BMW G29 Z4 sDrive20i [Verkocht... 1,41 per km]
- veejay
- Berichten: 2017
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Stuurtje scheef....]
Maximum is 15 jaren, na 1 schade verlies je 5. Als je hetzelfde jaar weer schade heb ga je weer 5 achteruit. Simpeler kunnen ze het niet maken denk ik.
Dat van die treden is om je premie korting % te kunnen zien, de treden en kortingen verschillen per maatschappij en maakt het allemaal ingewikkeld te begrijpen.
Deze uitleg is rechtoe rechtaan:
<Insert commercial>
[YouTube]https://www.youtube.com/watch?v=NqAQ93A ... tNederland[/YouTube]
Dat van die treden is om je premie korting % te kunnen zien, de treden en kortingen verschillen per maatschappij en maakt het allemaal ingewikkeld te begrijpen.
Deze uitleg is rechtoe rechtaan:
<Insert commercial>
[YouTube]https://www.youtube.com/watch?v=NqAQ93A ... tNederland[/YouTube]
- Knot
- Berichten: 40164
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Stuurtje scheef....]
Morgen even langs Peter de Groot (Premio) voor de uitlijning, staat iig het stuur weer helemaal recht en wie weet staat hij toch iets op uitspoor en kunnen we dat rechtzetten, meten is weten.
Wat ik me verder nog afvroeg, hebben we in het algemene Z4 topic volgens mij uitgezocht, het M sperdifferentieel past niet zomaar op een 20i omdat de aandrijfassen dan ook vervangen moeten worden voor andere/dikkere.
Heeft een 30i zonder sper dezelfde assen als een 20i of heeft een 30i sowieso dikker uitgevoerde assen?
Wat ik me verder nog afvroeg, hebben we in het algemene Z4 topic volgens mij uitgezocht, het M sperdifferentieel past niet zomaar op een 20i omdat de aandrijfassen dan ook vervangen moeten worden voor andere/dikkere.
Heeft een 30i zonder sper dezelfde assen als een 20i of heeft een 30i sowieso dikker uitgevoerde assen?
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Even snel op realoem voor je gekeken.
Aandrijfassen van een 2.0 en een 3.0 zijn dezelfde.
Bijvoorbeeld de linker aandrijfas heeft het artikelnummer 33208666073.
De 3.0 kent inderdaad 2 types aandrijfassen. Verschil zit hem of de auto is uitgevoerd met het M sperdiff. Maar daar was je zelf al achter.
Uitgaand van artikelnummers zou ik dan weer zeggen dat de assen alleen ingaand bij het diff, dikker zijn. Er wordt geen verschil gemaakt in fusee stukken of wiellagers.
Naaf lijkt in het wiellager te zitten, welke geschroefd zit op het fuseestuk. Dus dan zou de vertanding in die naaf identiek moeten zijn aan een versie zonder sper.
Tevens valt op dat volgens realoem de cardanas 4mm langer is van een versie met sper. Verschil is nihil maar zal wel ergens vandaan komen. In de losse delen betreft cardanas word dan weer geen verschil gemaakt.
Nogmaals dit is snel na snel neuzen op realoem, met mijn technische kijk erop. Maar vermoed dat dit het is.
Aandrijfassen van een 2.0 en een 3.0 zijn dezelfde.
Bijvoorbeeld de linker aandrijfas heeft het artikelnummer 33208666073.
De 3.0 kent inderdaad 2 types aandrijfassen. Verschil zit hem of de auto is uitgevoerd met het M sperdiff. Maar daar was je zelf al achter.
Uitgaand van artikelnummers zou ik dan weer zeggen dat de assen alleen ingaand bij het diff, dikker zijn. Er wordt geen verschil gemaakt in fusee stukken of wiellagers.
Naaf lijkt in het wiellager te zitten, welke geschroefd zit op het fuseestuk. Dus dan zou de vertanding in die naaf identiek moeten zijn aan een versie zonder sper.
Tevens valt op dat volgens realoem de cardanas 4mm langer is van een versie met sper. Verschil is nihil maar zal wel ergens vandaan komen. In de losse delen betreft cardanas word dan weer geen verschil gemaakt.
Nogmaals dit is snel na snel neuzen op realoem, met mijn technische kijk erop. Maar vermoed dat dit het is.
- Knot
- Berichten: 40164
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Verwachten ze toch dat je met het M sper op je 30i ruiger rijdt dan normaal iig.
Maar een 20i moet dus makkelijk het 30i vermogen kunnen hebben op de aandrijflijn dan.
Maar een 20i moet dus makkelijk het 30i vermogen kunnen hebben op de aandrijflijn dan.
- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Jahoor dat 188 diff zit ook op x35i’s. (Bijv E90 335iA). Er zijn lui die met 500+ pk rijden en niks loos.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Dat een wiellager en fusee gelijk zijn hoeft niets te zeggen over de dikte van de as zelf. Daar kan wezenlijk verschil in zitten. De “stok” tussen beide homokineten kan best dikker zijn.KevinK schreef: 18 mar 2021, 20:05 Even snel op realoem voor je gekeken.
Aandrijfassen van een 2.0 en een 3.0 zijn dezelfde.
Bijvoorbeeld de linker aandrijfas heeft het artikelnummer 33208666073.
De 3.0 kent inderdaad 2 types aandrijfassen. Verschil zit hem of de auto is uitgevoerd met het M sperdiff. Maar daar was je zelf al achter.
Uitgaand van artikelnummers zou ik dan weer zeggen dat de assen alleen ingaand bij het diff, dikker zijn. Er wordt geen verschil gemaakt in fusee stukken of wiellagers.
Naaf lijkt in het wiellager te zitten, welke geschroefd zit op het fuseestuk. Dus dan zou de vertanding in die naaf identiek moeten zijn aan een versie zonder sper.
Tevens valt op dat volgens realoem de cardanas 4mm langer is van een versie met sper. Verschil is nihil maar zal wel ergens vandaan komen. In de losse delen betreft cardanas word dan weer geen verschil gemaakt.
Nogmaals dit is snel na snel neuzen op realoem, met mijn technische kijk erop. Maar vermoed dat dit het is.
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Daar heb jij dan weer volkomen gelijk in. Niet over nagedacht. Jammer genoeg is dat dan weer niet te herleiden uit het onderdelen programma. Had de nummers nog gecrosst met die van een grossier in de hoop meer info via GKN te vinden maar kon niks vinden.
- Knot
- Berichten: 40164
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Vraag ik me toch af waarom het bij de optie M sper dikker uitgevoerd wordt terwijl de krachten juist beter over d 2 assen verdeeld worden.
Gevalletje better safe..... ?
Gevalletje better safe..... ?
- Knot
- Berichten: 40164
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
De laptop heeft trouwens zn windowsupdates weer gehad. Ben benieuwd of de instelling van toerenteller in de sportstand nu weer werkt ipv dat ik die fixed aan/uit moet zetten in de idrive.
Is nogal een proces, eerst downloaden en daarna kan je m niet meteen installeren, moet de auto eerst in standby zijn gegaan en daarna moet je hem stilstaand doorvoeren, zal na de koffie eens kijken straks.
Is nogal een proces, eerst downloaden en daarna kan je m niet meteen installeren, moet de auto eerst in standby zijn gegaan en daarna moet je hem stilstaand doorvoeren, zal na de koffie eens kijken straks.
- Bijlagen
-
- Z4_update.jpeg (121.72 KiB) 2114 keer bekeken
- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Gewoon omdat dat het M40i sper is. Goedkoper want dan hoeft er geen apart 188-formaat sper ontwikkeld en op voorraad voor die paar dwazen die een sper willen op zo'n ding.Knot schreef: 19 mar 2021, 08:31 Vraag ik me toch af waarom het bij de optie M sper dikker uitgevoerd wordt terwijl de krachten juist beter over d 2 assen verdeeld worden.
Gevalletje better safe..... ?
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Volgens mij wordt er met een sper juist meer krachten op de assen gezet.Knot schreef: 19 mar 2021, 08:31 Vraag ik me toch af waarom het bij de optie M sper dikker uitgevoerd wordt terwijl de krachten juist beter over d 2 assen verdeeld worden.
Gevalletje better safe..... ?
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Denk dat je dat verkeerd benaderd Knot. Ik denk namelijk dat een open diff minder belastend is voor je assen want het diff lost eventuele tegenstellingen op. Terwijl een sperdiff meer krachten zet op de assen zet omdat die ze vooruit wil krijgen.Knot schreef: 19 mar 2021, 08:31 Vraag ik me toch af waarom het bij de optie M sper dikker uitgevoerd wordt terwijl de krachten juist beter over d 2 assen verdeeld worden.
Gevalletje better safe..... ?
- Luco
- Berichten: 29353
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Juist.Tristan schreef: 19 mar 2021, 09:46Volgens mij wordt er met een sper juist meer krachten op de assen gezet.Knot schreef: 19 mar 2021, 08:31 Vraag ik me toch af waarom het bij de optie M sper dikker uitgevoerd wordt terwijl de krachten juist beter over d 2 assen verdeeld worden.
Gevalletje better safe..... ?
- Martijn_bmw
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Vooral dit! gewoon zoveel mogelijk auto's met dezelfde onderdelen bouwen, dat is goedkoper dan specifiek voor elke uitvoering zo'n onderdeel te maken voor die paar die een sper willen hebbenmatthyssie schreef: 19 mar 2021, 09:42Gewoon omdat dat het M40i sper is. Goedkoper want dan hoeft er geen apart 188-formaat sper ontwikkeld en op voorraad voor die paar dwazen die een sper willen op zo'n ding.Knot schreef: 19 mar 2021, 08:31 Vraag ik me toch af waarom het bij de optie M sper dikker uitgevoerd wordt terwijl de krachten juist beter over d 2 assen verdeeld worden.
Gevalletje better safe..... ?
- Knot
- Berichten: 40164
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
En open diff slaat eerder door dus dan is de kracht eraf dat klopt, maar in feite kan er 258pk op 1 as komen en bij een sper verdeelt hij dat, zo bedoel ik het.
-
- Berichten: 5141
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Met de standaard bandenmaat en vooral banden soort(dus geen semi slick) zal die 258pk nooit 1 as volledig belasten. Er zal altijd wel 1 wiel doordraaien.
Lijkt me juist dat er maximaal 1/2 van het totaal vermogen op 1 as terecht komt bij een open diff. Want of allebei de banden hebben grip of er gaat 1 kant doorslippen.
Lijkt me juist dat er maximaal 1/2 van het totaal vermogen op 1 as terecht komt bij een open diff. Want of allebei de banden hebben grip of er gaat 1 kant doorslippen.
- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Lekker boeiend met 258 pk gaan ze beide niet stuk. Ik ben er van overtuigd dat het een kostenverhaal is. In hun ERP systeem alleen even wat artikelnummers veranderen als je een sper bestelt en meer hoeft BMW er niet in te investeren.
-
- Berichten: 5141
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Aan Knot om even op zijn rug te gaan liggen en de diameter opmeten met een schuifmaat 

- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Knot wil ook niet een geultje in zn tuin graven omdat ie dan vies wordt dus zal wel niks worden dat opmeten 

- Knot
- Berichten: 40164
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Uitlijning is iets bijgesteld, stuur stond een graad of 4 naar links, nu iets beter maar moet nog een keer terug, nog net 1 of 2 graden moet hij verder naar rechts, zeikerd supreme ik weet het maar dan heb ik het netjes. Kan ook de kijk zijn dat ik hem recht met de plastic kap achter het stuur wil hebben en men juist kijken naar het waterpas staan van het stuur?
Verder stond hij iets op uitspoor zo lijkt het, is minder gezet maar ligt het aan mij of zou je liefst links en rechts EXACT hetzelfde aantal graden en minuten willen zien?
Verder stond hij iets op uitspoor zo lijkt het, is minder gezet maar ligt het aan mij of zou je liefst links en rechts EXACT hetzelfde aantal graden en minuten willen zien?
- Bijlagen
-
- Z4_uitlijning.jpeg (108.21 KiB) 1842 keer bekeken
- Arthur
- Berichten: 43049
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Dit heb ik idd tijdens een woon-werk rit gedaan en bij thuiskomst laten installeren. Dat zou een minuut of 20 duren... Toen ik na een klein half uur eens weer keek was 'ie idd gereed.Knot schreef: 19 mar 2021, 08:33 De laptop heeft trouwens zn windowsupdates weer gehad. Ben benieuwd of de instelling van toerenteller in de sportstand nu weer werkt ipv dat ik die fixed aan/uit moet zetten in de idrive.
Is nogal een proces, eerst downloaden en daarna kan je m niet meteen installeren, moet de auto eerst in standby zijn gegaan en daarna moet je hem stilstaand doorvoeren, zal na de koffie eens kijken straks.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 mar 2021, 10:44
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Uitlijnen....]
Leuke auto, naar mijn mening een vooruitgang ten opzichte van het vorige model. De viercilinder vond ik verbazingwekkend snel en zodoende mis je de zescilinder niet snel lijkt mij.
Veel plezier met je auto.
Veel plezier met je auto.
- MParallel
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Aandrijfassen 20i = 30i?....]
Ja, en de as die het meest vermogen krijgt bij een open diff is die van het wiel met de minste grip. Dus die as hoeft niet sterker te zijn.Knot schreef: 19 mar 2021, 10:21 En open diff slaat eerder door dus dan is de kracht eraf dat klopt, maar in feite kan er 258pk op 1 as komen en bij een sper verdeelt hij dat, zo bedoel ik het.
Visualiseer maar de meest extreme situatie. Een wiel op de grond, een in de lucht. Die in de lucht krijgt meeste pk’s maar die as gaat niet breken.
- Knot
- Berichten: 40164
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Uitlijnen....]
Klopt maar de 275 brede supersport slaan helaas niet zomaar door... helaas...
-
- Berichten: 2991
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: BMW G29 Z4 sDrive20i [Uitlijnen....]
Nou Knot, je bent niet de enigste met een krasje op je navischerm...

https://www.autobedrijfvanleussen.nl/oc ... nx/4195181
Hou die stofzuiger maar uit de buurt van je CT.
edit: fotokwaliteit is kut, via link beter.


https://www.autobedrijfvanleussen.nl/oc ... nx/4195181
Hou die stofzuiger maar uit de buurt van je CT.
edit: fotokwaliteit is kut, via link beter.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Godspeed, Hsp, Peter-Paul, RJK, yorick en 25 gasten