Hielke schreef: Het probleem zal inderdaad mede in mijn banden zitten. Pirelli P5000 Drago's van 5 jaar oud met 6 mm profiel rondom. Al moet ik nog verdomd hard trappen om tot blokkeren te komen..
Als je remmen in orde zijn dan zijn de banden de limiet van de remvertraging, zo simpel is het.
Jij probeert, net als ik, voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en dat kan vaak ook wel mits je alle dingen dan onder de loep neemt.
Het begint natuurlijk al dat je geen geld wil uitgeven aan banden die potentieel grip bieden zoals de niet al te dure Toyo R1R waar de MAX5 mee rijdt en die ook goed bruikbaar zijn op straat. Dus die langsvertraging van 0,75g ligt voor 99% aan je Pirelli's.
Dat je hard moet trappen kan meerdere oorzaken hebben. Als je met de OE blokken ook hard moest trappen dan kan dit ook liggen aan de bekrachtiging of lekkage van spruitstuk naar bekrachtiging, maar dit komt gelukkig niet vaak voor. Eerder komt het voor dat er lang gezocht wordt naar "betere" remblokken, deze vervolgens op de oude, vaak al ingesleten en gegroefde schijven worden geplaatst, vervolgens de raceachtigere blokken niet fatsoenlijk worden ingeremd en dan constateren dat de blokken niet doen wat verwacht werd. Als dan ook de remvloeistof er al jaren in zit en al wat vocht heeft opgenomen en misschien ook al eens dampbellen heeft gevormd dan is het plaatje helemaal rond.
Wat L@urens zegt je wil geen achterremmen die dicht tegen het blokkeren aan zitten. Op de MAX5 auto van L@urens waren de achterremmen na enkele ronden CPZ heet genoeg om je aan te verbranden dus werken deden ze wel. Op de Ringmazda gebruik ik de OE remmen met Yellowstuf en die blokken hebben een brandrandje van een milimeter waar ze de schijf raken wat wil zeggen dat ze heet worden en dat was ook met OE remdrukverdeler. Sinds vorige week heb ik een Wilwoodremdrukverdeler geplaatst maar heb deze nog niet kunnen inregelen maar verwacht dat de druk zo ingeregeld kan worden dat de achteremmen eerder blokkeren dan de voorremmen maar daar moet ik nog op terug komen als ik dat getest heb.