eens.
- Bert ///M3
Eerste ook mee eens.Elise schreef: 15 mar 2022, 13:34 Dat ligt er mijns inziens helemaal aan hoe de relatie in elkaar stak. Als een van de partners zichzelf wegcijfert zodat de ander carrière kan maken dan is partneralimentatie niet meer dan terecht.
Maar 2e geval, daar wringt ook de schoen. Bij een hele hoge inkomensongelijkheid ben je alsnog stevig de sigaar. Dan moet je wel even 2x nadenken voor je je handtekening onder een trouwakte zet. Alleen is het meestal zo dat tijdens trouwen die kloof nog niet zo scheef ligt, maar zich pas later voor gaat doen als je richting middelbare leeftijd raakt.
-
Je had altijd onder huwelijkse voorwaarden kunnen trouwen.
- Bert ///M3
Partner alimentatie valt buiten huwelijkse voorwaarden bij mijn weten.
-
De schuld over het hypotheek bedrag is altijd hoger dan het spaardeel. Ergo, ik kan zo snel niet verzinnen hoe je beter uit bent met een hoge rente. Bijkomend voordeel kan zijn dat bruto/netto (hra) dichter bij elkaar ligt.Knot schreef: 15 mar 2022, 09:06 Ik heb nog de 2012 bankspaar hypotheek op 4,2% rente, volgens mij boeit het (haas) niks wat de rente doet omdat je anders ook lagere rente op je spaarsaldo krijgt.
-
OnlineMartijn_bmw
Idd betaalde rente moet je wel netto (na hra) vergelijken met bruto ontvangen rente op spaardeel.TLRS schreef: 15 mar 2022, 20:00De schuld over het hypotheek bedrag is altijd hoger dan het spaardeel. Ergo, ik kan zo snel niet verzinnen hoe je beter uit bent met een hoge rente. Bijkomend voordeel kan zijn dat bruto/netto (hra) dichter bij elkaar ligt.Knot schreef: 15 mar 2022, 09:06 Ik heb nog de 2012 bankspaar hypotheek op 4,2% rente, volgens mij boeit het (haas) niks wat de rente doet omdat je anders ook lagere rente op je spaarsaldo krijgt.
Als je dus op zo’n 60% spaardoel zit van totaal zal het niks meer uitmaken verwacht ik.