Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 12 mar 2022, 08:21

ErikS schreef: 12 mar 2022, 08:14 Tussendoor werken om je studie te bekostigen is zeker vloeken in de kerk?
Want dan moeten we zuipen en terrasjes zitten, toch?
+1 mijn studie (hts technische bedrijfskunde) heb ik afgerond met precies 0eur studie schuld en nee ik heb het niet gekregen en mijn studie financiering die je destijds kreeg omgezet als gift bij behalen diploma was wel een hele 70eur per maand (x48 = 3.300eur)
Maar zoals Erik ook al zei, wel thuis blijven wonen, vrije uren werken en keuzes maken zoals niet de dikste en duurste kleding, telefoon, vakanties enz willen doen op dat moment.

Ja daardoor was mijn studenten tijd wellicht saai en niet eruit gehaald wat er in zit maar voordeel is dan wel je begint schulden vrij. Keuzes keuzes.

Moest toen ook op de vorige woning piek mijn eerste huis kopen wat net aan ging juist door het niet hebben van die studie schuld.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 mar 2022, 08:47

We zitten hier weer duidelijk op DF. Waar iedereen het goed voor elkaar heeft, altijd de mouwen opstroopt en precies het juiste doet. Geen idee waarom er zoveel studenten zijn met een studieschuld? Allemaal lamme werkschuwe schapen die zuipen en op terrasjes zitten…

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 mar 2022, 09:02

Nou wat ik om mij heen zag destijds kwam het daar op grote gedeelte wel op neer. Vooral heel veel feest vieren, studie kwam op plek 2 en werk op 3.

Prima natuurlijk als je een paar jaar van je leven zo wil leven maar dan niet klagen over een studie schuld! Of moet de samenleving jou jaren feest betalen…?!

ErikS

Bericht door ErikS » 12 mar 2022, 09:06

Arthur schreef: 12 mar 2022, 08:47 We zitten hier weer duidelijk op DF. Waar iedereen het goed voor elkaar heeft, altijd de mouwen opstroopt en precies het juiste doet. Geen idee waarom er zoveel studenten zijn met een studieschuld? Allemaal lamme werkschuwe schapen die zuipen en op terrasjes zitten…
Tja, Arthur... Mijn vrouw wilde ook wel op kamers. (nooit gedaan, want keuzes.)
Keuzes? Ja, want dan hadden we nooit ons eerste huis kunnen kopen, de doorstap naar de 2e woning nooit kunnen maken & had ik nu ook kunnen klagen over de huizenmarkt.

Je wil niet weten tegen wat voor generatie je nu aanloopt. Studeren, al die tijd alleen maar maximaal bij lenen om terras te kunnen zitten.
Werken? Een volle dag is wel zwaar hoor.... ik had er 1 lopen die zelfs maximaal bij-leent terwijl ze thuis woont.
En ja, dat doen er ontzettend veel.
Heeft mijn vrouw een minder leuke studie tijd gehad daardoor? Ja.
Keuzes Arthur... Keuzes.

Maak je de keuze om te zuipen op kosten van ome Duo, klaag dan ook niet.
(en dan heb ik het niet over de mensen die een serieuze studie doen, waar ze alle tijd voor nodig hebben. Hard blokken & 7 jaar studeren omdat de studie dat vereist. Maar ja, zodra die gaan werken..... Is die Studielening ook maar een druppeltje naast hun salaris & kopen ze makkelijk een woning.)

Elise

Bericht door Elise » 12 mar 2022, 09:19

Een biertje kopen tijdens je studententijd is in mijn beleving iets wat je gedaan moet hebben als je jong bent, maar een studieschuld van 70k is iets wat ik niet kan begrijpen...

ADV

Bericht door ADV » 12 mar 2022, 09:19

Ik heb wel een studieschuld, deels doordat ik m’n studie niet af heb gemaakt en ook deels doordat ik moest bijlenen.. moest ja. Ik werkte wel, en mijn ouders verdienden prima volgens ome DUO, alleen er was beslag op hun loon gelegd dankzij een failliet bedrijf uit het verleden. Precies die schuldsanering toen ik ging studeren. Ja, ik had niet op kamers hoeven te gaan, maar dan had ik ipv 2 uur werken, 2 uur kunnen reizen..

Niet voor iedereen is het zo simpel helaas. Ik moest alles zelf betalen, geen cent van m’n ouders gehad en ondertussen wil je het ook gewoon goed voor elkaar hebben. Kamertje, meubels, laptop/computer voor de studie etc. Had ik minder studieschuld kunnen hebben? Ja tuurlijk, had ik er geen enkele kunnen hebben? Nee, helaas niet.

Mijn vrouw heeft 7 jaar gestudeerd, eerste 2 jaar weggeflikkerd, want toch niet studie die bij haar paste.. dan flikker je dus ook 2 jaar stufi weg. Tja..

Dus nee niet allemaal zo “verstandig” hier op DF. En dan heb je nu nog een hele lichting die überhaupt geen gift kreeg van de overheid, want alles was een lening.

Gelukkig heb ik gekozen voor het kopen van een appartement op m’n 21e toen ik stopte met studeren na 2 jaar. En daar moest ik ook na verkoop ook nog een restschuld op financieren van 20k.. inmiddels is dat allemaal lekker weggepoetst etc, maar toch, daar heb ik ook gewoon mazzel mee gehad.

ErikS

Bericht door ErikS » 12 mar 2022, 09:41

ADV schreef: 12 mar 2022, 09:19
Niet voor iedereen is het zo simpel helaas. Ik moest alles zelf betalen, geen cent van m’n ouders gehad en ondertussen wil je het ook gewoon goed voor elkaar hebben. Kamertje, meubels, laptop/computer voor de studie etc. Had ik minder studieschuld kunnen hebben? Ja tuurlijk, had ik er geen enkele kunnen hebben? Nee, helaas niet.
Dat bedoel ik, studieschuld waar je niet omheen kan. 25K is tegenwoordig denk ik best reëel, waar je niet omheen kan.
Maar 70/80K is gewoon lang leve de lol.

ErikS

Bericht door ErikS » 12 mar 2022, 09:42

Elise schreef: 12 mar 2022, 09:19 Een biertje kopen tijdens je studententijd is in mijn beleving iets wat je gedaan moet hebben als je jong bent, maar een studieschuld van 70k is iets wat ik niet kan begrijpen...
Je kan ook op een zaterdag gaan werken, toch?
Niks mis mee. Ja, het is geen vetpot, maar je hebt dan wel wat centen om van te leven. :tooth: :lol:

Arthur

Bericht door Arthur » 12 mar 2022, 09:52

Tja, Martijn en ErikS… Ik krijg toch weer een heel erg deuggevoel terwijl we daar hier op DF zo’n hekel aan hebben :) Ik lees echt, bijna, niks dan goeds hier. Geen studieschulden, allemaal de goede aandelen en crypto’s gekocht, zonnepanelen die precies goed op de zo’n liggen, huizen gekocht waar je u tegen zegt en op auto’s kopen verdienen ze geld. Maar zich kunnen verplaatsen in anderen is er vaak niet bij, beetje narcisme komt hier wel om de hoek kijken.

Mijn oudste dochter studeert nu, ik denk/hoop dat ze straks geen studieschuld heeft. 1e jaar weggegooid want toch verkeerde keuze (weer die keuzes hè ;) ) en nu hopelijk wel op haar plek. Ze heeft wss de hersenen van mij want ze moet erg haar best doen, daar gaat veel tijd inzitten en je kunt niet alleen studeren en werken in je leven. Vrije tijd besteding hoort daar ook bij. Na dat verloren (halve) jaar heeft ze 7 maanden gewerkt en wat geld bij elkaar geharkt. Hard gaat dat niet hoor, betaalt ruk voor 17-18-19 jarigen. Nu heeft ze een kamer in Groningen, niet de grootste, niet de duurste, maar alles kost goed geld tegenwoordig. Zelfs met een bijbaantje red ze alle kosten niet. Gelukkig hebben haar vader (want vader zit op DF ;) ) en moeder vanaf haar geboorte geld gespaard voor haar waardoor ze haar studie wss schuldenvrij doorkomt. Je wilt niet weten hoe het bij vriendinnen gaat waarvan de ouders ‘geen rooie cent’ hebben. Alles onder keuzes wegschuiven is echt te makkelijk. Gelukkig klaagt ze niet en zit ze niet op DF :lol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 12 mar 2022, 10:04

Ieder huisje heeft z'n kruisje...

...en ik geloof in de zaligheid van het kruis. Velen met mij:)

:coffee:

Arthur

Bericht door Arthur » 12 mar 2022, 10:07

Zit je nu al aan je kruis? :duh:
:coffee:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 12 mar 2022, 10:14

Bijna Pasen Arthur:)

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 12 mar 2022, 10:36

iedereen praat naar zijn eigen situatie, ik ook natuurlijk....heb niet gestudeerd ben full-time gaan werken na de dienstplicht, terwijl ik al vanaf 15 jaar bijbaantjes had.
Dus als de gestudeerden klaar zijn me alles zijn ze plus en minus 30 ofzo ( met een schuld) terwijl anderen die niet gestudeerd hebben dus dan al een financiële voorsprong hebben.....zo zie ik het, hun lekker feesten en op hun krent zitten terwijl anderen werken die, wil je studeren ja leuk, het kost geld...niet zeuren.

ErikS

Bericht door ErikS » 12 mar 2022, 10:38

Arthur schreef: 12 mar 2022, 09:52
Mijn oudste dochter studeert nu, ik denk/hoop dat ze straks geen studieschuld heeft. 1e jaar weggegooid want toch verkeerde keuze (weer die keuzes hè ;) ) en nu hopelijk wel op haar plek. Ze heeft wss de hersenen van mij want ze moet erg haar best doen, daar gaat veel tijd inzitten en je kunt niet alleen studeren en werken in je leven. Vrije tijd besteding hoort daar ook bij. Na dat verloren (halve) jaar heeft ze 7 maanden gewerkt en wat geld bij elkaar geharkt. Hard gaat dat niet hoor, betaalt ruk voor 17-18-19 jarigen. Nu heeft ze een kamer in Groningen, niet de grootste, niet de duurste, maar alles kost goed geld tegenwoordig. Zelfs met een bijbaantje red ze alle kosten niet. Gelukkig hebben haar vader (want vader zit op DF ;) ) en moeder vanaf haar geboorte geld gespaard voor haar waardoor ze haar studie wss schuldenvrij doorkomt. Je wilt niet weten hoe het bij vriendinnen gaat waarvan de ouders ‘geen rooie cent’ hebben. Alles onder keuzes wegschuiven is echt te makkelijk. Gelukkig klaagt ze niet en zit ze niet op DF :lol:
Ik snap het echt wel hoor, Arthur. Alleen je kan mij niet vertellen dat zij, of haar vriendinnen, met een studieschuld van 75K thuis komen.
En wat ik al aangeef, ik denk dat een studieschuld van 25K tegenwoordig reëel is?

Overigens komt mijn vrouw uit exact de situatie die je schetst over haar vriendinnen, dus ga me niet vertellen dat ik die situaties niet ken.

Je kan niet iedereen & alles over 1 kan scheren.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 mar 2022, 10:40

Nou, dat laatste was eigenlijk wat jij deed ;)

Arthur

Bericht door Arthur » 12 mar 2022, 10:46

Alexsti schreef: 12 mar 2022, 10:36 iedereen praat naar zijn eigen situatie, ik ook natuurlijk....heb niet gestudeerd ben full-time gaan werken na de dienstplicht, terwijl ik al vanaf 15 jaar bijbaantjes had.
Dus als de gestudeerden klaar zijn me alles zijn ze plus en minus 30 ofzo ( met een schuld) terwijl anderen die niet gestudeerd hebben dus dan al een financiële voorsprong hebben.....zo zie ik het, hun lekker feesten en op hun krent zitten terwijl anderen werken die, wil je studeren ja leuk, het kost geld...niet zeuren.
Tja, bij mij ook. Vanaf 16e gerichte opleiding gedaan en vanaf 18e fulltime aan het werk. Tussentijds nog een jaar in dienst gezeten. Maar zoals Erik zegt, niet alles over 1 kam scheren. M’n vrouw heeft wel gestudeerd, m’n dochter nu ook. Maar op de krent zitten en feesten is toch te kort door de bocht. Ik kan niet inschatten hoe ‘zwaar’ een student het nu precies heeft, maar zo makkelijk als jij omschrijft is het nu ook weer niet ;)

Om bij Robin z’n kruizen te blijven; we moeten de kerk maar in het midden laten :D

Arthur

Bericht door Arthur » 12 mar 2022, 10:53

ErikS schreef: 12 mar 2022, 10:38 Alleen je kan mij niet vertellen dat zij, of haar vriendinnen, met een studieschuld van 75K thuis komen. En wat ik al aangeef, ik denk dat een studieschuld van 25K tegenwoordig reëel is?
Deze nog ff; dat denk ik ook. Als je een beetje normaal doet, waar dus ook een feestje en een baantje bijhoort zal de gemiddelde schuld idd zo rond de 25k liggen. Tenminste, zoals ik het bij mijn dochter zie weet ik niet hoe ze 75k schuld kan maken. Maar ze doet een ‘normale’ studie, mss zijn er wel studies die hoge kosten met zich meebrengen? Dus die 75k lijkt mij ook veel.

JP

Bericht door JP » 12 mar 2022, 10:54

De huidige generatie zal wel meer schuld opbouwen. De meeste werken naast hun studie in de horeca. Die is bijna 2 jaar dicht geweest. Voor in een winkel/supermarkt te werken ben je met 18jaar alweer te oud/duur. Daarbij zetten die de 16-17jarigen weer te veel onder druk door te eisen dat ze 5 avonden in de week beschikbaar moeten zijn, waarbij de planning hun dan adrandom 2-3x inplant.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 mar 2022, 11:05

Klopt JP, dat laatste merk ik bij m’n jongste dochter (16) die bij de AH werkt.

ErikS

Bericht door ErikS » 12 mar 2022, 11:11

Arthur schreef: 12 mar 2022, 10:53
ErikS schreef: 12 mar 2022, 10:38 Alleen je kan mij niet vertellen dat zij, of haar vriendinnen, met een studieschuld van 75K thuis komen. En wat ik al aangeef, ik denk dat een studieschuld van 25K tegenwoordig reëel is?
Deze nog ff; dat denk ik ook. Als je een beetje normaal doet, waar dus ook een feestje en een baantje bijhoort zal de gemiddelde schuld idd zo rond de 25k liggen. Tenminste, zoals ik het bij mijn dochter zie weet ik niet hoe ze 75k schuld kan maken. Maar ze doet een ‘normale’ studie, mss zijn er wel studies die hoge kosten met zich meebrengen? Dus die 75k lijkt mij ook veel.
Dat gaf ik ook aan, dan liggen de verdiensten ook anders.

ErikS

Bericht door ErikS » 12 mar 2022, 11:13

JP schreef: 12 mar 2022, 10:54 De huidige generatie zal wel meer schuld opbouwen. De meeste werken naast hun studie in de horeca. Die is bijna 2 jaar dicht geweest. Voor in een winkel/supermarkt te werken ben je met 18jaar alweer te oud/duur. Daarbij zetten die de 16-17jarigen weer te veel onder druk door te eisen dat ze 5 avonden in de week beschikbaar moeten zijn, waarbij de planning hun dan adrandom 2-3x inplant.
De grootste bullshit. Als ik een vacature zet, komt er misschien 1?
In de tijd dat ik moest solliciteren, had mijn pa gemiddeld 25-30 man op een vacature.

Terwijl ik ze allemaal zo zou aannemen. Ik heb zelfs liever iemand van 18-19-20-21.

Ik chargeer een beetje ehh, schatjes. :tooth: :lol:

JP

Bericht door JP » 12 mar 2022, 11:15

Leuke discussie, als iemand een andere mening en ervaring (kind 16 en 19 jaar heeft, om dat bullshit te noemen. :thumbup: maar wie wil er ook bij Erik werken ? (gechargeert….)

ErikS

Bericht door ErikS » 12 mar 2022, 11:49

:tooth:
JP schreef: 12 mar 2022, 11:15 Leuke discussie, als iemand een andere mening en ervaring (kind 16 en 19 jaar heeft, om dat bullshit te noemen. :thumbup: maar wie wil er ook bij Erik werken ? (gechargeert….)
:lol:
Proberen ze het wel op andere plekken dan 'the obvious? Hier in de straat hangen denk ik 15 vacatures.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 12 mar 2022, 12:15

Martijn_bmw schreef: 12 mar 2022, 08:21
Ja daardoor was mijn studenten tijd wellicht saai en niet eruit gehaald wat er in zit maar voordeel is dan wel je begint schulden vrij. Keuzes keuzes.
Ja zelfde hier. Ik was dan een saaie student. Het was naar school en zodra de laatste les was afgelopen, zo snel mogelijk naar bus of trein om zo snel mogelijk thuis te zijn.
Dat hele studeren = feesten en zuipen was aan mijn niet besteed.

Ik herinner me nog zo goed dat een klasgenoot aan begin vd studie trots vertelde dat die maximaal leende en daarvan een nieuwe auto had gekocht.
Want toch pas afbetalen na je studie, en dan met een tientje per maand en als je dan na zoveel jaar nog niet had afbetaald, dan werd het kwijtgescholden.
Je was echt een dief van je eigen portemonnee als je niet maximaal leende.

Nou klonk hardstikke leuk een aardig, maar net iets te. Gratis geld bestaat niet en ik leefde gewoon op mijn basisbeurs, wat altijd een schenking is.

Op de pof leven is totaal mijn ding niet.
Altijd geleerd dat je eerst geld moet hebben om iets te kunnen kopen. Maar hier in NL lijkt het nu ook steeds meer richting alles op krediet te gaan, zoals we alles vd US overnemen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 mar 2022, 13:08

Arthur schreef: 12 mar 2022, 09:52 Tja, Martijn en ErikS… Ik krijg toch weer een heel erg deuggevoel terwijl we daar hier op DF zo’n hekel aan hebben :) Ik lees echt, bijna, niks dan goeds hier. Geen studieschulden, allemaal de goede aandelen en crypto’s gekocht, zonnepanelen die precies goed op de zo’n liggen, huizen gekocht waar je u tegen zegt en op auto’s kopen verdienen ze geld.
Das niet waar, studie heb ik zonder schuld gedaan verder noem ik hier ook zat keuzes her en der die niet goed zijn uitgepakt:

- te vroeg trouwen en daardoor weer scheiden: dat heeft zeker 100k gekost én 12 partner alimentatie waar ik nog 4 jaar van moed
- huis gekocht op de vorige piek en daarmee flink onder water gestaan, geen winst bij verkoop
- 1x crypto gekocht, precies de verkeerde alle inleg weg
- aandelen nooit aangedurfd
- in de goedkope e30 tijd geen m3 durven kopen want vond toen15k teveel geld :bag: :tooth:
- energie contract wat bijna afloopt

Kortom ook zat verkeerde keuzes hier hoor ;) OHja en de zonnepanelen liggen in de schaduw van de buren :tong: (daarom met 16 panelen ook maar 2.500kwh per jaar opbrengst)

Plaats reactie