E36 ///M3 3.2 Individual- Nachtblau

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
JurT

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :) - motor loopt!!

Bericht door JurT » 14 feb 2011, 19:12

Vin ik vind het goed uitzien. Vooral dat qsp kuipje is gaaf.. Zoek ook al een tijdje dat model stoel.

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 14 feb 2011, 19:38

Die vlag, zoiets had ik 15 jaar geleden ook op mijn 320/6, over de gehele achterzijde dan wel.
Op een gegeven moment was ik er volledig op uit gekeken ik had toen alleen één probleem, het was geen sticker het was gespoten en de gehele auto twee keer in de blanke lak gezet.
Dus er af halen was niet echt een optie. :mrgreen:

Die stoelen zijn mooi, en ik denk volledig in hazelnut een exclusief top interieur.

Marc R

Bericht door Marc R » 14 feb 2011, 21:44

siep wokkel schreef:Die vlag en dat kleur interieur vind ik echt doodzonde.

+1 helaas..... :(

Paul

Bericht door Paul » 14 feb 2011, 21:46

Tja, vet ding met een paar dingen die ik anders had gedaan.

Had ik mijn monster nog gehad dan zaten er nu bij alleen nog de Gt3 kuipen in en de kooi en voor de rest had ik alles eruit gehaald, daily of niet, komen toch geen mensen achterin..

Ik zou zeggen STRIP THE BITCH

sven90

Bericht door sven90 » 15 mar 2011, 20:47

Heej Vincent! hoe ist nou? :D
nog updates omtrend de M3?
en hoe is het met de aandelen?

Fabian

Bericht door Fabian » 03 apr 2011, 21:05

19:15 Bruisensingel Rosmalen? CRX-je achter je aan?

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 03 apr 2011, 22:51

Had 'm een paar weken geleden ook al in Helmond gespot.
Je bent nergens veilig voor die shoarma schuiver :P

vwk

Bericht door vwk » 04 apr 2011, 01:03

[*]
sven90 schreef:Heej Vincent! hoe ist nou? :D
nog updates omtrend de M3?
en hoe is het met de aandelen?
Hee Sven, hier alles goed, daar ook?

De M3 is nog wel het e.e.a. aan gedaan:
  • Achteras vervangen door M3 3.2 compleet. Sper nagekeken, die was goed. Nieuwe olie erop. Nieuwe subframerubbers, PowerFlex zwart in de draagarmen
  • BMW had uitverkoop van de achtervelgen die ik al had. 2* 8,5J * 18 voor 294,- euro kon ik echt niet laten liggen :banaan:
  • 225 rondom kon echt niet meer, dus achterop vervangen voor 245/35/18 Pzero. Dat doet het prima in de bochten, maar op droog zijn de eerste strepen al gesignaleerd :mrgreen: Lekker makkelijk in een drift te zetten en te houden als je dat wil, als je dat niet wilt kan je ook hard de bocht om. Topband!
  • Voorvelgen zouden gister al klaar moeten zijn, maar worden opnieuw afgedraaid zodat het rondom helemaal fris is met de velgranden.
  • Stuurhuis moet nog worden vervangen door een onbekrachtigde versie
  • Als het uitkomt, woensdag of donderdag naar de Ring. Voorspelling: 19 graden en droog :mrgreen:
Fabian schreef:19:15 Bruisensingel Rosmalen? CRX-je achter je aan?
Klopt helemaal! Waar reed jij in dan?
Stefan van Elst schreef:Had 'm een paar weken geleden ook al in Helmond gespot.
Je bent nergens veilig voor die shoarma schuiver :P
Haha, potverdikkie! Dat jij me nog niet eerder gespot hebt. Of ontwijk je me? :mrgreen:

Fabian

Bericht door Fabian » 04 apr 2011, 08:25

Ik zat gewoon in mn hybride :wink:

Maar ik zag iets snels aan komen stuiteren tegemoet en zag op het laatste moment nog de vlag over de motorkap/scherm, dus dacht dat kan er maar 1 zijn. :)

Joy

Bericht door Joy » 04 apr 2011, 12:18

Onbekrachtigd stuurhuis ? Wow dat moet zwaar gaan sturen.

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 04 apr 2011, 12:24

vwk schreef:Haha, potverdikkie! Dat jij me nog niet eerder gespot hebt. Of ontwijk je me? :mrgreen:
Ik had je al een keer eerder gespot bij het Jan Cunen, maar ook toen had ik de MR2 niet bij me :(

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 04 apr 2011, 21:12

Goh, hij leeft nog!

vwk

Bericht door vwk » 05 apr 2011, 01:51

Fabian schreef:Ik zat gewoon in mn hybride :wink:

Maar ik zag iets snels aan komen stuiteren tegemoet en zag op het laatste moment nog de vlag over de motorkap/scherm, dus dacht dat kan er maar 1 zijn. :)
Hij is wel onmiskenbaar te herkennen ja :mrgreen:
Ziet ie er zo straf geveerd uit ja? :P
Joy schreef:Onbekrachtigd stuurhuis ? Wow dat moet zwaar gaan sturen.
Dat zware valt hopelijk wel mee. Vooral als die maar rolt.. Straatje keren wordt natuurlijk een vak apart maar daar is die niet voor bedoeld.
Hoop vooral er meer directer stuurgevoel aan over te houden, als je nu hard door een bocht heen gaat en hij dempt in sturen de wielen wat terug. Maakt je lijn minder constant. Had het met de 328 ook al en met de zwaardere neus nu nog wel iets meer.
Nou sta ik ook niet op de lichtste demping, maar toch.

Daarbij wordt ik echt moe van drooglopende stuurhuizen door die klotepompen. Alles onder die gore smurrie.
Weer een pomp eraf (emissiepomp is ook al foetsie), kortere riem is geen probleem en nooit meer lekkages. Ik teken ervoor.
Stefan van Elst schreef:
vwk schreef:Haha, potverdikkie! Dat jij me nog niet eerder gespot hebt. Of ontwijk je me? :mrgreen:
Ik had je al een keer eerder gespot bij het Jan Cunen, maar ook toen had ik de MR2 niet bij me :(
Je zal me zeker niet IN het Jan Cunen spotten :mrgreen:
Rij meestal over een van de Singels, of langs de brandweer. Stad hoef ik nooit te zijn dus die mijd ik het liefst.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 05 apr 2011, 02:46

Wat voor een stuurhuis wil je hier voor gaan gebruiken :) ?

Knot

Bericht door Knot » 05 apr 2011, 08:37

Preventief de achteras gedaan? En hoe waren de rubbers die eruit kwamen (of vielen ze er al uit)?

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 05 apr 2011, 08:54

vwk schreef:Je zal me zeker niet IN het Jan Cunen spotten :mrgreen:
Rij meestal over een van de Singels, of langs de brandweer. Stad hoef ik nooit te zijn dus die mijd ik het liefst.
Je ging van de Raadhuislaan de Oostwal op.
Of andersom, dat weet ik niet meer zeker, is alweer even geleden.
Waarschijnlijk ging je shoarma halen met die bak van je, of je had het net gehaald! :wink:

Wat is de lock>lock ratio van het stuurhuis dat je gaat monteren?

vwk

Bericht door vwk » 05 apr 2011, 13:36

G Kolkman schreef:Wat voor een stuurhuis wil je hier voor gaan gebruiken :) ?
Die van een 316i van voor '94.
Knot schreef:Preventief de achteras gedaan? En hoe waren de rubbers die eruit kwamen (of vielen ze er al uit)?
De rubbers van de 328 waren nog prima, op die van de draagarm na. Die van de M3 as waren alle nog in orde. Toch voor die centen preventief vervangen, het lag er toch naast.
Powerflex zwart in de draagarmen is wel top, veel stabieler, minder gerammel als ik bijv. over een spoorlijn of klinkerweg ga. Echt super.
Stefan van Elst schreef::

Wat is de lock>lock ratio van het stuurhuis dat je gaat monteren?
Ik heb geen idee om eerlijk te zijn. Volgens mij is hij iets korter.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 05 apr 2011, 19:05

vwk schreef:
G Kolkman schreef:Wat voor een stuurhuis wil je hier voor gaan gebruiken :) ?
Die van een 316i van voor '94.
Ik heb geen idee om eerlijk te zijn. Volgens mij is hij iets korter.
Volgens mij istie juist een klap langer (ik wil namelijk nog een keer een korter stuurhuis hebben, maar had ook het liefste de stuurbekrachtiging achterwege gelaten, en deze optie als 'ns onderzocht).

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 05 apr 2011, 20:26

Als het stuurhuis uit een non-power steering auto komt issie vaak juist langer dan een stuurhuis uit een auto met stuurverkrachting.

Joy

Bericht door Joy » 05 apr 2011, 21:23

Ongeveer 4 tot 4,5 omwentelingen van links naar rechts ten opzicht van 3.2 omwentelingen met het standaard stuurhuis. De 316i van Allen had in 1e instantie ook geen stuurbekrachtiging. Het zou niet mijn keuze zijn. Veel te indirect. Je blijft sturen.
Met het gewicht van een S50 in de neus in combinatie met redelijk wat camber en breed rubber lever je naar mijn idee flink in op reactiesnelheid in het geval van overstuur of onverwacht ergens om heen moeten sturen. Ook komt er bij toename van snelheid in bochten steeds meer kracht op het stuur te staan waardoor deze terug naar de middenstand wil gaan. Een rijder moet ontspannen achter het stuur kunnen zitten en niet krampachtig het leer van het stuur kapot knijpen omdat deze uit zijn handen wordt gedrukt. Ik snap het idee van het pure massieve gevoel wat auto's zonder stuurbekrachtiging hebben. Maar het gros van deze auto's weegt hoogstens 1000 kg in plaats van 1500. Ik zou er nog even over denken :mrgreen:

Mocht het probleem in de pomp zitten, ik heb een gereviseerde liggen die je voor weinig mag hebben.

steve smith

Bericht door steve smith » 05 apr 2011, 21:28

vwk schreef: Ik heb geen idee om eerlijk te zijn. Volgens mij is hij iets korter.
Ratio is idioot lang. Heb je weleens in zo'n 316i gereden? Heb ooit eens met DS-GN-50 gereden van de buurman destijds, dat was zo'n kaal ding zonder stuurbekrachtiging en zonder mistlampen. Je blijft hoepelen, en op 225/50 16 (dat dan weer wel) was fileparkeren een uitdaging!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 apr 2011, 21:33

Idd.

Volgens mij kan je een bestaand stuurhuis trouwens ook wel ombouwen naar een model zonder bekrachtiging. Maar wat Joy al zegt zou niet mijn keuze zijn.

vwk

Bericht door vwk » 06 apr 2011, 00:36

Joy schreef:Ongeveer 4 tot 4,5 omwentelingen van links naar rechts ten opzicht van 3.2 omwentelingen met het standaard stuurhuis. De 316i van Allen had in 1e instantie ook geen stuurbekrachtiging. Het zou niet mijn keuze zijn. Veel te indirect. Je blijft sturen.
Met het gewicht van een S50 in de neus in combinatie met redelijk wat camber en breed rubber lever je naar mijn idee flink in op reactiesnelheid in het geval van overstuur of onverwacht ergens om heen moeten sturen. Ook komt er bij toename van snelheid in bochten steeds meer kracht op het stuur te staan waardoor deze terug naar de middenstand wil gaan. Een rijder moet ontspannen achter het stuur kunnen zitten en niet krampachtig het leer van het stuur kapot knijpen omdat deze uit zijn handen wordt gedrukt. Ik snap het idee van het pure massieve gevoel wat auto's zonder stuurbekrachtiging hebben. Maar het gros van deze auto's weegt hoogstens 1000 kg in plaats van 1500. Ik zou er nog even over denken :mrgreen:

Mocht het probleem in de pomp zitten, ik heb een gereviseerde liggen die je voor weinig mag hebben.
Ja daar zeg je wat. Ik heb er wel eens mee gereden, en weet dat Bas ze graag heeft. Of het voor de verzameling is weet ik niet, maar jou verhaal zit ook wat in. Zeker een lange slag moet ik niet hebben, om over het indirecte maar te zwijgen.
Wat moet je voor de pomp hebben? Mag via PM :)
steve smith schreef:
vwk schreef: Ik heb geen idee om eerlijk te zijn. Volgens mij is hij iets korter.
Ratio is idioot lang. Heb je weleens in zo'n 316i gereden? Heb ooit eens met DS-GN-50 gereden van de buurman destijds, dat was zo'n kaal ding zonder stuurbekrachtiging en zonder mistlampen. Je blijft hoepelen, en op 225/50 16 (dat dan weer wel) was fileparkeren een uitdaging!
Ik heb een 318i gehad uit 91, de ZK-18-ZP :mrgreen:
Daar zat het ook niet op maar die stond ook op 195/65/15.. Auto natuurlijk ook een stuk lichter.
Fileparkeren overleef ik nog wel, maar het indirectere is juist het tegenovergestelde van wat ik wil bereiken.
Bert ///M3 schreef:Idd.

Volgens mij kan je een bestaand stuurhuis trouwens ook wel ombouwen naar een model zonder bekrachtiging. Maar wat Joy al zegt zou niet mijn keuze zijn.
Ik kwam dit nog wel tegen:

http://cgi.ebay.com/e30-e36-Steering-Ra ... 4a9baf4e30" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand die dit heeft gemonteerd:
HOWEVER,.. above 40 km/hr and the feeling is AMAZING. The feedback, the responsiveness - INSTANT. The car also SNAPS back to center faster then with PS. I can cruise on the highway with a single finger on the wheel for hours and not have the need to use a hand to correct the steering (although I dont do this :mrgreen: ).

Ding afdoppen en olie erin, of vet. Hou ik de ratio. Zou dat wat zijn?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2011, 00:44

Je moet eens met Bas overleggen, voor zover ik weet heeft die toen het stuurhuis van de racer van C. Elberse ook omgebouwd naar handmatig. Ik dacht dat die de bestaande omgebouwd had maar misschien was het een 316i huis.

Dat verhaaltje is leuk maar heeft ook een keerzijde. Als je bochten rijd dan wil het stuur ook terug naar het midden, dat word dus een stuk vermoeiender.

vwk

Bericht door vwk » 06 apr 2011, 01:34

Die had het volgens mij over iets langer, maar niet veel. Die dingen kan ik altijd nog proberen voor 40 euro, toch. Of ding vol met olie en dan dichtdraaien met 2 bouten met koperen ringen, of denk ik dan echt te simpel.

Als dat niet werkt kan ik altijd nog de pomp/leidingen wisselen.

Plaats reactie