Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door dvh » 26 feb 2012, 19:23

Wouter81 schreef:En bovendien denk ik dat heel veel mensen netto niet aan die 2800 euri gaan komen.

Ik gelukkig wel :drieling:
Met z'n 2e toch wel ?

Ik snap er sowieso geen snars van soms.
Sta ik afgelopen zaterdag mijn auto te wassen in een wasstraat. Als je ziet wat er allemaal binnen komt rijden.
X5, A7 , A5 , Porsche , ect..

Allemaal mensen die niet gek veel ouder zijn dan ik.
Dan vraag ik me af, waar doen die het van ?
Zijn dat dan alleenstaande 5% mannen ?! :-)

Nu kom ik net pas kijken met mijn 3 jaar ondernemen, en slecht heb ik het niet.
Maar soms kan ik het niet bevatten dat er zoveel nieuwe mooie auto's rondrijden ( van de baas ) maar het gemiddeld salaris dan 'maar' op 2800 netto zou zitten.

Ik bedoel.. 2 kapper , 400 euro bijtelling, kinderen .. 2x vakantie..

?? Lijkt me erg krap allemaal.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 26 feb 2012, 19:37

dvh schreef:Ik bedoel.. 2 kapper , 400 euro bijtelling, kinderen .. 2x vakantie..
Dat zijn normaal gesproken ook niet meneer en mevrouw modaal, maar zullen het wat beter doen.

PD power

Bericht door PD power » 26 feb 2012, 19:58

dvh schreef:
Wouter81 schreef:En bovendien denk ik dat heel veel mensen netto niet aan die 2800 euri gaan komen.

Ik gelukkig wel :drieling:
Met z'n 2e toch wel ?

Ik snap er sowieso geen snars van soms.
Sta ik afgelopen zaterdag mijn auto te wassen in een wasstraat. Als je ziet wat er allemaal binnen komt rijden.
X5, A7 , A5 , Porsche , ect..

Allemaal mensen die niet gek veel ouder zijn dan ik.
Dan vraag ik me af, waar doen die het van ?
Zijn dat dan alleenstaande 5% mannen ?! :-)

Nu kom ik net pas kijken met mijn 3 jaar ondernemen, en slecht heb ik het niet.
Maar soms kan ik het niet bevatten dat er zoveel nieuwe mooie auto's rondrijden ( van de baas ) maar het gemiddeld salaris dan 'maar' op 2800 netto zou zitten.

Ik bedoel.. 2 kapper , 400 euro bijtelling, kinderen .. 2x vakantie..

Tja de buitenkant kan heel mooi "lijken", je weet niet of het duurzaam is, d'r ploffen momenteel, nogal wat luchtbellen, dan zie je iemand, die een maand geleden nog in een Q7 reed, ineens in oude panda rijden.
Of nog erger, zegmaar de iets "creatieveren" onder ons, die met betonnen klompen het ijselmeer "proberen" over te steken.......
Dan heb je natuurlijk, de gasten, die door paps cq mams worden gesponserd, dat gaat meestal tot jaar of 40 a 50 goed, daarna is het een beetje op....

Gewoon lekker je eigen kop volgen, ook tevreden kunnen zijn met je eigen situatie.
Geld is wel makkelijk, maar er zijn dingen in het leven belangrijker.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2012, 11:23

Dat is gewoon personeel dat even de auto's van oud-geld moet wassen. :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 feb 2012, 11:50

[quote="PD power]Gewoon lekker je eigen kop volgen, ook tevreden kunnen zijn met je eigen situatie.
Geld is wel makkelijk, maar er zijn dingen in het leven belangrijker.[/quote]

dikke +1 het kan altijd beter... maar ook veel slechter ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2012, 15:20

De recessie zet door in het eerste kwartaal van 2012. In februari krimpt de economie met 1,4 procent; in maart met 0,8 procent. Dat voorspelt de Stand van Nederland, Z24's barometer voor de conjunctuur.

De jongste uitkomsten geven aan dat de recessie vooralsnog versterkt doorzet. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kromp de Nederlandse economie met 0,7 procent in het vierde kwartaal vorig jaar - alle cijfers zijn vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden.

Nu blijkt uit de Stand van Nederland dat vrijwel alle indicatoren op rood staan (GOH!). In de vorige raming was de verwachting nog dat de economie in februari zou groeien, maar dat is omgeslagen in een aanzienlijke krimp van 1,4 procent.

Indicatoren op rood
Dat komt omdat recente cijfers onverwacht verslechterden. De autobranche hoopte voor de eerste helft van 2012 bijvoorbeeld op goede verkoopcijfers. Maar in januari was sprake van een valse start: de verkopen daalden met 6 procent, zo meldt de Bovag.

Het aantal vacatures nam in januari met 9 procent af, aldus carrièresite Monsterboard. Vooral advertenties voor kantoorbanen stortten in: juristen (-21 procent), administratief personeel (-16 procent) en financiële functies (-11) zagen forse dalingen.

Het elektriciteitsverbruik, een andere belangrijke indicator, stijgt niet meer. Dat is voor het eerst sinds augustus 2010, constateert netbeheerder Tennet.

Consumenten zijn bovendien nog nooit zo somber geweest over de huizenprijs bij hen in de straat, aldus ING, die dat maandelijks aan 60.000 mensen vraagt. Ook zijn ze aanzienlijk pessimistischer over de economie dan een maand geleden.

Geen herhaling 2009
Hoewel de krimp van de economie dus serieuze vormen aanneemt, is ze nog ver weg van de dieprode cijfers van begin 2009. In het eerste kwartaal schrompelde de economie toen met 4,1 procent ineen; in het tweede kwartaal zelfs met 4,8 procent.

De Europese Commissie voorspelde donderdag 23 februari dat de Nederlandse economie in 2012 met 0,9 procent zal krimpen. Het Centraal Planbureau mikt daarentegen op een min van 0,5 procent.

Consensus is er wel over het patroon: eenieder verwacht dat de tweede helft van het jaar beter zal zijn dan de eerste zes maanden van 2012. HOE the fuck kan 't over een half jaar beter gaan dan nu, als we NU opeens zien dat 't verslechtert ten opzichte van de eerdere voorspellingen :ongeveer als: ? Zijn er kabouters aan de macht die 't tij opeens kunnen keren????

De Stand van Nederland berekent hoe de economie ervoor staat op basis van 24 verschillende indicatoren. Doordat ze gebruik maakt van zeer actuele cijfers van bedrijven en organisaties kan de barometer sneller dan officiële instanties een beeld geven van de economie.

De barometer is in september 2011 gelanceerd. De Vrije Universiteit ontwikkelde het model dat aan de uitkomsten ten grondslag ligt.
Kunnen we dan nu eindelijk die ingekakte burgerlullen bij het CBS en CPB afwaarderen qua rating? Want op basis van hún foutieve informatie, aannames, conclusies en aanbevelingen zijn al heel wat overheidsplannen gepresenteerd als 'de waarheid'.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 feb 2012, 16:35

ik hoorde net al op het nieuws dat steeds meer mensen in de problemen komen en meer lenen van bv familie en vrienden en of in de problemen komen, steeds meer middeninkomen's en zelfs hoger opgeleiden...

maar scheelt, zij kunnen nog terug tot bv aan het niveau van mensen die in de minima zitten...alleen hun levenstijl zal dan aangepast moeten worden dus nog wel ff lastig.

Joy

Bericht door Joy » 27 feb 2012, 16:42

Het probleem van Jan-modaal tov minima is dat terug gaan juist lastig is. Je kunt het abonnement van de krant opzeggen maar daar vul je het verlies van een salaris niet mee op. Om echt uit de problemen te komen moet er gezocht worden naar een goedkoper huis. Maar ja zie die maar eens te verkopen. En dat is waar minima waarschijnlijk wat makkelijker kunnen manoeuvreren omdat ze recht hebben op subsidie en naar verhouding niet heel veel terugvallen bij het verliezen van hun baan.

Tom

Bericht door Tom » 27 feb 2012, 16:46

GTRene schreef: ik hoorde net al op het nieuws dat steeds meer mensen in de problemen komen en meer lenen van bv familie en vrienden en of in de problemen komen, steeds meer middeninkomen's en zelfs hoger opgeleiden...

maar scheelt, zij kunnen nog terug tot bv aan het niveau van mensen die in de minima zitten...alleen hun levenstijl zal dan aangepast moeten worden dus nog wel ff lastig.
Alleen hun levensstijl aanpassen? Zij hebben jarenlang die minima betaald en iemand zal dat moeten blijven doen.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 feb 2012, 16:51

terug gaan is altijd lastig, die minima mensen zijn aan hun situatie gewend en meeste konden of kunnen zich erin aanpassen, niet dat het leuk is voor hen natuurlijk.
maar ook voor die minima mensen ist best moeilijk lijkt me, alles is onevenredig gestegen qua prijzen terwijl hun inkomen niet voldoende meeging.

voor die andere groep is de stap groter omdat ze overal ook meer in zitten, doch zij hebben altijd goed of aardig kunnen leven en van meer zaken kunnen genieten vanwege een groter inkomen...
nu is het voor sommige dan even (of wat jaren) klote en aanpassen, maar het kan,
bovendien, zouden zij op den duur bv genoegen nemen met een minimum loon dan krijgen ook zij subsidie bij een huurhuis :wink: :wink:

@Tom ik doel op werkenden met bv een minima inkomen, of in elk geval weinig inkomen ondergrens zeg maar.
dus die betaal jij niet, dat doet bv hun baas oid.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 feb 2012, 16:58

uhh rene ook de minima die werken worden voor een groot deel door jan modaal betaald hoor ;)

ik vind mezelf zeker niet zielig maar als ik soms zie wat een minima netto overhoud incl. alle toeslagen dan vraag ik me wel eens af waar ik voor werk en juist net niet al die toeslagen krijg en wel meer belasting moet betalen om uiteindelijk netto onder aan de streep niet veel meer over te houden...

al die subsidie's en bijloopregelingen voor de minima worden betaald met de belastingcenten van Jan modaal...

en verder eens met Joy, juist de mensen met een middeninkomen en een koop rijtjeshuis hebben een probleem bij ontslag! geen huursubsidie oid die ze redt, geen mogelijkheid het huis fatsoenlijk te verkopen en dus dik in de problemen ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 27 feb 2012, 17:13

klopt das nu ook heel erg moeilijk nu die prijzen zo omlaag zijn gegaan...die komen wel in de problemen idd.

doch mensen met een eigen huis en een laag inkomen krijgen geen subsidie of toeslagen, dus niet al die mensen trekken het dankzij de belasting betaler, daarbij opmerkende dat ze ook voor zichzelf betalen als belasting betaler :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 feb 2012, 13:43

Nog een reden waarom de lonen hier in Europa/NL omhoog kunnen:
- Nog een mooi bericht uit China waar zeer forse verhogingen van de minimumlonen zijn aangekondigd. Is dat altruïsme van de werkgevers of zou het zomaar kunnen zijn dat de inflatie in China veel hoger is dan de officiële 5% en de werknemers daar een zekere compensatie voor hebben weten af te dwingen?

Elise

Bericht door Elise » 28 feb 2012, 16:04

Dennis Cavallino schreef:Nog een reden waarom de lonen hier in Europa/NL omhoog kunnen:
- Nog een mooi bericht uit China waar zeer forse verhogingen van de minimumlonen zijn aangekondigd. Is dat altruïsme van de werkgevers of zou het zomaar kunnen zijn dat de inflatie in China veel hoger is dan de officiële 5% en de werknemers daar een zekere compensatie voor hebben weten af te dwingen?
Wat heeft het voor zin om de/alle lonen hier in Europa/NL omhoog te gooien?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 feb 2012, 16:08

Om de economie weer aan te jagen!

GTRene

Bericht door GTRene » 28 feb 2012, 16:13

kunnen ze beter rentes verlagen van banken/hypotheken e.d. dan blijf je concurrerend en mensen hebben veel meer geld in de knip anders wordt alles weer duurder op den duur en schuif je de boel alleen op grof gezien.

Elise

Bericht door Elise » 28 feb 2012, 16:16

Lonen gaan omhoog ==> kostprijs hoger ==> producten/diensten duurder.
Dat lijkt me geen stimulans om de economie aan te jagen en je schiet er niets mee op (behalve dat onze concurrentiepositie verslechterd).

edit: Rene was me voor :strong:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 28 feb 2012, 16:58

Lonen omhoog is niet wat ik zou doen.

Naar mijn mening zou je moeten kijken naar de lasten/belastingen. Die zijn domweg veel te hoog. Een kleinere minder spilzieke overheid waardoor de lasten fors omlaag kunnen. Het besteedbaar inkomen oftewel de koopkracht gaat dan omhoog. Meer consumptie dus goed voor de overheid.

Die Rutte roept zelf notabene dat de belastingen in dit land te hoog zijn maar doet er niets aan. Sterker nog, alleen maar lastenverzwaringen en uitgeklede regelingen. Burgers houden geen cent over, zo bezuinig je de economie wel kapot.

Bezuinigen in de begroting is absoluut nodig, er wordt immers veel te veel uitgegeven en de staatsschuld neemt elke dag met 100 miljoen toe. Maarrrrrrr, bezunigen op posten waarbij de burger dat gelijk financiëel merkt is gewoon dom, dan sloop je je eigen economie en kost het je uiteindelijk nog veel meer.

Bezuinig dus op posten die niet direct in het dagelijks belang zijn van de burger hier. Ontwikkelingshulp, zaken als JSF straaljagers, Europa, Integratie, Cultuur etc. Dat zijn allemaal posten die vooral geld kosten maar economisch gezien niet direct (of helemaal niet) geld opleveren.

Die koopkracht, die moet omhoog. Dat kan door de lonen te verhogen maar mijn voorkeur zou dus zijn om de lasten te verlagen. Maar goed, ik ben ook zo realistisch om in te zien dat dit nooit gaat gebeuren. Politici zijn per definitie niet te vertrouwen en nagenoeg alle kabinetten van links tot rechts hebben vooral aangetoond dat ze niet op een verantwoorde manier met andermans geld kunnen omgaan. Bij een begrotingstekort wordt eerst altijd gedacht: waar kunnen we meer geld halen en niet: geven we niet domweg veel te veel geld uit?

Maar op een gegeven moment is de koek op, valt er niet meer geld uit burgers en bedrijven te persen. De uitgeperste citroen is leeg.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 feb 2012, 17:48

GTRene schreef:kunnen ze beter rentes verlagen van banken/hypotheken e.d. dan blijf je concurrerend en mensen hebben veel meer geld in de knip anders wordt alles weer duurder op den duur en schuif je de boel alleen op grof gezien.
dat schiet niet direct op Rene... bijna iedereen heeft ze rente vast staan en profiteert dus pas over enkele of misschien wel tientallen jaren van dat voordeel ;)

eens met wouter de belastingen moeten gewoon zwaar omlaag om de koopkracht te herstellen!

GTRene

Bericht door GTRene » 28 feb 2012, 17:56

Martijn_bmw schreef:
GTRene schreef:kunnen ze beter rentes verlagen van banken/hypotheken e.d. dan blijf je concurrerend en mensen hebben veel meer geld in de knip anders wordt alles weer duurder op den duur en schuif je de boel alleen op grof gezien.
dat schiet niet direct op Rene... bijna iedereen heeft ze rente vast staan en profiteert dus pas over enkele of misschien wel tientallen jaren van dat voordeel ;)

eens met wouter de belastingen moeten gewoon zwaar omlaag om de koopkracht te herstellen!
ik doelde hoofdzakelijk of de leen gelden als lenen en hypotheek, laat die banken toch barsten of zich aanpassen, laat er een nwe manier komen van rentes, waarom leent de staat ons geld aan de banken uit voor 1% of zelfs minder om vervolgens die schobbejakken en geldgraaiers het door te berekenen aan ons voor zeg 5 of meer %...

moet je zien hoeveel geld je dan overhoud maandelijks!! daar kan geen loonsverhoging aan tippen bovendien met loonsverhoging alle gevolgen van dien en dat heb je niet met die lage rente via de staat bv, of banken als ze dat doen ;-) enigste die er dan minder van worden zijn die banken, zie ik niet meteen ene probleem in immers de staat kan dat zelf ook als ze dat willen, en dan blijft ons geld ons geld :wave:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 feb 2012, 18:25

Wouter81 schreef:Lonen omhoog is niet wat ik zou doen.

Naar mijn mening zou je moeten kijken naar de lasten/belastingen. Die zijn domweg veel te hoog. Een kleinere minder spilzieke overheid waardoor de lasten fors omlaag kunnen. Het besteedbaar inkomen oftewel de koopkracht gaat dan omhoog. Meer consumptie dus goed voor de overheid.

Die Rutte roept zelf notabene dat de belastingen in dit land te hoog zijn maar doet er niets aan. Sterker nog, alleen maar lastenverzwaringen en uitgeklede regelingen. Burgers houden geen cent over, zo bezuinig je de economie wel kapot.

Bezuinigen in de begroting is absoluut nodig, er wordt immers veel te veel uitgegeven en de staatsschuld neemt elke dag met 100 miljoen toe. Maarrrrrrr, bezunigen op posten waarbij de burger dat gelijk financiëel merkt is gewoon dom, dan sloop je je eigen economie en kost het je uiteindelijk nog veel meer.

Bezuinig dus op posten die niet direct in het dagelijks belang zijn van de burger hier. Ontwikkelingshulp, zaken als JSF straaljagers, Europa, Integratie, Cultuur etc. Dat zijn allemaal posten die vooral geld kosten maar economisch gezien niet direct (of helemaal niet) geld opleveren.

Die koopkracht, die moet omhoog. Dat kan door de lonen te verhogen maar mijn voorkeur zou dus zijn om de lasten te verlagen. Maar goed, ik ben ook zo realistisch om in te zien dat dit nooit gaat gebeuren. Politici zijn per definitie niet te vertrouwen en nagenoeg alle kabinetten van links tot rechts hebben vooral aangetoond dat ze niet op een verantwoorde manier met andermans geld kunnen omgaan. Bij een begrotingstekort wordt eerst altijd gedacht: waar kunnen we meer geld halen en niet: geven we niet domweg veel te veel geld uit?

Maar op een gegeven moment is de koek op, valt er niet meer geld uit burgers en bedrijven te persen. De uitgeperste citroen is leeg.
Doet me denken aan Thatcher: "The problem with socialism is that eventually you run out of other people's money".

True :D

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 feb 2012, 18:33

+1

De (r)overheid is mede schuldig aan de loon-prijs spiraal..............als je te veel plukt van de burger krijg je meer vraag naar salaris.

De overheid moet haar eigen huishoud boekje maar eerst zelf op orde brengen, maar niet door het infuus bij de burger aan te leggen.

Tevens moet de overheid veel meer verantwoording gaan afleggen over het bestede geld, nu gaat het van de grote hoop, direct over de balk , die de splinter in het overheidsoog is want de burger aanspreken over een meer verantwoord consumentisme...........tja het werkt echt van 2 kanten

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 feb 2012, 07:54

Wouter81 schreef:Lonen omhoog is niet wat ik zou doen.

Als ik zie wat de salarissen zijn bij diverse bedrijven die vette winsten maken, dan kunnen de lonen gewoon riant worden verhoogd, ieder jaar (mits de mensen 't ook écht verdienen, dus er moet wel hard gewerkt blijven worden).

Weet je wat 't is. In ieder bedrijf houden een paar lui zich bezig met de sales... het is lekker makkelijk verkopen als je ieder jaar je prijzen niet hoeft te indexeren en dat dus ook niet aan je klant hoeft uit te leggen. Tegelijkertijd zie je wel dat je eigen kosten ieder jaar stijgen en je dus moet bezuinigen... en waar doe je dat dan op? Juist, op je personeel.

Die gang van zaken moet eens zijn afgelopen. De resultaten zien we nu terug in deze crisis. Ik zeg: lonen omhoog en laat die verkopers eens doen waar ze voor worden betaald: ondanks een jaarlijkse indexering tóch targets halen.

Deze mening neemt trouwens niet weg dat ik vind dat 't belastingstelsel volledig absurd is in ons land en drastisch op de schop mag worden genomen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 feb 2012, 08:36

klopt de meeste verkopers zijn dozen schuivers :kikker: die verkopen niks, flikkeren een prijs over de schutting en gaan vervolgens achterover zitten wachten of de klant akkoord geeft...

Elise

Bericht door Elise » 29 feb 2012, 09:56

romo schreef:De overheid moet haar eigen huishoud boekje maar eerst zelf op orde brengen, maar niet door het infuus bij de burger aan te leggen.
Ben het wel met je eens dat de overheid veel beter met hun geld moet omgaan, maar ik denk dat het juist de burger is die zijn eigen huishoudboekje op orde moet brengen.

Het grote gros van de burgers zijn opmakers.
Opmakers die in alle lagen van de bevolking zitten. Waarbij het geen fluit uitmaakt hoe veel ze verdienen, het gaat elke maand op en ze leven van maand tot maand.

Plaats reactie