Knot schreef: ↑02 aug 2023, 09:25
Lekker bezig idd!
Die bovenste 2 banden nog niet weggooien he, zoals ze er daar uitzien juist onder de auto zetten dan rijden ze het lekkerste en kan je ze met een knaller het leven laten!
Die kale bandjes was inderdaad heerlijk glijden. Maar ik zit niet te wachten op een kapotte achterbumper of iets dergelijks vanwege een klappende band. Dus deze zijn ondertussen toch mooi afgevoerd.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 05 aug 2023, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorige week weer een keertje rondjes wezen glijden op Lelystad. Helaas voelde de balans deze keer toch een stuk minder. Misschien dat de PS4 op de vooras ondertussen te veel geleden hebben, maar ik had weer flink last van onderstuur. Met zo goed als kale Goodyear AS3 op de achteras was het nog wel redelijk te doen. Maar daarna was het de beurt aan een setje Bridgestone Potenza's S001 met nog zo'n 6 mm profiel die ik bij de lokale bandenboer uit de container gevist had. Hiermee had ik zoveel grip dat ik soms niet eens wielspin kreeg en de auto alleen maar flink versnelde waarna ik weer flink in de remmen moest om uberhaupt de bocht nog te halen, wat toevallig ook net mooi gefilmd is...
De vorige keer had ik ook al het idee dat het onderstuur nog minder zou mogen, en deze keer dus helemaal. Dus toch nog maar eens kijken of ook de achterveren nog omgewisseld gaan worden door wat stuggere.
Maar waar ik me toch het meest aan stoor bij de auto is de elektrische stuurbekrachtiging. De ene keer kan je het stuur door je handen laten glijden en weer opvangen op het goede moment, maar de andere keer doet hij uit zichzelf helemaal niets. Misschien ligt het aan mij en mijn beginners driftkunsten, maar ik geef toch de stuurbekrachtiging (gedeeltelijk) de schuld. Toen ik laatst op Papenburg met een gehuurde E36 reed viel het me ook op dat het stuur van die auto een stuk meer vertrouwen gaf vanwege het feit dat het elke keer hetzelfde reageerde.
Dus daarmee kan ik weer een nieuw projectje starten, de stuurbekrachtiging ombouwen van elektrisch naar hydraulisch. Eerst dacht ik dat alle N57 motoren met elektrische stuurbekrachtiging geleverd waren, maar dat blijkt toch niet helemaal waar te zijn. De 330xd en de 330d met AFS hebben beide gewoon hydraulische bekrachtiging. AFS gebruikt wel een andere pomp die ook olie verpompt voor de AFS zelf, maar van de 330xd kan ik de pomp wel gewoon gebruiken. Ook het reservoir en de oliekoeler zijn gewoon te gebruiken, het enige probleem is om alle geschikte leidingen te vinden, of in ieder geval voor een beetje aardige prijs. Vooral de slang van de pomp naar het stuurhuis is lastig, die moet ik voor zover ik weet specifiek van een 330d N57 (dus zonder AFS of Xdrive) hebben en tweedehands is dat niet te vinden. Bij de dealer overigens wel, maar bijna 300 euro voor 1 slang is toch een beetje pijnlijk... Dus als iemand een betere optie weet hou ik me aanbevolen.
Qua oliekoeler zijn er trouwens 2 versies gebruikt en ik weet nog niet welke ik zal gebruiken. De standaard 330d en de 330xd gebruiken deze, wat gewoon een buis is met wat extra bochten:
Beiden moeten volgens mij gewoon passen. Ik zou verwachten dat de versie met de lamellen beter zou moeten koelen, dus ik heb toch de neiging om voor die versie te gaan, ondanks dat dat niet de 'normale' versie is voor mijn auto.
Iets in 18", rond de 225/40. De Bridgestones die ik er als laatste onder had zijn 225/45/18, maar ik heb er ook al 215/40/18, 235/40/18 en 245/35/18 onder gehad, zolang het maar past eigenlijk.
Maar van waar je vraag eigenlijk? Heb je een mooie verzameling liggen om gratis over te nemen?
Bedankt voor de tip! Op het moment trek ik banden bij de lokale bandenboer uit de afvalcontainer, dus lekker goedkoop. Maar misschien is dit nog iets voor de toekomst.
Zijn er overigens meer mensen die ervaring hebben met de elektrische stuurbekrachtiging en driften op de E9x/E8x? Tegenwoordig is natuurlijk alles elektrisch, maar mijn auto heeft de eerste versie en misschien dat dat toch nog niet helemaal optimaal werkt? Het zou wel mooi zijn als het stuurgedrag aangepast zou kunnen worden door een remap, maar daar heb ik helaas nog nooit over gelezen.
Marc Sierra schreef: ↑08 nov 2023, 13:33
Bedankt voor de tip! Op het moment trek ik banden bij de lokale bandenboer uit de afvalcontainer, dus lekker goedkoop. Maar misschien is dit nog iets voor de toekomst.
Zijn er overigens meer mensen die ervaring hebben met de elektrische stuurbekrachtiging en driften op de E9x/E8x? Tegenwoordig is natuurlijk alles elektrisch, maar mijn auto heeft de eerste versie en misschien dat dat toch nog niet helemaal optimaal werkt? Het zou wel mooi zijn als het stuurgedrag aangepast zou kunnen worden door een remap, maar daar heb ik helaas nog nooit over gelezen.
Destijds bij de M135i lang naar gezocht, maar nooit oplossing gevonden. Wel dat een ‘normale’ zonder vss veel beter was. Heb jij wellicht andere e90’s als referentie waar het prettiger bij was? Vond stuurhuis van de e92 m3 (GTS) iig echt 1 van de beste, samen met Z4MC
Marc Sierra schreef: ↑08 nov 2023, 13:33
Bedankt voor de tip! Op het moment trek ik banden bij de lokale bandenboer uit de afvalcontainer, dus lekker goedkoop. Maar misschien is dit nog iets voor de toekomst.
Zijn er overigens meer mensen die ervaring hebben met de elektrische stuurbekrachtiging en driften op de E9x/E8x? Tegenwoordig is natuurlijk alles elektrisch, maar mijn auto heeft de eerste versie en misschien dat dat toch nog niet helemaal optimaal werkt? Het zou wel mooi zijn als het stuurgedrag aangepast zou kunnen worden door een remap, maar daar heb ik helaas nog nooit over gelezen.
Ik had een 125i coupe om mee te driften en deze had ook de elektrische stuurbekrachtiging.
Back to back wel vergeleken met een 130i met hydraulische stuurbekrachtiging en ja dat stuurt iets mooier maar geen wereld schokkend verschil.
Ik zou het eerder zoeken in de juiste banden setup. Ik had voor PS4's in 225 en achter Landsails in 225 en dat ging prachtig dwars ook in Lelystad met dat stugge asfalt.
Papenburg was helemaal een feestje.
Laatst gewijzigd door Oof op 13 nov 2023, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ken qua stuurbekrachtiging niet anders als de elektrische van mijn 130i. Ik ondervind er geen hinder van. Maargoed ik ben het ook gewend. Rond het nulpunt is de besturing vrij neutraal. Dat is het enige nadeel tov een hydraulisch stuurhuis zoals bij de pre lci 130i. Hier heb ik alleen te weinig mee gereden om een goed vergelijk te hebben.
Kasteel schreef: ↑08 nov 2023, 13:52
Destijds bij de M135i lang naar gezocht, maar nooit oplossing gevonden. Wel dat een ‘normale’ zonder vss veel beter was. Heb jij wellicht andere e90’s als referentie waar het prettiger bij was? Vond stuurhuis van de e92 m3 (GTS) iig echt 1 van de beste, samen met Z4MC
Hiervoor had ik een 320d met de M47 motor die gewoon hydraulische bekrachtiging had. Maar met die auto ben ik nooit wezen driften, dus ik kan niet zeggen hoe dat was in vergelijking. Maar ik weet nog wel goed dat die auto vooral een stuk zwaarder stuurde. Met de elektrische bekrachtiging kan je ook stilstaand prima met 1 handje het stuur draaien, met de 320d lukte dat toch een stuk minder makkelijk.
Oof schreef: ↑08 nov 2023, 13:54
Ik had een 125i coupe om mee te driften en deze had ook de elektrische stuurbekrachtiging.
Back to back wel vergelijken met een 130i met hydraulische stuurbekrachtiging en ja dat stuurt iets mooier maar geen wereld schokkend verschil.
Ik zou het eerder zoeken in de juiste banden setup. Ik had voor PS4's in 225 en achter Landsails in 225 en dat ging prachtig dwars ook in Lelystad met dat stugge asfalt.
Papenburg was helemaal een feestje.
Met de banden setup kan je idd mooi met balans spelen van de auto. Met PS4 en goedkoop rubber op de achteras zal dat vast wel lekker zijn geweest.
bartb schreef: ↑08 nov 2023, 14:29
Ik ken qua stuurbekrachtiging niet anders als de elektrische van mijn 130i. Ik ondervind er geen hinder van. Maargoed ik ben het ook gewend. Rond het nulpunt is de besturing vrij neutraal. Dat is het enige nadeel tov een hydraulisch stuurhuis zoals bij de pre lci 130i. Hier heb ik alleen te weinig mee gereden om een goed vergelijk te hebben.
Met dagelijks gebruik heb ik ook totaal geen problemen met de elektrische bekrachtiging. Ook qua gevoel vind ik het zo heel slecht nog niet. Waar het probleem (voor mij) zit is dat het zelf-centrerende van het stuur niet zo lekker werkt. Op de snelweg centreert hij prima van zichzelf rechtuit, en ook na het uitkomen van een bocht werkt het zelf-centrerende effect gewoon goed.
Hetgeen voor het zelf-centrerende effect zorgt is voor een groot deel het caster van de voorwielen en dat is bij mijn auto rond de 7 graden, wat normaal gesproken meer dan genoeg is. Ook zorgt dit effect er bij driften voor dat de auto vanzelf tegenstuurt als je het stuur los laat. En het lijkt er voor mij op alsof de elektromotor van de bekrachtiging dit soms tegenwerkt, aangezien hij de ene keer wel vanzelf tegenstuurt en de andere keer niet. Toen ik vroeger weleens ging driften met een Sierra met hydraulische bekrachtiging heb ik nooit last gehad van soms wel, soms niet automatisch tegensturen van de auto, en die had maar iets van 3 graden caster.
Hoe het elektrisch bekrachtigde stuurhuis 'bedenkt' hoeveel kracht de motor precies moet leveren weet ik niet, maar blijkbaar gaat (ging?) het wel vaker fout met dat de elektromotor tegenwerkt. Even googlen gaf meerdere klachten over het zelf-centrerende effect in combinatie met elektrische stuurbekrachtiging: https://www.mgexp.com/forum/mgb-and-gt- ... g.3518835/
Maar mooi om te horen dat het E92 M3 (GTS) stuurhuis een van de fijnste is. Het mooiste is natuurlijk om meteen een M3 stuurhuis er op te zetten als ik toch bezig ben, alleen weet ik niet of dat dezelfde is als van een GTS. Hoe dan ook zal het vast een verbetering zijn.
Al lang geleden dat ik een update gedaan heb van de 330d. Hij bevalt nog steeds heel erg goed. Driften doe ik er alleen niet meer mee sinds ik een 130i heb, dus de irritatie van de elektrische stuurbekrachtiging heb ik ook niet meer. Ondertussen staat de teller op de 180.000 km, gelukkig zonder enige gebreken. Wel heb ik vorige week de automaat maar eens laten spoelen en ik kan ook wel merken dat hij sindsdien een beetje soepeler schakelt.
Waar ik me weleens aan erger ligt niet zo zeer aan de auto, maar aan de werking van Apple Carplay. Als ik door de lijst met artiesten binnen de muziek app scroll moet ik 200 artiesten langs scrollen voordat ik aan het einde van het alfabet ben. Ooit is het me gelukt dat ik de beginletter van de artiest kon selecteren en op die manier kon scrollen en zo snel naar bv de V kon gaan. Maar ik krijg dat met geen mogelijkheid meer voor elkaar. Laatst viel me ook op dat dit binnen het telefoonboek niet (meer) werkt. Is dit 'gewoon' een crappy eigenschap van Carplay, of snap ik niet hoe het werkt?