In Nederland zijn vakantiehuizen ok debiel duur. Een goede crisis en dan kun je voor dat geld beter een paar appartementen scoren om te verhuren.
Woningzoekenden moeten geduld hebben voordat de beloofde 100.000 nieuwe woningen per jaar er zullen zijn. Volgens minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) is het ophogen van de bouwproductie namelijk een enorme klus van de lange adem, waarvoor ook buiten de steden moet worden gebouwd. „Die 100.000 nieuwe woningen per jaar zal stapsgewijs gaan. Dat halen we dus denk ik niet dit jaar. En ik denk ook niet volgend jaar.”
Hoe bedoel je? Of gaan makelaars hier verschillend mee om? Ouders net het huis verkocht en courtage betaald over de verkoopprijs. Vrij normaal dacht ik.Gijzert schreef: 07 feb 2022, 22:31 En die makelaars maar lachen. Een hoop extra vangen voor de waarde boven de vraagprijs. Vraag me af of je niet beter af bent met 20% bij de vraagprijs te doen en lager uit te komen.
Die leeftijd heb ik nog niet.
Hoe werkt dat dan.ErikS schreef: 08 feb 2022, 08:53Morgen een gesprek voor een vakantiehuis.dvh schreef: 08 feb 2022, 08:50Volgens mij ook.Martijn_bmw schreef: 06 feb 2022, 21:11 Kortom my bad, totaal inkomsten belasting bv, eenmanszaak en loondienst liggen redelijk bij elkaar.
Fijn toch. Het gevoel dat je lekker bijdraagt aan de maatschappij![]()
Doe ik bewust niet want dan wil ik het verkopen waarschijnlijkGisteren huis laten hertaxeren....![]()
400k in 3 jaar tijd gok ik ......... (en dan heb ik het alleen over de overwaarde, niet het eigen geld wat erin zit )Ik zit op 160k in een dik jaar tijd....
Het is dat we er fijn wonen en m'n vrouwtje er met haar paarden zit te houden. Maar als ik puur financieel zou kijken zou ik het nu verkopen en er een gratis huis voor terugkopen.
Ik ga de overwaarde gewoon lekker benutten & de boel oversluiten.
30 jaar 'gratis' geld gaan we niet laten liggen. Maximaal vlot aflossen is de bedoeling, beter dan rente betalen wat mij betreft.
(ook alle inkomsten uit de vakantiewoning ga ik aflossen.
Nu nog even uitzoeken 'waar' we wat gaan kopen. Aan het water heeft de voorkeur & bijv op een Landal ook. Van mij part met vast rendement & weinig tot geen eigen gebruik. Dat boeit me niet zo.
Percentage over vastgestelde prijs en ander percentage over alles daarboven dacht ik dat er ook is. Dan is het dus leuker voor de makelaar.Arthur schreef: 08 feb 2022, 09:24Hoe bedoel je? Of gaan makelaars hier verschillend mee om? Ouders net het huis verkocht en courtage betaald over de verkoopprijs. Vrij normaal dacht ik.Gijzert schreef: 07 feb 2022, 22:31 En die makelaars maar lachen. Een hoop extra vangen voor de waarde boven de vraagprijs. Vraag me af of je niet beter af bent met 20% bij de vraagprijs te doen en lager uit te komen.
Komt goed, ik ga niet over 1 nacht ijs.dvh schreef: 08 feb 2022, 09:29Hoe werkt dat dan.ErikS schreef: 08 feb 2022, 08:53Morgen een gesprek voor een vakantiehuis.dvh schreef: 08 feb 2022, 08:50
Volgens mij ook.
Fijn toch. Het gevoel dat je lekker bijdraagt aan de maatschappij![]()
Doe ik bewust niet want dan wil ik het verkopen waarschijnlijk![]()
400k in 3 jaar tijd gok ik ......... (en dan heb ik het alleen over de overwaarde, niet het eigen geld wat erin zit )
Het is dat we er fijn wonen en m'n vrouwtje er met haar paarden zit te houden. Maar als ik puur financieel zou kijken zou ik het nu verkopen en er een gratis huis voor terugkopen.
Ik ga de overwaarde gewoon lekker benutten & de boel oversluiten.
30 jaar 'gratis' geld gaan we niet laten liggen. Maximaal vlot aflossen is de bedoeling, beter dan rente betalen wat mij betreft.
(ook alle inkomsten uit de vakantiewoning ga ik aflossen.
Nu nog even uitzoeken 'waar' we wat gaan kopen. Aan het water heeft de voorkeur & bijv op een Landal ook. Van mij part met vast rendement & weinig tot geen eigen gebruik. Dat boeit me niet zo.
Dus overwaarde , zeg 400k , stop je in een vakantiehuis. Je sluit je huidige hypotheek opnieuw over en betaald wat meer rente?
Maar vakantiehuis betaal je ook weer extra KK volgens mij.
Die landal/vakantieparken-huisjes hoor ik toch ook wel eens wat dingen over. Verplichte verbouwingen a 200k enzo.
Licht je goed in.
Dit idd. Bedoeld om de makelaar zijn best te laten doen maar dat is in deze markt niet echt nodig. Die lopen de afgelopen jaren met dikke marges weg.Eric Z schreef: 08 feb 2022, 09:30Percentage over vastgestelde prijs en ander percentage over alles daarboven dacht ik dat er ook is. Dan is het dus leuker voor de makelaar.Arthur schreef: 08 feb 2022, 09:24Hoe bedoel je? Of gaan makelaars hier verschillend mee om? Ouders net het huis verkocht en courtage betaald over de verkoopprijs. Vrij normaal dacht ik.Gijzert schreef: 07 feb 2022, 22:31 En die makelaars maar lachen. Een hoop extra vangen voor de waarde boven de vraagprijs. Vraag me af of je niet beter af bent met 20% bij de vraagprijs te doen en lager uit te komen.
Maar ik denk dat we geen medelijden met ze hoeven te hebben op dit moment, aanbod is misschien schaars maar kopers genoeg. En echt lastige klanten zijn er niet nu ga ik van uit, van bouwval tot net huis, het merendeel is blij dat ze uberhaupt iets kunnen kopen.
Hier ook zo'n 500k in 4 jaar tijd. Puur financieel zou het inderdaad verstandiger zijn om de hut te verkopen en elders een "gratis huis" voor terugkopen. Geen paarden hier en ook geen kids dus flexibiliteit is enorm, maar tot op heden zijn we nog niet zover dat we concessies willen doen. We hebben destijds niet voor niks 1,5 jr gezocht naar een woning naar onze wensen. We wonen hier prachtig in het buitengebied in onze 0-op-de-meter-optrekje met toch alle voorzieningen op 2 km, mooie ruime kavel en huis, flinke garageruimte erbij, alle ruimte om onze caravan bij huis te zetten en om nog wat meer auto's binnen te zetten etc.dvh schreef: 08 feb 2022, 08:50 400k in 3 jaar tijd gok ik ......... (en dan heb ik het alleen over de overwaarde, niet het eigen geld wat erin zit )
Dat denk ik wel. 33 schone jaartjes.
Ligt uiteraard aan het type huis & formaat.tomgtr schreef: 08 feb 2022, 09:41 18/20 K redde ik het niet mee. Voordeel is wel dat als je verhuurt je de BTW terug krijgt. Nadeel, je moet als je er zelf in zit fictieve huur aan jezelf betalen en daar btw over afdragen. Als je spaargeld in een BV mikt en daar hypo van neemt hou je wel de boel uit box 3.
Stel je voor, ik kan zo meteen 3,5 ton overwaarde 'opnemen'.tomgtr schreef: 08 feb 2022, 09:41 18/20 K redde ik het niet mee. Voordeel is wel dat als je verhuurt je de BTW terug krijgt. Nadeel, je moet als je er zelf in zit fictieve huur aan jezelf betalen en daar btw over afdragen. Als je spaargeld in een BV mikt en daar hypo van neemt hou je wel de boel uit box 3.