Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Fabian

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Fabian » 03 jan 2023, 14:41

ErikS schreef: 03 jan 2023, 14:06
Opa schreef: 03 jan 2023, 14:00
Fabian schreef: 03 jan 2023, 13:52 Bij mn moeder was 8200ex voor 22 panelen (plat dak). 8800Kwh. Vorige maand pas gelegd, offerte was van april 2022.
De offerte die ik hierboven geplaatst heb is van 22-12-2022.
Legale diefstal als je daarmee akkoord gaat.
Hoe dat? Ik schrik hier niet echt van, past ook in het plaatje wat Elise en Paskal schetsen van 1 Euro per Wp. Zit er mooi onder.

Ik was 5000ex kwijt 2 jaar geleden voor 5650Kwh, met 16 panelen, solar edge omvormer en 16x optimisers. Was veruit de goedkoopste, de "rest" ging tot 7500ex met mindere materialen.

Elise

Bericht door Elise » 03 jan 2023, 14:52

Opa schreef: 03 jan 2023, 13:01 Ik weet dat het niet de goedkoopste zaak is waar we geweest zijn en we hebben ook ergens anders nog een offerte opgevraagd, maar die hebben het zo druk dat we daar nog niets van gehoord hebben.

Dit is de offerte van 22-12-2022 van Solarbox:

Afbeelding
Glas/glas zijn ook hele dure panelen, die ik meer vind passen bij landen waar je hele hoge sneeuwbelasting hebt, voor Nederland ver overtrokken naar mijn mening. Wel hele mooie panelen uiteraard, daar valt niks van te zeggen....maar daar hangt ook een prijskaartje aan.
Ook zit er ook een compleet nieuwe groepenkast in de offerte, die moet er voor eerlijk vergelijk wel af.
Verder ben ik van mening dat als je voor een Enphase of SolarEdge oplossing gaat dat je de panelen moet kiezen met de hoogste WP en vind ik 360wp in dit geval een foute keuze.

Om een beetje in de :df: sfeer te blijven

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 03 jan 2023, 15:00

Ik heb voor 385 gekozen omdat 400+ te groot zijn. Kom ik er maar 8 kwijt meen ik.

Elise

Bericht door Elise » 03 jan 2023, 15:10

e30touring1990 schreef: 03 jan 2023, 11:50 @Elise: wat voor installatie ga je zelf leggen?

Ik ben zelf (ivm lange wachttijd en zotte prijzen) ook aan het oriënteren om ze zelf te gaan leggen dit voorjaar op de nieuwe garage (36 panelen oost/west + 8 op zuid plat dak). Van warmteservice hadden ze mij een omvormer aangeraden die 3 strings zou kunnen aansturen met verschillende dakhoeken (Ginlong Solis Omvormer 3P12K-S5, 3-Fase, 19.1A,).

Nieuwe grondkabels al gelegd voor naar de meterkast (5x6mm2)
Ik ga een overkapping in de tuin plaatsen en het dak ga ik dus van zonnepanelen maken. Daarom heb ik voor hele grote panelen gekozen van 114 x 228cm zodat ik wel 2 panelen voldoende overspanning heb.
Afbeelding

Ze zijn 560wp en er gaan er 18 op, daarnaast heb ik 4 extra panelen erbij besteld mochten er een paar sneuvelen, want het is wel een experimentje zal ik maar zeggen. Dak waterdicht zien te krijgen en ondertussen ook nog de uitzetting van de panelen opvangen en daarnaast een houten constructie die kan gaan werken/torderen en daarmee panelen kapot kan drukken, dus er zijn wat uitdagingen zal ik maar zeggen.
De 4 extra panelen ga ik met betonnen steunen op het garagedak plaatsen, dus die gaan niet verloren.

Afbeelding

Totaal dus 12.320 wp wat erbij gaat komen.

Ik heb ook naar de Solis gekeken en viel mij op dat ze 2 series hebben, waarbij de S5 serie een hoger input ampèrage aan kan, dus dat is zeker de betere.
Maar 3 strings aansturen met 2 mppt's dat gaat niet lukken, uiteraard kun je wel (als de input van de omvormer het toestaat) 2 strings parallel zetten, maar dat vind ik iets anders dan aansturen.
Overigens vind ik dat de keuze voor omvormer (specs) en paneel(specs) bij elkaar moeten passen en zeker met de hoog vermogen panelen van tegenwoordig en/of half cell techniek daar nog wel eens niet goed naar gekeken wordt.
Weet je al welke panelen je precies gaat krijgen en hoe je je strings wilt configureren?

Elise

Bericht door Elise » 03 jan 2023, 15:11

Bram schreef: 03 jan 2023, 15:00 Ik heb voor 385 gekozen omdat 400+ te groot zijn. Kom ik er maar 8 kwijt meen ik.
Panelen komen in vele diverse afmetingen Bram, dat zit niet alleen in het aantal wp.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 03 jan 2023, 16:13

Elise schreef: 03 jan 2023, 14:52Verder ben ik van mening dat als je voor een Enphase of SolarEdge oplossing gaat dat je de panelen moet kiezen met de hoogste WP en vind ik 360wp in dit geval een foute keuze.
We konden ook kiezen voor, ik dacht, 405 of 415Wp, maar dan werd het nog eens €150,- per paneel duurder.
Ze lieten tijdens een demonstratie ook nog wat andere (zwakkere) panelen zien en ook hoe broos dat spul was, dus daarom toch voor glas/glas gekozen en dan de variant die iets minder duur is en dus ook wat minder oplevert.
Ach, hoe je het ook went of keert(zelfs al zou het 2 of 3 rooitjes minder zijn) dan nog duurt het voor ons te lang voordat we het terug verdiend zou hebben, of er moeten hele rare dingen gaan gebeuren.....wij zitten hier wat lichtopbrengst betreft ook helemaal niet gunstig.

Nog even over de groepenkast, dit zouden we niet door hun laten doen(snap ook niet dat ze het op de offerte erbij hebben gezet), maar door een goeie kennis van ons en dan is het wel iets goedkoper, maar het komt er alsnog bij.....als we geen panelen nemen hoeven we ook de groepenkast niet te vervangen, dus het blijft voor ons een extra kostenpost die we niet hebben als we geen panelen nemen.

Elise

Bericht door Elise » 03 jan 2023, 17:59

Ik kan me de gedachte goed voorstellen dat als ze een mooie demo geven dat je al snel het idee hebt dat je andere panelen moet hebben. Zo had ik een kleine 15 jaar gelden al eens een eerste oriëntatie naar panelen gedaan, maar toen was de tvt dik boven de 10 jaar. Uiteindelijk in 2014 besloten dat ze er moesten komen en gekozen voor Japanse Solar Frontier panelen, destijds heel populair en gebouwd als een tank. Daarnaast een Fronius omvormer, Oostenrijks en een absoluut topmerk, dit alles omdat ik geen 'Chinese rommel' wilde hebben. Want veel handel met China/Chinezen gedaan en ondanks dat ik daar een leuk zakcentje mee heb verdient weet ik ook ongeveer hoe het er bij hun aan toegaat zal ik maar zeggen.
Panelen liggen er hier nu 8 jaar op en verder kijk/let je er niet op, dus dat hadden ook prima minder goed gebouwde panelen kunnen zijn denk ik nu. Omvormer doet zijn werk en dat had eigenlijk ook net zo goed een Chinees merk kunnen zijn, omvormen is omvormen is de huidige gedachte. Dus dat hele beeld van "ik moet perfect spul hebben" is ondertussen wel achterhaald voor mij, en met die achterliggende gedachte koop ik dus ook al het nieuwe spul. Daar hoef ik niet meer het beste van het beste te hebben. Ter vergelijk, een omvormer van Fronius of SMA zou me bijna 3 keer zoveel gaan kosten, maar als die 2% meer aan vermogen eruit haalt (om maar wat te noemen) is dat niet erg rendabel.
Wat mij verder ook opvalt is dat je heel veel mensen ziet die nu al panelen aan het vervangen zijn voor nieuwere/grotere modellen, ook bijvoorbeeld de Solar Frontier panelen zie je met regelmaat aangeboden worden op marktplaats. Dat zijn dan setjes die in 5 á 6 jaar zijn terugverdiend en wellicht 1 of 2 jaar nu 'gratis' stroom leveren. Dat geeft ook wel een beetje aan hoe de boel in relatief korte tijd kan veranderen, dus zo bezien zegt kwaliteit ook niet alles.

Als het op dit moment voor bizarre prijzen installeren is, is het wellicht veel slimmer om 1 of 2 jaar te wachten en eventueel daarna, als alles in rustig vaarwater zit, en de orderportefeuilles van de installateurs weer normaal zijn, eens opnieuw te kijken wat e.e.a. moet kosten.

Opa

Bericht door Opa » 03 jan 2023, 18:46

Elise schreef: 03 jan 2023, 17:59 Ik kan me de gedachte goed voorstellen dat als ze een mooie demo geven dat je al snel het idee hebt dat je andere panelen moet hebben.
Er lag zelfs een stukje van zo'n zwakker paneel bij iedereen op het tafeltje, onder een bloempotje.....als je dat stukje op probeerde te pakken verbrijzelde het al. :lol:
Wij waren het al niet meer van plan, maar nu weet ik het helemaal zeker, voorlopig komen er hier geen panelen op het dak. :D

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 03 jan 2023, 20:32

Da's wel te begrijpen voor die prijs Ron, is ook niet weinig......zijn een hoop lekkere biertjes :beer: :D had eigenlijk 7.000 7.5000 euries in gedachten zelf maar dat zal ook hier lastig worden met een oud huis en ook een nieuwe meterkast enzo en ook geen super ligging van het schuine dak, maar gelukkig geen bomen of schaduw daarvan.

Opa

Bericht door Opa » 03 jan 2023, 22:22

Alexsti schreef: 03 jan 2023, 20:32 Da's wel te begrijpen voor die prijs Ron, is ook niet weinig......zijn een hoop lekkere biertjes :beer:
Dat zijn er wel heel veel ja. :lol:

Maar ook een aantal keer goed op vakantie en tijdens die vakantie een aantal lekkere biertjes. :mrgreen:

Elise

Bericht door Elise » 04 jan 2023, 09:08

Opa schreef: 03 jan 2023, 18:46
Elise schreef: 03 jan 2023, 17:59 Ik kan me de gedachte goed voorstellen dat als ze een mooie demo geven dat je al snel het idee hebt dat je andere panelen moet hebben.
Er lag zelfs een stukje van zo'n zwakker paneel bij iedereen op het tafeltje, onder een bloempotje.....als je dat stukje op probeerde te pakken verbrijzelde het al. :lol:
Wij waren het al niet meer van plan, maar nu weet ik het helemaal zeker, voorlopig komen er hier geen panelen op het dak. :D
Dat vind ik een bedenkelijke verkoop techniek, en dan zeg ik het netjes :whistle:

Ik hoor links/rechts nog wel eens wat en heel vaak worden er optimizers aangeraden door de installateur. En als je dan de situatie ter plaatse kent, dan zijn die optimizers alleen maar goed voor de winst van de installateur. Die zich daarmee kwalificeert als incompetente oplichter naar mijn mijn bescheiden mening :angel:

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 04 jan 2023, 09:30

Elise schreef: 03 jan 2023, 15:10
e30touring1990 schreef: 03 jan 2023, 11:50 @Elise: wat voor installatie ga je zelf leggen?

Ik ben zelf (ivm lange wachttijd en zotte prijzen) ook aan het oriënteren om ze zelf te gaan leggen dit voorjaar op de nieuwe garage (36 panelen oost/west + 8 op zuid plat dak). Van warmteservice hadden ze mij een omvormer aangeraden die 3 strings zou kunnen aansturen met verschillende dakhoeken (Ginlong Solis Omvormer 3P12K-S5, 3-Fase, 19.1A,).

Nieuwe grondkabels al gelegd voor naar de meterkast (5x6mm2)
Ik ga een overkapping in de tuin plaatsen en het dak ga ik dus van zonnepanelen maken. Daarom heb ik voor hele grote panelen gekozen van 114 x 228cm zodat ik wel 2 panelen voldoende overspanning heb.
Afbeelding

Ze zijn 560wp en er gaan er 18 op, daarnaast heb ik 4 extra panelen erbij besteld mochten er een paar sneuvelen, want het is wel een experimentje zal ik maar zeggen. Dak waterdicht zien te krijgen en ondertussen ook nog de uitzetting van de panelen opvangen en daarnaast een houten constructie die kan gaan werken/torderen en daarmee panelen kapot kan drukken, dus er zijn wat uitdagingen zal ik maar zeggen.
De 4 extra panelen ga ik met betonnen steunen op het garagedak plaatsen, dus die gaan niet verloren.

Afbeelding

Totaal dus 12.320 wp wat erbij gaat komen.

Ik heb ook naar de Solis gekeken en viel mij op dat ze 2 series hebben, waarbij de S5 serie een hoger input ampèrage aan kan, dus dat is zeker de betere.
Maar 3 strings aansturen met 2 mppt's dat gaat niet lukken, uiteraard kun je wel (als de input van de omvormer het toestaat) 2 strings parallel zetten, maar dat vind ik iets anders dan aansturen.
Overigens vind ik dat de keuze voor omvormer (specs) en paneel(specs) bij elkaar moeten passen en zeker met de hoog vermogen panelen van tegenwoordig en/of half cell techniek daar nog wel eens niet goed naar gekeken wordt.
Weet je al welke panelen je precies gaat krijgen en hoe je je strings wilt configureren?
Mooi project om zo zelf te doen met aardig wat uitdagingen idd, tof! Kunnen de panelen vrijliggend een overspanning aan als die bijv alleen op de uiteindes wordt opgelegd? Wordt ook een forse overkapping :D. Extra 12kwp is altijd mooi om erbij te hebben natuurlijk. Is alles overschot of ook (deels) eigengebruik?

Panelen heb ik nog niet vaststaan (omvormer ook niet overigens) omdat ik even wacht tot ik de garage klaar heb zodat ik de exacte dimensies heb van het dakoppervlak (pannendak). Specs zullen grofweg 45 gr. oost-west opstelling zijn (18 panelen per zijde, totaal 36). Verder bouw ik haaks aan de garage een overkapping die een zuid-oriëntatie heeft waar nog 8-10 panelen op kunnen, vandaar een omvormer benodigd die 3 strings kan aansturen.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 04 jan 2023, 10:16

Gaaf project inderdaad Elise :thumbup:
Ik heb besloten af te zien van nog eens zo'n 50 extra panelen in de tuin (20 kwp en dus ook 20k€). Enkele overwegingen:
- heb nu 14 kwp liggen waarvan 5-6 kwp overschot dus die nieuwe 20 kwp zou uitsluitend overschot zijn
- prijzen om eea aan te leggen zijn nu wel erg fors
- kosten vaste aansluiting gaan ca 1.500€ per jaar omhoog (want 3x50A nodig ipv huidige 3x25A)
- terugleververgoedingen voor overschot dalen rap wat de terugverdientijd niet ten goede komt. Ik heb dan wel tot 1 juli onderstaande tarieven, maar had ik 2 wk later afgesloten dan had ik 13,5 ct TLV gehad ipv 89 ct.
- onzekerheid wat er gaat gebeuren qua regelgeving tav zonnepanelen
- mislopen rendement door gespreid beleggen van hetzelfde bedrag

tarief.JPG
tarief.JPG (32.59 KiB) 2083 keer bekeken

Elise

Bericht door Elise » 04 jan 2023, 11:46

e30touring1990 schreef: 04 jan 2023, 09:30 Mooi project om zo zelf te doen met aardig wat uitdagingen idd, tof! Kunnen de panelen vrijliggend een overspanning aan als die bijv alleen op de uiteindes wordt opgelegd? Wordt ook een forse overkapping :D. Extra 12kwp is altijd mooi om erbij te hebben natuurlijk. Is alles overschot of ook (deels) eigengebruik?

Panelen heb ik nog niet vaststaan (omvormer ook niet overigens) omdat ik even wacht tot ik de garage klaar heb zodat ik de exacte dimensies heb van het dakoppervlak (pannendak). Specs zullen grofweg 45 gr. oost-west opstelling zijn (18 panelen per zijde, totaal 36). Verder bouw ik haaks aan de garage een overkapping die een zuid-oriëntatie heeft waar nog 8-10 panelen op kunnen, vandaar een omvormer benodigd die 3 strings kan aansturen.
Ik ga stalen liggers van 50x50x3 gebruiken waar 2 panelen achter elkaar op komen te liggen, zodat ze zo min mogelijk doorbuigen. Want ook al breekt een paneel niet, doorbuigen is slecht voor de interne verbindingen. Overspanning wordt 320cm en afschot 8 graden en ga ervan uit dat dat voldoende sterk is.
Ik heb nu al 500kwh overschot op jaarbasis, dus dit komt er allemaal bij. Wellicht voor een warmtepomp of E-cv, wat ik er precies mee wil gaan doen heb ik nog geen beslissing over genomen. In ieder geval geen EV :tong:

Er zijn mensen die een evenredige verdeling van panelen op oost/west op 1 tracker aansluiten, maar mijn voorkeur zou toch 2 trackers zijn.
Voor die extra 8-10 panelen zou ik een 2e losse omvormer aanschaffen, ik denk dat dat uiteindelijk de goedkoopste oplossing is.
Omvormers met 3 trackers zijn er namelijk niet zoveel en degene die ik ken zijn duur (Kostal Pico)
Laatst gewijzigd door Elise op 04 jan 2023, 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Elise

Bericht door Elise » 04 jan 2023, 11:49

Paskal schreef: 04 jan 2023, 10:16 - kosten vaste aansluiting gaan ca 1.500€ per jaar omhoog (want 3x50A nodig ipv huidige 3x25A)
Dat is inderdaad wel een dingetje, afhankelijk van hoe goed e.e.a. het gaat doen zit ik ook niet ver van die 3x25A af.
Daarom wil ik alle PV achter een eigen automaat zetten, met de hoop dat die er eerder uit klapt dan een hoofdzekering.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 jan 2023, 11:53

Als goed is wel toch? Automaat is snel en hoofdzekering een trage smeltzekering

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 04 jan 2023, 12:46

Elise schreef: 04 jan 2023, 11:46
e30touring1990 schreef: 04 jan 2023, 09:30 Mooi project om zo zelf te doen met aardig wat uitdagingen idd, tof! Kunnen de panelen vrijliggend een overspanning aan als die bijv alleen op de uiteindes wordt opgelegd? Wordt ook een forse overkapping :D. Extra 12kwp is altijd mooi om erbij te hebben natuurlijk. Is alles overschot of ook (deels) eigengebruik?

Ik ga stalen liggers van 50x50x3 gebruiken waar 2 panelen achter elkaar op komen te liggen, zodat ze zo min mogelijk doorbuigen. Want ook al breekt een paneel niet, doorbuigen is slecht voor de interne verbindingen. Overspanning wordt 320cm en afschot 8 graden en ga ervan uit dat dat voldoende sterk is.
Ik heb nu al 500kwh overschot op jaarbasis, dus dit komt er allemaal bij. Wellicht voor een warmtepomp of E-cv, wat ik er precies mee wil gaan doen heb ik nog geen beslissing over genomen. In ieder geval geen EV :tong:

Er zijn mensen die een evenredige verdeling van panelen op oost/west op 1 tracker aansluiten, maar mijn voorkeur zou toch 2 trackers zijn.
Voor die extra 8-10 panelen zou ik een 2e losse omvormer aanschaffen, ik denk dat dat uiteindelijk de goedkoopste oplossing is.
Omvormers met 3 trackers zijn er namelijk niet zoveel en degene die ik ken zijn duur (Kostal Pico)
Lijkt mij ook voldoende sterk voor de paneeltjes zelf in ieder geval die constructie die je aandraagt. Zal sowieso geen dakje zijn wat je beloopbaar moet willen maken aangezien het de panelen zelf zijn als dakje.

Thanks voor je input, was ook mijn gedachte om dan 2 separate omvormers te gebruiken want ze leken er bij warmteservice niet helemaal zeker van dat er 3 aparte strings op konden. Dat wordt er 1 uitzoeken voor 36 panelen oost-west, niet al te hoge capaciteit nodig verwacht ik i.v.m. nooit tegelijktijdig zon op beide dakvlakken. Verder een kleine losse voor 8-10 panelen op zuid.

ErikS

Bericht door ErikS » 04 jan 2023, 13:10

Fabian schreef: 03 jan 2023, 14:41
ErikS schreef: 03 jan 2023, 14:06
Opa schreef: 03 jan 2023, 14:00
De offerte die ik hierboven geplaatst heb is van 22-12-2022.
Legale diefstal als je daarmee akkoord gaat.
Hoe dat? Ik schrik hier niet echt van, past ook in het plaatje wat Elise en Paskal schetsen van 1 Euro per Wp. Zit er mooi onder.

Ik was 5000ex kwijt 2 jaar geleden voor 5650Kwh, met 16 panelen, solar edge omvormer en 16x optimisers. Was veruit de goedkoopste, de "rest" ging tot 7500ex met mindere materialen.
Ik bedoel de offerte voor opa.

328Ti

Bericht door 328Ti » 04 jan 2023, 14:17

Ik kom 1,75-2,00 per wp tegen…

Knot

Bericht door Knot » 04 jan 2023, 14:18

Ik had november 2018 al € 1,25 per kwp bij Zonneplan, niet de goedkoopste aanbieder en weinig panelen tov het werk/stijger/omvormer/hoogtetoeslag etc.

Elise

Bericht door Elise » 04 jan 2023, 16:15

e30touring1990 schreef: 04 jan 2023, 12:46 Thanks voor je input, was ook mijn gedachte om dan 2 separate omvormers te gebruiken want ze leken er bij warmteservice niet helemaal zeker van dat er 3 aparte strings op konden. Dat wordt er 1 uitzoeken voor 36 panelen oost-west, niet al te hoge capaciteit nodig verwacht ik i.v.m. nooit tegelijktijdig zon op beide dakvlakken. Verder een kleine losse voor 8-10 panelen op zuid.
Ga je uit van 400wp panelen, zou ik zeggen dat een Solis S5-GR3P9K (om maar even bij dat merk te blijven) mooi past, wellicht dat de 8k ook nog wel zou kunnen (mogelijk wat aftopping).
400wp panelen leveren +/- 11A bij 36V (afhankelijk van merk/type) , dus met een string van 18 x 36V = 648Volt zit je mooi rond de nominale spanning van de Solis, ideaal.
Zitten de panelen flink hoger met het voltage, dan moet je wel opletten dat de stringspanning in de winter door de temperatuur coëfficiënt te hoog kan komen (al zie ik dat de Solis 1100V als max heeft, vaak zijn de panelen 1000 of 1500V max).

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 05 jan 2023, 09:21

Dank voor het meedenken, zit zeker niet vast aan een (merk) omvormer. Was even een eerste offerte die warmteservice had opgesteld nav vraagstelling/omvang van de installatie. Panelen zullen idd rond de 400-425wp uitkomen, in die range zitten de aantrekkelijke maten om mijn dakvlak te vullen aan weerszijden. Komende weken even situatieschets maken en kijken of ik een boodschappenlijstje kan samenstellen van benodigd spul om te bestellen.

Elise

Bericht door Elise » 05 jan 2023, 11:35

e30touring1990 schreef: 05 jan 2023, 09:21 zit zeker niet vast aan een (merk) omvormer.
Nope, ligt gewoon aan de specs van de omvormer icm de specs van de panelen.
Om bij Solis te blijven, de Solis-3P9K-4G (ook een 9k omvormer) is ongeschikt vanwege de maximale ingangsstroom van 11A als de panelen meer leveren. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van kijken wat er beschikbaar is. Zelf heb ik voor Sofar gekozen (moet ik nog aanschaffen overigens).

frankie

Bericht door frankie » 09 jan 2023, 15:27

Offerte van Van der Meij binnen, 12 paneeltjes Talesun 365wp met optimizers, Trannergy omvormer. Geschatte jaaropbrengst 4073 kWh/jaar. Voor € 5.758,50.

BartMS
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i

Bericht door BartMS » 09 jan 2023, 15:32

Ik ben zelf ook aan het orienteren voor panelen op het dak, mijn dak ligt op het Noord-oosten (helemaal ruk). Als ik wat van die online tools invul verschilt de verwachte opbrengst en terugverdien tijd nogal veel. Hoe is dat bij jullie die wat geplaatst hebben, komt de verwachte opbrengst overeen met degene waar je uiteindelijk zaken mee hebt gedaan of niet?

Plaats reactie