Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jan Terwolde » 08 feb 2022, 09:15

Beter bij de Ring doen inderdaad! :blink:

In Nederland zijn vakantiehuizen ok debiel duur. Een goede crisis en dan kun je voor dat geld beter een paar appartementen scoren om te verhuren.
Laatst gewijzigd door Jan Terwolde op 08 feb 2022, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise

Bericht door Elise » 08 feb 2022, 09:16

CDA: gemeente moet garant staan als starter met studieschuld huis koopt

Leuk voor de korte termijn, maar voor de lange termijn werkt het prijsopdrijvend.

Elise

Bericht door Elise » 08 feb 2022, 09:17

Woonminister De Jonge: ’100.000 nieuwe woningen per jaar gaan we niet direct halen’
Woningzoekenden moeten geduld hebben voordat de beloofde 100.000 nieuwe woningen per jaar er zullen zijn. Volgens minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) is het ophogen van de bouwproductie namelijk een enorme klus van de lange adem, waarvoor ook buiten de steden moet worden gebouwd. „Die 100.000 nieuwe woningen per jaar zal stapsgewijs gaan. Dat halen we dus denk ik niet dit jaar. En ik denk ook niet volgend jaar.”

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 08 feb 2022, 09:20

Niet heel erg verrassend. Die Hugo is dus weer de lul, er wordt een behoorlijk stevige ambitie gesteld en hij is vervolgens de kop van Jut als die niet (zomaar) gehaald wordt. Net als bij zijn vorige post.

JP

Bericht door JP » 08 feb 2022, 09:24

Ja hebben ze ooit een belofte gehaald ? Dat er maar iets gebeurd zou al fijn zijn, maar wie moet die huizen bouwen ? De jeugd wil niet meer zo snel met de handen werken…

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 feb 2022, 09:24

Gijzert schreef: 07 feb 2022, 22:31 En die makelaars maar lachen. Een hoop extra vangen voor de waarde boven de vraagprijs. Vraag me af of je niet beter af bent met 20% bij de vraagprijs te doen en lager uit te komen.
Hoe bedoel je? Of gaan makelaars hier verschillend mee om? Ouders net het huis verkocht en courtage betaald over de verkoopprijs. Vrij normaal dacht ik.

ErikS

Bericht door ErikS » 08 feb 2022, 09:25

Robin schreef: 08 feb 2022, 08:59 Als ik nog/weer wat koop is het écht niet in Nederland:)
Die leeftijd heb ik nog niet. :tooth: :mrgreen:

dvh

Bericht door dvh » 08 feb 2022, 09:29

ErikS schreef: 08 feb 2022, 08:53
dvh schreef: 08 feb 2022, 08:50
Martijn_bmw schreef: 06 feb 2022, 21:11 Kortom my bad, totaal inkomsten belasting bv, eenmanszaak en loondienst liggen redelijk bij elkaar.
Volgens mij ook.
Fijn toch. Het gevoel dat je lekker bijdraagt aan de maatschappij :kikker:
Gisteren huis laten hertaxeren....
Doe ik bewust niet want dan wil ik het verkopen waarschijnlijk :hungry: :hot:
Ik zit op 160k in een dik jaar tijd....
400k in 3 jaar tijd gok ik ......... (en dan heb ik het alleen over de overwaarde, niet het eigen geld wat erin zit )

Het is dat we er fijn wonen en m'n vrouwtje er met haar paarden zit te houden. Maar als ik puur financieel zou kijken zou ik het nu verkopen en er een gratis huis voor terugkopen.
Morgen een gesprek voor een vakantiehuis.
Ik ga de overwaarde gewoon lekker benutten & de boel oversluiten.

30 jaar 'gratis' geld gaan we niet laten liggen. Maximaal vlot aflossen is de bedoeling, beter dan rente betalen wat mij betreft.
(ook alle inkomsten uit de vakantiewoning ga ik aflossen.

Nu nog even uitzoeken 'waar' we wat gaan kopen. Aan het water heeft de voorkeur & bijv op een Landal ook. Van mij part met vast rendement & weinig tot geen eigen gebruik. Dat boeit me niet zo.
Hoe werkt dat dan.
Dus overwaarde , zeg 400k , stop je in een vakantiehuis. Je sluit je huidige hypotheek opnieuw over en betaald wat meer rente?
Maar vakantiehuis betaal je ook weer extra KK volgens mij.

Die landal/vakantieparken-huisjes hoor ik toch ook wel eens wat dingen over. Verplichte verbouwingen a 200k enzo.
Licht je goed in.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 08 feb 2022, 09:30

Arthur schreef: 08 feb 2022, 09:24
Gijzert schreef: 07 feb 2022, 22:31 En die makelaars maar lachen. Een hoop extra vangen voor de waarde boven de vraagprijs. Vraag me af of je niet beter af bent met 20% bij de vraagprijs te doen en lager uit te komen.
Hoe bedoel je? Of gaan makelaars hier verschillend mee om? Ouders net het huis verkocht en courtage betaald over de verkoopprijs. Vrij normaal dacht ik.
Percentage over vastgestelde prijs en ander percentage over alles daarboven dacht ik dat er ook is. Dan is het dus leuker voor de makelaar.
Maar ik denk dat we geen medelijden met ze hoeven te hebben op dit moment, aanbod is misschien schaars maar kopers genoeg. En echt lastige klanten zijn er niet nu ga ik van uit, van bouwval tot net huis, het merendeel is blij dat ze uberhaupt iets kunnen kopen.

JP

Bericht door JP » 08 feb 2022, 09:31

Heb je wel een verkoopmakelaar nodig nu, de mensen kopen toch wel :hmmm:

ErikS

Bericht door ErikS » 08 feb 2022, 09:34

dvh schreef: 08 feb 2022, 09:29
ErikS schreef: 08 feb 2022, 08:53
dvh schreef: 08 feb 2022, 08:50

Volgens mij ook.
Fijn toch. Het gevoel dat je lekker bijdraagt aan de maatschappij :kikker:

Doe ik bewust niet want dan wil ik het verkopen waarschijnlijk :hungry: :hot:

400k in 3 jaar tijd gok ik ......... (en dan heb ik het alleen over de overwaarde, niet het eigen geld wat erin zit )

Het is dat we er fijn wonen en m'n vrouwtje er met haar paarden zit te houden. Maar als ik puur financieel zou kijken zou ik het nu verkopen en er een gratis huis voor terugkopen.
Morgen een gesprek voor een vakantiehuis.
Ik ga de overwaarde gewoon lekker benutten & de boel oversluiten.

30 jaar 'gratis' geld gaan we niet laten liggen. Maximaal vlot aflossen is de bedoeling, beter dan rente betalen wat mij betreft.
(ook alle inkomsten uit de vakantiewoning ga ik aflossen.

Nu nog even uitzoeken 'waar' we wat gaan kopen. Aan het water heeft de voorkeur & bijv op een Landal ook. Van mij part met vast rendement & weinig tot geen eigen gebruik. Dat boeit me niet zo.
Hoe werkt dat dan.
Dus overwaarde , zeg 400k , stop je in een vakantiehuis. Je sluit je huidige hypotheek opnieuw over en betaald wat meer rente?
Maar vakantiehuis betaal je ook weer extra KK volgens mij.

Die landal/vakantieparken-huisjes hoor ik toch ook wel eens wat dingen over. Verplichte verbouwingen a 200k enzo.
Licht je goed in.
Komt goed, ik ga niet over 1 nacht ijs. ;-)
Verbouwingen van 200K is overigens absoluut niet aan de orde.
interieur pakket kost over 't algemeen zo'n 18/20K ex de btw.

Ik koop waarschijnlijk een nieuwbouw huisje, enige nadeel is dat de verhuur dan volgend jaar start.
Dus KK vs nieuwbouw is ergens een beetje om het even.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 08 feb 2022, 09:41

18/20 K redde ik het niet mee. Voordeel is wel dat als je verhuurt je de BTW terug krijgt. Nadeel, je moet als je er zelf in zit fictieve huur aan jezelf betalen en daar btw over afdragen. Als je spaargeld in een BV mikt en daar hypo van neemt hou je wel de boel uit box 3.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 08 feb 2022, 09:52

Eric Z schreef: 08 feb 2022, 09:30
Arthur schreef: 08 feb 2022, 09:24
Percentage over vastgestelde prijs en ander percentage over alles daarboven dacht ik dat er ook is. Dan is het dus leuker voor de makelaar.
Maar ik denk dat we geen medelijden met ze hoeven te hebben op dit moment, aanbod is misschien schaars maar kopers genoeg. En echt lastige klanten zijn er niet nu ga ik van uit, van bouwval tot net huis, het merendeel is blij dat ze uberhaupt iets kunnen kopen.
Dit idd. Bedoeld om de makelaar zijn best te laten doen maar dat is in deze markt niet echt nodig. Die lopen de afgelopen jaren met dikke marges weg.
Nu wordt het lastiger omdat de markt wel op slot zit.

Dat is dus

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 feb 2022, 10:02

ErikS schreef: 08 feb 2022, 09:25
Robin schreef: 08 feb 2022, 08:59 Als ik nog/weer wat koop is het écht niet in Nederland:)
Je bent toch geen 20 jaar jonger dan ik? Of toch misschien? :dood:

Toen dacht ik dat al:)

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 08 feb 2022, 10:20

dvh schreef: 08 feb 2022, 08:50 400k in 3 jaar tijd gok ik ......... (en dan heb ik het alleen over de overwaarde, niet het eigen geld wat erin zit )

Hier ook zo'n 500k in 4 jaar tijd. Puur financieel zou het inderdaad verstandiger zijn om de hut te verkopen en elders een "gratis huis" voor terugkopen. Geen paarden hier en ook geen kids dus flexibiliteit is enorm, maar tot op heden zijn we nog niet zover dat we concessies willen doen. We hebben destijds niet voor niks 1,5 jr gezocht naar een woning naar onze wensen. We wonen hier prachtig in het buitengebied in onze 0-op-de-meter-optrekje met toch alle voorzieningen op 2 km, mooie ruime kavel en huis, flinke garageruimte erbij, alle ruimte om onze caravan bij huis te zetten en om nog wat meer auto's binnen te zetten etc.

Al zou de hypo naar 0 Euro dalen, zou ik dan in een (met alle respect) 2 onder 1 kap in een woonwijk willen zitten? Been there done that, maar vooralsnog niet, want woonplezier is ons ook heel veel waard. We zijn wat dat betreft compleet verpest afgelopen 4 jaar met de rust en ruimte om ons heen. En wat schiet je ermee op als je iedere maand een nog hoger bedrag kunt beleggen / naar je spaarrekening kunt duwen?

Echter, wat wel te doen met die enorme overwaarde spookt natuurlijk wel door ons hoofd zo nu en dan :D. Misschien toch nog eens een kaveltje kopen van wat bescheidener formaat (ca 1.500m2) en daar iets opzetten wat helemaal 100% naar eigen wens en smaak is?

Rnd

Bericht door Rnd » 08 feb 2022, 10:43

Hier ook genoeg overwaarde, maar dat wordt binnenkort flink bukken voor je overwaarde. Rupsje nooit genoeg (de overheid) komt incasseren. Kan toch niet zo zijn dat je gratis woont in je afbetaalde huis (dit is sarcastisch bedoeld).

WJ

Bericht door WJ » 08 feb 2022, 10:44

Bij mij staat er nog een tekoop als je wat leuks zoekt;

https://www.huislijn.nl/recreatiewoning ... oude-tonge

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 08 feb 2022, 11:20

Ik zit ook met verschillende gedachten.
Waar we nu wonen is groot genoeg en prima geschikt voor nog heel veel jaren. Toch hebben we nog wel een paar wensen, die zijn hier deels te realiseren maar ik weet niet of ik daar zin in heb.

Misschien liever een ander huis die nog wat meer alle wensen afvinkt, ik kijk een paar keer per week op Funda maar deze huizen komen gewoon domweg niet voorbij. Wellicht dat een zoekopdracht uitzetten bij een makelaar wel iets oplevert, maar daarvoor zijn de plannen/ideeën niet concreet genoeg.

ErikS

Bericht door ErikS » 08 feb 2022, 11:42

Robin schreef: 08 feb 2022, 10:02
ErikS schreef: 08 feb 2022, 09:25
Je bent toch geen 20 jaar jonger dan ik? Of toch misschien? :dood:

Toen dacht ik dat al:)
Dat denk ik wel. 33 schone jaartjes. :tooth:

ErikS

Bericht door ErikS » 08 feb 2022, 11:46

tomgtr schreef: 08 feb 2022, 09:41 18/20 K redde ik het niet mee. Voordeel is wel dat als je verhuurt je de BTW terug krijgt. Nadeel, je moet als je er zelf in zit fictieve huur aan jezelf betalen en daar btw over afdragen. Als je spaargeld in een BV mikt en daar hypo van neemt hou je wel de boel uit box 3.
Ligt uiteraard aan het type huis & formaat. :tooth:

ErikS

Bericht door ErikS » 08 feb 2022, 11:53

tomgtr schreef: 08 feb 2022, 09:41 18/20 K redde ik het niet mee. Voordeel is wel dat als je verhuurt je de BTW terug krijgt. Nadeel, je moet als je er zelf in zit fictieve huur aan jezelf betalen en daar btw over afdragen. Als je spaargeld in een BV mikt en daar hypo van neemt hou je wel de boel uit box 3.
Stel je voor, ik kan zo meteen 3,5 ton overwaarde 'opnemen'.
in hoeverre kan ik dat in een BV stoppen & mezelf de hypotheek verstrekken? Plus het spaargeld wat er staat uiteraard.

Inkomen technisch is het geen probleem om de 'centjes' te krijgen, maar wordt dat geaccepteerd door de bank? :tooth: :lol:

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 08 feb 2022, 12:27

Ik zou met zulk geld dan toch echt eerder voor appartementen gaan als voor vakantiehuizen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 feb 2022, 12:33

Langdurige verhuur is wel meer risico op wanbetaling en met huurders bescherming zet je mensen niet makkelijk buiten.
Dat risico loop je niet bij vakantiehuis verhuur.

Hoorde toevallig van weekeind nog zo'n verhaal bij een familie lid van een goede vriend van mij.
Flat in de verhuur, huurder zelfs een via via "bekende" verliest baan, komt in de financiële problemen en vervolgens een jaar geen huurinkomsten ontvangen voordat hij eindelijk uitgezet mocht worden, juridische kosten etc etc. hoop ellende.

Net als de beurs/bitcoin, vaak hoor je alleen de succes verhalen :)

JP

Bericht door JP » 08 feb 2022, 12:35

Gewoon je eigen (Oostappen) park openen….massa is kassa !

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 feb 2022, 12:38

Jij gaat beheren? ;)

Plaats reactie