Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Oof » 08 sep 2012, 11:44

Hielke schreef:Weer een heerlijk Chris Harris videoverslag.

En natuurlijk zit Chris Harris er ook wel eens naast. Zo was ie een aantal jaren terug zo gek op een E92 M3 dat ie er eentje voor zichzelf kocht. Je zit dan op 't randje van waanzinnigheid schat ik in. Je moet in ogenschouw nemen dat dit uit de begintijd van z'n videotests was. Je mag zulke fouten dan maken, hoort bij het leerproces. Inmiddels rijdt ie Porsche en daarmee is alles vergeven.
Zijn vorige video ging erover dat de Porker verkocht is ten gunste van een Italiaans raspaard.
Nog steeds alles vergeven Hielke?
Laatst gewijzigd door Oof op 11 sep 2012, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Bericht door Hielke » 08 sep 2012, 11:56

Nog steeds. Ferrari's tel ik ook als echte auto. ;-)

Jeroen

Bericht door Jeroen » 08 sep 2012, 13:34

Naar mijn mening zit hij er nog steeds naast; hij beoordeelt de MX-5 te veel als een rasechte sportauto, en niet als een allround sportieve auto, in te zetten voor dagelijks gebruik. Als je de MX-5 gaat beoordelen als hardcore sportwagen klopt het wel ja. Desondanks idd een heerlijk verslag van Harris.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 sep 2012, 11:52

Even wat algemene kanttekeningen bij het remsysteem van de MX-5, en het gebruik van de Yellow Stuff blokken op de voorkant in het bijzonder.

De remmerij van de MX-5 na is aan de kleine kant. Kleine schijven, kleine remzuigers en kleine blokken. In combinatie met de standaard remkrachtverdeler doet vooral de achterkant heel weinig mee als je serieus aan het remmen bent.

In mijn eerste uitspraken over de Yellow Stuff blokken ben ik wat voorbarig geweest. Ja, ze bijten wat beter dan standaard, maar het scheelt niet erg veel. En ze zijn ook nog wat gaan piepen. Ik heb het autotje met gebruik van de Performance Box aan wat remproeven onderworpen om te controleren of het goede remgevoel met de harde cijfers in overeenstemming kwam. Niet dus. De noodzaak om hard te moeten trappen bij een gewenste maximale remvertraging heeft me op het verkeerde been gezet. Per saldo remt mijn MX-5 met de huidige setup niet beter dan m’n Punto Evo Multijet . Het lukt me niet om vanuit 100 km/h binnen de 50 meter tot stilstand te komen. Zowel MX-5 als Punto genereren daarbij ongeveer 0,75g remvertraging. Ter vergelijk: de Koopmans huur BMW E36’s met semislicks en agressieve blokken halen bijna 1,1 g. Balen!

Achteraf bekeken had ik van de montage van de Yellow Stuff’s op de vooras ook niks mogen verwachten. Ik heb me via verschillende MX-5 fora’s wat in de materie ingelezen en het thema van de blokkerende voorwielen icm de te gering werkende achterremmen komt overal terug. Mijn achterremmerij ziet er al niet heel jofel uit, het probleem is daarmee alleen maar groter. Ongeacht de remsituatie blokkeren mijn voorwielen eerst. Ik zal deze week wat proeven met een infrarood temperatuurmeter doen om te controleren hoeveel de achterremmen eigenlijk meedoen.

Naar aanleiding van de materie even een vraagje. Rijden de MAX5 cupauto’s met remkrachtverdelers rond waarbij het binnenwerk eruit is gehaald? Ik heb gelezen dat wanneer je dit doet je continue een 50/50 verdeling van de remdruk (in de leidingen) forceert. Zelfs met deze setup moeten hard geveerde (daarmee weinig duikende) MX-5jes nog heel moeilijk tot blokkerende achterremmen te dwingen zijn. Het lijkt me trouwens logisch dat je bij de montage van een handmatige remkrachtverdeler (draaiknop in de auto) altijd de mechanische remkrachtverdeler die naast de hoofdremcylinder zit moet deactiveren. Klopt dit?
De materie houdt me bezig omdat ik van plan ben de 24e september wat rondjes met de MX-5 op Zandvoort te willen draaien. Mijn these dat de remmen het belangrijkst zijn en dat je zonder een optimaal afgesteld remsysteem er niet eens aan hoeft te beginnen, zal ik daarbij geweld aan moeten doen. Dan maar voor een keertje wat eerder remmen.

Ook met de matige remmen blijft het een topkarretje.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 sep 2012, 12:06

als ik jou zo hoor mag er achter best een iets agressiever remblok?

als geel (voor) al piept...kun je denk ook wel voor een iets "beter" remblokje gaan bv de DS3000?
die piept ook wel maar niet veel en toch goede passing.

als de voorwielen te snel blokkeren kan het ook zijn dat ze te weinig grip hebben?
dus of te hard (hoge druk) of te smal of een niet grippy tire?

de meeste opties zijn een "centen" kwestie denk :D

50 meter is way to much.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 sep 2012, 12:20

Achter genereert sub standaard remkracht René. Dat besef ik me terdege. Maar over de te nemen maatregelen ben ik er nog niet uit. In de racerij kom je vaak een combinatie van verschillende remblokken tegen. BMW'tjes doen het vaak goed met wat minder agressieve achterremblokken. Zo bekeken zou een MX-5je het juist beter moeten doen met agressievere remblokken achter (tov voor). Maar als je verschillende soorten remblokken gaat gebruiken is de temperatuuropbouw tussen voor en achter ook weer anders. Je krijgt dan met een 'shift' tussen voorste en achterste remkracht te maken. Niet optimaal. Liever zou ik een oplossing zien waarbij achter continue wat meer remkracht krijg. Grotere klauwen met blokken bijvoorbeeld. Of een wijziging in de standaard remkrachtverdeler (gratis oplossing). Mooi projektje voor de winter. Eerst maar eens een trackdaytje testen. Kans is groot dat ik dan tevreden gesteld ben en het met de MX-5 icm trackdays wel weer geloof (er moet dan natuurlijk ook een kooi in, risico is anders te groot). Maar zelfs voor de openbare weg is een gelijkmatiger remkracht gunstiger en veiliger. Nu blokkeert de voorkant veel te snel. Met de standaard Mazda remblokken was dit niet anders.

L@urens

Bericht door L@urens » 11 sep 2012, 12:21

Hielke schreef:Even wat algemene kanttekeningen bij het remsysteem van de MX-5, en het gebruik van de Yellow Stuff blokken op de voorkant in het bijzonder.

De remmerij van de MX-5 na is aan de kleine kant. Kleine schijven, kleine remzuigers en kleine blokken. In combinatie met de standaard remkrachtverdeler doet vooral de achterkant heel weinig mee als je serieus aan het remmen bent.

In mijn eerste uitspraken over de Yellow Stuff blokken ben ik wat voorbarig geweest. Ja, ze bijten wat beter dan standaard, maar het scheelt niet erg veel. En ze zijn ook nog wat gaan piepen. Ik heb het autotje met gebruik van de Performance Box aan wat remproeven onderworpen om te controleren of het goede remgevoel met de harde cijfers in overeenstemming kwam. Niet dus. De noodzaak om hard te moeten trappen bij een gewenste maximale remvertraging heeft me op het verkeerde been gezet. Per saldo remt mijn MX-5 met de huidige setup niet beter dan m’n Punto Evo Multijet . Het lukt me niet om vanuit 100 km/h binnen de 50 meter tot stilstand te komen. Zowel MX-5 als Punto genereren daarbij ongeveer 0,75g remvertraging. Ter vergelijk: de Koopmans huur BMW E36’s met semislicks en agressieve blokken halen bijna 1,1 g. Balen!

Achteraf bekeken had ik van de montage van de Yellow Stuff’s op de vooras ook niks mogen verwachten. Ik heb me via verschillende MX-5 fora’s wat in de materie ingelezen en het thema van de blokkerende voorwielen icm de te gering werkende achterremmen komt overal terug. Mijn achterremmerij ziet er al niet heel jofel uit, het probleem is daarmee alleen maar groter. Ongeacht de remsituatie blokkeren mijn voorwielen eerst. Ik zal deze week wat proeven met een infrarood temperatuurmeter doen om te controleren hoeveel de achterremmen eigenlijk meedoen.

Naar aanleiding van de materie even een vraagje. Rijden de MAX5 cupauto’s met remkrachtverdelers rond waarbij het binnenwerk eruit is gehaald?
Leegmaken? Nee. De cupauto's rijden met OEM remkrachtverdeler. De 1.6jes uit 89-93 hebben met rondom yellow een heel behoorlijke rembalans.

Die 0,75g - is dat niet gewoon de limiet van jouw banden?

Mijn MX5 turbo heeft een wilwood valve (handmatig verstelbaar) en die komt in plaats van de OEM prop valve.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 sep 2012, 12:28

Maar Laurens, toch ook de MAX5-jes blokkeren eerst hun voorremmen? Heb je data vwb remvertraging ter beschikking? Halen jullie 1.1g? Het probleem zal inderdaad mede in mijn banden zitten. Pirelli P5000 Drago's van 5 jaar oud met 6 mm profiel rondom. Al moet ik nog verdomd hard trappen om tot blokkeren te komen.

Dat van die Wilwood remverdelingssetjes ben ik ook al tegengekomen. Hoe omzeil je dan de standaard propvalve? Door de "innards" eruit te halen?

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=474070

De bijdrage van gebruiker SJMARCY vond ik bijzonder interessant in dit topic. Hij beschrijft de werking en het omzeilen van de remkrachtverdeler.

L@urens

Bericht door L@urens » 11 sep 2012, 14:33

Hielke schreef:Maar Laurens, toch ook de MAX5-jes blokkeren eerst hun voorremmen?
Ja, dat wil je ook anders wordt je heel druk!
Heb je data vwb remvertraging ter beschikking? Halen jullie 1.1g?
Ja, 1-1,1 uit mijn hoofd. Iig flink meer dan 0.75.
Dat van die Wilwood remverdelingssetjes ben ik ook al tegengekomen. Hoe omzeil je dan de standaard propvalve? Door de "innards" eruit te halen?
Nee je zet de Wilwood ipv de OEM in het circuit. Ik heb 'm ook echt op die plek.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=474070
De bijdrage van gebruiker SJMARCY vond ik bijzonder interessant in dit topic. Hij beschrijft de werking en het omzeilen van de remkrachtverdeler.
Hmm, niet eerder gezien. Ik heb op mijn turbo geen standaard (formaat) remmen/zuigers/mastercylinder dus met 50/50 ga in in het rond.

MX5T

Bericht door MX5T » 11 sep 2012, 18:58

Hielke schreef: Het probleem zal inderdaad mede in mijn banden zitten. Pirelli P5000 Drago's van 5 jaar oud met 6 mm profiel rondom. Al moet ik nog verdomd hard trappen om tot blokkeren te komen..
Als je remmen in orde zijn dan zijn de banden de limiet van de remvertraging, zo simpel is het.
Jij probeert, net als ik, voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en dat kan vaak ook wel mits je alle dingen dan onder de loep neemt.

Het begint natuurlijk al dat je geen geld wil uitgeven aan banden die potentieel grip bieden zoals de niet al te dure Toyo R1R waar de MAX5 mee rijdt en die ook goed bruikbaar zijn op straat. Dus die langsvertraging van 0,75g ligt voor 99% aan je Pirelli's.

Dat je hard moet trappen kan meerdere oorzaken hebben. Als je met de OE blokken ook hard moest trappen dan kan dit ook liggen aan de bekrachtiging of lekkage van spruitstuk naar bekrachtiging, maar dit komt gelukkig niet vaak voor. Eerder komt het voor dat er lang gezocht wordt naar "betere" remblokken, deze vervolgens op de oude, vaak al ingesleten en gegroefde schijven worden geplaatst, vervolgens de raceachtigere blokken niet fatsoenlijk worden ingeremd en dan constateren dat de blokken niet doen wat verwacht werd. Als dan ook de remvloeistof er al jaren in zit en al wat vocht heeft opgenomen en misschien ook al eens dampbellen heeft gevormd dan is het plaatje helemaal rond.

Wat L@urens zegt je wil geen achterremmen die dicht tegen het blokkeren aan zitten. Op de MAX5 auto van L@urens waren de achterremmen na enkele ronden CPZ heet genoeg om je aan te verbranden dus werken deden ze wel. Op de Ringmazda gebruik ik de OE remmen met Yellowstuf en die blokken hebben een brandrandje van een milimeter waar ze de schijf raken wat wil zeggen dat ze heet worden en dat was ook met OE remdrukverdeler. Sinds vorige week heb ik een Wilwoodremdrukverdeler geplaatst maar heb deze nog niet kunnen inregelen maar verwacht dat de druk zo ingeregeld kan worden dat de achteremmen eerder blokkeren dan de voorremmen maar daar moet ik nog op terug komen als ik dat getest heb.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 sep 2012, 19:47

Ringmazda schreef:
Hielke schreef: Het probleem zal inderdaad mede in mijn banden zitten. Pirelli P5000 Drago's van 5 jaar oud met 6 mm profiel rondom. Al moet ik nog verdomd hard trappen om tot blokkeren te komen..
Als je remmen in orde zijn dan zijn de banden de limiet van de remvertraging, zo simpel is het.
M'n achterremmen zijn niet in orde. Het contactvlak van de al kleine blokken is niet maximaal. Maar toch ben ik het niet met je eens. Als je dat topic in mijn link doorleest (over de Wilwood verdeler op het miata.net forum) dan blijken een boel mensen van mening te zijn dat de remverhouding voor/achter zelfs zonder remkrachtverdeler niet optimaal is. Er gaat altijd teveel remkracht naar de voorwielen. Met de oem remkrachtverdeler zelfs idioot veel. Iets in de verhouding van 80-20. De voorremmen krijgen dan bijna alles voor hun kiezen. Ik kan vanavond aan een infrarood temp. meter komen. Ik zal dan eens wat testen op de schijven loslaten. Ik overweeg zelfs de inhoud van de remkrachtverdeler te verwijderen. Want daar heb je natuurlijk wel gelijk in; ik wil inderdaad voor een dubbeltje op de eerste rang zitten :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 11 sep 2012, 19:49

L@urens schreef: Nee je zet de Wilwood ipv de OEM in het circuit. Ik heb 'm ook echt op die plek.
Had ik eerst niet door, nu wel.

L@urens

Bericht door L@urens » 11 sep 2012, 19:58

Hielke schreef:Ik overweeg zelfs de inhoud van de remkrachtverdeler te verwijderen. Want daar heb je natuurlijk wel gelijk in; ik wil inderdaad voor een dubbeltje op de eerste rang zitten :wink:
Doet dat dan aub pas als je nieuwe schijven en blokken gemonteerd hebt en nòg niet tevreden bent. Niet alles was op M.net staat is waar hoor.
Als je het nu doet en je daarna nieuw spul monteert sta je wellicht een keer achterstevoren bij een noodstop.

Dat 80-20 is geen constante: een prop valve heeft een kniepunt.

MX5T

Bericht door MX5T » 11 sep 2012, 21:49

Hielke schreef: Maar toch ben ik het niet met je eens. Als je dat topic in mijn link doorleest (over de Wilwood verdeler op het miata.net forum) dan blijken een boel mensen van mening te zijn dat de remverhouding voor/achter zelfs zonder remkrachtverdeler niet optimaal is. Er gaat altijd teveel remkracht naar de voorwielen. Met de oem remkrachtverdeler zelfs idioot veel. Iets in de verhouding van 80-20. De voorremmen krijgen dan bijna alles voor hun kiezen.
Bij een gemiddelde MX5 is de gewichtsverdeling bij 1,0g vertraging V/A 75/25, dan is die remdrukverdeling zo gek nog niet. Bij het ontwerp van het OE remsysteem is hier uiteraard rekening mee gehouden, echter die gaan uit van goed onderhouden delen van het remsysteem. En inderdaad niet alles wat op de M.net staat is waar. Daar beweren ze zelfs met een MX5 turbo BtG< 6'30" te kunnen rijden (20,6km = 6'.50")

Hielke

Bericht door Hielke » 13 sep 2012, 23:41

Afbeelding

Heb vandaag een temperatuurtest voor de remschijven gedaan. 4 noodstops kort achter elkaar vanaf 100 km/h. Het remsysteem begint iets beter te remmen. Beste score was 47 meter en geregeld kwam er ook 0,8g in beeld. Temperatuur voorschijven was na de 4 runs ongeveer 220 graden en achter 150 graden. Is dit verschil normaal?

GTRene

Bericht door GTRene » 14 sep 2012, 00:48

lijkt mij wel, voor krijgt normaal gesproken altijd meer voor z'n kiezen.

47m is wel teleurstellend :lol: lijkt wel een dikke SUV alhoewel die tegenwoordig (sommige nwe) denk nog korter remmen dan dat.

tis dat ze duur zijn, maar zou anders voor de gein eens wat bijterige race remblokjes erin doen, dan aardig wat remtesten zodat de schijven goed "egaal" worden beremd, en dan nog eens zo proberen met testen :D

ErikS

Bericht door ErikS » 14 sep 2012, 08:40

Ik zou nieuwe banden bestellen.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 14 sep 2012, 22:34

Ja andere banden moeten het doen denk ik. Zijn er geen goedkope semislicks te koop, die zo'n mx5je goed zouden doen? Hoeft geen Toyo te zijn toch, mag best wat scheurtjes vertonen.. :)

To the point: Dat temperatuurverschil lijkt me prima. Het is niet zo dat je achterremmen helemaal niet meedoen, Hielke. Het zou lastiger zijn als je achterremmen meer doen dan je voorremmen.

Trouwens, bij DemonTweaks en op ebay UK vindt je voor 50 pond yellowstuff blokken. Lijkt me geen geld. Wel dan inderdaad ook nieuwe schijven monteren.

Hielke

Bericht door Hielke » 14 sep 2012, 22:55

Het temperatuurverschil viel mij ook niet tegen. Het had wel wat beter mogen zijn. Maar net wat Ringmazda ook al zegt, voor een eerlijke test moet je er wel voor zorgen dat alle remdelen in optimale conditie verkeren. Dat is vwb de achterremmen niet het geval. Was het contactvlak van blokje en schijf achter groter (met bijterigere Yellow Stuff's als bonus) dan was de remwerking beter en de remweg korter geweest. Ook zou het vroegtijdig blokkeren van de voorwielen deels gecounterd zijn. Op het forum van Maita.net zien ze wel meer spoken. Daar doe je ook al helemaal niet meer mee als je de auto niet wat verlaagd heb en van exotische schokdempers en bumpstops hebt voorzien. Onzin natuurlijk met de oem goede setup van de MX-5.

Dan over die banden. Pirelli P5000 Drago's. Niet de besten. Ook nog gecupt ook. Met nog ruim profiel, zonde om ze voor nieuwe banden te vervangen. En gezien de nadruk op de voorremmen is die remvertraging van 0,8 G niet eens zo slecht. Het zijn immers geen semislicks.

Planning is om de 24e toch wat rondjes Zandvoort te doen.

DG

Bericht door DG » 15 sep 2012, 17:45

Ik heb zelf interesse in een 2 liter NC uit 2006-2007. De Mazda-dealer wil mij er niet in laten rijden. Hij heeft me de vorige keer een splinternieuwe 1.8 mee gedaan met 126pk, die was me te langzaam. Bovendien heeft de 1.8 geen sper differentieel en had het een comfort onderstel ipv Bilstein. Twee compleet verschillende auto's dus. Dus vraag ik het maar hier: is de 2.0 merkbaar sneller en helt het minder over in bochten als de 1.8? Of is het met Bilstein nog steeds comfort en hoef ik daar niet naar te kijken omdat er beter wat anders onder kan?

Wat me ook nog steeds stoort is de zitpositie. Ik zit met me knieën erg gebogen en daarbij komt mijn knie zowat tegen het stuur aan als ik wil remmen. Dit is het met stuur op maximaal hoog en de stoel maximaal naar achter. Als ik lager kon zitten was dat misschien minder een probleem. Hebben jullie hier geen last van? Misschien is het met een kuipstoel minder storend omdat je er dieper in zit.

Al met al begin ik te twijfelen of het wel een auto voor mij is. Ik heb het juiste gevoel ook nog niet gehad tijdens het rijden van de 1.8. Dat was nog behoorlijk zweverig en vaag qua wegligging. De Subaru BRZ die ik vorige week heb gereden is eigenlijk precies wat ik zoek en dat voelt ook meteen goed aan als je erin rijd. Misschien moet ik die MX5 niet doen en maar doorsparen voor een BRZ...
Laatst gewijzigd door DG op 15 sep 2012, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 15 sep 2012, 18:33

Waarom zou je nog overwegen om die auto daar te kopen, als je er niet in mag rijden?

Ik zou eerst op zoek gaan naar een substituut, behalve als er echt niks anders op de markt is...

DG

Bericht door DG » 15 sep 2012, 19:54

Niels v D schreef:Waarom zou je nog overwegen om die auto daar te kopen, als je er niet in mag rijden?

Ik zou eerst op zoek gaan naar een substituut, behalve als er echt niks anders op de markt is...
De dealer wil dat ik eerst een besluit tot aankoop neem voordat ik in het daadwerkelijke type heb gereden. Ze zien zelf waarschijnlijk geen verschil tussen de typen, alleen een iets sterkere motor. Jammer hoor, mij zien ze niet weer. :)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 15 sep 2012, 20:41

Waar ben je geweest als ik zo brutaal mag zijn? Die hele dure dealer in Almelo of die hele dure dealer in Enschede? ;)

DG

Bericht door DG » 15 sep 2012, 20:59

Petrolhead Tom schreef:Waar ben je geweest als ik zo brutaal mag zijn? Die hele dure dealer in Almelo of die hele dure dealer in Enschede? ;)
In Enschede. En ja, ze zijn best duur ja. Volgens mij kan ik het beste zelf een uit Duitsland halen. In Duitsland staan ze voor 10-11k te koop. Wat zal het kosten voordat het hier voor de deur staat op NL platen?

ErikS

Bericht door ErikS » 16 sep 2012, 11:11

Lol @ dealerprutsers.

Lekker nu een mx halen en ver 2 jaar een brz.

Plaats reactie