e30touring1990 schreef: 03 jan 2023, 11:50
@Elise: wat voor installatie ga je zelf leggen?
Ik ben zelf (ivm lange wachttijd en zotte prijzen) ook aan het oriënteren om ze zelf te gaan leggen dit voorjaar op de nieuwe garage (36 panelen oost/west + 8 op zuid plat dak). Van warmteservice hadden ze mij een omvormer aangeraden die 3 strings zou kunnen aansturen met verschillende dakhoeken (Ginlong Solis Omvormer 3P12K-S5, 3-Fase, 19.1A,).
Nieuwe grondkabels al gelegd voor naar de meterkast (5x6mm2)
Ik ga een overkapping in de tuin plaatsen en het dak ga ik dus van zonnepanelen maken. Daarom heb ik voor hele grote panelen gekozen van 114 x 228cm zodat ik wel 2 panelen voldoende overspanning heb.
Ze zijn 560wp en er gaan er 18 op, daarnaast heb ik 4 extra panelen erbij besteld mochten er een paar sneuvelen, want het is wel een experimentje zal ik maar zeggen. Dak waterdicht zien te krijgen en ondertussen ook nog de uitzetting van de panelen opvangen en daarnaast een houten constructie die kan gaan werken/torderen en daarmee panelen kapot kan drukken, dus er zijn wat uitdagingen zal ik maar zeggen.
De 4 extra panelen ga ik met betonnen steunen op het garagedak plaatsen, dus die gaan niet verloren.
Totaal dus 12.320 wp wat erbij gaat komen.
Ik heb ook naar de Solis gekeken en viel mij op dat ze 2 series hebben, waarbij de S5 serie een hoger input ampèrage aan kan, dus dat is zeker de betere.
Maar 3 strings aansturen met 2 mppt's dat gaat niet lukken, uiteraard kun je wel (als de input van de omvormer het toestaat) 2 strings parallel zetten, maar dat vind ik iets anders dan aansturen.
Overigens vind ik dat de keuze voor omvormer (specs) en paneel(specs) bij elkaar moeten passen en zeker met de hoog vermogen panelen van tegenwoordig en/of half cell techniek daar nog wel eens niet goed naar gekeken wordt.
Weet je al welke panelen je precies gaat krijgen en hoe je je strings wilt configureren?