1999 Z3 Coupé 2.8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 -De draad weer opgepakt.

Bericht door dvh » 11 jul 2016, 12:30

René was toch ook met een z3-project bezig of is dat over?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 -De draad weer opgepakt.

Bericht door GTRene » 11 jul 2016, 12:58

Jussi schreef:Probleem is dat de wagen niet is ingeschreven op dit moment dus even naar daar rijden zit er niet in. Daarnaast adverteren ze het systeem voor E46 dus er zal nog wel wat aanpaswerk zijn voor een Z3. Ik dacht daarom om dit systeem te kopen en ermee naar een lokale uitlatenbouwer te gaan om het passend te maken samen met een Eisenmann.

Ik heb al liggen kijken naar SC kits. Ook liggen denken aan een S54 motor. Maar tegelijkertijd stel ik me de vraag of dat werkelijk nodig is? Voorlopig niet heb ik beslist. Laten we maar eens kijken wat we met de M52 kunnen doen N/A. Met 240-250pk is het denk ik ook geen stakker.
ow, daar had ik even niet op gelet, kan idd net wat anders lopen bij een Z3 of e46 qua uitlaat.

met 240<>250 pk wordt het idd ook en leuke auto, ik mis eerlijk gezegd ook geen vermogen in de 3.0 met 230pk in mijn Z3 coupe, natuurlijk is meer leuk, maar met dit onderstel en velgen/banden en afstelling, rijd het super.

Heb wel stiekum gekeken naar chiptuning op die motor van mij :mrgreen: maar omdat ik mijn Z3 in de verkoop heb en ik maar zo weinig de deur uit kom, eigenlijk ook zonde. :)

Als je echter naar de stopwatch kijkt van 100 naar 200 in zo'n 18 sec terwijl ik dat met de Hartge in 8.2 sec kon,
dan is er wel een groot verschil :mrgreen: en toch voelt het snel aan in de 3.0 als je doortrekt.

@dvh dat project loopt nog, maar heel traag, ik zou al met 2 max 3 maand aan de beurt zijn, dat zou dan eind 2015 zijn, we zijn nu wel even een eindje verder...
maaaaar als het goed is wordt binnenkort die S65B40 motor uit voorzorg (85k km) van nwe lagers e.d. voorzien
en een olie peilstok in het bovencarter gelast enz, want zo'n ding heeft schijnbaar een elektronische peilstok en dat werkt lastig in een analoog dash en heb ook liever een peilstok.
En dan maar hopen dat ze doorpakken en die auto verder gereed maken, heeft nou lang genoeg geduurd, maar vrees dat het ook nog wel ff gaat duren.

verder met de kar van Jussi :)

ErikS
Berichten: 18934
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 -De draad weer opgepakt.

Bericht door ErikS » 11 jul 2016, 15:09

Top dat je doorgaat, Rene! :headbang:
Ik had begrepen dat je het blok verkocht had......

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 -De draad weer opgepakt.

Bericht door GTRene » 11 jul 2016, 15:51

ErikS schreef:Top dat je doorgaat, Rene! :headbang:
Ik had begrepen dat je het blok verkocht had......
Thanks en nee alles ligt nog daar, ligt al voor een behoorlijk bedrag daar :gek:

het blok en bak wat wel te koop staat is de M52B28/TU (286S2 dubbele vanos 2.8) motor en aanbouw-delen en de S5D-320Z versnellingsbak met relatief lage kmst, die zijn ook al uit die Z3 gehaald die ik bij hun (gng) heb neer gezet.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door Jussi » 12 jul 2016, 15:07


Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door Niels » 12 jul 2016, 15:27

Wat een leip dat ie een S54 als basis pakt... :bag:

Edit: ik lees dat het een matig omgebouwde S50-S54 conversie was. Gelukkig maar :)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door Riceaux » 12 jul 2016, 15:28

Moet je wel even het hele topic lezen Niels. Was een S50 met een S54 erin geretrofit, maar dat blok was niet goed meer. Wel een bizar gaaf project!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door Niels » 12 jul 2016, 15:31

Ja ik was snel met mijn reactie :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door GTRene » 12 jul 2016, 16:55

Nu ik de eerste foto's weer zie begint het te dagen dat ik die heb gezien, maar de rest niet meer, zal der zo eens door bladeren :D lekker bizar zo'n v10, past wel aardig zo te zien, lekker vol ;-)

edit: wilde foto's opslaan op men pc van die V10 in mijn Z3 map...staan er al in :mrgreen:
lekker brein van mij...gaat lekker hier :bag:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door e30touring1990 » 12 jul 2016, 23:49

Ha Mathieu! Tof dat je de Z weer uit de stalling haalt en gaat rijden!

ik heb even je lijstje door zitten spitten;
1) voor wat betreft de uitlaatlijn heb ik (mocht je die overwegen) nog de OEM kats liggen van mijn 2.8i blok.

2) voor de motor heb ik die van mij destijds ook omgebouwd met 3.0i m54 spruitstuk en adapter etc. heb alles nog liggen. inbouw is verder relatief eenvoudig en omgekeerd gewoon van de uitbouw. DISA moet je uit mijn hoofd ff omzetten en het spruitstuk is iets groter, that's all.

3) onderstel rij ik zelf nu 15k met een HSD schroefset van driftworks.uk van een e36 compact met instelbare demping (twintube). rijdt opzich goed en strak moet ik zeggen en het is degelijk spul. echter moet ik ook bekennen dat ik geen ervaring heb met bijv KW V1 oid dus ik heb weinig benchmark. prijs/kwaliteit vind ik tot dusver zeker wel goed.

om te beginnen misschien raadzaam om eens iemand naar die van jou te laten kijken mits je tervreden bent over de rij eigenschappen. als je al twijfelt zou ik ze verkopen en zelf wat anders zoeken.

4) remmen. ik rij zelf met de setup die jij overweegt, 330i voorzijde en standaard achterkant. heb de klauwen gereviseerd en uiteraard nieuwe schijven en blokken gezet met stalen remslangen. ik heb eerst met ATE powerdiscs gereden (heb ze nog liggen zelfs, 10k mee gereden) maar die vond ik lawaaiig en niet mooi glad afremmen. nu heb ik TRW normale schijven en TRW straatblokken. dit remt netjes soepel, voor op de ring oid moeten er uiteraard EBC yellowstuff oid onder wat je zelf al aangaf. voor t geld is het zeker een goede set. heb voor volgend jaar nog rondom een Porsche 911 BBK liggen met 345mm schijven van een e46 m3 csl voorzijde an achterzijde van een 120d (300x20mm). als je hier meer over wilt weten kun je me altijd ff mailen uiteraard, heb destijds alles uitgezocht met handrem etc voor de achterkant.

5) interieur: geen ervaring met andere stoelen dus durf ik je echt niet te zeggen.

6) exterieur: zit met hetzelfde dillemma, auto is helemaal netjes en geen roest op 1 puntje na. RA bij het raamrubbertje een blaasje welke zich de afgelopen jaren niet heeft ontwikkeld maar toch zie ik het liever aangepakt. zit nog te twijfelen hoe ik dit wil aanpakken.

ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door Jussi » 13 jul 2016, 13:14

Misschien moet ik die 330i remmen van jou maar overnemen? :)

@GTRene: als Z3 guru, welk merk en type stoelen passen volgens jou makkelijk in de wagen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door GTRene » 13 jul 2016, 15:26

Jussi schreef:Misschien moet ik die 330i remmen van jou maar overnemen? :)

@GTRene: als Z3 guru, welk merk en type stoelen passen volgens jou makkelijk in de wagen?
je zit met die oren die net bij dat dikke deel van de stijl van de auto zitten :D

die Cobra historics wat ik heb passen sowieso, heb ze pas gemaakt (brackets) met rails en houders en gordel grijper, toen weer er uit en boven onder plastic....zouden ind e Coupe komen, maar dat gaat niet door :)
Cobra stoel 88 cm hoog.JPG
Cobra stoel 88 cm hoog.JPG (603.87 KiB) 2609 keer bekeken
DSC03390.JPG
DSC03390.JPG (580.46 KiB) 2609 keer bekeken
foto van testfit wel slechte foto
WP_20151017_027.jpg
WP_20151017_027.jpg (586 KiB) 2609 keer bekeken
WP_20151031_009.jpg
WP_20151031_009.jpg (396.54 KiB) 2609 keer bekeken
en van de stoelen nog zonder die goodies
Cobra seats 1.jpg
Cobra seats 1.jpg (737.71 KiB) 2609 keer bekeken
passen heel mooi en verstelbaar met die rails, natuurlijk zit je dan wel vast, iets lastiger instappen lijkt me.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door Jussi » 13 jul 2016, 15:39

Ook een foto van de wang bij het deurpaneel en B-stijl?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door GTRene » 13 jul 2016, 15:52

nee, heb toen niet veel foto's gemaakt, en dan ook nog met oude phone.

maar bij zit deel eigenlijk ruimte zat, alleen bij die deurstijl daar is waar de meeste stoelen niet passen, daar is het krap, maar deze kan er net langs.
kun je op di ene foto wel een beetje zien, ter hoogte van die sticker zeg maar, 1na laatste foto, daar loopt dat rubber bij de deurstijl wat naar binnen zeg maar en daar komen de oren van dat soort stoelen net naar buiten :D
maar dit type kan er dus net langs, stoelen kunnen geheel naar achter en naar voor en ze kunnen nog in hoogte/diepte versteld worden.

ErikS
Berichten: 18934
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door ErikS » 13 jul 2016, 17:36

Wat een porno stoelen toch ook weer......

Blijft prachtig in een 2 zitter.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door Niels » 13 jul 2016, 20:23

Looks zijn ook nog wel een beetje klassiek overeenkomstig met de Z3. Ik hou em origineel maar anders was dit een goede optie.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door Jussi » 14 jul 2016, 09:40

Je hebt een berichtje, René.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door GTRene » 14 jul 2016, 11:17

:thumbup:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door Jussi » 04 aug 2016, 12:00

Heren,

Ik ga in het kort starten met de uitlaatlijn. Optie gaat nog tussen A en B.
1) uitlaatsysteem:
Momenteel zit er een Chinese spaghetti op, geschroefd tegen de buis van midden en einddemper. Hiermee komen de kats te vervallen en geraak je ook niet meer door de technische controle. Daarnaast is de pasvorm op het achterste deel van de uitlaat pover: de uitlaatlijn zit onder spanning en fit.

Wat is hier nu wijsheid?

A) De spaghetti laten zitten, custom lijn met racekats en een aftermarket demper.
B) De spaghetti laten zitten, uiteindes aanpassen zoals origineel (kan dat zonder te demonteren?) en custom lijn met racekats en een aftermarket demper.
Heeft er iemand adresjes van uitlatenbouwers in Belgie (Antwerpen)?

Moet zo'n racekat eigenlijk van een merk zijn of maakt dat verder niet uit?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - De draad weer opgepakt.

Bericht door MartijnGizmo » 04 aug 2016, 20:50

HJS is volgens mij wel populair, wordt bijv ook door Miltek gebruikt.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - Wagen na 3 jaar starten - tips?

Bericht door Jussi » 31 dec 2016, 05:16

Heren,

Binnenkort ga ik de Z3 opzoeken met de bedoeling om hem na 3 volle jaren uit zijn slaap te halen.

De wagen zal momenteel op dit moment enkel verplaatst worden of eventueel een korte rit, daar deze op het moment nog niet zal ingeschreven worden. Hebben jullie tips om hem te starten?

Ik dacht om het volgende te doen:

- batterij aan de druppellader (was afgekoppeld)
- olie vervangen
- brandstoffilter vervangen
- paar keer laten rondzwengelen met de benzinepompzekering eruit.
- nog iets?

Nadat hij uit zijn slaap is gheaald, kan hij op de trailer naar de uitlatenbouwer.

ErikS
Berichten: 18934
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - Wagen na 3 jaar starten - tips?

Bericht door ErikS » 31 dec 2016, 09:57

- batterij aan de druppellader (was afgekoppeld)
Haal maar een nieuwe dan..... :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43226
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - Wagen na 3 jaar starten - tips?

Bericht door Arthur » 31 dec 2016, 10:41

Nieuwe accu, sleutel in het contact, starten en als je dat allemaal lukt wegrijden :-)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - Wagen na 3 jaar starten - tips?

Bericht door GTRene » 31 dec 2016, 10:51

kan maar zo zijn dat die accu nog goed is toch? is ja afgekoppeld, druppelader in dieplaadstand eventueel...
magoed, een frisse accu is nooit weg natuurlijk, haal je meteen zo'n kleinere en lichtere en goedkopere (wat wil je nog meer) van varta wat ik destijds voor de Hartge haalde, scheelde 11kg op die grote die ik er voordien in had en nog betere ook (laad namelijk ook sneller vol)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28655
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - Wagen na 3 jaar starten - tips?

Bericht door Martijn_bmw » 31 dec 2016, 11:03

Denk idd dat de accu na 3 jaar stilstaan zonder druppel lading kapot is zou een nieuwe halen...

Verder idd verse olie en filter en nieuw lucht en brandstoffilter kan nooit kwaad natuurlijk.

Als de verse olie er in zit paar rondjes op de startmotor en dan idd met de zekering er in gewoon starten en lekker rustig gaan rijden

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EricT, Fabian, Mark 320iS, mark123, maurizio en 6 gasten