Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Elise » 13 feb 2012, 13:32

Wouter81 schreef:Het leven is ook (te) duur...
Het leven is net zo duur als je het zelf maakt en (te)veel mensen denken maar dat ze alles moeten hebben, 5 euro hier elke maand, 10 euro daar elke maand...... en alles bij elkaar tik dan stevig aan.

Neem als voorbeeld mobiele telefonie. Natuurlijk is zo'n mobiele telefoon handig.....helemaal zo'n smartphone met internet. En hoeveel mensen hebben dat ook echt nodig?......of zouden ze eigenlijk ook prima af kunnen met een goedkope eenvoudige Nokia met een prepaid kaartje erin ....wel overal bereikbaar tegen een fractie van de kosten.
Want daar zit het probleem....pappa een iPhone, mamma de nieuwste Samsung Android en de 2 kinderen ook een mobiele telefoon....uiteraard allemaal met internet erop.....minimaal 25 euro per abbonnement....dus dat is de eerste 100 euro die er kapotgeslagen wordt.
Opmaken is voor de meeste gezinnen geen enkel probleem, dat doen ze al jaren.

Ik heb overigens wel goede tip voor al die opmakers.......volgende maand ligt de nieuwe iPad v3 in de winkel :mrgreen:

dvh

Bericht door dvh » 13 feb 2012, 13:35

Wouter81 schreef:Het leven is ook (te) duur...

Ik denk wel eens: ik verdien bovenmodaal en heb het niet slecht. Vrouw werkt ook parttime. We wonen niet al te duur (goedkoop koophuis), 1 privé auto en 1 auto vd zaak. Kinderen 2 of 3 halve dagen per week naar de opvang.

Als ik dan al kijk wat wij als bovengemiddeld verdienend gezin wat relatief goedkoop woont maandelijks kwijt zijn aan vaste lasten (tel alles maar eens op), dan schrik je daar van. Het leven is peperduur. Ik hoef er geen boterham minder om te eten maar toch.

Ik kan me ook goed voorstellen dat veel gezinnen maandelijks de eindjes aan elkaar moeten knopen. Sterker nog: neem een gemiddeld gezin in Vinex wijk met hypotheek van 250.000 euro, waarbij de vrouw parttime werkt, 2 kinderen die deels naar de opvang gaan... en man met modaal salaris... 1x per jaar op vakantie... ik kan me niet voorstellen dat zo'n gezin maandelijks nog uitkomt financieel. Volgens mij is dat net aan dan. Als er dan een wasmachine kapot gaat, dan gaan ze al. Geloof niet dat zo'n gezin (wat denk ik representatief voor de halve bevolking) ook maar een euro aan reserves overhoudt maandelijks.

Dat gevoel heb ik ook Wouter !
Als het bij mij al op is ( en ik verdien niet slecht )
Hoe is dat dan bij een ander ?

Gezien ik al tot de rijkste 5% van Nederland behoor...
Zo voel ik me niet :mrgreen:

( heb niks te klagen hoor... Dit is geen zelfmedelijden..)

Xave30

Bericht door Xave30 » 13 feb 2012, 13:35

Lol Dennis. Kijk naar gekke buren zie ik idd een grote LCD; kijk naar eigen woonkamer joekel van een beeldbuis. Life. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2012, 14:05

Wij hebben gewoon een klein tv-tje (en kijken er nooit naar), maar goed. Ik heb net op facebook begrepen dat ik ook geen vrienden meer heb, nu blijkt dat ik alleen maar auto's voor de deur heb staan met 15 inch velgen...

Het moet allemaal groter van ze.

Zolang mijn vrouw dat maar niet zegt...

GTRene

Bericht door GTRene » 13 feb 2012, 14:17

:mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 feb 2012, 14:20

Dennis Cavallino schreef:Dat zeg ik al jaren, maar niemand geloofde me. Behalve de mensen die spraken over de werkende armen in Nederland. Die hadden 't door.

Ik zeg weleens dat veel mensen beter na de basisschool meteen een vakopleiding moeten doen en dan al jong kunnen gaan werken, ipv dan nog verder studeren. Gewoon meteen geld verdienen, ipv je inkomen uit te stellen. En dan gewoon van onderaf jezelf omhoog werken op basis van opgedane kennis en ervaring, dan met een schraal kutsalaris te beginnen omdat je geen werkervaring hebt en je met heel veel moeite in salaris kan groeien.

Daarnaast ben ik al heel lang van mening dat je netto meer overhoudt als je heel weinig geld verdient. Dan heb je huursubsidie, zorgtoeslag, toeslag zus, toeslag zo. En daar hoef je dan geen flikker voor te doen. Wel een dikke LCD tv en iedere 3 dagen eten bij de snackbar, bier zuipen in de kroeg en sigaretten paffen omdat je kankercellen toch gratis worden bestraald.
Niet geheel mee eens, studeren kan wel een voordeel zijn maar je moet wel iets zoeken waar je wat mee kunt.

Alleen zie je tegenwoordig ook allerlei studies waarvan ik denk tsja. Paar jaar kunstacedemie doen om als kunstenaar nog niks te verdienen etc dat soort dingen.

Plus dan nog iets de meesten zijn op hun 16e nog met allerlei andere dingen bezig, de meesten hebben nog geen idee wat ze willen in het beroepsleven. Je kan IMHO niet op je 16e zeggen ik wil dit of dat worden, zelfs als je al studeerd loopt het vaak nog anders na afstuderen. Meestal word er gezegd zo rond je 30e moet je er wel een beetje uit zijn welke kant je op wilt als je carriere maken wilt, daarvoor kan je nog alle kanten op switchen.

Ik heb het namelijk precies andersom gezien. Toen ik 17 jaar was was de rest van mijn vrienden bouwvakker, stratenmaker etc. Die hadden voor hun doen allemaal poen zat en ik zat als student op een houtje te bijten. Fast forward een paar jaar later. Afgestudeerd op mijn 21e, paar jaar bij 1 werkgever gezeten, carriere switch gemaakt en tegen de tijd dat ik 25 was verdiende ik 2x modaal. Het is maar net welk vakgebied je kiest.

Ook je inkomen uitstellen valt wel wat mee denk ik, je praat over een paar jaar terwijl je doorgaans nog meer als 40 jaar werken moet, dat is ook wel lang zat :)

Trouwens bij die laatste alinea denk ik lekker belangrijk, het is toch relatief. Wat heb je liever, bruto salaris van 1500 per maand en 1000 over houden of 10.000 bruto per maand en 5000 overhouden? Bij de eerste hou je relatief het meeste over maar ik heb toch liever de laatste :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2012, 14:31

Ja, 21 en afgestudeerd. Ik heb 't over lui die pas op hun 21e van 't VWO afkomen... :tong:

Jongens zoals jij moeten geen stratenmaker worden Bert. Daarover is iedereen 't wel eens. En die vrienden van jou, zijn die gelukkig? Kunnen ze hogerop komen? Vast wel. Daar gaat 't om.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 13 feb 2012, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2012, 14:35

Bert ///M3 schreef:
Dennis Cavallino schreef: Wat heb je liever, bruto salaris van 1500 per maand en 1000 over houden of 10.000 bruto per maand en 5000 overhouden? Bij de eerste hou je relatief het meeste over maar ik heb toch liever de laatste :)

Meestal ben ik degene die dingen in 't extreme trekt... :strong:

Daar doelde ik dus niet op. Ik doel op mensen die +- 1000 euro bruto verdienen op hun luie reet (geen 40 uur per week) en netto 800 overhouden (dankzij allerlei subsidies) en mensen die keihard werken voor 1500 euro bruto en nipt 1000 euro overhouden, maar geen recht hebben op huurtoeslag, zorgtoeslag etc.. Soms omdat de partner teveel verdient, soms omdat 't gewoon krom is geregeld.

En daarom hoop ik dat de SP niet aan de macht komt. Want dan krijgen die lui met 800 euro nog meer en de rest moet nóg meer belastingen e.d. betalen. Ik hoop dat we stemmen op partijen om die lui van hun luie reet te trekken.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen mensen zelf, die bewust of onbewust weinig werken en gebruik maken van die subsidies. Ik ben tegen een overheid die vooral die groep als zielig beschouwt en de 'werkende armen' al jarenlang over het hoofd ziet.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2012, 08:06

Dennis Cavallino schreef:
Wientjes pleit voor algehele nullijn
AMSTERDAM - Het is hoog tijd voor een nationaal akkoord over een nullijn voor iedereen. Dit pleidooi houdt Bernard Wientjes, voorzitter van ondernemersorganisatie VNO-NCW donderdag in een ingezonden brief in dagblad Trouw.

Volgens Wientjes zou het van grote verantwoordelijkheid getuigen ''als de verlamde FNV-bonden de vakbondsrijen in dit zware economische tij zouden sluiten en samen met andere maatschappelijke spelers kiezen voor een solidair akkoord waarbij overheidssalarissen, sociale uitkeringen en marktlonen op nul worden gezet''.
Hervormingen
Dat verdeelt volgens hem niet alleen de pijn, maar levert onmiddellijk ook veel geld op.

''En maakt het mogelijk over te gaan tot echt noodzakelijke hervormingen en niet terecht te komen in weinig productief bekvechten over kortetermijnbezuinigingen'', aldus de werkgeversvoorman.
De nullijn zou volgens hem deel moeten uitmaken van een 'agenda 2012' om Nederland economisch krachtig te laten blijven. Het parlement moet de redding van de euro voluit blijven steunen, vindt hij. Daarvoor zijn ook hier, net als in Griekenland en Spanje, extra bezuinigingen nodig. ''Maar wel op een manier die onze bedrijven en economie niet schaadt.''
Told you so a couple of years ago: Toen er destijds na 5 jaar onderhandelen eindelijk de salarisen met een paar tienden van procent werden verhoogd, zei ik al: Wedden dat dit de laatste salarisstijging is (én er grote ontslagen vallen).

Nu gebeurt dat dus. Daar waar de salarisstijgingen enigszins gelijk aan de inflatie hadden moeten lopen, werd verzaakt. Gaan we dus langdurige ongelijke ontwikkeling zien tussen inflatie en salarissen, met alle gevolgen van dien.

Wat is 't gevolg: exportsucces van NL wordt niet bepaald door onze uurlonen, dus daar winnen we amper iets mee.
Besteding van 't volk stagneert en neemt steeds verder af.
Onze eigen economie verkloten we op deze manier.
Als salarissen en vergoedingen niet meer mogen stijgen, gaan we koppie onder. Het is een neerwaartse spiraal. Het effect ervan zal 10, 15 jaar duren, minstens.

Think the other way around Wientjes. Je doet nu precies wat goed is voor een heeeeele lange crisis. Eikel.

Gelukkig leest men hier mee. :)

http://fd.nl/economie-politiek/397663-1 ... rwets-idee

De in Nederland beproefde strategie van loonmatiging in tijden van economische tegenwind heeft haar beste tijd gehad.

‘Lonen Duitsland moeten omhoog’ Vakbonden verwerpen nullijn plan werkgevers
Dat zegt een aantal economen in reactie op het voorstel van werkgeversorganisatie VNO-NCW om de lonen en de uitkeringen te bevriezen. Het pleidooi van de Duitse minister van sociale zaken, Ursula von der Leyen, voor een substantiële loonsverhoging, moet volgens de economen ook in Nederland klinken.
Concurrentiepositie te sterk

Met een versnelling van de loonstijging kunnen Nederland en Duitsland een bijdrage leveren aan de conjunctuur in Europa, stelt hoofdeconoom Wim Boonstra van Rabobank. Het aanhalen van de broekriem is volgens hem ‘ouderwets denken’. Daar maak je de problemen in Europa alleen maar groter mee. ‘Achter het idee van de nullijn van VNO-NCW zit geen ratio’, aldus Boonstra. Begin jaren tachtig waren de lonen volgens hem een probleem. ‘Wij hadden onszelf uit de markt geprijsd. Dat is nu niet het geval. Onze concurrentiepositie is eerder te sterk.’

Boonstra krijgt bijval van de Delftse hoogleraar Alfred Kleinknecht: ‘Als arbeid relatief goedkoop is, neemt voor bedrijven de prikkel af om te investeren in kapitaal en innovatie.’

Scheve import- en exportverhoudingen
Volgens VNO-NCW is een nullijn voor de lonen echter de ‘snelste’ manier om het Nederlandse begrotingtekort terug te dringen. ‘We moeten zorgen dat Nederland zijn AAA-kredietstatus behoudt, anders stijgen onze rentelasten enorm’, aldus directeur Niek Jan van Kesteren. Hij wijst erop dat het Duitse begrotingstekort veel lager is dan het Nederlandse en dat de Duitse loonkosten de afgelopen tien jaar al flink zijn gematigd, terwijl die in Nederland stegen.

Volgens Kleinknecht leidt de focus op begrotingsdiscipline echter de aandacht af van het echte probleem, de scheve import- en exportverhoudingen in Europa. De Nederlandse en Duitse handelsoverschotten slaan neer in de Europese periferie. Daar hebben ze hun importen ‘betaald’ met uitgifte van schuldpapier. ‘Dat staat nu als “bezitting” op de balans van onze banken, verzekeraars en pensioenfondsen.’
Laat de Duitsers het maar doen

Met het Centraal Planbureau stelt Kleinknecht dat de tekortlanden slechts aan hun verplichtingen kunnen blijven voldoen als ze in staat gesteld worden in de toekomst exportoverschotten te realiseren. Alleen als ze een groter deel van hun producten in Noord-Europa kunnen afzetten, zullen ze in staat zijn hun schulden af te betalen. Als Nederland en Duitsland toch weer voor loonmatiging en koopkrachtverlies kiezen, schieten ze zichzelf in hun voet. ‘Op den duur halen Nederland en Duitsland onherroepelijk de euro onderuit’, aldus Kleinknecht.

De prijs die Nederland en Duitsland betalen, is dat de situatie op de arbeidsmarkt verslechtert, nuanceert VU-hoogleraar Eric Bartelsman de stelling van Kleinknecht. ‘Voor Europa zou het zeker goed zijn, maar het gaat ten koste van de bestaande werklozen. ‘Laat de Duitsers het maar doen. Dat is goed voor onze export.’ Kleinknecht gelooft in een Europese aanpak qua loonbeleid. Hij pleit ervoor dat de vakbeweging haar looneisen Europees afstemt: loonmatiging in tekortlanden; hoge looneisen in landen met overschotten. Hierdoor verslechtert de concurrentiekracht van de overschotlanden, maar wordt er tegelijkertijd extra koopkracht gerealiseerd.

Rupie

Bericht door Rupie » 20 feb 2012, 22:48

Saneren bij die banken en zo is het :)

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1241064

Vanaf 40:00.

Man klinkt overigens als een Nederlander, Carlos Wagener :hmmm:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 20 feb 2012, 23:24

Wouter81 schreef:Ik kan me ook goed voorstellen dat veel gezinnen maandelijks de eindjes aan elkaar moeten knopen. Sterker nog: neem een gemiddeld gezin in Vinex wijk met hypotheek van 250.000 euro, waarbij de vrouw parttime werkt, 2 kinderen die deels naar de opvang gaan... en man met modaal salaris... 1x per jaar op vakantie... ik kan me niet voorstellen dat zo'n gezin maandelijks nog uitkomt financieel. Volgens mij is dat net aan dan. Als er dan een wasmachine kapot gaat, dan gaan ze al. Geloof niet dat zo'n gezin (wat denk ik representatief voor de halve bevolking) ook maar een euro aan reserves overhoudt maandelijks.
Als meneer modaal doet, en mevrouw ook modaal, maar dan 3 dagen krijg je:
Bruto inkomsten samen ongeveer 52.800 per jaar, netto na belasting per maand 2830.

Huisje a 5% (tophypotheek voor 4.5 x hun salaris) = 12.500 bruto, - HRA blijft zo'n 630 netto kosten over.
Na hypotheek hebben ze dus 2200 netto te verbranden aan overig.

Kan iemand me voorrekenen hoe diep die opvang erop inhakt?

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2012, 00:00

heb niet echt medelij met die mensen...
ze moeten maar gaan minderen en of goedkoper gaan wonen...en als huis minder waard is hebben ze verkeerd ingezet en pech gehad of gegokt en verloren?
er zijn genoeg mensen die met heel wat minder rond kunnen komen door minder uit te geven en goedkoper te wonen bv....je kan niet altijd en en en...ja sommige wel, lucky basterds :mrgreen:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 feb 2012, 12:55

smiley schreef:
Wouter81 schreef:Ik kan me ook goed voorstellen dat veel gezinnen maandelijks de eindjes aan elkaar moeten knopen. Sterker nog: neem een gemiddeld gezin in Vinex wijk met hypotheek van 250.000 euro, waarbij de vrouw parttime werkt, 2 kinderen die deels naar de opvang gaan... en man met modaal salaris... 1x per jaar op vakantie... ik kan me niet voorstellen dat zo'n gezin maandelijks nog uitkomt financieel. Volgens mij is dat net aan dan. Als er dan een wasmachine kapot gaat, dan gaan ze al. Geloof niet dat zo'n gezin (wat denk ik representatief voor de halve bevolking) ook maar een euro aan reserves overhoudt maandelijks.
Als meneer modaal doet, en mevrouw ook modaal, maar dan 3 dagen krijg je:
Bruto inkomsten samen ongeveer 52.800 per jaar, netto na belasting per maand 2830.

Huisje a 5% (tophypotheek voor 4.5 x hun salaris) = 12.500 bruto, - HRA blijft zo'n 630 netto kosten over.
Na hypotheek hebben ze dus 2200 netto te verbranden aan overig.

Kan iemand me voorrekenen hoe diep die opvang erop inhakt?
inkomsten: 2830,-

hypotheek: 630,-
aflossing+verz. hypo: 150,-
zorgverz.: 260,-
energie: 150,-
gem. belasting: 100,-
eten+drinken: 450,- (en dan doe je rustig aan...)
1 auto: 655,- (50mrb+50verz.+180brandstof+75onderhoud+300afschrijving/aflossing)
div. andere verzekeringen: 50,- (inboedel/opstal/WA/rechtbijstand/etc.)
kleding: 200,- (voor 4 man ook krap denk ik...)

dan is het al bijna op, heb ik nog geen euro voor opvang rekent en alles redelijk krap gezet :?

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 21 feb 2012, 13:01

En bovendien denk ik dat heel veel mensen netto niet aan die 2800 euri gaan komen.

Ik gelukkig wel :drieling:

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2012, 13:04

handig in vrij duur NL :D

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 feb 2012, 13:15

GTRene schreef:heb niet echt medelij met die mensen...
ze moeten maar gaan minderen en of goedkoper gaan wonen...en als huis minder waard is hebben ze verkeerd ingezet en pech gehad of gegokt en verloren?
er zijn genoeg mensen die met heel wat minder rond kunnen komen door minder uit te geven en goedkoper te wonen bv....je kan niet altijd en en en...ja sommige wel, lucky basterds :mrgreen:
dat is wel heel makkelijk gezegd Rene...

mensen van mijn generatie (25-30jaar) zijn een paar jaar geleden gestart in een woning die toen alleen tegen top prijzen te koop was en die kunnen nu overal vol voor betalen terwijl de extreme winsten bij een generatie ervoor liggen ;)

van mij mogen ze de inflatie op volle toeren jagen :wave: dan verdampt me hypotheekschuld tenminste :)

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 21 feb 2012, 13:36

Martijn_bmw schreef:dan is het al bijna op, heb ik nog geen euro voor opvang rekent en alles redelijk krap gezet :?
Je lijstje is wel een beetje naar je eigen leefstijl gezet, en niet naar die van jan modaal.
Het begint al dat de beschreven jan modaal een tophypotheek heeft voor zijn inkomsten.
Ik ging voor het gemak nog uit van aflossingsvrij, wat de laatste 10 jaar zo populiar is.
Je gemeentebelasting is aan de stevige kant.
Je autokosten zijn stevig, omdat je uitgaat van een recent model.
2400 euro aan kleding er per jaar doorheen rossen zie ik Jan Modaal ook niet zo snel doen.

Maar ik geef toe. Het houd niet over voor een setje 2 verdieners met 2 kinderen.

ErikS

Bericht door ErikS » 21 feb 2012, 13:43

Eeuuuh, we wonen niet allemaal in 'het gat wat noorden heet'.
De huizen hier zijn nou eenmaal duur.
Ik zit in een van de voordeligste huizen, zeg 250.000 euro hier!

Goedkoper wonen? En m'n werk dan? Goedkoper wonen kan> Het gat wat noorden heet, weet je wat de benzine kost @ the moment om heen en weer te kachelen?!

Als IEDEREEN met een huis van 250.000 euro daarheen vertrekt is het daar ook gelijk niet meer te betalen...
Het is eenmaal niet anders, huren kost nog meer.......

Nu klaag ik niet, gezien mijn inkomen + dat van m'n vrouw, maar het is ook makkelijk lullen langs de kant.....

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 feb 2012, 13:53

ErikS schreef:
Eeuuuh, we wonen niet allemaal in 'het gat wat noorden heet'.
De huizen hier zijn nou eenmaal duur.
Ik zit in een van de voordeligste huizen, zeg 250.000 euro hier!

Goedkoper wonen? En m'n werk dan? Goedkoper wonen kan> Het gat wat noorden heet, weet je wat de benzine kost @ the moment om heen en weer te kachelen?!

Als IEDEREEN met een huis van 250.000 euro daarheen vertrekt is het daar ook gelijk niet meer te betalen...
Het is eenmaal niet anders, huren kost nog meer.......

Nu klaag ik niet, gezien mijn inkomen + dat van m'n vrouw, maar het is ook makkelijk lullen langs de kant.....
dikke +1 dat bedoel ik ;)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 feb 2012, 13:55

smiley schreef:
Martijn_bmw schreef:dan is het al bijna op, heb ik nog geen euro voor opvang rekent en alles redelijk krap gezet :?
Je lijstje is wel een beetje naar je eigen leefstijl gezet, en niet naar die van jan modaal.
Het begint al dat de beschreven jan modaal een tophypotheek heeft voor zijn inkomsten.
Ik ging voor het gemak nog uit van aflossingsvrij, wat de laatste 10 jaar zo populiar is.
Je gemeentebelasting is aan de stevige kant.
Je autokosten zijn stevig, omdat je uitgaat van een recent model.
2400 euro aan kleding er per jaar doorheen rossen zie ik Jan Modaal ook niet zo snel doen.

Maar ik geef toe. Het houd niet over voor een setje 2 verdieners met 2 kinderen.

helaas ben ik dat wel kwijt aan de gemeente ;) maar idd ik weet niet of dat overal hetzelfde is...

kleding is misschien wat stevig aan de andere kant voor 4 man incl schoenen jassen etc ben je het wel kwijt denk ik...

maargoed strekking van het verhaal is idd dat je met modaal behoorlijk moet rekenen om een beetje rond te komen en dat is toch vreemd....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 feb 2012, 16:43

De toon in Duitsland wordt gezet:
Forse looneis in Duitsland
Werknemers in de metaal- en elektrotechnische industrie in Duitsland eisen 6,5 procent meer loon. IG Metall heeft die eis enkele dagen voor de eerste onderhandelingsronde voor een nieuwe cao op tafel gelegd. Volgens de vakbond is de looneis redelijk gezien de groei van de economie in Duitsland.

De werkgevers hebben al laten weten de eis overdreven te vinden en veel te duur. De cao geldt voor 3,6 miljoen werknemers. De onderhandelingen beginnen op 6 maart. Als er voor 22 mei geen akkoord op tafel ligt, volgen er stakingen.

Nullijn
In Nederland hebben de werkgevers opgeroepen het komende cao-seizoen geen loonsverhogingen te eisen. Ze pleiten voor een nullijn omdat de bedrijven er minder goed voor staan.

De vakbonden noemen de nullijn onbespreekbaar en eisen in de meeste gevallen minimaal een compensatie voor de gestegen inflatie.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 24 feb 2012, 17:19

Kip en het ei probleem. Van beide kanten is het begrijpelijk.

De economie draait niet super, bedrijven zien hun omzet en resultaat onder druk staan dus die zitten absoluut niet te wachten op veel meer personeelskosten. Werknemers zien de kosten van hun levensonderhoud steeds duurder worden en willen financiëel ook meegroeien, is ook wel weer begrijpelijk. Maar daar zit tevens ook weer een kortetermijnsgedachte in. Met steeds hogere looneisen (6,5% is nogal wat) wordt het voor ondernemingen steeds onaantrekkelijker om in Duitsland te produceren. Kans is dan serieus dat ze hun hele productie dan naar een lagelonenland overhevelen. Dan heb je als werknemer dus helemaal niks. Zie ook NedCar.

Feit is dat we in west-Europa zo langzamerhand de concurrentieslag finaal verliezen tov. opkomende economieën. Binnen niet al teveel jaar zijn we economisch links en rechts gepasseerd. En met de totale incompetentie en het gebrek aan daadkracht, visie en structurele maatregelen die onze Europese bestuurders al tijden tentoonspreiden tezamen met onze torenhoge schulden zie ik dat ook niet goed komen. We staan hier echt stil. En stilstand is achteruitgang, zeker economisch.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 24 feb 2012, 17:21

We hebben het hier nog niet eens gehad over dat relatief gezien 'zomaar' de pensioenen verlaagd zijn. Wordt dat op 1 of andere manier nog gecontroleerd want het lijkt mij voor iets kleinere pensioenfondsen een machtig mooi moment om door een beetje te pielen met de cijfers (die de toestand slecht voor doet komen) de pensioenen te verlagen en in the process er zelf een klap beter van te worden :? . Ik ga niet vaak uit van het slechtse in mensen maar als ik zie hoe massaal en hoe breed die verlaging doorgevoerd is riekt het gewoon naar pure, onderling afgesproken, oplichterij :kotsen: .

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 24 feb 2012, 17:24

Als je leest hoe vaak het bedrijven tegen valt (qua behaalde winst en moeite met kwaliteitswaarborging) wat het produceren elders oplevert dan ben ik altijd vrij sceptisch over het verplaatsen van arbeid. Ook omdat je elke euro die je elders uitgeeft niet snel meer terug in je eigen economie komt. Ik let er helaas te weinig op (geen dicipline voor) maar ik zou echt het liefst made in NL producten hebben.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 feb 2012, 19:04

Bert ///M3 schreef:Ik heb het namelijk precies andersom gezien. Toen ik 17 jaar was was de rest van mijn vrienden bouwvakker, stratenmaker etc. Die hadden voor hun doen allemaal poen zat en ik zat als student op een houtje te bijten. Fast forward een paar jaar later. Afgestudeerd op mijn 21e, paar jaar bij 1 werkgever gezeten, carriere switch gemaakt en tegen de tijd dat ik 25 was verdiende ik 2x modaal. Het is maar net welk vakgebied je kiest.
Tsja... noem je ook wat. Zag je jezelf ook carriere maken als stratenmaker of bouwvakker dan? ;)

Ik heb weer andersom gezien! Begonnen op 13 jarige leeftijd met programmeren, en nu op 23e een flink lopende eigen onderneming. Geld is niet zozeer het probleem, tijd wel omdat er teveel werk is. Aan zn algemene kennis en sociale vaardigheden ook 0,0 gebrek. Gewoon een slimme jongen die zn tijd verprutst zou hebben op school.

Bert, dat je zo snel carriere hebt gemaakt, heeft dat te maken met je papiertje of je inzet/harde werken? Ik ken er ook zat mét papiertjes die het achter een bureau allemaal wel prima vinden verder en de prioriteiten bij vrouw en kids heeft liggen.

Het is maar net wat je ambieert, maar persoonlijk hecht ik bar weinig aan papiertjes (overigens theoretische beroepen daargelaten als medicus/accountant/advocaat etc.).

Plaats reactie