
Het grote E36 M3 (occasion) draadje
- MParallel
- Berichten: 8737
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Een auto aanschaffen is sowieso een irrationele gebeurtenis.


- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
en in het kader van irrationeel, ben me meer een meer op een E36 M3 aan het richten.
Ik kan vreemd genoeg hier niet een verzamel draadje vinden met aankoop advies, of zijn mijn zoek skills te beperkt.
Met alle respect, maar 154 pagina's gaan ik niet doorpluizen.
Maar ik neem aan de gebruikelijke e36 kwaaltjes en
lagerschalen, hier ook het subframe?
en regulier onderhoud is hier essentieel
Ik ben ook nog niet uit
cabrio ja of nee
smg ja of nee
Omdat de critici hier veel meer kennis hebben en details zien die ik niet herken, hier een paar auto's die mij aanstaan. Graag jullie mening.
zwarte 3.0 cabrio
zo te zien volledig orginal, niet spannend wel mooi

klik
3.2 cabrio
Super kleurstelling, ik weet het zijn coupe stoelen, maar vind ze enorm gaaf.
Verkoper vermeld het ook netjes. Interieur zou zijn vervangen omdat het oude niet meer netjes was.
Zegt mogelijk wat over de vorige gebruikers

klik
3.0 coupe blau
Super kleur, jammer geen leer, velgen zijn te vervangen idem voor achterlichten

klik
3.2 cabrio
Apart kleur interieur, ik denk irl heel gaaf. Op de foto lijkt linker achter scherm andere tint te hebben
Mailtje naar deze gestuurd voor meer info

klik
3.0 limo
Rood heel gaaf, ziet er fris uit.

klik
Ik zie trouwens ook autos waarbij de interieur strips zijn voorzien van een suede afwerking.
Omdat ik er meerdere van heb gezien, vroeg ik mij af was dit af fabriek verkrijgbaar?
Ik kan vreemd genoeg hier niet een verzamel draadje vinden met aankoop advies, of zijn mijn zoek skills te beperkt.
Met alle respect, maar 154 pagina's gaan ik niet doorpluizen.
Maar ik neem aan de gebruikelijke e36 kwaaltjes en
lagerschalen, hier ook het subframe?
en regulier onderhoud is hier essentieel
Ik ben ook nog niet uit
cabrio ja of nee
smg ja of nee
Omdat de critici hier veel meer kennis hebben en details zien die ik niet herken, hier een paar auto's die mij aanstaan. Graag jullie mening.
zwarte 3.0 cabrio
zo te zien volledig orginal, niet spannend wel mooi
klik
3.2 cabrio
Super kleurstelling, ik weet het zijn coupe stoelen, maar vind ze enorm gaaf.
Verkoper vermeld het ook netjes. Interieur zou zijn vervangen omdat het oude niet meer netjes was.
Zegt mogelijk wat over de vorige gebruikers
klik
3.0 coupe blau
Super kleur, jammer geen leer, velgen zijn te vervangen idem voor achterlichten
klik
3.2 cabrio
Apart kleur interieur, ik denk irl heel gaaf. Op de foto lijkt linker achter scherm andere tint te hebben
Mailtje naar deze gestuurd voor meer info
klik
3.0 limo
Rood heel gaaf, ziet er fris uit.
klik
Ik zie trouwens ook autos waarbij de interieur strips zijn voorzien van een suede afwerking.
Omdat ik er meerdere van heb gezien, vroeg ik mij af was dit af fabriek verkrijgbaar?
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Nee was geen optie, wel dashstrip en middencolsole in leder. Maar jij doelt op die zwarte Belg denk ik he? Dat is home made iig. (en slecht gedaan als je het mij vraagt)
Rode sedan is wel erg gaaf, caab met dat blauwe leder idem maar zou in een E36 echt een handbak willen.
Rode sedan is wel erg gaaf, caab met dat blauwe leder idem maar zou in een E36 echt een handbak willen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
ik krijg bij geen 1 van die het gevoel van, die is mooi...
terwijl er best mooie e36 M3 te koop staan af en toe.
terwijl er best mooie e36 M3 te koop staan af en toe.
- MParallel
- Berichten: 8737
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Die RSII velgen onder blauwe 3.0 zijn mooi
Cabrio is minder straks natuurlijk, maar je krijgt er ook een hoop lol voor terug. Een rondje NS of sessie GP strecke zonder dak geeft toch een hele andere, leuke belevenis.
SMG1 is leuk. Leuker dan ik zelf had verwacht en laat je niet direct afschrikken door de spookverhalen die je leest over kapotte pompen waar BMW €3000+ voor wilt.
Kwestie van de pomp motor later reviseren voor <€100.
Lagerschalen zijn op een E36 geen probleem. Althans niet in de orde van grootte als bij de E46 en ik moet zelf nog de E36 tegenkomen met een uitgescheurd subframe.
Die blauwe cabrio vind ik wel een hele nette, en gezien de prijzen is 11k wel erg (te?) goedkoop voor 87.000km.

Cabrio is minder straks natuurlijk, maar je krijgt er ook een hoop lol voor terug. Een rondje NS of sessie GP strecke zonder dak geeft toch een hele andere, leuke belevenis.
SMG1 is leuk. Leuker dan ik zelf had verwacht en laat je niet direct afschrikken door de spookverhalen die je leest over kapotte pompen waar BMW €3000+ voor wilt.
Kwestie van de pomp motor later reviseren voor <€100.
Lagerschalen zijn op een E36 geen probleem. Althans niet in de orde van grootte als bij de E46 en ik moet zelf nog de E36 tegenkomen met een uitgescheurd subframe.
Die blauwe cabrio vind ik wel een hele nette, en gezien de prijzen is 11k wel erg (te?) goedkoop voor 87.000km.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
De drie liter is minder gevoelig dan de drie twee, maar het is zeker wel een issue.MParallel schreef:(...) Lagerschalen zijn op een E36 geen probleem. Althans niet in de orde van grootte als bij de E46 (...)
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Punten van onderhoud die ik zelf heb gehad maar grotendeels E36-punten zijn ipv specifiek M3:
- Koppeling en hulpcilinders. De mijne vervangen bij 170k. Precies op tijd.
- Stuurbekrachtigingspomp zingend geluid en stuurhuis zweet olie via seals. Beide vernieuwd.
- Onderstelrubbers. Vooral versleten rubbers in de draagarmen achter kunnen bij volle acceleratie een erg zoekerige achteras geven.
- Remmen. Op een 3.0 een upgrade naar 3.2 schijven met goede blokken en staalomvlochten remleidingen is vaak genoeg.
- Aircopomp. Na 20 jaar kan er wel eens wat aan gaan mankeren.
- Thermostaat, waterpomp en radiateur.
- Stationairloop. Vervuilde stationairregelklep of scheuren in slangen zorgen voor beroerd lopen.
- Drijfstanglagers vind ik wel een punt van aandacht. Ze lopen er op kapot en ook bij mij zaten er al wat sporen van slijtage op. Voor de zekerheid zou ik ze zelf preventief vervangen voor zover dit niet aantoonbaar is gedaan. De 3.2 draait nog iets meer toeren dus ook daar zeker een punt van aandacht.
- Vanosseals drogen uit en kunnen drukverlies veroorzaken in het Vanos. Ook de ventielen verdienen aandacht. Ik heb beide zaken preventief laten vernieuwen maar het was nog niet nodig of merkbaar in het rijden.
- Uitlaatspruitstuk kan gaan lekken op het flexibele gedeelte voor de katalysator. Ik heb daar een Supersprint spruitstuk voor in de plaats gezet omdat ik niet het risico wilde lopen bij een ruilspruitstuk na een jaar weer hetzelfde probleem te krijgen.
- Motorsteunen worden slap en zorgen voor overdreven veel kanteling van de motor. Niet goed voor het spruitstuk. Ook deze zijn vervangen.
Verder gaat er wel eens iets stuk zoals een slotactuator of andere kleinigheden die nu eenmaal niet het eeuwige leven hebben. Ik heb een periode gehad waar veel onderdelen vernieuwd moesten worden. Financieel is dat niet leuk maar het voordeel is dat de auto nu al 2 jaar met 300-400 euro kosten per jaar rond rijdt. Er gaat gewoon vrijwel niks meer kapot. Het is altijd starten en lopen zelfs na een maand stil staan. Motorisch ben ik dan ook overtuigd dat het erg sterke motoren zijn waar feitelijk weinig aan mis kan gaan. De rest is gewoon een E36 en daar valt tegen hele normale prijzen onderhoud aan te plegen.
- Koppeling en hulpcilinders. De mijne vervangen bij 170k. Precies op tijd.
- Stuurbekrachtigingspomp zingend geluid en stuurhuis zweet olie via seals. Beide vernieuwd.
- Onderstelrubbers. Vooral versleten rubbers in de draagarmen achter kunnen bij volle acceleratie een erg zoekerige achteras geven.
- Remmen. Op een 3.0 een upgrade naar 3.2 schijven met goede blokken en staalomvlochten remleidingen is vaak genoeg.
- Aircopomp. Na 20 jaar kan er wel eens wat aan gaan mankeren.
- Thermostaat, waterpomp en radiateur.
- Stationairloop. Vervuilde stationairregelklep of scheuren in slangen zorgen voor beroerd lopen.
- Drijfstanglagers vind ik wel een punt van aandacht. Ze lopen er op kapot en ook bij mij zaten er al wat sporen van slijtage op. Voor de zekerheid zou ik ze zelf preventief vervangen voor zover dit niet aantoonbaar is gedaan. De 3.2 draait nog iets meer toeren dus ook daar zeker een punt van aandacht.
- Vanosseals drogen uit en kunnen drukverlies veroorzaken in het Vanos. Ook de ventielen verdienen aandacht. Ik heb beide zaken preventief laten vernieuwen maar het was nog niet nodig of merkbaar in het rijden.
- Uitlaatspruitstuk kan gaan lekken op het flexibele gedeelte voor de katalysator. Ik heb daar een Supersprint spruitstuk voor in de plaats gezet omdat ik niet het risico wilde lopen bij een ruilspruitstuk na een jaar weer hetzelfde probleem te krijgen.
- Motorsteunen worden slap en zorgen voor overdreven veel kanteling van de motor. Niet goed voor het spruitstuk. Ook deze zijn vervangen.
Verder gaat er wel eens iets stuk zoals een slotactuator of andere kleinigheden die nu eenmaal niet het eeuwige leven hebben. Ik heb een periode gehad waar veel onderdelen vernieuwd moesten worden. Financieel is dat niet leuk maar het voordeel is dat de auto nu al 2 jaar met 300-400 euro kosten per jaar rond rijdt. Er gaat gewoon vrijwel niks meer kapot. Het is altijd starten en lopen zelfs na een maand stil staan. Motorisch ben ik dan ook overtuigd dat het erg sterke motoren zijn waar feitelijk weinig aan mis kan gaan. De rest is gewoon een E36 en daar valt tegen hele normale prijzen onderhoud aan te plegen.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Prima verhaal van Joy, waar ik me bij aansluit.
Drijfstanglagers zijn bij de 3.2 zeker een issue. Daarnaast inderdaad de "waslijst" die heel herkenbaar is: vacuumslangen, aircocompressor, onderstelrubbers, vanos en ga maar door. Inderdaad ook hele basale zaken als een raammotortje, slotactuator, sproeiertje etc. Heb het allemaal doorlopen, met recent een zwikkie nieuwe motor- en baksteunen en een doos vol leidingen en slangen als laatste hoogtepunt. Voorlopig.
Ik had destijds een hele sterke voorkeur voor een sedan (jeugdsentiment), maar zou nu een cabrio zeker niet laten staan. Misschien zelfs wel prefereren boven een sedan, omdat het toch een extra dimensie aan het rijden toevoegt. Misschien, omdat ik niet echt een cabriorijder ben.
Van het lijstje wat je post, ben ik het meest gecharmeerd van de eerste, de zwarte 3.0 cabrio.
Drijfstanglagers zijn bij de 3.2 zeker een issue. Daarnaast inderdaad de "waslijst" die heel herkenbaar is: vacuumslangen, aircocompressor, onderstelrubbers, vanos en ga maar door. Inderdaad ook hele basale zaken als een raammotortje, slotactuator, sproeiertje etc. Heb het allemaal doorlopen, met recent een zwikkie nieuwe motor- en baksteunen en een doos vol leidingen en slangen als laatste hoogtepunt. Voorlopig.
Ik had destijds een hele sterke voorkeur voor een sedan (jeugdsentiment), maar zou nu een cabrio zeker niet laten staan. Misschien zelfs wel prefereren boven een sedan, omdat het toch een extra dimensie aan het rijden toevoegt. Misschien, omdat ik niet echt een cabriorijder ben.

Van het lijstje wat je post, ben ik het meest gecharmeerd van de eerste, de zwarte 3.0 cabrio.
- MParallel
- Berichten: 8737
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Daarom dus het gebruik van "Althans" in de tweede zin, wat een voorbehoud aangeeft en ik dus niet zeg dat het probleem niet bestaat.FreudeamFahren schreef:De drie liter is minder gevoelig dan de drie twee, maar het is zeker wel een issue.MParallel schreef:(...) Lagerschalen zijn op een E36 geen probleem. Althans niet in de orde van grootte als bij de E46 (...)
p.s. wat is er toch aan de hand met df wat betreft invoeren van tekst op een ipad. Enige forum van vele waar typen nagenoeg onmogelijk is. Of extreme vertraging tussen invoer en verschijnen op beeld, of er komen letters op het scherm waar ik niet eens bij in de buurt ben geweest met me vinger. ZEER frustrerend en hoogst irritant.
De smilies bewegen ook extreem traag, kunenn die vele die gelijk in beeld zijn de biosdoener zijn?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
De punten die Joy aangeeft dekken het inderdaad wel zo'n beetje. Vanos revisie is toch wel een van de belangrijkste denk ik, samen met de onderstelrubbers, omdat die 2 direct bijdragen aan het karakter van de E36 M3.
Verder zou ik ook zeker voor een handbak gaan. Het rijdt fantastisch. In mijn 3.0L heb ik nooit de lagerschalen vervangen, omdat het daar geen probleem is. Wel heb ik de gaskleppen gesynched, iets wat bij de 3.2 niet mogelijk is omdat de drukstangetjes van de gaskleppen niet verstelbaar zijn.
Eerste dingen die ik zou nalopen, na aankoop van een E36 M3:
- stationair regelklep demonteren en schoonmaken
- gaskleppositiesensor vervangen
- vacuumslangen controleren
Verder heb je geen echt extra onderhoud in vergelijking met een andere auto van 20+ jaar oud. Stuurhuis, dynamo, koppeling, zelfs rubbers zijn allemaal zaken die imho niet specifiek E36 gerelateerd zijn.
Verder zou ik ook zeker voor een handbak gaan. Het rijdt fantastisch. In mijn 3.0L heb ik nooit de lagerschalen vervangen, omdat het daar geen probleem is. Wel heb ik de gaskleppen gesynched, iets wat bij de 3.2 niet mogelijk is omdat de drukstangetjes van de gaskleppen niet verstelbaar zijn.
Eerste dingen die ik zou nalopen, na aankoop van een E36 M3:
- stationair regelklep demonteren en schoonmaken
- gaskleppositiesensor vervangen
- vacuumslangen controleren
Verder heb je geen echt extra onderhoud in vergelijking met een andere auto van 20+ jaar oud. Stuurhuis, dynamo, koppeling, zelfs rubbers zijn allemaal zaken die imho niet specifiek E36 gerelateerd zijn.
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Kijk dat zijn handige aanvullingen, Joy en Joost.
Klopt ook wel wat je zegt Joost, sommige dingen zijn ook gewoon bij 20 jaar aan het einde van hun technische levensduur. Net als rem vloeistof na 2 jaar en zo zullen ook de schokbrekers moe zij als ze nog origineel zijn. Belangrijk is om te weten aan welke onderdelen hangen M prijzen.
Dus indicatief waar moet ik aan denken:
- Koppeling en hulpcilinders. 1000,-
- Stuurbekrachtigingspomp zingend geluid en stuurhuis zweet olie via seals. Beide vernieuwd. ??
- Onderstelrubbers. 500,-?
- Aircopomp. Na 20 jaar kan er wel eens wat aan gaan mankeren. 250,-?
- Drijfstanglagers vind ik wel een punt van aandacht. 600,-?
- Vanosseals drogen uit en kunnen drukverlies veroorzaken in het Vanos. 350,-?
- Motorsteunen 250,-
Klopt ook wel wat je zegt Joost, sommige dingen zijn ook gewoon bij 20 jaar aan het einde van hun technische levensduur. Net als rem vloeistof na 2 jaar en zo zullen ook de schokbrekers moe zij als ze nog origineel zijn. Belangrijk is om te weten aan welke onderdelen hangen M prijzen.
Dus indicatief waar moet ik aan denken:
- Koppeling en hulpcilinders. 1000,-
- Stuurbekrachtigingspomp zingend geluid en stuurhuis zweet olie via seals. Beide vernieuwd. ??
- Onderstelrubbers. 500,-?
- Aircopomp. Na 20 jaar kan er wel eens wat aan gaan mankeren. 250,-?
- Drijfstanglagers vind ik wel een punt van aandacht. 600,-?
- Vanosseals drogen uit en kunnen drukverlies veroorzaken in het Vanos. 350,-?
- Motorsteunen 250,-
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Carrosserie ook goed nalopen,
Chassisbalken, wielkuipen, accubak, allemaal op roestvorming controleren.
Controleer ook plastic delen onder de auto, met name thv de voorbumper, wielkuipen etc, scheurt allemaal uit.
Check ook de bedrading/stekker van de gaskleppositiesensor, het is vaak niet eens de sensor die stuk gaat maar de stekker met bedrading. Dit omdat deze op een vervelende plek zit, namelijk precies tegen de isolatie van de motorkap. Met dicht doen van de kap slaat de isolatie dan tegen de stekker aan waardoor je op den duur een draadbreuk oid kunt krijgen.
Verder altijd vragen naar aantoonbare history, alles valt en staat daarmee.
Bij mijn auto heb ik de drijfstanglagerschalen net vervangen bij iets meer van 150k en daar was totaal niets aan te zien, toch maar preventief gedaan. Ik rij nu ruim 60k met deze auto en heb echt wel gas gegeven. Goed onderhoud en motor altijd netjes warm draaien en nooit korte stukken rijden werpt z'n vruchten af.
Chassisbalken, wielkuipen, accubak, allemaal op roestvorming controleren.
Controleer ook plastic delen onder de auto, met name thv de voorbumper, wielkuipen etc, scheurt allemaal uit.
Check ook de bedrading/stekker van de gaskleppositiesensor, het is vaak niet eens de sensor die stuk gaat maar de stekker met bedrading. Dit omdat deze op een vervelende plek zit, namelijk precies tegen de isolatie van de motorkap. Met dicht doen van de kap slaat de isolatie dan tegen de stekker aan waardoor je op den duur een draadbreuk oid kunt krijgen.
Verder altijd vragen naar aantoonbare history, alles valt en staat daarmee.
Bij mijn auto heb ik de drijfstanglagerschalen net vervangen bij iets meer van 150k en daar was totaal niets aan te zien, toch maar preventief gedaan. Ik rij nu ruim 60k met deze auto en heb echt wel gas gegeven. Goed onderhoud en motor altijd netjes warm draaien en nooit korte stukken rijden werpt z'n vruchten af.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Milka, ben je zelf redelijk handig? Zo ja, dan kun je voor veeeeeel minder kosten de zaken repareren die jij opnoemt.
Voor sommige onderdelen gebruikte ik BMW OEM, zoals pakkingen, o-ringen, onderstelrubbers etc. Maar voor andere zaken is mister-auto.nl een supergoede site. Ik had nooit het gevoel van kosten x3, zoals zo vaak 'gegrapt' wordt. Meestal zocht ik wel uit welk merk OEM was. Ik kocht dan via internet dat merk, alleen zonder de private label charges van BMW.
Voor sommige onderdelen gebruikte ik BMW OEM, zoals pakkingen, o-ringen, onderstelrubbers etc. Maar voor andere zaken is mister-auto.nl een supergoede site. Ik had nooit het gevoel van kosten x3, zoals zo vaak 'gegrapt' wordt. Meestal zocht ik wel uit welk merk OEM was. Ik kocht dan via internet dat merk, alleen zonder de private label charges van BMW.
- MParallel
- Berichten: 8737
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Motorsteunen is voor mij wel nieuw om te horen.
Het viel me wel op dat de M3 motor meer kantelt dan de 328i, maar of dat nou komt voor versleten (of minder frisse) motorsteunen of dat door de kracht van de motor dit mogelijk normaal is.
Mijn 328i heeft nu 250.000km gelopen, de M3 83.000.
Als dat flexdeel van de uitlaat kapot gaat, zou ik er zo'n flexibel deel in laten lassen van zo'n gevlochten stuk "buis". Dan heb je er nooit meer omkijken naar.
Vind het overigens jaar dat maar een van de twee downpipes dat flexibele deel heeft. Je zou denken dat beide pijpen aan dezelde flex onderhevig zijn. En waarom hebben andere motoren dit flexibele deel niet?
Ik weet niet hoe/of de accubak van een cabrio anders is, maar anders zou je kunnen overwegen in een niet-cabrio de cabrio bak te monteren. Bij de cabrio staat de accu is een aparte tray met een grote demper. Voordeel is ook dat de accu niet direct op de carrosserie staat en als je al wat verlies van accuzuur zou hebben, dan komt het in die plastic bak terecht en niet direct op het metaal.
Of check dat in elk geval de tankontluchting aanwezig is.
Als je aircopomp zou wisselen, pak dan meteen de droger mee als het systeem open ligt.
Verder heb ik nog niet genoemd zien worden de carterventilatie.
En dan meteen ook die rubber ringen onder de kleppendekselbouten. Het zijn die ringen die uiteindelijk voor de druk op het deksel zorgen.
Het viel me wel op dat de M3 motor meer kantelt dan de 328i, maar of dat nou komt voor versleten (of minder frisse) motorsteunen of dat door de kracht van de motor dit mogelijk normaal is.
Mijn 328i heeft nu 250.000km gelopen, de M3 83.000.
Als dat flexdeel van de uitlaat kapot gaat, zou ik er zo'n flexibel deel in laten lassen van zo'n gevlochten stuk "buis". Dan heb je er nooit meer omkijken naar.
Vind het overigens jaar dat maar een van de twee downpipes dat flexibele deel heeft. Je zou denken dat beide pijpen aan dezelde flex onderhevig zijn. En waarom hebben andere motoren dit flexibele deel niet?
Ik weet niet hoe/of de accubak van een cabrio anders is, maar anders zou je kunnen overwegen in een niet-cabrio de cabrio bak te monteren. Bij de cabrio staat de accu is een aparte tray met een grote demper. Voordeel is ook dat de accu niet direct op de carrosserie staat en als je al wat verlies van accuzuur zou hebben, dan komt het in die plastic bak terecht en niet direct op het metaal.
Of check dat in elk geval de tankontluchting aanwezig is.
Als je aircopomp zou wisselen, pak dan meteen de droger mee als het systeem open ligt.
Verder heb ik nog niet genoemd zien worden de carterventilatie.
Setje seals (Beisan) kost €85 en als je beetje kan sleutelen is het zelf te doen. Reken om wat extra kosten als je meteen nieuw kleppendeskelpakking en bougiepakking (is geen set bij de M3) meeneemt.- Vanosseals drogen uit en kunnen drukverlies veroorzaken in het Vanos. 350,-?
En dan meteen ook die rubber ringen onder de kleppendekselbouten. Het zijn die ringen die uiteindelijk voor de druk op het deksel zorgen.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Heren,
Sinds kort op deze forum aanwezig. na lang zoeken een M3 Cabrio gekocht. Alle auto's (en dat waren veel) tot nu toe waren net niet. Deze heeft enkele zaken die ik ga veranderen/aanpassen. Maar in basis lijkt het mij een goede.Het is een SMG van 1997. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ga hem van de week ophalen. SMG pomp is vorig jaar door BMW vervangen., factuur aanwezig.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|as
Graag zou ik in contact willen komen met mede forum leden met een SMG. Dit om te kijken of de SMG schakeld zoals het zou moeten. Is de eerste keer dat ik zoiets hebt gekocht.
Daarnaast bezit ik een E60 540I van 2006. Zal binnen kort mij verder voorstellen op deze forum.
Haroen.
Sinds kort op deze forum aanwezig. na lang zoeken een M3 Cabrio gekocht. Alle auto's (en dat waren veel) tot nu toe waren net niet. Deze heeft enkele zaken die ik ga veranderen/aanpassen. Maar in basis lijkt het mij een goede.Het is een SMG van 1997. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ga hem van de week ophalen. SMG pomp is vorig jaar door BMW vervangen., factuur aanwezig.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|as
Graag zou ik in contact willen komen met mede forum leden met een SMG. Dit om te kijken of de SMG schakeld zoals het zou moeten. Is de eerste keer dat ik zoiets hebt gekocht.
Daarnaast bezit ik een E60 540I van 2006. Zal binnen kort mij verder voorstellen op deze forum.
Haroen.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Heren, volgens mij zijn de lagerschalen van de 3.0 ook niet vrij van problemen. Tenminste, de mijne zorgden wel voor problemen. Heb ik ook wel eens beschreven en foto's van geplaatst op dit forum.
Wat ik van Paul uit Uden begreep is de carterpan van de 3.0 niet voorzien van schotten. Bij wat sportiever gebruik kan dat leiden tot problemen met de olievoorziening. Dus minstens met een ruim voldoende oliepeil rijden, maar liever nog een 3.2 carterpan monteren.
Als de olievoorziening hapert is dat vaak funest voor de laatste cilinder. Bij mijn exemplaar was echter de lagerschalen van de 1ste cilinder kaduuk.
Paul adviseert volgens mij om de lagerschalen bij ca 160000 km preventief te vervangen, bijvoorbeeld bij een grote beurt. BMW zegt er niets over. Altijd de juiste olie gebruiken! (Ook al is die wel x3)
Ook de bobines van mijn M3 gaven bij die leeftijd wel problemen. Weet niet of dat exemplarisch was.
(Zonder problemen getyped op een Ipad4)
Wat ik van Paul uit Uden begreep is de carterpan van de 3.0 niet voorzien van schotten. Bij wat sportiever gebruik kan dat leiden tot problemen met de olievoorziening. Dus minstens met een ruim voldoende oliepeil rijden, maar liever nog een 3.2 carterpan monteren.
Als de olievoorziening hapert is dat vaak funest voor de laatste cilinder. Bij mijn exemplaar was echter de lagerschalen van de 1ste cilinder kaduuk.
Paul adviseert volgens mij om de lagerschalen bij ca 160000 km preventief te vervangen, bijvoorbeeld bij een grote beurt. BMW zegt er niets over. Altijd de juiste olie gebruiken! (Ook al is die wel x3)
Ook de bobines van mijn M3 gaven bij die leeftijd wel problemen. Weet niet of dat exemplarisch was.
(Zonder problemen getyped op een Ipad4)

- MParallel
- Berichten: 8737
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Leuke rekening geweest die pomp, wat niet de pomp is. Zelfde verhaal als de Vanos.Hn500001 schreef:Heren,
Sinds kort op deze forum aanwezig. na lang zoeken een M3 Cabrio gekocht. Alle auto's (en dat waren veel) tot nu toe waren net niet. Deze heeft enkele zaken die ik ga veranderen/aanpassen. Maar in basis lijkt het mij een goede.Het is een SMG van 1997. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ga hem van de week ophalen. SMG pomp is vorig jaar door BMW vervangen., factuur aanwezig.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|as
Graag zou ik in contact willen komen met mede forum leden met een SMG. Dit om te kijken of de SMG schakeld zoals het zou moeten. Is de eerste keer dat ik zoiets hebt gekocht.
Daarnaast bezit ik een E60 540I van 2006. Zal binnen kort mij verder voorstellen op deze forum.
Haroen.
Maar mooie uitvoering. Heb ik jaar of twee te koop zien staan. Mooie volleder uitvoering en leuk dat het een Individual is. Wat is de exacte kleur? Madeira?
Ik zie dat je de SMG knop hebt met het sneeuwflokje. Dan heb je een eerdere uitvoering waarbij die knop switched tussen winter en standaard schakelprogramma.
Bin de latere (vanaf 1998 dacht ik) zit dat sneeuwflokje er niet op, omdat je dan kunt switchen tussen 3 programma's en dient die niet om vanuit het standaard programma de winterstand in te schakelen.
De derde optie die erbij is gekomen is de automaat sportstand. Niet echt heel boeiend, maar dat is het verschil. Heb op een Duits forum gelezen dat sommige(?) niet standaard de launch control functie hebben vrijgeschakeld/software die dat ondersteund.
Ben benieuwd of met de nieuwe pomp ook de accumulator vervangen is. Dat is voor BMW wel 1 onderdeel. Meteen goede accumulator zal de pomp niet heel lang moeten primen en kan je als je instapt vrijwel direct de auto starten.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
ziet er op het oog wel goed uit, gefeliciteerd.Hn500001 schreef:Heren,
Sinds kort op deze forum aanwezig. na lang zoeken een M3 Cabrio gekocht. Alle auto's (en dat waren veel) tot nu toe waren net niet. Deze heeft enkele zaken die ik ga veranderen/aanpassen. Maar in basis lijkt het mij een goede.Het is een SMG van 1997. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ga hem van de week ophalen. SMG pomp is vorig jaar door BMW vervangen., factuur aanwezig.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|as
Graag zou ik in contact willen komen met mede forum leden met een SMG. Dit om te kijken of de SMG schakeld zoals het zou moeten. Is de eerste keer dat ik zoiets hebt gekocht.
Daarnaast bezit ik een E60 540I van 2006. Zal binnen kort mij verder voorstellen op deze forum.
Haroen.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Kleur is techno-violett (299) op schroefset na is auto orgineel. Orginele veren zijn er bij.
Airco wordt vandaag nagekeken en certificaat van alarm moet geregeld . Hierna kan ik hem ophalen.
Info gezocht over verschil smg ( winter mode) kan niets vinden. Wie kan helpen
Airco wordt vandaag nagekeken en certificaat van alarm moet geregeld . Hierna kan ik hem ophalen.
Info gezocht over verschil smg ( winter mode) kan niets vinden. Wie kan helpen
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Die ziet er inderdaad netjes uit zo op het oog. Voor wat betreft SMG is er denk ik niemand die je er meer over kan vertellen dan Mparallel.
Veel
gewenst!
Veel

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Mooie kar, Techno-Violet is een super kleur 

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Bertikipedia kom er maar in. Bert weet heel veel van dat spul af. Lopende encyclopedie wat BMW aangaat 

- MParallel
- Berichten: 8737
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Exact. Bert heeft mij ook van veel informatie voorzien, voordat ik tot de aanschaf ben overgegaan.
En Haroen, ik heb je het verschil uitgelegd, of bedoel je de inhoud van het programma zelf? Staat ook precies in je gebruikershandleiding, maar dan even hier voor iedereen:
- Pook in E, automaat stand. Alle versnellingen worden gebruikt en omschakelen gebeurd rond de 2000rpm.
- Pook in E, druk op winterknop. 1e versnelling wordt overgeslagen om zo doorslippende wielen in winterse omstandigheden te voorkomen.
- En voor de latere types heb je dan nog de automaat sportstand. Zelfde als in S modus, dus alle versnellingen doortrekken tot (net) aan de begrenzer.
In de SMG stuurmodule zitten overigens ook nog "mappings" voor bochten, berg opwaards/berg af, constante snelheid. In je kofferbak zitten twee sensoren die de langs- en dwarsversnelling meten.
In S modus ben je helemaal vrij en schakelt de bak alleen wanneer jij dat aangeeft, met uitzondering van terugschakelen. Wacht je te lang, dan schakelt de bak altijd zelf terug. Aan de ene kant leuk, aan de andere kant vind ik het jammer. Als ik met een handbak niet naar 1 schakel bij stilstand, dan doet de bak dat ook niet voor me.
Maar systeem is niet zoals bij Ferrari F1 systeem dat je altijd je voet op de rem moet houden. Doe je dat niet dan schakelt dat systeem terug naar ze vrij. Gelukkig doet SMG dit niet. Lekker voet van de rem, op het gas en snel weg.
En voor volledigheid
- Launch Control: pook naar voren drukken en gas geven tot 3/4k rpm en dan pook loslaten en gaspedaal vloeren.
Dit is uiteraard niet fijn voor de koppeling en aandrijflijn.

En Haroen, ik heb je het verschil uitgelegd, of bedoel je de inhoud van het programma zelf? Staat ook precies in je gebruikershandleiding, maar dan even hier voor iedereen:
- Pook in E, automaat stand. Alle versnellingen worden gebruikt en omschakelen gebeurd rond de 2000rpm.
- Pook in E, druk op winterknop. 1e versnelling wordt overgeslagen om zo doorslippende wielen in winterse omstandigheden te voorkomen.
- En voor de latere types heb je dan nog de automaat sportstand. Zelfde als in S modus, dus alle versnellingen doortrekken tot (net) aan de begrenzer.
In de SMG stuurmodule zitten overigens ook nog "mappings" voor bochten, berg opwaards/berg af, constante snelheid. In je kofferbak zitten twee sensoren die de langs- en dwarsversnelling meten.
In S modus ben je helemaal vrij en schakelt de bak alleen wanneer jij dat aangeeft, met uitzondering van terugschakelen. Wacht je te lang, dan schakelt de bak altijd zelf terug. Aan de ene kant leuk, aan de andere kant vind ik het jammer. Als ik met een handbak niet naar 1 schakel bij stilstand, dan doet de bak dat ook niet voor me.
Maar systeem is niet zoals bij Ferrari F1 systeem dat je altijd je voet op de rem moet houden. Doe je dat niet dan schakelt dat systeem terug naar ze vrij. Gelukkig doet SMG dit niet. Lekker voet van de rem, op het gas en snel weg.
En voor volledigheid
- Launch Control: pook naar voren drukken en gas geven tot 3/4k rpm en dan pook loslaten en gaspedaal vloeren.
Dit is uiteraard niet fijn voor de koppeling en aandrijflijn.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
ok dank voor de helder uitleg. Als ik het goed begerepen hebt. mis ik alleen de sportstand in automatische mode.
Is het mogelijk dat we een keer afspreken om te kijken of de bak zijn werk doet zoals het hoort.
Ik heb er helemaal geen ervaring hiermee.
Is het mogelijk dat we een keer afspreken om te kijken of de bak zijn werk doet zoals het hoort.
Ik heb er helemaal geen ervaring hiermee.
- MParallel
- Berichten: 8737
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Sport automaat is leuk voor de heb, maar als je dan toch sportief wilt rijden...
Ik heb hem altijd in S staan, tenzij in de file. Dan is die automaat stand toch best fijn.
Het blijft een bak met koppeling, dus verwacht niet de smoothness van een koppelomvormer. Maar als je eenmaalt de schakelmoment kent, dan ga je vanzelf net voor dat moment iets liften met het gas en kun je vrij soepel schakelen.
Vergeet niet dat je eigenlijk je hersens opnieuw moet programmeren, want dit is anders dan aan handbak en automaat.
Sowieso is gas iets liften in elke modus aan te raden om het soepel te laten gaan. Laat je in elk geval niet direct afschrikken als het niet meteen gaat. De meeste mensen schrijven SMG af, omdat ze een proefrit van 30 minuten hebben gemaakt en in 30 minuten leer je niet met SMG rijden.
Afspreken kan altijd wel een keer. Ik heb met nog 2 SMG Cabrio eigenaren inmiddels een kenniskring opgebouwd en we hebben het systeem aardig ontleed inmiddels.
Ik heb zelf een BMW GT1 systeem, dus ik kan alle modules uitlezen/resetten en ook het SMG systeem ontluchten.
Ik heb hem altijd in S staan, tenzij in de file. Dan is die automaat stand toch best fijn.
Het blijft een bak met koppeling, dus verwacht niet de smoothness van een koppelomvormer. Maar als je eenmaalt de schakelmoment kent, dan ga je vanzelf net voor dat moment iets liften met het gas en kun je vrij soepel schakelen.
Vergeet niet dat je eigenlijk je hersens opnieuw moet programmeren, want dit is anders dan aan handbak en automaat.
Sowieso is gas iets liften in elke modus aan te raden om het soepel te laten gaan. Laat je in elk geval niet direct afschrikken als het niet meteen gaat. De meeste mensen schrijven SMG af, omdat ze een proefrit van 30 minuten hebben gemaakt en in 30 minuten leer je niet met SMG rijden.
Afspreken kan altijd wel een keer. Ik heb met nog 2 SMG Cabrio eigenaren inmiddels een kenniskring opgebouwd en we hebben het systeem aardig ontleed inmiddels.
Ik heb zelf een BMW GT1 systeem, dus ik kan alle modules uitlezen/resetten en ook het SMG systeem ontluchten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast