Tips voor de beginnende zzp'er
-
OnlineLuco
Re: Tips voor de beginnende zzp'er (update verduisteringszaa
Jezus Tom wat een lang verhaal, dat kan veel korter.
KANSLOZE ACTIE
KANSLOZE ACTIE
- Niels
- Auto: Prius+
Gewoon incalculeren imho. Je gaat per jaar altijd extra kosten maken en dit is ook zo'n post. Het zou alleen mooi zijn als je er wel wat leert zodat deze kosten wel afnemen met de tijd 

- dvh
Altijd klote dit soort dingen. Maar bij zelfstandig ondernemen heb het naast investeren ook verlies. En het nemen van verlies. Dat is iets wat je moet 'leren'. Je kan alle moeite beter stoppen in nieuwe handel en dit zo snel mogelijk vergeten. Gewoon doorgaan 

-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Hmm ok. Duidelijk verhaal van jullie. Blijft evengoed k*t.
- RVV
Ik zou het er toch niet zo makkelijk bij laten zitten Bram. Ooit ergens in 2001 boekte in per ongeluk rond de 6000 gulden over naar een particulier (woonwagenbewoner) ipv naar een leverancier. Bankoverschrijving was 1 nummer verschil 3 ipv 4. Ik kreeg regelmatig betaalverzoeken van mijn leverancier. En elke keer stuurde ik een mail met het betalingsbewijs. Op een gegeven moment ging het licht branden. De leverancier had het geld nooit ontvangen. Die vanzelfsprekend opnieuw betaald.
Maar ik miste dus 6000 euro. Via de bank kreeg ik de gegevens van diegene die het geld onterecht had ontvangen. En je raad het al.. een steuntrekker die de jackpot had gekregen en de 6000 gulden er door heen had gejaagd.
Ik liet het er niet bij zitten en schakelde een advocaat in. De steuntrekker was toch wel onder de indruk van de juridische kant/post etc.. mijn toenmalige advocaat sloot uiteindelijke een betaalregeling af. Ik heb 3 jaar op mijn geld moeten wachten, maar min aftrek van de advocaatkosten toch pak em beet 4000 gulden terug gekregen. Het is overigens nooit tot een rechtszaak gekomen.
Ik zou gewoon even met Macboy contact opnemen. Het zomaar van je afschuiven geeft sowieso een kutgevoel. Via politie justitie hoef je trouwens qua geld terug krijgen niets te verwachten. Een strafrecht zaak heb jij niks aan.
Maar ik miste dus 6000 euro. Via de bank kreeg ik de gegevens van diegene die het geld onterecht had ontvangen. En je raad het al.. een steuntrekker die de jackpot had gekregen en de 6000 gulden er door heen had gejaagd.
Ik liet het er niet bij zitten en schakelde een advocaat in. De steuntrekker was toch wel onder de indruk van de juridische kant/post etc.. mijn toenmalige advocaat sloot uiteindelijke een betaalregeling af. Ik heb 3 jaar op mijn geld moeten wachten, maar min aftrek van de advocaatkosten toch pak em beet 4000 gulden terug gekregen. Het is overigens nooit tot een rechtszaak gekomen.
Ik zou gewoon even met Macboy contact opnemen. Het zomaar van je afschuiven geeft sowieso een kutgevoel. Via politie justitie hoef je trouwens qua geld terug krijgen niets te verwachten. Een strafrecht zaak heb jij niks aan.
-
Een advocaat een brief laten sturen zou ik ook doen.
Maar als ze daar niet op reageren houd het op.. want ga je echt kosten maken.
Maar als ze daar niet op reageren houd het op.. want ga je echt kosten maken.
-
OnlineBram
Ik begin met het sturen van brieven naar klant en zijn ouders, mijn vader gaat dat voor mij oppakken. Mocht dat geen effect hebben dan eens kijken wat Macboy kan/wil regelen.
- Maus
De vlieger dat die gogemmerd handelingsonbekwaam is en daarmee de instelling aansprakelijk is voor diens daden, is dus niet opgegaan?
Heb je al uitsluitsel over bij wie je aan moet kloppen?
Heb je al uitsluitsel over bij wie je aan moet kloppen?
-
OnlineBram
Die vent is bevoegd om (financiële) besluiten te nemen. Volgens mij valt het dan niet anders uit te leggen dan dat hij gewoon moet betalen.
-
OnlineBram
Niets nieuws, behalve dan dat ik m'n verlies genomen heb en het losgelaten heb. Politie verwacht ik echt niets van.
Andere vraag. Een bedrijf wat vorig jaar ook al gehuurd heeft, wil dat nu weer, maar hanteren een betalingstermijn van zes weken. Om eerlijk te zijn vind ik dat belachelijk. Maken jullie dat ook wel eens mee en heb ik me daar gewoon maar naar te schikken?
Andere vraag. Een bedrijf wat vorig jaar ook al gehuurd heeft, wil dat nu weer, maar hanteren een betalingstermijn van zes weken. Om eerlijk te zijn vind ik dat belachelijk. Maken jullie dat ook wel eens mee en heb ik me daar gewoon maar naar te schikken?
- dvh
Re: Tips voor de beginnende zzp'er
Zolang ze betalen altijd doen Bram. Ook als ondernemer moet je jezelf aanpassen. Als je nou al helemaal binnen bent kun je eisen gaan stellen
Bedrijven zijn soms sloom met betalen. Ik gooi ook alle rekeningen op een grote hoop en breng het 1x per maand naar de boekhouder. Die er dan vervolgens soms ook een week over doet voordat ze het daadwerkelijk betaald hebben. Dat doet niks af aan mijn intentie dat ik gewoon betaal. Alleen zo werkt het gewoon makkelijker. En bij grotere bedrijven is dat vaak niet anders.
Maandag overigens ook naar KvK om een nieuw uittreksel op te halen. En dan ben ik ook een soort ZZP'er... ( eenmanszaakje.. )

Bedrijven zijn soms sloom met betalen. Ik gooi ook alle rekeningen op een grote hoop en breng het 1x per maand naar de boekhouder. Die er dan vervolgens soms ook een week over doet voordat ze het daadwerkelijk betaald hebben. Dat doet niks af aan mijn intentie dat ik gewoon betaal. Alleen zo werkt het gewoon makkelijker. En bij grotere bedrijven is dat vaak niet anders.
Maandag overigens ook naar KvK om een nieuw uittreksel op te halen. En dan ben ik ook een soort ZZP'er... ( eenmanszaakje.. )

- RutgerK
Voorstellen om de termijn op 30 dagen te stellen kan altijd.
Meer dan 30 dagen blijft belachelijk. Je bent geen bank.
Meer dan 30 dagen blijft belachelijk. Je bent geen bank.
-
Dvh, die mening deel ik toch niet helemaal, alhoewel dat bedrijf wellicht zijn klanten ook minimaal zes weken de tijd geeft om te betalen? Bij mij is het 2 weken vanaf de factuurdatum en rekeningen die ik krijg betaal ik het liefst dag 1. Betalen moet ik uiteindelijk toch.
Mentaliteitskwestie...
Mentaliteitskwestie...
-
OnlineLuco
In mijn algemene voorwaarden staat 14 dagen, anders komen er kosten bij.
Maar 6 weken is niet echt vreemd hoor, in de aannemerij is 90 tot 120 dagen heel normaal.
Maar aan jouw de keuze Bram, of je daar dan aan wil verhuren.
Maar 6 weken is niet echt vreemd hoor, in de aannemerij is 90 tot 120 dagen heel normaal.
Maar aan jouw de keuze Bram, of je daar dan aan wil verhuren.
- RutgerK
Daarom is de aannemerij ook redelijk verrot. De kleintjes draaien op die manier op voor de grote jongens. Laat ze zelf een driemaandskrediet afsluiten tegen 10%-15%. Waarom zou je verplicht worden om drie maanden gratis krediet te verstrekken? Geen administratief proces duurt 120 dagen tot betaling van een factuur.
-
OnlineLuco
Geen enkel administratief proces kost 120 dagen nee, maar het ligt er maar net aan hoeveel mensen iets moeten vinden van die factuur, en daar gaat het fout.
Plus dat als je al die facturen bij elkaar optelt en pas na 90 dagen betaald heb je toch een leuk rentepostje.
Redelijk asociaal.
Plus dat als je al die facturen bij elkaar optelt en pas na 90 dagen betaald heb je toch een leuk rentepostje.
Redelijk asociaal.
-
+1.allen schreef:Dvh, die mening deel ik toch niet helemaal, alhoewel dat bedrijf wellicht zijn klanten ook minimaal zes weken de tijd geeft om te betalen? Bij mij is het 2 weken vanaf de factuurdatum en rekeningen die ik krijg betaal ik het liefst dag 1. Betalen moet ik uiteindelijk toch.
Mentaliteitskwestie...
Bedrijf gezond houden. Betalingstermijn is 14 dagen.
Bij ons gaat er ook standaard een herinnering achteraan na 14 dagen.
- Robin Hartog
Precies. Nu heb ik nog geen klanten gehad die buiten de betalingstermijn vielen, maar na mijn betalingstermijn zou ik ook altijd een herinnering sturen. (Die termijn is bij mij 3 weken) Die probeer ik echter uiteraard wel zo te formuleren dat het niet 'dwingend' over komt.ErikS schreef:+1.allen schreef:Dvh, die mening deel ik toch niet helemaal, alhoewel dat bedrijf wellicht zijn klanten ook minimaal zes weken de tijd geeft om te betalen? Bij mij is het 2 weken vanaf de factuurdatum en rekeningen die ik krijg betaal ik het liefst dag 1. Betalen moet ik uiteindelijk toch.
Mentaliteitskwestie...
Bedrijf gezond houden. Betalingstermijn is 14 dagen.
Bij ons gaat er ook standaard een herinnering achteraan na 14 dagen.
Aan de andere kant moet je je inderdaad ook wel kunnen aanpassen aan de klant. Als een klant een andere betalingstermijn wil voor een reden die voor hun zwaar telt; waarom dan ook niet. Maar wel goed dichttimmeren voor jezelf; zwart op wit, etc.
- dvh
Stuur 'm maar alvast Robin dan weet ik zeker dat ie op tijd betaald wordt..

-
OnlineBram
Ik heb ze vorig jaar ook als klant gehad, maar om eerlijk te zijn heb ik geen zin in al die moeite voor net aan €200,-. Dat is het me eigenlijk niet waard.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Waarom je prijzen niet met 1 á 2% verhogen en een betalingskorting geven met hetzelfde percentage als men binnen twee weken betaald?
In Nederland nog niet echt gemeengoed, in o.a. Duitsland wel. Ik ken een hoop ondernemers die daar serieus geld aan overhouden op jaarbasis. De andere kant op zorgt het voor de verkoper natuurlijk voor een betere liquiditeit
EDIT: op een bedrag van €200,- zal dat waarschijnlijk niet voldoende zijn om de klant vlot te laten betalen...
In Nederland nog niet echt gemeengoed, in o.a. Duitsland wel. Ik ken een hoop ondernemers die daar serieus geld aan overhouden op jaarbasis. De andere kant op zorgt het voor de verkoper natuurlijk voor een betere liquiditeit

EDIT: op een bedrag van €200,- zal dat waarschijnlijk niet voldoende zijn om de klant vlot te laten betalen...
-
Ik begrijp dat Dvh de allereerste brillentoko van Nederland zal zijn die al z'n klanten voortaan een factuur met de goederen meegeeft, waarop ze verzocht worden om binnen 3 maanden de betaling te voldoen. Een beetje zoals zijn eigen betaalgedrag...
@Bram: 200 euro, schikken voor een betalingstermijn van 6 weken, hopen dat ze de tent heel houden en als dat niet zo is, nog wat extra geruzie en kopzorgen? Ik zou zeggen, schiet ze af en neem een dagje vrij...

@Bram: 200 euro, schikken voor een betalingstermijn van 6 weken, hopen dat ze de tent heel houden en als dat niet zo is, nog wat extra geruzie en kopzorgen? Ik zou zeggen, schiet ze af en neem een dagje vrij...
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
dvh schreef:Zolang ze betalen altijd doen Bram. Ook als ondernemer moet je jezelf aanpassen. Als je nou al helemaal binnen bent kun je eisen gaan stellen![]()
huh, heb ik iets gemist?
Wat is er met je personeel? Je had toch ook verbouw plannen.....of zit ik er naast.......
- dvh
@Allen.. Één keer maand breng ik alles bij de boekhouder. Daar zitten dus max 4 weken oude facturen bij maar ook verse van pak en beet een paar dagen.
Wat ik er niet bij vertel is dat ik bij een inkooporganisatie zit en dat 80% van al mijn facturen via een automatisch incasso lopen. Ik betaal dus altijd netjes op tijd.
Sterker nog. Sommige facturen zijn al betaald voordat ik het overzicht ervan ontvang..
Dus...
@Romo, klopt. Is ook gebeurd. Maar een jaar later ( ja zo snel gaat de tijd..) heb ik de boel verkocht en heb ik lokaal een winkel gekocht waar ik nu de local hero ben
Maar geen personeel meer ( *halejula muziekje* ) dus géén gewillige vrijgezelle dames meer :*-(
Maar wel een eigen tent ( kooppand ) en 100% eigen regie.
Dus Allen. Dat bepaal ik helemaal zelf
Wat ik er niet bij vertel is dat ik bij een inkooporganisatie zit en dat 80% van al mijn facturen via een automatisch incasso lopen. Ik betaal dus altijd netjes op tijd.
Sterker nog. Sommige facturen zijn al betaald voordat ik het overzicht ervan ontvang..
Dus...

@Romo, klopt. Is ook gebeurd. Maar een jaar later ( ja zo snel gaat de tijd..) heb ik de boel verkocht en heb ik lokaal een winkel gekocht waar ik nu de local hero ben

Maar geen personeel meer ( *halejula muziekje* ) dus géén gewillige vrijgezelle dames meer :*-(
Maar wel een eigen tent ( kooppand ) en 100% eigen regie.
Dus Allen. Dat bepaal ik helemaal zelf

- Robin Hartog
dvh schreef:Stuur 'm maar alvast Robin dan weet ik zeker dat ie op tijd betaald wordt..![]()

Nee, eerst werk af voordat ik uberhaupt ga denken aan een factuur opmaken.