Porsche Panamera
- M-bitious
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
- Locatie: Amsterdam
Re: Porsche Panamera
Ik vind het prima dat Porsche een vaste look nastreeft. Ook de Cayenne heeft 911 trekjes in zijn neus. Herkenbaar een Porsche dus. Bij BMW lijken allle 4 deurs modellen toch ook op elkaar.
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 06 okt 2008, 23:50
Re: Porsche Panamera
Afgelopen zondag waren wij Am Ring en daar was er ook 1 aanwezig.
Even wennen maar toch wel een mooie verschijning en hij kon idd aardig mee!
Eveline

Even wennen maar toch wel een mooie verschijning en hij kon idd aardig mee!
Eveline
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche Panamera
Gisteren kreeg ik de kans om een stuk te sturen met een Panamera. Het betrof een 4S met PDK bak. De auto in kwestie zat zeer ruim in de spulletjes, met onder andere een actief onderstel met luchtvering, verwarmd & gekoeld lederen interieur met electrisch verstelbare stoelen met geheugen, een electrisch zonnescherm, een glazen schuifkanteldak en een electrisch te openen & sluiten kofferklep. Op voorhand excuses voor de waardeloze telefoon-foto’s: de keuze tussen rijden & voelen en kijken & fotograveren was snel gemaakt.
Het eerste dat mij opviel is het formaat van de auto: hij zit tussen een A6 / E klasse / 5 serie en A8 / S klasse / 7 serie in, in mijn beleving. Misschien dat de zwarte lak hier toe aanleiding gaf, of de naar mijn smaak te kleine velgen. De overhang aan de achterkant is wat groot, maar ik vond de auto zeker het bekijken waard. Foto’s op het net doen hem, wat mij betreft, geen recht.

De rit was relatief kort, maar lang genoeg om de volgende zaken te noteren. Ten eerste de zitpositie: die is, zonder overdrijven, perfect. De stoel kan heerlijk ver naar beneden, de axiale stuurverstelling is zeer ruim voor wat betreft bereik en als je stoel en stuur eenmaal optimaal hebt afgesteld zit je zoals ik dat het liefst in een auto doe. Diep, laag, goed rechtop en met het stuur recht voor je knar, zonder dat dit het zicht op de meters ontneemt. De tellers in het dashboard zijn in dezelfde designtaal ontworpen als de klokkenwinkels bekend uit de 986, 987, 996 en 997. Het zijn vijf ronde klokken die als een stel kaarten in een kaartspel in elkaar geschoven zijn. Eén van de tellers is daarbij voorzien van een LCD scherm en kan allerlei informatie weergeven, waaronder de kaart van de satelietnavigatie. Erg fraai, vond ik. De hoge middenconsole die midden door het interieur loopt heeft qua design veel weg van een Vertu Signature GSM telefoon. Achterin vind je geen achterbank, maar twee prachtige stoelen die lijken op de stoelen voorin. “Let downs” zijn er ook: de plastic kap om de PDK pook doet goedkoop aan en het plastic gebruikt voor het bedieningspaneel in de hemel is ook al zo flimsy. Erg jammer.

Dan het rijden: het eerste dat opvalt is de motor. Het is altijd gevaarlijk om bij dit soort aangelegenheden alleen maar in superlatieven te schrijven, maar de 4,8 liter direct ingespoten V8 laat je weinig keus. Hij is soepel als elastiek, onderin bijzonder bij de les en bovenin bereid om met enthousiasme richting begrenzer te sprinten. Erg fijn. Het tweede punt op de agenda is de PDK versnellingsbak. Ik heb helemaal niks met auto’s met maar twee pedalen, omdat ze je van de kans beroven, om zelf zonder horten, zonder stoten, elegant en snel de auto te bedienen. Je haalt een stukje uitdaging weg. De PDK is daarop natuurlijk geen uitzondering. Ik vond hem als automaat zeer prettig zijn werk doen en wanneer je je er zelf tegenaan wil bemoeien kun je de pook ter hand nemen of de (onhandige, verkeerd om, maar daar is al genoeg over gezegd) knoppen op ’t stuur gebruiken. In de sportstand wordt je daarbij getrakteerd op moddervette mokerslagen tussengas. Erg vermakelijk. De kwaliteit van de stuurinrichting viel mij tegen: het is niet zo zeer een overmatige stuurbekrachtiging die roet in het eten gooit, maar een gebrek aan vlezige feedback. Het is lastig te omschrijven, maar het voelt alsof er net een rubbertje te veel in de inrichting zit, waardoor je beroofd wordt van het laatste stukje essentiële informatie. Misschien verwachtte ik toch teveel van wat uiteindelijk meer directie limousine is dan sportsedan? Het onderstel blijkt van hetzelfde laken een pak. Ik vond de luchtvering, ook in de laagste, hardste stand te zacht en rommelig. Volgens mij is een Panamera op conventionele stalen veren de betere keus. De hele aandrijflijn en stuurinrichting zijn verder mooi in harmonie: je kunt er meteen hard en strak mee rijden. De motor heeft geen moeite met het hoge gewicht en het lijkt mij prachtig Ringtaxi jagen, een gedachte die werd versterkt door het feit dat dit ritje op de snelle B wegen rondom de Nordschleife plaats vond.

Resumerend kan ik niet anders zeggen dan dat ik erg onder de indruk was van de auto in zijn geheel. Het design en de afwerking van binnen, van zitpositie tot dashboard, zijn naar mijn smaak dusdanig mooi, dat de buitenkant eigenlijk niet meer boeit. Daarbij rijdt de auto super, met als absoluut feestnummer de geweldige V8. Ik ben toch vooral nieuwsgierig naar een 2S met conventioneel onderstel, handbak & sper: volgens mij is dat een Porsche interpretatie van hoe een sportsedan moet zijn. Snel, communicatief en speels.
Het eerste dat mij opviel is het formaat van de auto: hij zit tussen een A6 / E klasse / 5 serie en A8 / S klasse / 7 serie in, in mijn beleving. Misschien dat de zwarte lak hier toe aanleiding gaf, of de naar mijn smaak te kleine velgen. De overhang aan de achterkant is wat groot, maar ik vond de auto zeker het bekijken waard. Foto’s op het net doen hem, wat mij betreft, geen recht.
De rit was relatief kort, maar lang genoeg om de volgende zaken te noteren. Ten eerste de zitpositie: die is, zonder overdrijven, perfect. De stoel kan heerlijk ver naar beneden, de axiale stuurverstelling is zeer ruim voor wat betreft bereik en als je stoel en stuur eenmaal optimaal hebt afgesteld zit je zoals ik dat het liefst in een auto doe. Diep, laag, goed rechtop en met het stuur recht voor je knar, zonder dat dit het zicht op de meters ontneemt. De tellers in het dashboard zijn in dezelfde designtaal ontworpen als de klokkenwinkels bekend uit de 986, 987, 996 en 997. Het zijn vijf ronde klokken die als een stel kaarten in een kaartspel in elkaar geschoven zijn. Eén van de tellers is daarbij voorzien van een LCD scherm en kan allerlei informatie weergeven, waaronder de kaart van de satelietnavigatie. Erg fraai, vond ik. De hoge middenconsole die midden door het interieur loopt heeft qua design veel weg van een Vertu Signature GSM telefoon. Achterin vind je geen achterbank, maar twee prachtige stoelen die lijken op de stoelen voorin. “Let downs” zijn er ook: de plastic kap om de PDK pook doet goedkoop aan en het plastic gebruikt voor het bedieningspaneel in de hemel is ook al zo flimsy. Erg jammer.
Dan het rijden: het eerste dat opvalt is de motor. Het is altijd gevaarlijk om bij dit soort aangelegenheden alleen maar in superlatieven te schrijven, maar de 4,8 liter direct ingespoten V8 laat je weinig keus. Hij is soepel als elastiek, onderin bijzonder bij de les en bovenin bereid om met enthousiasme richting begrenzer te sprinten. Erg fijn. Het tweede punt op de agenda is de PDK versnellingsbak. Ik heb helemaal niks met auto’s met maar twee pedalen, omdat ze je van de kans beroven, om zelf zonder horten, zonder stoten, elegant en snel de auto te bedienen. Je haalt een stukje uitdaging weg. De PDK is daarop natuurlijk geen uitzondering. Ik vond hem als automaat zeer prettig zijn werk doen en wanneer je je er zelf tegenaan wil bemoeien kun je de pook ter hand nemen of de (onhandige, verkeerd om, maar daar is al genoeg over gezegd) knoppen op ’t stuur gebruiken. In de sportstand wordt je daarbij getrakteerd op moddervette mokerslagen tussengas. Erg vermakelijk. De kwaliteit van de stuurinrichting viel mij tegen: het is niet zo zeer een overmatige stuurbekrachtiging die roet in het eten gooit, maar een gebrek aan vlezige feedback. Het is lastig te omschrijven, maar het voelt alsof er net een rubbertje te veel in de inrichting zit, waardoor je beroofd wordt van het laatste stukje essentiële informatie. Misschien verwachtte ik toch teveel van wat uiteindelijk meer directie limousine is dan sportsedan? Het onderstel blijkt van hetzelfde laken een pak. Ik vond de luchtvering, ook in de laagste, hardste stand te zacht en rommelig. Volgens mij is een Panamera op conventionele stalen veren de betere keus. De hele aandrijflijn en stuurinrichting zijn verder mooi in harmonie: je kunt er meteen hard en strak mee rijden. De motor heeft geen moeite met het hoge gewicht en het lijkt mij prachtig Ringtaxi jagen, een gedachte die werd versterkt door het feit dat dit ritje op de snelle B wegen rondom de Nordschleife plaats vond.
Resumerend kan ik niet anders zeggen dan dat ik erg onder de indruk was van de auto in zijn geheel. Het design en de afwerking van binnen, van zitpositie tot dashboard, zijn naar mijn smaak dusdanig mooi, dat de buitenkant eigenlijk niet meer boeit. Daarbij rijdt de auto super, met als absoluut feestnummer de geweldige V8. Ik ben toch vooral nieuwsgierig naar een 2S met conventioneel onderstel, handbak & sper: volgens mij is dat een Porsche interpretatie van hoe een sportsedan moet zijn. Snel, communicatief en speels.
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Re: Porsche Panamera
Heerlijke vergelijking.....NOT....Brava schreef:Ik ben het helemaal met je eens op een punt na. Juist omdat het geen 911 is hadden ze m.i. juist een andere designrichting in moeten slaan. Nu krijgen mensen juist door de optische gelijkenis de neiging om die vergelijking te maken en wordt ze dit eigenlijk ook opgedrongen. Porsche wìl denk ik juist dat de vergelijking gemaakt wordt. Ten onrechte volgens mijM-bitious schreef:Laten we de auto beoordelen waarvoor hij is. Het is een 4-deurs auto bestemd voor vervoer van 4 personen. Het is geen 911 en moet ook niet met die ogen bekeken worden. Voor wat het is, vind ik hem beter geslaagd dan de meeste andere 4 deurs auto's, inclusief de M5. Alleen de maserati Q vind ik qua design beter gelukt.
Ik zie ook liever een QP, of zelfs een Rapide, een S8 of een M5.
Rapide is gewoon helemaal een DB9 met extra deuren, S8 moet je ook twee keer zien of het niet een S4 of S6 is als je hem van voren bekijkt. En een
M5 lijkt ook gewoon een 5 serie met M-pakket. Ook niet 100% onderscheidend van de 3.
Dus die beredenatie over het design van de Panamera t.o.v. de 911 vind ik altijd erg oppervlakkig.
@ FaF. Mooie ervaring!! Ik zal binnenkort ook eens proeven. Hoop dat ik alles dan mag en kan beamen. Klinkt goed in ieder geval

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Porsche Panamera
mooi verhaal, thnx for sharing 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche Panamera
Eén ding weten we nu alvast: het beeldmateriaal wordt dan in ieder geval véél prettiger om naar te kijken.Mark Nauta schreef:@ FaF. Mooie ervaring!! Ik zal binnenkort ook eens proeven. Hoop dat ik alles dan mag en kan beamen. Klinkt goed in ieder geval
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Porsche Panamera
Leuk verslag ! DF waardig 

- TurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Porsche Panamera
Ik kwam hem gisteren tegen op de Duitse autobahn...en vond hem super! Wat een dikke bak.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Porsche Panamera
Supergoed verslag 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Porsche Panamera
en 4.1sec van 0 naar 100 in dat ding
das knap

- Adje ///M3
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
- Locatie: Golfke
Re: Porsche Panamera
http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/ ... panamera-s" onclick="window.open(this.href);return false;

- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Porsche Panamera
Wat doet dat hok op het gras???

Wel weer een duidelijk verhaal en filmpje...
Wel weer een duidelijk verhaal en filmpje...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Porsche Panamera
was ik gisteravond op weg naar enschede zie ik daar vanaf de afslag amsterdam zeg maar iets breeds en snels gaan, zag alleen de achterlichten en dat het sneller ging dan de meesten
dus ik iets gas bij want was wel benieuwd...die kar reed echter 2x 100 dus moest behoorlijk aanpoten...
1x dichterbij dacht ik ow (was diamantzwart) een bmw 850 ofzo met nwe led achterlichten? zag ook 4 dikke uitlaat pijpjes...zag er stoer uit.
eind verderop moest ik eraf en hun van het gas af dus kon ik langzij bleek het dus de nwe porsche panamera van een duitser...wow wat een dikke bak zo
leek mooi in het donker in elk geval. 

dus ik iets gas bij want was wel benieuwd...die kar reed echter 2x 100 dus moest behoorlijk aanpoten...
1x dichterbij dacht ik ow (was diamantzwart) een bmw 850 ofzo met nwe led achterlichten? zag ook 4 dikke uitlaat pijpjes...zag er stoer uit.
eind verderop moest ik eraf en hun van het gas af dus kon ik langzij bleek het dus de nwe porsche panamera van een duitser...wow wat een dikke bak zo


-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
- Locatie: Breda
Re: Porsche Panamera
gisteren vanauit Praag er een gezien op de duitse Autobahn. Vind hem veel te ingetogen en te braaf. Voor dat geld veel liever een s63 amg of nog beter een X6 of Cayenne of ML AMG
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Porsche Panamera
die wat ik zag van die Duitser leek mij een tunings uitvoering...had andere wielen e.d. en zag er breed en stoer uit zo snel ff gezien en in het donker...dus niet zoals de meeste foto's hier...anyway die was best cool voor zo'n apparaat 

- JP
- Berichten: 34233
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Porsche Panamera
Met 21" @ SEMA;


-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
- Locatie: Breda
Re: Porsche Panamera
cool ziet er al beter uit maar dan toch liever een cayenne magnum 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Porsche Panamera
die van die duitser die ik zag gister had bv dikkere uitlaten en ie liepen wat in elkaar vanwege ruimte? wel rond maar dikker dan deze op de foto en door dikker meer in elkaar lopende? anyway anders

-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Porsche Panamera
Op de eerste foto; gaaf met die wielen.JP schreef:Met 21" @ SEMA;
Zie je de tweede foto, blijft het toch een lelijk ding. Een 911 wat last heeft van obesitas....
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Porsche Panamera
cool Mansory

Lumma


die wat ik zag had de uitlaat meer zo

schijnbaar techart?
yep dat was het


daar keek ik tegen aan
een techart panamera 
Lumma
die wat ik zag had de uitlaat meer zo
schijnbaar techart?
yep dat was het
daar keek ik tegen aan


- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Porsche Panamera
Rene soms heb je wel smaak (al is het dit keer wansmaak
)
Vooral die luma

Vooral die luma

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Porsche Panamera
Tim N schreef:Rene soms heb je wel smaak (al is het dit keer wansmaak)
Vooral die luma



- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten