BMW e36 325i Cabrio > te koop!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door matthyssie » 11 mei 2014, 23:40

Joy schreef:Je zou eens een lange afdaling kunnen opzoeken
Kan je lang zoeken hier in het Noorden. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Joy » 11 mei 2014, 23:41

Als je toch al in het noorden zit is dit niet zo ver weg:

Afbeelding

:mrgreen:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door matthyssie » 12 mei 2014, 00:04

:devil: :lol:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Riceaux » 12 mei 2014, 00:04

Auto gaat 20 mei toch weer naar Offenga. Zal het dan even met hun bespreken. Waarschijnlijk hebben zij het probleem vrij snel gevonden. Hoop niet dat het blok volledig gereviseerd moet. :hmmm:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door matthyssie » 12 mei 2014, 00:06

Zat eens te denken. Als je nou bij 220 het gas loslaat en hem laat rollen komt dat toch op hetzelfde neer? :wink:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Joy » 12 mei 2014, 00:08

In principe wel inderdaad. Al zou ik het bij wat lagere snelheden testen zodat de wervelingen achter de auto niet alle gassen doen verwaaien.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: BMW e36 325i Cabrio

Bericht door Martijn M » 12 mei 2014, 00:15

Heb niet alles gelezen in dit topic... Maarre
Riceaux schreef: Plus dat het monteren van alleen een einddemper een uurtje werk is en van een volledige uitlaatlijn 5 uur.
5 uur om een uitlaat te monteren?! Word dat gedaan door een gehandicapte Jodi Bernal terwijl Van Velzen de auto omhoog moet houden ofzo?! :bag:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door matthyssie » 12 mei 2014, 00:22

:lollerdelol: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio

Bericht door Riceaux » 12 mei 2014, 00:29

Martijn M schreef:Heb niet alles gelezen in dit topic... Maarre
Riceaux schreef: Plus dat het monteren van alleen een einddemper een uurtje werk is en van een volledige uitlaatlijn 5 uur.
5 uur om een uitlaat te monteren?! Word dat gedaan door een gehandicapte Jodi Bernal terwijl Van Velzen de auto omhoog moet houden ofzo?! :bag:
:lollerdelol:

Nee, m3 uitlaat past niet zomaar op een 325i. ;) Pakkingen moeten vervangen en klein beetje aangepast, lambdasonde moet verlegt wordt en nog wat meer. ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Niels » 12 mei 2014, 00:56

1op1000km is veel maar voor bv VAG nog geen reden voor revisie. Gewoon olie bijvullen en rijden met die handel. Ik wil wel ff met je kijken deze week ergens :)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Riceaux » 12 mei 2014, 01:06

Niels schreef:1op1000km is veel maar voor bv VAG nog geen reden voor revisie. Gewoon olie bijvullen en rijden met die handel. Ik wil wel ff met je kijken deze week ergens :)
:thumbup: Stuur me maar even berichtje wanneer je kan. ;)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door ///Joost » 12 mei 2014, 10:40

Gewoon een goede 0W40 of 5W40 erin mikken. Volsyntheet of halfsyntheet maakt echt niet zo veel uit bij jouw atmo blok. Een stukje knallen staat in geen verhouding tot circuitgebruik, dus zeker gaan 10W60 erin doen.

In mijn vorige E36 325 gebruikte ik Mobil 1 0W40 volsyntheet zonder enige problemen. Vwb het eeuwenoude 'fabeltje' van het niet gebruiken van volsyntheet in oude blokken. Ik heb ernstige moeite om dat te geloven. Oldtimers OK, maar een relatief moderne M50...neuh.

Als ik je een olie mag aanraden...Castrol Magnatec 5W40. Dit is een halfsyntheet en kost de wereld niet t.o.v. de veel duurdere Edge. Ik gebruik deze ook in de M3 en heb 0,0 olieverbruik met correcte olietemperaturen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Niels » 12 mei 2014, 11:41

Nou fabeltje.... Ik heb blokken op leeftijd olie zien gaan verbruiken met vol syntheet. Waarvan wel een paar motorfiets blokken om eerlijk te zijn. Tevens een 400cc gezien met nokken schade vanwege dicht geslipte olie kanalen naar de kop toe na de overstap op vol syntheet. Natuurlijk is dat spul allemaal wat fijner dan een 2.5 R6 maar waarom zou je risico lopen als je met een goede half syntheet al prima bediend bent.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door ///Joost » 12 mei 2014, 12:10

Niels schreef:Nou fabeltje.... Ik heb blokken op leeftijd olie zien gaan verbruiken met vol syntheet. Waarvan wel een paar motorfiets blokken om eerlijk te zijn. Tevens een 400cc gezien met nokken schade vanwege dicht geslipte olie kanalen naar de kop toe na de overstap op vol syntheet. Natuurlijk is dat spul allemaal wat fijner dan een 2.5 R6 maar waarom zou je risico lopen als je met een goede half syntheet al prima bediend bent.
Het zal vast wel gebeuren, maar ik denk dat er dan meer aan de hand is. Al het blok al zo veel vervuild is dat oliekanalen gaan dichtslibben, is het gewoon niet goed onderhouden geweest en is de olie niet op tijd ververst. In een normale situatie bij een schoon blok moet je zo kunnen wisselen tussen half en volsyntheet. Is de historie niet bekend, of is een volsyntheet overbodig, dan zou ik ook geen geld gaan weggooien nee.

Ik zou overigens ook voor een halfsynt gaan. In onze Audi gooi ik wel een volsynth puur en alleen vanwege de turbo.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Niels » 12 mei 2014, 12:34

///Joost schreef:Het zal vast wel gebeuren, maar ik denk dat er dan meer aan de hand is. Al het blok al zo veel vervuild is dat oliekanalen gaan dichtslibben, is het gewoon niet goed onderhouden geweest en is de olie niet op tijd ververst.
Nou het valt (mij) tegen hoe schoon een motor binnenin is van een jaar of wat die niet op vol syntheet heeft gedraaid. Met name door de carterventilatie systemen welke een closed loop zijn. Ik heb bv mijn kleppendeksel pakking vervangen van de 325ci en die is van 2000 met 2 ton op de klok. Geen ding wat nooit onderhoud heeft gehad maar onderkant deksel zit gewoon vol met aangekoekte olie resten.

Eea hangt ook van het gebruik af en je kunt ook niet alles uitsluiten natuurlijk.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door ///Joost » 12 mei 2014, 13:07

Heeft de vorige eigenaar misschien te lang doorgereden waardoor de olie is gaan aankoeken? Is de carterventilatie niet op tijd vervangen geweest? Ik ben het zeker met je eens dat dat gewoon een serviceitem is. Die dingen slibben echt dicht als je een keer met je ogen knippert.
Er zijn natuurlijk een hoop variabelen die we niet kennen, zoals rijstijl, warmloopfase, onderhoudsintervallen, etc.

Mijn M3 die toch ook op 180k zit heeft een brandschoon kleppendeksel waar ik nooit iets aan heb hoeven doen. Carterinhoud 7L.
Jouw 325Ci heeft een carterinhoud van 6.5L.
De Audi had een aangekoekte laag waar je u tegen zegt. Carterinhoud 3.7L.

Olie koekt in principe niet aan, tenzij deze te heet wordt (en de dopes het niet aan kunnen) of vervuild raakt (dus te weinig ververst).

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Niels » 12 mei 2014, 18:54

Idd zijn er een variabelen die we niet kennen. Bij mijn 325ci heb ik geen indicatie waarom die vervuiling heeft opgetreden maar ik word wel eens vaker onaangenaam verrast :) stond laatst een Ibiza 1.4 16v bij een bevriende monteur met weinig kilometers en een ideale history waar ff een ander blok in moest. En dan laat werk gerelateerde dingen nog ff buiten beschouwing :lol: De praktijk is soms weerbarstiger dan de theorie...

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door ///Joost » 13 mei 2014, 13:44

Dat ben ik zeker met je eens. Ik zie in mijn werk ook typegoedkeuringen en testen langskomen, waarbij auto's van de showroom niet eens de emissie eisen van dit moment halen (!). Dan ga je je toch ook achter de oren krabben hoe zo'n auto geprogrammeerd wordt in de fabriek.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Niels » 13 mei 2014, 15:36

Gisteren is Rico ff langs geweest met de 325ci. De teller staat op 2,5ton en ik vind het blok verre van zorgwekkend lopen. Vanaf 130km/h in 3 op de motor afremmend geeft geen rook gordijn en stevig op het gas ook niet. Onbelast in zijn vrij ff gas geven laat ook geen blauwe rook zien en het olie niveau was de afgelopen 500km stabiel dus gewoon rijden met die handel :df: :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door ///Joost » 13 mei 2014, 17:21

Kijk, dat zijn de betere berichten. Niels, de redder in nood. :thumbup:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Riceaux » 13 mei 2014, 17:22

Nogmaals bedankt Niels! Ook voor het ritje in de Z3M :tooth:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Tim N » 13 mei 2014, 19:09

Niels ik heb ook problemen met mij auto :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Niels » 13 mei 2014, 22:26

:lol: kom maar langs!

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door Riceaux » 20 mei 2014, 18:02

Vandaag weer naar Offenga geweest. Koppelingsset laten vervangen + koppelingscilinder. Schakelt eindelijk weer fatsoenlijk. :tooth:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW e36 325i Cabrio olie vraagje

Bericht door matthyssie » 20 mei 2014, 19:37

Riceaux schreef:Vandaag weer naar Offenga geweest. Koppelingsset laten vervangen + koppelingscilinder. Schakelt eindelijk weer fatsoenlijk. :tooth:
En klinkt nog altijd even dik :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i, Berry1000RR, beske, Kadett en 2 gasten