Welke banden?
- Tim N
Re: Welke banden?
Toe aan nieuwe voorbanden, vorig jaar Michelin PS3 gestoken achter en deze heb ik nu ook voor.
Bevallen super maar hoe vergelijkt zich de PS3 t.o.v. de nieuwere PS4?
Volgens info zou de 4 kortere remweg hebben in het natte en meer grip op nat.
Hoe verhouden ze zich op droog vergeleken met de PS3 voorganger?
Bevallen super maar hoe vergelijkt zich de PS3 t.o.v. de nieuwere PS4?
Volgens info zou de 4 kortere remweg hebben in het natte en meer grip op nat.
Hoe verhouden ze zich op droog vergeleken met de PS3 voorganger?
- Mark 320iS
Ik heb ze laatst ook overwogen, maar er zijn nog geen reviews. Uit de informatie die ik heb kunnen vinden begreep ik dat de PS4 de vervanger zou zijn van zowel de PS3 als de PSS. Dat de PS4 meer grip zou hebben dan de PSS, maar toch een (nog) zachtere wang zou hebben dan de PS3. Ik heb maar gewoon voor de PSS gekozen (betreft een e46 m3).
- Joy
PS3 vond ik een stuk minder sportief dan zijn PS2 voorganger. De PS2's geven op een warme dag het plakkerige gevoel van semislicks. De massieve blokken aan de buitenkant van de band zijn bij de PS3 veel kleiner geworden en het rubbercompound is een slag harder gemaakt. De PS4 schijnt dat weer terug op orde te brengen. Al rij ik nu weer met PSS op beide M3's en PS2 op de C70.
- Tim N
Thx heren, en idd wat jij aangeeft filter ik er ook uit met daarbij het betere remgedrag op nat wegdek.
(waarom ben ik zo'n autist die het erg prettig vind om rondom hetzelfde merk + type te rijden?)
(waarom ben ik zo'n autist die het erg prettig vind om rondom hetzelfde merk + type te rijden?)
-
ik ben ook zo'n autist...Tim N schreef:Thx heren, en idd wat jij aangeeft filter ik er ook uit met daarbij het betere remgedrag op nat wegdek.
heb nu een setje maxxis banden, op droog best oke, in nat gliding fun. is wel vermakelijk. zoek voornamelijk iets wat meer stuurgevoel (feedback) geeft.
PS3 geeft redelijk tot goede feedback lees ik zo uit de reviews, hoe is dát met de PS4?
- MartijnGizmo
Dat is ook zo, ze zijn bij Michelin niet zo goed in hun naamgeving. Volgens mij zit het zo:Joy schreef:PS3 vond ik een stuk minder sportief dan zijn PS2 voorganger. De PS2's geven op een warme dag het plakkerige gevoel van semislicks. De massieve blokken aan de buitenkant van de band zijn bij de PS3 veel kleiner geworden en het rubbercompound is een slag harder gemaakt. De PS4 schijnt dat weer terug op orde te brengen. Al rij ik nu weer met PSS op beide M3's en PS2 op de C70.
- Pilot Sport > Pilot Sport 2 > Pilot Sport 4
- Pilot Exalto PE2 > Pilot Sport 3
Na de Pilot Sport 2 kwam er eigenlijk een splitsing: Pilot Super Sport voor als je meer wilde, Pilot Sport 3 voor als je minder wilde.
- Tim N
Dan maar proberen die autist uit te schakelen en voor de PS4's te gaan. (daarbij komt dat achter ook eerder op zijn dus je moet een keer voor of achter opwaarderen.
Weet iemand of het aan te raden is om voor de PS4 op een E36 dan juist wel of juist niet de XL versie te pakken? Lees in een enkele review dat de wang zachter is dan het geval bij de PS3 en die vind ik niet uitermate stug.
Weet iemand of het aan te raden is om voor de PS4 op een E36 dan juist wel of juist niet de XL versie te pakken? Lees in een enkele review dat de wang zachter is dan het geval bij de PS3 en die vind ik niet uitermate stug.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Ik lees overal dat men de PS3 zo scherp vindt sturen. Maar ligt het dan aan mij? Ik vind namelijk totaal van niet. Zeker op de limiet vind ik het stuurgevoel heel vaag. Je kan aan het stuur draaien zonder dat je het idee hebt dat de wielen ook draaien. Dat heb ik met andere banden lang zo erg niet.
- Tim N
Klinkt mij onbekend om eerlijk te zijn (ik rij niet op limiet denk ik
zelfs onder die van mijzelf, houd de spullen graag heel
)

- SanderGTi
Ik had hiervoor de PS3 van Michelin, heb inmiddels alweer bijna een setje Good Years versleten. De Eagle F1 asymetric. Gripniveau zit zowel op nat als droog op minimaal hetzelfde als de Michelins, terwijl de Good Years toch wat goedkoper zijn. Slijten doen ze allebei ongeveer net zo hard. Volgende setje ga ik weer voor de Good Years denk ik 

-
Ik heb nu Bridgestone Potenza 225/45/18 en 255/40/18 RFT's onder de F31 touring liggen (standaardband denk ik) en ik moet zeggen dat die echt heel erg goed bevallen. Echt goed sturen en comfort is ook gewoon prima. Slijtage is moeilijk te zeggen want ze zaten al onder de auto toen ik hem kocht. Ik denk dat ik ze gewoon opnieuw koop als de achterste, na de zomer, aan vervanging toe zijn.
- Tim N
Niemand een idee of onderbouwing op de PS4 wel of geen XL stelling?
Dan ga ik voor de normale versie.
Dan ga ik voor de normale versie.
-
Normaal gezien heeft de xl versie een versterkte wang, en kan daardoor de hogere draagkracht aan. Ben je bang voor softer sturen dan kan dat een overweging zijn.
Als ik het overigens goed zie zijn Er geen non-XL versies te krijgen vooralsnog... http://www.michelin.nl/banden/michelin-pilot-sport-4" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik het overigens goed zie zijn Er geen non-XL versies te krijgen vooralsnog... http://www.michelin.nl/banden/michelin-pilot-sport-4" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
ligt er ook wat aan wat voor bandmaat je neemt, zeg een 225/35/19 of een 225/50/17 bv, dat maakt nogal wat uit, bij die eerste kun je bv denken om niet zo snel een versterkte nemen als je bv ook al een stug onderstel hebt.
die laatste heeft een hogere wang en kan wellicht wat extra gebruiken, meer direct en toch nog comfort gezien de hogere wang?
die laatste heeft een hogere wang en kan wellicht wat extra gebruiken, meer direct en toch nog comfort gezien de hogere wang?
- Bert ///M3
Bij een lagere wang kan je juist beter een XL versie hebben. Vaak is die lagere wang minder sterk, je beschadigd in elk geval sneller je velg bij een gat in de weg oid.
Vergelijk maar eens deze 2 maten:
245/45/17 hebben meestal 95Y en XL versie 99Y
245/40/17 hebben meestal 91Y en XL versie 95Y
Maw de fabrikanten zeggen zelf dat een lagere wang slapper is en minder draagkracht heeft.
Vergelijk maar eens deze 2 maten:
245/45/17 hebben meestal 95Y en XL versie 99Y
245/40/17 hebben meestal 91Y en XL versie 95Y
Maw de fabrikanten zeggen zelf dat een lagere wang slapper is en minder draagkracht heeft.
-
Aardig stukkie leesvoer , als je ff om de commerciele praat heen leest... http://blog.tirerack.com/blog/miles-of- ... hould-i-do" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
zo zie ik het ook
persoonlijk hou ik wel van de XL ivm directer gevoel DF maar dus ook 'harder' en minder comfy.
als je redelijk hoge bandwangen hebt dan mag je het sowieso wel kiezen (XL) anders wordt het helemaal saai

persoonlijk hou ik wel van de XL ivm directer gevoel DF maar dus ook 'harder' en minder comfy.
als je redelijk hoge bandwangen hebt dan mag je het sowieso wel kiezen (XL) anders wordt het helemaal saai

- Tim N
Idd heb het even gelezen, vreemd dat de non-XL wel aangeboden schijnt te worden maar niet in het assortiment op de site van Michelin zelf staat....vester86 schreef:Aardig stukkie leesvoer , als je ff om de commerciele praat heen leest... http://blog.tirerack.com/blog/miles-of- ... hould-i-do" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch bizar om na een rondje bellen veel te horen te krijgen dat de PS4 niet geleverd wordt, ofwel dat de verschillen met online bedragen echt heel groot zijn (+ 50-60,- /band is de regel lijkt wel)
-
As je doelt op websites als oponeo en autobanden-365... Die zijn afhankelijk van wat hun toeleveranciers voor de exacte type-aanduiding invoeren. Vorig jaar ook michelin pilot sport 3 in de non-xl uitvoering besteld maar XL gekregen. Navraag leerde dat in mijn maat uberhaubt geen non-XL uitvoering te krijgen was.
Verwchillen in prijs zitten soms ook in de kosten monteren/balanceren. En soms wordt online de btw ook "vergeten" te vermelden... DAN LOPEN de verschillen wel hard op, al is €50 per band best stevig.
Verwchillen in prijs zitten soms ook in de kosten monteren/balanceren. En soms wordt online de btw ook "vergeten" te vermelden... DAN LOPEN de verschillen wel hard op, al is €50 per band best stevig.
- Tim N
Dank voor de uitleg, de invoer van gegevens is idd een goed punt.
Vwb de banden, ik reken op 10-15,- opleggen p/band aan kosten dan zit er toch snel 50,- tussen.
Wil best voor goede service betalen maar minimaal 80,- op een setje voorbanden is toch weer de kosten van het uitlijnen.
Vwb de banden, ik reken op 10-15,- opleggen p/band aan kosten dan zit er toch snel 50,- tussen.
Wil best voor goede service betalen maar minimaal 80,- op een setje voorbanden is toch weer de kosten van het uitlijnen.
-
Inmiddels is de E36 328i track tool in de volgende fase van zijn track-leven
- BC Racing RM demping instelbare coilover set met 2 graden camber
- E46 draagarmen voorop (spoorbreedte voorop verbreed)
- Sper 45% met 3.73 eindoverbrenging
- etc
De BC racings bevallen top, maar de Michelin straatbanden zijn veel te zacht (wangen), veel met demping getest zonder resultaat. Auto is op de limiet continu in een soort van glij-drift, wel volledig controleerbaar, maar je voelt dat de auto zoveel harder door de bocht kan door het onderstel
Ik had begin dit jaar voor de standaard auto het volgende bandenlijstje opgesteld:
---> deze heb ik toen gekocht --> Michelin Pilot Sport PS2 225/45 ZR17 (94Y) XL met wangbescherming (FSL), N3 (So)
Toyo R888
Bridgestone Potenza S02 + R001
Yokohama Advan Neova AD08
Hankook Ventus S1 Evo 2
Nokian Zline
Pirelli P Zero Nero
Goodyear Eagle F1 Asymetric
--> ik ben nu op zoek naar echte straatlegale semi's, belangrijkste is het zachte banden probleem nu op te lossen, ondanks dat het XL banden zijn?
is 225/45/17 niet te hoog en zou je terug moeten naar 215/40/17? Banden zitten nu ook als een soort 'ballon' om de originele bmw velgen, is wel originele maat band en velg
Ik zou voorop graag nog 2 cm extra spacers willen om onderstuur nog meer om te zetten in overstuur (e46 draagarmen zijn al een hele verbetering). Probleem is dat 2cm spacers nu niet passen ondanks gerolde wielkasten omdat de banden te ballon achtig zijn
Alternatief is ook andere velgen met een hogere J waarde .. dan heb ik nieuwe banden en velgen nodig ..
Toyo R888 vind ik nog steeds de hoofdprijs en qua slijtage niet grappig zoals ik lees, wat zijn jullie ervaringen op een E36? wordt echt alleen naar en op het circuit mee gereden, mijn leven zeker zijn op het natte op de snelweg is nu ook nog gewenst (wil ook DNRT gaan doen als hij af is). denk dat ik in een later stadium eind dit jaar of volgend jaar wel een set regenvelgen/banden aan ga schaffen
- BC Racing RM demping instelbare coilover set met 2 graden camber
- E46 draagarmen voorop (spoorbreedte voorop verbreed)
- Sper 45% met 3.73 eindoverbrenging
- etc
De BC racings bevallen top, maar de Michelin straatbanden zijn veel te zacht (wangen), veel met demping getest zonder resultaat. Auto is op de limiet continu in een soort van glij-drift, wel volledig controleerbaar, maar je voelt dat de auto zoveel harder door de bocht kan door het onderstel
Ik had begin dit jaar voor de standaard auto het volgende bandenlijstje opgesteld:
---> deze heb ik toen gekocht --> Michelin Pilot Sport PS2 225/45 ZR17 (94Y) XL met wangbescherming (FSL), N3 (So)
Toyo R888
Bridgestone Potenza S02 + R001
Yokohama Advan Neova AD08
Hankook Ventus S1 Evo 2
Nokian Zline
Pirelli P Zero Nero
Goodyear Eagle F1 Asymetric
--> ik ben nu op zoek naar echte straatlegale semi's, belangrijkste is het zachte banden probleem nu op te lossen, ondanks dat het XL banden zijn?
is 225/45/17 niet te hoog en zou je terug moeten naar 215/40/17? Banden zitten nu ook als een soort 'ballon' om de originele bmw velgen, is wel originele maat band en velg
Ik zou voorop graag nog 2 cm extra spacers willen om onderstuur nog meer om te zetten in overstuur (e46 draagarmen zijn al een hele verbetering). Probleem is dat 2cm spacers nu niet passen ondanks gerolde wielkasten omdat de banden te ballon achtig zijn
Alternatief is ook andere velgen met een hogere J waarde .. dan heb ik nieuwe banden en velgen nodig ..

Toyo R888 vind ik nog steeds de hoofdprijs en qua slijtage niet grappig zoals ik lees, wat zijn jullie ervaringen op een E36? wordt echt alleen naar en op het circuit mee gereden, mijn leven zeker zijn op het natte op de snelweg is nu ook nog gewenst (wil ook DNRT gaan doen als hij af is). denk dat ik in een later stadium eind dit jaar of volgend jaar wel een set regenvelgen/banden aan ga schaffen
- MartijnGizmo
Als je DNRT wilt gaan rijden, lijkt het me geen onlogische keuze om de Interstate DNRT als band te overwegen. Verder blijven de Federal 595 RS-R en Nankang NS-2R populair als betaalbare semi's.
-
ik hoorde van Biesheuvel dat voor DNRT Tour/Sport/SuperSport je geen DNRT banden hoeft te hebben, alleen bij de merkspecifieke cup zoals E30 en SLK?
probleem bij de DNRT banden is die zijn er alleen in 225/45/17 en niet 215/40/1, Biesheuvel Gert Jan vond het wel goede banden en qua slijtage ook normaal, hoeft ook niet mega lang warm gereden te worden als je bijv. ook nog eens Touristenfahrt doet op de ring
Die Federals waren me ook al geadviseerd, ga ze eens bekijken
probleem bij de DNRT banden is die zijn er alleen in 225/45/17 en niet 215/40/1, Biesheuvel Gert Jan vond het wel goede banden en qua slijtage ook normaal, hoeft ook niet mega lang warm gereden te worden als je bijv. ook nog eens Touristenfahrt doet op de ring
Die Federals waren me ook al geadviseerd, ga ze eens bekijken
- GTRene
215 word wel heel smal...
een lagere wang geeft wel wat meer direct gevoel.
zou wel voor bij minimaal 225 blijven, anders nog meer onderstuur, trouwens het ene merk band is ook breder dan het andere.
zo had ik bv een set 245/40/17 pilot sport 3 die heel smal uitvielen, net zo breed als een 225 serie van bv een ander merk...due pilot sport 3 viel dus 2 cm smaller uit, zoveel verschil had ik nog niet eerder gezien.
hoe breed zijn die 225 van jou, bedoel breedte loopvlak, zijn die ook echt 225 gemeten of smaller.
een lagere wang geeft wel wat meer direct gevoel.
zou wel voor bij minimaal 225 blijven, anders nog meer onderstuur, trouwens het ene merk band is ook breder dan het andere.
zo had ik bv een set 245/40/17 pilot sport 3 die heel smal uitvielen, net zo breed als een 225 serie van bv een ander merk...due pilot sport 3 viel dus 2 cm smaller uit, zoveel verschil had ik nog niet eerder gezien.
hoe breed zijn die 225 van jou, bedoel breedte loopvlak, zijn die ook echt 225 gemeten of smaller.
- Bert ///M3
Je kan ook 225/45 gebruiken op een bredere velg bijvoorbeeld 8,5J.
Ik had zelf 235/40/17 op een 9J wiel maar dan moet je wel wat goochelen met ET waardes.
Op een oudere auto had ik 215/45/17 volgens mij, Pirelli Corsa semislick op 17x8.
Als een band een iets getrokken zijwang heeft dan worden ze stijver en vervormen minder. Je hebt daardoor ook meer grip alleen de breekaway word iets abrupter.
Verder denk ik niet dat veel extra spacer voor veel oplevert omdat het ook weer andere dingen verpest, zoals je schuurstraal. Ik denk dat je meer voordeel hebt van het extra camber die die draagarmen geven, 2 graden is wel ok voor een straatband maar voor een semislick is het te weinig en voor een echte slick is het heel veel te weinig.
Maar als je qua velgen veel breder wilt dan heb je haast geen keus, ik heb ET35 17x9 voor maar met een iets dikkere Bell van de schijf en een 10 cm spacer dus zeg maar ET21.
R888 is volgens mij altijd prima op een E36 325i, hele volksstammen die er mee rijden. Maar volgens mij zijn de tijden met die interstate banden niet veel slechter. In de Opteron cup rijden ze haast nog sneller op die Nakamg banden als dat ze op R888 reden.
Ik had zelf 235/40/17 op een 9J wiel maar dan moet je wel wat goochelen met ET waardes.
Op een oudere auto had ik 215/45/17 volgens mij, Pirelli Corsa semislick op 17x8.
Als een band een iets getrokken zijwang heeft dan worden ze stijver en vervormen minder. Je hebt daardoor ook meer grip alleen de breekaway word iets abrupter.
Verder denk ik niet dat veel extra spacer voor veel oplevert omdat het ook weer andere dingen verpest, zoals je schuurstraal. Ik denk dat je meer voordeel hebt van het extra camber die die draagarmen geven, 2 graden is wel ok voor een straatband maar voor een semislick is het te weinig en voor een echte slick is het heel veel te weinig.
Maar als je qua velgen veel breder wilt dan heb je haast geen keus, ik heb ET35 17x9 voor maar met een iets dikkere Bell van de schijf en een 10 cm spacer dus zeg maar ET21.
R888 is volgens mij altijd prima op een E36 325i, hele volksstammen die er mee rijden. Maar volgens mij zijn de tijden met die interstate banden niet veel slechter. In de Opteron cup rijden ze haast nog sneller op die Nakamg banden als dat ze op R888 reden.