Het grote Duitse-import topic

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Petrolhead Tom

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Petrolhead Tom » 19 apr 2013, 16:13

GTRene schreef:
///Joost schreef:
Je hebt het Ausfuhrkennzeichen nodig (witte plaat met RODE vakje). Hiermee ben je automatisch WA verzekerd en heb je zeker geen problemen.
met die, is het dan niet meer nodig om de douane NL in te lichten dat je in NL gaat rijden?
hoelang is die geldig dan.
Dit wil ik ook graag weten.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 19 apr 2013, 22:10

Ha, die Importeurs;

Kurzzeitkennzeichen kun je krijgen voor diverse periodes vanaf (dacht ik) twee weken tot een maximum van drie maanden. Destijds was ik voor veertien dag €120,- kwijt aan zo'n kenteken. Melden van een tweeweekse BPM-ontheffing kan online en is altijd verstandig, maar dan nog kunnen kwaadwillende pliesies je bekeuren voor het rondrijden met een non-NL kenteken. Naar huis en RDW rijden levert in de praktijk vrijwel nooit problemen op: één keer ben ik door de duwanussen (daar barst het hier van) staande gehouden toen ik wat fotootjes aan het maken was en geen enkel document bij me had. Gezien de datum op het rode vlakje bleef het bij een waarschuwing en het advies echt z.s.m. de boel te importeren. Dat stond toch al voor de dag erna gepland. Het verstandigste blijft uiteraard om met witte platen niet meer te rijden dan strikt noodzakelijk, maar het is natuurlijk wel heel verleidelijk als je nieuwe trots voor de deur staat....

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 apr 2013, 23:58

Petrolhead Tom schreef:
GTRene schreef:
///Joost schreef:
Je hebt het Ausfuhrkennzeichen nodig (witte plaat met RODE vakje). Hiermee ben je automatisch WA verzekerd en heb je zeker geen problemen.
met die, is het dan niet meer nodig om de douane NL in te lichten dat je in NL gaat rijden?
hoelang is die geldig dan.
Dit wil ik ook graag weten.
14 dagen geldig.

Verschillende bronnen met even Googlen, waaronder deze : KLIK

Rupie

Bericht door Rupie » 20 apr 2013, 07:50

In principe mag je als Nederlander niet met een buitenlands kenteken rondrijden. Dan ben je altijd het haasje volgens de regels. Dus ook met bovenstaand kenteken zou je de douane moeten inlichten.

Ik persoonlijk vond de bpm niet het grootste probleem, afspraak had ik al staan bij RDW (en zover ik kan herinneren niet specifiek bij de douane). Grootste probleem in mijn ogen zou de regelgeving kunnen zijn in het geval dat de politie je niet kan bekeuren voor begane overtredingen als ze je niet staande houden.

Je zou kunnen zeggen dat dat via het buitenlandse kentekenregister zou moeten kunnen, maar ik vraag me af of dat altijd mogelijk is en of de politie dat ook voldoende zal vinden mochten ze je aanhouden voor een algemene controle en volgens de letter van de wet.

D20VT

Bericht door D20VT » 20 apr 2013, 10:28

zijn wel meer haken en ogen aan een tijdelijk duits (export) kenteken waardoor de NL justitie alert is

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 mei 2013, 22:30

Het is al weer even geleden dat één van de buren een Golf uit Duitsland importeerde. Volgens mij reden ze wat te lang met het import kenteken (maandje of 3) waarnan ze inmiddels ruim een jaar met een Nederlands kenteken rondreden. Nu zie ik echter weer een Duits kenteken op de auto zitten. Iemand een verklaring hoe dat kan?

///Joost

Bericht door ///Joost » 07 mei 2013, 12:12

RutgerK schreef:Het is al weer even geleden dat één van de buren een Golf uit Duitsland importeerde. Volgens mij reden ze wat te lang met het import kenteken (maandje of 3) waarnan ze inmiddels ruim een jaar met een Nederlands kenteken rondreden. Nu zie ik echter weer een Duits kenteken op de auto zitten. Iemand een verklaring hoe dat kan?
Vluchtauto-verleden... :bag: :df:

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 07 mei 2013, 22:58

Duitse werkgever?
Je zou t m kunnen vragen....

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 jul 2013, 14:47

Hoe zit het eigenlijk met de import van een "ecoblaster"? Zeg maar de drieling van VAG. Tot op heden zit er (nog) geen BPM op deze karretjes. Nu zag ik dat je, bv in D, zo'n karretje voor ongeveer 8k nieuw koopt. En dan heb je eentje met een fatsoenlijke uitrusting zoals, airco, radio, 5-drs. Dat soort dingen. Klopt het dan dat ik ervan uitga dat ik geen (rest) BPM meer hoef te betalen? Dus importeren en klaar? En geldt dat ook voor een nieuwe? Via Autotelex kan ik alleen een gebruikte bekijken. Voer ik dan eentje in van een dag oud dan geeft hij 0,- rest BPM. Echter kun je hier geen rechten aan ontlenen. Maar klopt dit idd?

Rupie

Bericht door Rupie » 30 jul 2013, 15:25

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk het wel. De enige heffing die we bij mijn weten hebben is de CO2 tax. Als je op dezelfde auto in Nederland geen CO2 tax hoeft te betalen, zal dat ook voor de auto uit Duitsland gelden. Wel gewoon netjes de btw in Duitsland betalen en dan hier op kenteken zetten. Je kan de douane of belastingdienst nog even bellen. Maar makkelijker dan dit gaat het niet worden denk ik, moeilijker ook niet.

Arthur

Bericht door Arthur » 30 jul 2013, 15:33

Dat vermoeden heb ik ook. Jammer dat dat wss na 1 januari gaat veranderen, lijkt mij. Veel BPM zal er dan wss ook niet bijkomen, maar toch.

Arthur

Bericht door Arthur » 03 aug 2013, 15:13

Wat betekent, uit het Duits, "Simmering getauscht bei 51.500 km". Ik beheers het Duits redelijk maar dit is me te technisch. Via Google translate kom ik op "sudderen" :tooth: Dat zou ik ook laten vervangen dan :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 03 aug 2013, 15:19

heb er wel eens van gehoord heel lang geleden...
denk een bepaalde olie keering ergens...?

daNpy

Bericht door daNpy » 03 aug 2013, 15:21

Ik denk dat het een typfout is en Simmerring moet zijn, dat is een olie dichting/kering.

D20VT

Bericht door D20VT » 04 aug 2013, 00:07

Zal wel iets specifieks voor een boxster zijn wat vaak stuk gaat ????

Niall

Bericht door Niall » 04 aug 2013, 00:30

Mijn Duits is al goed te beschouwen ook technisch maar ik moest ook deze term opzoeken at het zeker niet alledaags automotive was. Uiteindelijk is het gewoon een keerring. Zo leer je elke dag bij.

Arthur

Bericht door Arthur » 04 aug 2013, 10:46

Waaruit concludeer jij dat het om een Boxster gaat? Heeft die maar 1 keerring? Ik weet überhaupt niet hoeveel (olie) keerringen er in een auto zitten... Laat staan bij een Porsche :tooth:
D20VT schreef:Zal wel iets specifieks voor een boxster zijn wat vaak stuk gaat ????

D20VT

Bericht door D20VT » 04 aug 2013, 15:30

Arthur , ik heb jouw tekst gegoogled om mss wat meer context te krijgen, toen kwam ik op die boxster advertentie uit :df:

Arthur

Bericht door Arthur » 04 aug 2013, 18:01

LOL! Idd :lol: Scherp hoor :tooth:

Tim N

Bericht door Tim N » 05 aug 2013, 08:11

:lol:

Plaats reactie